Jak rozsáhlý námět pro domácí kolejiště?

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Jak rozsáhlý námět pro domácí kolejiště?

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 13 úno, 2008 11:48 am

Zakládám toto trošku hypotetické téma, protože by mě zajímal názor vás ostatních co se týká rozsahu domácího kolejiště.
Zkuste zapomenout na omezení měřítkem, prostorové i finanční, protože v tomhle tématu by měla být základní otázka: "Co je člověk schopen sám, nebo několika kamarády (případně dětmi), ještě uřídit", aby to nebyl jen vlakodrom. Tedy kolejiště, kde se neprohánějí vláčky sem a tam, ale provoz se vším všudy podle jízdního řádu (aspoň přibližně :)), s posunem, rozumnou manipulací na vlečkách, střídáním osobních souprav atd.
Jako samozřejmost beru, že nepůjde o žádný ovál, ale jinak nechávám námět i způsob ovládání (analog x DCC, ručně x PC) na vašem uvážení.
Jako příklad uvedu své kolejiště. Provozuju zatím "hybrid" (řízení lokomotiv pomocí DCC, a zbytek analog, nebo ručně). Mám doma model úvraťové staničky na místní trati, a když jsem sám, mám občas v určitých situacích co dělat, abych všechno zvládal :). Do budoucna plánuju větší kolejiště, ale....
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2382
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Příspěvekod juroH0 » stř 13 úno, 2008 1:51 pm

no ja mam v plane na moduloch koncovu stanicu a na druhej strane je to este nejasne ci druha stanica alebo slucka...mozno este jednoducha medzilahla stanica len dvojkolajna bez manipulacnych kolaji na vykrizovanie-skor by to sluzilo ako vyhybna....paci sa mi sposob, aky je na strankach trainmanie.... :D
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod milan ferdián » stř 13 úno, 2008 4:15 pm

Po všech těch zkušenostech,okolo vytváření vhodného domací kolejiště, co jsem získal ,vykrystalizovalo v jednoduchou odpověď.Jestli je člověk sám na řízení domácího kolejiště,tak téma odbočná stanice s koncovou staničkou ,jak dlaň.Oba konce hlavní tratě,když je dost prostoru,zakončeno skrytou stanici se smyčkami.Když nelze z prostorových důvodu realizovat smyčku tak aspoň s automatickým rozpojení vlakové soupravy a realizace objezdu vlakové soupravy.
Ale HLAVNÍ PROVOZ stejně probíhá mezi odbočnou a koncovou stanicí.To je maximum pro jednoho člověka.
Takže i téma průjezdné,úvraťové nebo samostatné koncové stanice připadá v úvahu.
Když ,už je více lidí (členové rodiny) pro řízení vlakového provozu,tak to je už jiné kafé. :wink:
Jde o to, co vlastně sami stačíme zvládat v rámci obsluhy.Koketoval jsem i s myšlenkou domácího modulového kolejiště.Problém nebyl v jednotném přechodovém rozhraní ,ale s poloměry a délkami stanic a jejich kombinace v domácím prostředí,které nás značně prostorově velmi omezuje.Ale když se chce jde všechno :wink:
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Příspěvekod Jarda H. » stř 13 úno, 2008 5:14 pm

milan ferdián píše:Po všech těch zkušenostech,okolo vytváření vhodného domací kolejiště, co jsem získal ,vykrystalizovalo v jednoduchou odpověď.Jestli je člověk sám na řízení domácího kolejiště,tak téma odbočná stanice s koncovou staničkou ,jak dlaň.Oba konce hlavní tratě,když je dost prostoru,zakončeno skrytou stanici se smyčkami.Když nelze z prostorových důvodu realizovat smyčku tak aspoň s automatickým rozpojení vlakové soupravy a realizace objezdu vlakové soupravy.
Ale HLAVNÍ PROVOZ stejně probíhá mezi odbočnou a koncovou stanicí.To je maximum pro jednoho člověka.
Takže i téma průjezdné,úvraťové nebo samostatné koncové stanice připadá v úvahu.
Když ,už je více lidí (členové rodiny) pro řízení vlakového provozu,tak to je už jiné kafé. :wink:
Jde o to, co vlastně sami stačíme zvládat v rámci obsluhy.Koketoval jsem i s myšlenkou domácího modulového kolejiště.Problém nebyl v jednotném přechodovém rozhraní ,ale s poloměry a délkami stanic a jejich kombinace v domácím prostředí,které nás značně prostorově velmi omezuje.Ale když se chce jde všechno :wink:



Asi bych se připojil k názoru "milana ferdiana" a jen bych dodal - neřekl bych to líp !
TT - analog - ČSD/DR, DB - III / IV
Uživatelský avatar
Jarda H.
 
Příspěvky: 2794
Registrován: čtv 30 srp, 2007 6:25 pm

Příspěvekod juroH0 » stř 13 úno, 2008 7:51 pm

no ja mam v plane moduly ako som uz spominal a ked bude volny byt tak az potom to bude sranda:D:D zozenem nieakeho kamosa budu dve stanice trat cez pol bytu ak by vyslo na digi tak to by bolo super no zatial je to len taka moja vizia buducnosti :evil: ale ci sa to ja tak stane....
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod kvasha » čtv 14 úno, 2008 11:44 am

tak tedy :-)

k tomuto tématu se asi dá psát hodiny a hodiny. Já osobně v současné době plánuji trochu rozlehlejší kolejiště s hlavním nádražím, dvěmi hlavními dvojkolejnými tratěmi, skrýtým seřadištěm ke kterému budou náležet dvě zpětné smyčky (každá v jednom směru) a několika možnostmi posunu (uhelný důl, pila, kontejnerové překladiště, naftové zbrojení (aktuální článek v magazínu) a kamenolom). Celé bude postaveno na DCC (většinou Lenz, pomocí kterého budou ovládany přestavníky vyhýbek vč. zpětné vazby, lokomotivy, obsazení úseků vč. zpětné vazby, ...). Řízení bude kombinované. Ruční ovladače vs. PC (RailCo). Pokusím se naprogramovat běžný (hlavní) provoz pomocí RailCa a do něho realizovat lokální posuny a řazení pomocí ručních ovladačů. V tuto chvíli nejsem schopen odpovědět na otázku, zda-li zvládnu provoz sám, nebo budu potřebovat kamarády?! Samozřejmě předpokládám, že když dorazí někdo, kdo si bude chtít zajezdit, tak tu možnost bude mít.

Už jsem několikrát zmiňoval, že jsem "vyčuraných epochář V." s blíže nespecifikovanou lokalitou provozu, takže se na kolejišti neztratí a nebude vypadat trapně ani např. III.epocha. Stejně tak provozovatel železnice. Mám oblibu ve švýcarské moderně, mé duši je hodně blízká Scandinávie, ale také jsem Čech. Takže celé kolejiště musí být "koncipováno" tak, aby vedle sebe nevypadaly hrůzostrašně český Sergej, švýcarská RE 435 a třeba švédská Nohabka. Prostě nějaké multievropské pohraničí. Zároveň chci mít na kolejišti kousek rychlotratě pro ICE. Ta povede jen jako přemostění malého údolí. Souprava ICE se nikdy neobjeví na hlavních tratích ani nebude projíždět/zastavovat na hlavním nádraží. Bude to samostatný okruh se skrýtým nádražím pro výměnu souprav a čekání na jízdní řád.

Už mi za tenhle můj přístup nejeden modelář vynadal, ale já do toho půjdu a uvidím. Chci spíše jezdit, než se kochat přírodními zákoutími kolejiště. Ale není třeba se obávat, že kolejiště bude nějaký vlakodrom, kde na 80% plochy kolejiště budou koleje.
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.

Příspěvekod Pavel Dryml » ned 17 úno, 2008 6:31 pm

já stavímpoměrně velkou stanici konkrétně 8dopravních kolejí na dvoukolejce + odbočná trať + 4 kolejné předávkové kolejiště a tratě samozřejmě zakončené vratnými smyčkami. Pro ovládání jsem se inspiroval skutečnou železnicí a stanici cgci řídit číslicovou reléovkou a skryťáky cestovou reléovkou Akorát to nebude řešeno relátkama, ale polovodíčema

takže otázka není co jsme schopni uřídít, ale jak to řídit abychom to uřídili
Pavel Dryml
 
Příspěvky: 183
Registrován: úte 05 čer, 2007 12:13 pm

Příspěvekod Houmr » pon 18 úno, 2008 11:41 am

No já stavím to svoje kolejiště už druhý rok a to si myslím, že jsem si vymyslel docela jednoduchý námět. Takže spíš bych to řekl tak, dotáhnout kolejiště až do konce je opravdu na dlouho a je potřeba si to pořádně rozmyslet, aby člověk to v půlce nechtěl zabalit kvůli tomu, že se přecenil. Někdy megalomanské plány se nedotáhnou do konce. Tak, aby bylo vlastně co řídit :!: :cry: Čím, to je v podstatě jedno. :lol:
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Dusan » pon 18 úno, 2008 12:23 pm

Cca před pěti lety se ke mě dostalo pár časopisů od miby,hned sem se nadchl pro velké kolejiště ve tvaru U v HO.Postupem času jsem velmi rychle vystřízlivěl a nakonec stavím klasiku odbočné průjezdné stanice s koncovým nádražíčkem a vlečkou na zkoseném obdélníku.Při zkušebních jízdách zjišťuji, že to bude tak akorát. :wink:
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Příspěvekod kvasha » pon 18 úno, 2008 5:52 pm

Houmr píše:No já stavím to svoje kolejiště už druhý rok a to si myslím, že jsem si vymyslel docela jednoduchý námět. Takže spíš bych to řekl tak, dotáhnout kolejiště až do konce je opravdu na dlouho a je potřeba si to pořádně rozmyslet, aby člověk to v půlce nechtěl zabalit kvůli tomu, že se přecenil. Někdy megalomanské plány se nedotáhnou do konce. Tak, aby bylo vlastně co řídit :!: :cry: Čím, to je v podstatě jedno. :lol:


Jo, tak toho se také obávám, ale i přes to do toho půjdu. Vědomě podstupuji riziko, že mě to za 3 roky přestane bavit, ale spoléhám na to, že po nějaké době se má vášeň vrátí a třeba postupem a vývojem technologií dostanu nějaký nový impulz i pro přestavbu. Takto to s železničním modelařením mám už vlastně cca 20 let. A třeba až jednou vyrostou děti, tak nedokončené kolejiště pro ně bude motivací trumfnout svého tátu a dodělají ho :-)
kvasha
 
Příspěvky: 551
Registrován: pon 05 bře, 2007 2:16 pm
Bydliště: KLADNO, Ústí n.L.


Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků