Nádraží Letohrad

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Brejla » úte 28 úno, 2017 4:52 pm

greenery píše:Tohle je asi v základu správně, vychází to z jejich úspěšného přímopásového mostu.
https://www.noch.de/de/produkt-kategori ... 67027.html
Ale už se nenamáhali s tím upravit profily svislic, kdy ty nejdelší tlačené by asi nevydržely ani vlastní váhu mostu. Vypadá to, jak sestavené z párátek.
A stykovací příložky už tam v rámci úspor kartonu nejsou vůbec :D


V provedení s dolní mostovkou a horním obloukem bych tomu možná věřil, ale v provedení dle odkazu jsou ty tlačené pruty nesmyslné. Ty musí už od pohledu vybočit.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod PajaF » úte 28 úno, 2017 4:54 pm

Jo, presne, prihradovina do oblouku :lol:
PajaFt
Uživatelský avatar
PajaF
 
Příspěvky: 202
Registrován: sob 31 črc, 2010 4:36 pm
Bydliště: Waier in Sudetenland

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod hank » úte 28 úno, 2017 5:10 pm

greenery píše:No já bych řekl, že v případě mostů "ulítávají" renomovaní výrobci ostošest
http://www.faller.de/App/WebObjects/XSe ... k-bed.html
https://www.noch.de/de/produkt-kategori ... 67025.html

Tohle je asi v základu správně, vychází to z jejich úspěšného přímopásového mostu.
https://www.noch.de/de/produkt-kategori ... 67027.html
Ale už se nenamáhali s tím upravit profily svislic, kdy ty nejdelší tlačené by asi nevydržely ani vlastní váhu mostu. Vypadá to, jak sestavené z párátek.
A stykovací příložky už tam v rámci úspor kartonu nejsou vůbec :D


:lol: Tak konstrukce příhradových mostů v oblouku byla jedna z prvních věcí, kterou jsem pochopil, když jsem jako dítě začínal brát drážní rozum... Ty dva příklady jsou opravdu úlety jako kráva. :roll:

Ten fišbauch není až tak daleko od pravdy. Nejspíš by byl reálný asi tak při poloviční délce s přiměřeně kratšími svislicemi. Pěkný příklad subtilní, esteticky dokonalé, téměř něžné :D konstrukce tohoto druhu býval kunovský most dlouhý 20 m na lokálce do Vrbna pod Pradědem (on je vlastně v Nových Heřminovech, přes potok a silnici I/45, která tehdy ještě neexistovala...), jenže měl únosnost jen 12 t na nápravu, tak ho ČSD vyměnily už ve 30. letech. (Kdyby někdo měl zájem, mám z nějakého starorakouského žurnálu stavebních inženýrů kopii jeho grafického výpočtu.) Dnes tam je fádní plnostěnný ocelový nosník.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » úte 28 úno, 2017 7:03 pm

Tož, šel jsem s kuží na trh a schytal jsem to, zřejmě oprávněně. Chci, až se na chalupě zvýší teplota na přijatelných 15 st, začít se stavbou kolejiště. K tomu potřebuji pár mostů,tento má být největší s rozponem 65 cm a výškou něco přes 30 cm. V žádném případě jsem nechtěl dělat nějaké experimenty, měl jsem vyhlídnutou stavebnici laser cut od Nocha, kterou ale přestali dělat. Měl mít únosnost 1 kg. Žádný další s těmito parametry jsem nikde nenašel. Jediné, pro mě zvládnutelné řešení, které mě napadlo, byla úprava toho od Kibri. Upravit to šlo, parametry to splňuje, do konce i únost je lepší než jsem očekával, takže jediným problémem je, že když se na to podívá odborník na mosty, tak si odplivne. A teď babo raď.
No stáhl jsem si skrypta Kovové mosty I. od Docentky Karmanizové, kde se snažím udělat si v dané problematice trochu přehled. Rád bych našel nějaké přijatelné řešení, abych neměl na svědomí nějakého mostaře, kdyby mě náhodou navštívil.
No, jak byste v mé situaci postupovali vy? Když už jste mě sepsuli, tak prosím, i poraďte! Ať je ta kritika trochu konstruktivní!
Bohouš Tobyška
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod hank » úte 28 úno, 2017 9:15 pm

Asi bych se pokusil stavět zgruntu.

Pojďme od začátku. Zatím jsem pochopil, že stavíš IV. epochu a že si umíš leccos nakreslit sám. Jestli počítám dobře, tak tvůj most má mít v přepočtu cca 56 modelových metrů.

Jsi ochoten zbastlit si celý most sám? Mohl bys sem hodit v měřítku aspoň jednoduchou skicu, nejlépe vrstevnicový plánek kousku terénu, který most překonává, a řez terénem v ose mostu? Na jakém podloží se bude stavět - skála (a jaká hornina?), sedimenty, vodoteč, zaplavovaný terén...? Kolem obou Orlic jsou to většinou naplavené sedimenty a dost problematické horniny - břidlice, opuka, ale pod tím je žulové a rulové jádro. Neregulovaná Tichá Orlice u vás navíc meandruje zaplavovanou nivou, to vše by se mělo brát v úvahu.

Trváš na nějakém materiálu - ocel, beton, kámen?

Teď literatura. Malá železnice kdysi vydala Příručku D-1 Mosty. Tam je trochu teorie i spousta praktických návodů. Hlavně je tam kompletní návrh modelu ocelového příhradového mostu typu rybí břicho s nosníkem dlouhým v reálu cca 40 m. Kdybys k tomu přidal dvě kamenné zemní opěry à 8 m s odlehčovacími oblouky, máš vystaráno. (Snad počítám dobře.) Jestli ji nemáš/neseženeš, mohu ti ji naskenovat.

Kdyby ti to nestačilo a jestli umíš aspoň trochu anglicky, mohu nabídnout americkou příručku o modelech mostů od Kalmbacha z edice Model Railroader. Mám ji i v pdf. Když mi dáš nějakou e-mailovou adresu, pošlu ti to.

Materiály, postupy. Pokud jde o beton a plnostěnné ocelové nosníky, vůbec se neboj papíru. (A neříkám to jen proto, že jako starý papírník a kartonážník mám k tomu materiálu vřelý vztah a umím s ním zacházet :mrgreen: .) Vrstvený papír, knihařská lepenka, papír napouštěný lepidlem - z toho všeho se dá postavit dostatečně pevná konstrukce. Na předposledním kolejišti TT jsem měl betonový most s horní mostovkou a parabolickým obloukovým nosníkem inspirovaný Telgártem. Nosník jsem vyráběl takto: Parametry paraboly jsem si spočítal pomocí známých rozměrů mostu ze soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých, nakreslil křivku na mm papír a přenesl na prkýnko (tenkrát jsem ještě neměl počítač...), podle křivky zatloukl dvě řady hřebíků 5 mm od sebe, slepil k sobě herkulesem tři dostatečně dlouhé proužky lepenky tl. 1.5 mm, slepené vytvaroval a nacpal mezi ty hřebíčky a nechal dva dny schnout. Svislé a vodorovné prvky mostu už byly brnkačka 8) . Zátěžovou zkoušku jsem nedělal :mrgreen: , ale normální provoz v TT to zvládalo.

Plnostěnný nosník se dá vylaserovat nebo zkus postup podle tohoto návodu: http://www.kzm-praha.cz/rady/stavby/ocelmost1.htm. Tam popisovaný most je krátký, proto musíš upravit rozměry použitých jednotlivých profilů na délky a výšky podle té příručky D-1, kde jsou používané rozměry normalizovaných ocelových profilů i jejich přepočty do modelových velikostí. Taky mám prastarý návod od ing. Františka Jiříka na stavbu ocelového mostu s dolní mostovkou a plnostěnnými ocelovými nosníky. Sice je to pro N, ale přiměřeně se to dá taky použít.

Kdybys stavěl příhradovinu, prostuduj si stránky http://www.litomysky.cz/. Petr Litomyský prodává široký sortiment kovových i plastových profilů ve všech modelářských velikostech, z nichž se dá postavit skoro cokoli.

Atraktivně na kolejišti vypadají mostní provizoria ze dřeva nebo v kombinaci dřevěné opěry - ocelové nosníky, u větších/únosnějších mostů jsou dřevěné nosníky svazky trámů seskobované až po 9 a dřevěné i ocelové nosníky ještě napříč vyztužené dřevěnými ondřejskými kříži. Obě shora uvedené příručky dávají pro stavbu dřevěných mostů spoustu inspirace a dají se použít přímo, v té české jsou návody na dva konkrétní dřevěné provizorní mosty, Američani tam mají docela složité plánky skutečných mostů z dob Divokého západu.

Nějaké dotazy?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod greenery » úte 28 úno, 2017 9:53 pm

tady je příklad mistra Eiffela
http://www.hikenow.net/Portugal/pic-por ... tugal.html

Nebo druhý, dnes už nepoužívaný železniční most v Portu přes řeku Douro - technická památka - Ponte Maria Pia (trať Lisabon, Porto, Braga) - tady je dobře vidět to, co popisoval Brejla
https://goo.gl/maps/JKtY3dSsQNQ2
https://www.bridgeinfo.net/bridge/index.php?ID=55

zkus využít Kibri, když už ho máš. Jen bych zachoval celistvost hlavního oblouku (pokud ti to dovolí situace pro tvůj most) a spíš bych nastavil předpolí do potřebné celkové délky - viz. příklad z Porta.
Nestahoval bych kalhoty před brodem. Pylony, které se opírají o oblouk, by ho neměly prořezávat, ale stát ma něm, nebo být do něj vetknuté, to je asi základní připomínka. A jestli nahoře ponecháš tu rovnou část, bral bych to jako úlitbu pracnosti a jednoduchosti úpravy stavebnice. Předpokládám, že nechceš absolvovat disertaci z konstrukce ocelových mostů, ale postavit si kolejiště pro radost. I když oblouk by měl být samozřejmě obloukem.

....nebo ještě jeden příklad - slavný Garabit viaduct (Eiffel) v jižní Francii - traduje se, že za silného větru na něj vlaky nesměly.
https://goo.gl/maps/CBXJYqaD7n72
https://goo.gl/maps/i9ib5dhHyqu
Je dobře vidět z dálnice A75, pokud byste jeli do Provence
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod michal_n_cz » úte 28 úno, 2017 10:42 pm

Tobyška píše:No stáhl jsem si skrypta Kovové mosty I. od Docentky Karmanizové, kde se snažím udělat si v dané problematice trochu přehled. Rád bych našel nějaké přijatelné řešení, abych neměl na svědomí nějakého mostaře, kdyby mě náhodou navštívil.
No, jak byste v mé situaci postupovali vy? Když už jste mě sepsuli, tak prosím, i poraďte! Ať je ta kritika trochu konstruktivní!
Bohouš Tobyška


Skrypta - super věc - dobre vediet. Jak jednoduše k dlouhému mostu z nějakého fabrikátu např ze dvou těchto: https://www.modellbahnshop-lippe.com/pr ... odukt.html
je vyroben tento most:
Obrázek
šlo by to udělat i o dvě pole delší - bude pak cca 62-63 cm.

Dále mne napadá - jak nejjednodušeji most celý komplet DIY - ocelový plnostěnný horní mostovka - do ní se schová cokoliv nosného - dřevěnný trámek, klidně hliníkový jekl. Na to lepit plast, plastové profily, papír, atd.. V řezu třeba toto:
Obrázek
jen tu výšku profilu trochu větší - origo konkrétní most má délku jen 32m a je to odtud:
http://www.mosty.cz/index.asp?module=Ac ... entID=3136
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 844
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod michal_n_cz » úte 28 úno, 2017 10:46 pm

greenery píše:tady je příklad mistra Eiffela
http://www.hikenow.net/Portugal/pic-por ... tugal.html

Jo to jsou exotické věci prostorově náročné, samozřejmě de to i v modelu - před cca 3 roky na Themofestu v Budapešti v TTču to mělo určitě pres 2 metry:
Obrázek
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 844
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » stř 01 bře, 2017 5:52 am

No, pánové ukecali jste mě. Díky za podporu a inspiraci.
Udělám nový oblouk. Vše ostatní, mostovka, prodloužené opěrné zdi, to vyhovuje. Jediným přijatelným způsobem jak ten oblouk udělat mi vychází lept z 0,5 mosazi. Boky oblouku uvažuji ze dvou plechů na sobě, ten vrchní bude mít relief. Horní a spodní plech oblouku bude jednoduchý hladký. Defakto všechno je již dáno tím co zůstává - rozměry i členění.
Ve skriptech paní docentka píše:
"Za tvar střednice oblouku lze zvolit parabolu (staticky nejvýhodnější), ale i kružnici, elipsu či jinou vhodnou křivku. Přitom u ocelových mostů nezáleží na volbě tvaru střednice tolik jako u mostů betonových"
Z těchto křivek jsem schopen přesně pracovat jen kružnicemi - takže kruhový oblouk. A tím je dáno skoro vše, zbývá určit sílu oblouku na koncích a ve středu. Určitou nevýhodou bude, že velikost leptu je omezena tuším, na formát A4. Takže oblouk bude muset být z několika částí, tím že ta čela budou dvojitá můžu alespoň udělat v každé vrstvě to dělení jinak. Vlastní konstrukce nebude až tak velký problém, problémem bude udělat zadávací podklady pro vlastní lept.
Nemáte někdo zkušenosti?
Až to nakreslím, dám to sem k posouzení...
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Brejla » stř 01 bře, 2017 6:13 am

Něco z http://www.hulacki.com/ by se ti nehodilo? Není to sice žádná super kvalita, ale ujde to.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod greenery » stř 01 bře, 2017 8:26 am

Tobyška píše:Vlastní konstrukce nebude až tak velký problém, problémem bude udělat zadávací podklady pro vlastní lept.
Nemáte někdo zkušenosti?
Až to nakreslím, dám to sem k posouzení...


zkus tady http://www.radyme.cz/Modul.html?fotka=16#foto
greenery
 
Příspěvky: 1058
Registrován: úte 04 pro, 2007 10:12 pm

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod michal_n_cz » stř 01 bře, 2017 10:18 am

Kde vlastně má být ten most na tom kolejišti? Na to otvíracím segmentu u dveří?
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 844
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod vmucha » stř 01 bře, 2017 10:42 am

Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » stř 01 bře, 2017 11:30 am

Ne bude v severozápadním rohu podle výkresu. Dole bude vratná smyčka a skryté nádraží a o 350 mm výše povede trať na "Tyníště" Horní trať bude chycená ke zdi (poličková) Dolní trať bude na desce, ta bude úplně samostaná a v případě potřeby by měla jít posunout ode zdi a získat přístup zezadu. Krajiny by měla být koncipována jako údolí, z rohu šikmo poteče řeka směrem do místnosti. Vratná smyčka překlene řeku dvakrát po nízkých mostech a horní trať povede přes tento vysoký obloukový. Pilíře jsem tam nechtěl proto, aby ta horní trať byla nezávislá na spodku a s tím bylo možné v případě potřeby pohnout. Krom toho by ten obloukový měl být hlavní dominantou tohoto segmentu. To údolí bude do místnosti otevřené, takže tam bude severní svah a jižní stěna zdegeneruje pouze na skalní ostroh, který bude tvořit jednu stranu mostu. Dole v údolí by měla vést trať (vratná smyčka), potom řeka a za ní lesní cesta vedoucí k trampské osadě viz. fotka na minulé straně. Ta vratná smyčka se vyloupne z tunelu a tam bych rád využil prvky z tunelů trati Dodleby - Rokytnice. Jsou tam tunely dva, oba trochu raritní, u delšího Pěčínského byla na opěrné zdi umístěna pamětní deska při dokončení tisíci kilometru tratí finacovaných z prostředků českého místodržitelství. Druhý Pekelský tunel má zase zajímavý portál, který je trochu předsunutý a za ním vede cesta a pak teprve začíná svah. Takže portál slouží zárovaň jako nadjezd.
Přílohy
Pěčín3.jpg
Opěrná zeď s pamětní deskou
Pěčín4.jpg
Pamětní deska
Pekelský od Rokytnice 1.jpg
Vršek portálu tvoří zidku nadjezdu
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod hank » stř 01 bře, 2017 12:50 pm

Tobyška: Ve skutečnosti by v takovém případě mostaři navrhli nejjednodušší a nejlevnější funkční variantu. Máš takový příklad skoro za humny - sopotnický most je jediný příhradový nosník bez mezilehlých opěr dlouhý 50,46 m ve výšce 20 m nad údolím. Jestli se nemýlím, tvoje přemostění je v přepočtu dlouhé něco přes 50 m, na jedné nebo obou stranách můžeš (a možná ani nemusíš) použít zděné zemní opěry s odlehčovacími oblouky o světlosti 8 - 12 m. (Zakotvení do břehu záleží na tom, jak ten břeh vypadá, proto jsem se ptal na geologii toho místa.) Nosník může být přímopásový pravoúhlý, poloparabolický nebo lomený. Pod mostem je místa dost, mostovka by proto měla být horní (víc unese, potřebuje míň materiálu = je levnější).

Argumenty pro použití té konstrukce od Kibri si v dané situaci ve skutečném životě nedokážu představit (a obhajování zvýšených nákladů před nějakou správní radou už vůbec ne :evil: ). Ten most, od kterého si vzal Kibri mustr, je nad údolím se skalnatými stěnami (= problém zakotvení zemních opěr) a hlavně je ve skutečnosti extrémně vysoký - 107 m nad vodotečí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6116
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 28 návštevníků