Asi bych se pokusil stavět zgruntu.
Pojďme od začátku. Zatím jsem pochopil, že stavíš IV. epochu a že si umíš leccos nakreslit sám. Jestli počítám dobře, tak tvůj most má mít v přepočtu cca 56 modelových metrů.
Jsi ochoten zbastlit si celý most sám? Mohl bys sem hodit v měřítku aspoň jednoduchou skicu, nejlépe vrstevnicový plánek kousku terénu, který most překonává, a řez terénem v ose mostu? Na jakém podloží se bude stavět - skála (a jaká hornina?), sedimenty, vodoteč, zaplavovaný terén...? Kolem obou Orlic jsou to většinou naplavené sedimenty a dost problematické horniny - břidlice, opuka, ale pod tím je žulové a rulové jádro. Neregulovaná Tichá Orlice u vás navíc meandruje zaplavovanou nivou, to vše by se mělo brát v úvahu.
Trváš na nějakém materiálu - ocel, beton, kámen?
Teď literatura. Malá železnice kdysi vydala Příručku D-1 Mosty. Tam je trochu teorie i spousta praktických návodů. Hlavně je tam kompletní návrh modelu ocelového příhradového mostu typu rybí břicho s nosníkem dlouhým v reálu cca 40 m. Kdybys k tomu přidal dvě kamenné zemní opěry à 8 m s odlehčovacími oblouky, máš vystaráno. (Snad počítám dobře.) Jestli ji nemáš/neseženeš, mohu ti ji naskenovat.
Kdyby ti to nestačilo a jestli umíš aspoň trochu anglicky, mohu nabídnout americkou příručku o modelech mostů od Kalmbacha z edice Model Railroader. Mám ji i v pdf. Když mi dáš nějakou e-mailovou adresu, pošlu ti to.
Materiály, postupy. Pokud jde o beton a plnostěnné ocelové nosníky, vůbec se neboj papíru. (A neříkám to jen proto, že jako starý papírník a kartonážník mám k tomu materiálu vřelý vztah a umím s ním zacházet
.) Vrstvený papír, knihařská lepenka, papír napouštěný lepidlem - z toho všeho se dá postavit dostatečně pevná konstrukce. Na předposledním kolejišti TT jsem měl betonový most s horní mostovkou a parabolickým obloukovým nosníkem inspirovaný Telgártem. Nosník jsem vyráběl takto: Parametry paraboly jsem si spočítal pomocí známých rozměrů mostu ze soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých, nakreslil křivku na mm papír a přenesl na prkýnko (tenkrát jsem ještě neměl počítač...), podle křivky zatloukl dvě řady hřebíků 5 mm od sebe, slepil k sobě herkulesem tři dostatečně dlouhé proužky lepenky tl. 1.5 mm, slepené vytvaroval a nacpal mezi ty hřebíčky a nechal dva dny schnout. Svislé a vodorovné prvky mostu už byly brnkačka
. Zátěžovou zkoušku jsem nedělal
, ale normální provoz v TT to zvládalo.
Plnostěnný nosník se dá vylaserovat nebo zkus postup podle tohoto návodu:
http://www.kzm-praha.cz/rady/stavby/ocelmost1.htm. Tam popisovaný most je krátký, proto musíš upravit rozměry použitých jednotlivých profilů na délky a výšky podle té příručky D-1, kde jsou používané rozměry normalizovaných ocelových profilů i jejich přepočty do modelových velikostí. Taky mám prastarý návod od ing. Františka Jiříka na stavbu ocelového mostu s dolní mostovkou a plnostěnnými ocelovými nosníky. Sice je to pro N, ale přiměřeně se to dá taky použít.
Kdybys stavěl příhradovinu, prostuduj si stránky
http://www.litomysky.cz/. Petr Litomyský prodává široký sortiment kovových i plastových profilů ve všech modelářských velikostech, z nichž se dá postavit skoro cokoli.
Atraktivně na kolejišti vypadají mostní provizoria ze dřeva nebo v kombinaci dřevěné opěry - ocelové nosníky, u větších/únosnějších mostů jsou dřevěné nosníky svazky trámů seskobované až po 9 a dřevěné i ocelové nosníky ještě napříč vyztužené dřevěnými ondřejskými kříži. Obě shora uvedené příručky dávají pro stavbu dřevěných mostů spoustu inspirace a dají se použít přímo, v té české jsou návody na dva konkrétní dřevěné provizorní mosty, Američani tam mají docela složité plánky skutečných mostů z dob Divokého západu.
Nějaké dotazy?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.