Nádraží Letohrad

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod VojtikJ » stř 01 bře, 2017 12:59 pm

já se ani nedivím že se lidi v*ou na kopcovitou krajinu na kolejišti a radši to postaví na placce bez mostu :D
Šašci
VojtikJ
 
Příspěvky: 564
Registrován: stř 11 led, 2012 8:35 pm

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Brejla » stř 01 bře, 2017 1:26 pm

Z hlediska estetického a efektního ten obloukový most vypadá lépe, z hlediska efektivního (v reálu !!!) by tam asi byl klasický most s horní mostovkou. :mrgreen: Pokud případně obhájíš zvýšené finanční náklady před investorem, je možný i ten obloukový most. :mrgreen:
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » stř 01 bře, 2017 2:09 pm

Hanku, samozřejmě, že Sopotnický most znám, dokonce jsem jej o víkendu fotil. Je pravda, že mě spíš zajímalo jak je navázán na okolní terén.
Nicméně nic neprobíhá tak, jak se zpětně může jevit. Já jsem neměl vůbec žádnou touhu stavět most, most tam potřebuju a tak jsem chtěl koupit stavebnici a za večer to poslepovat a jít od toho. Zdálo se mě, že to nebude problém, že toho nabízejí spoustu. Až když do toho člověk jde, zjistí, že opak je pravdou a že se mu vůbec nic nehodí.
Teď už most mám a kdyby myslím nebylo Tebe, tak jsem byl spokojenej. No nic, nejdřív ta kritika byla dost nepříjemným probuzením, ale přinutila mě, abych nad tím víc přemýšlel. Uznávám, že takový obloukový most, může být mistrovským dílem a ozdobou.
Mám celkem pěknou mostovku, mám i opěrné zdi a tak se pokusím udělat oblouk z leptů. Alespoň se to pokusím navrhnout a pak se rozhodnu zda to nechám vyleptat, ono to budou nejméně 3 - 4 plechy A4 a tomu bude odpovídat i cena za vyleptání, uvidíme...
Zatím jsem si udělal jednoduchý náčrtek, abych se rozhodl jaký oblouk. Vzhledem k poměrně velké výšce v poměru k délce, jsem vyloučil kruhový i eliptický oblouk, nevypadá to dobře. Takže zbývá parabola. Nějak jsem pozapoměl, že parabola se dá celkem snadno generovat "splajny". Takže by to mělo jít.
Udělám náčrtek v 3D a šoupnu to sem, ať se můžete vyřádit. Uvidíme večer..
Pro ostatní, ten Sopotnický most v příloze.
Ještě Hanku, jeden dotaz:
Kdysi otec trvdil, že po válce, když začínal jako strojvedoucí na Pětikoláku (524.1) a tahal náklady z Hradce byl Soptnický most v tak špatném stavu, že onen Pětikolák, který nevynikal vyvážením vratných hmot, generoval takové rázy, že na mostě vznikly vlny vysoké snad víc než 20 cm. A že z tohoto důvodu měl na mostě omezenou rychlost na 10 km/hod.Co ty na to? Je to možné?
Přílohy
Sopotnice1.jpg
Sopotnice2.jpg
Sopotnice3.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Brejla » stř 01 bře, 2017 2:53 pm

Z hlediska dynamiky staveb a poměru hmotnosti mostu, lokomotivy a případně vozů k dynamickým budícím silám je rozkmit více jak 20 cm vyloučen. Pár cm asi ano, ale 20 rozhodně ne.
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod michal_n_cz » stř 01 bře, 2017 3:15 pm

Tobyška píše:Kdysi otec trvdil, že po válce, když začínal jako strojvedoucí na Pětikoláku (524.1) a tahal náklady z Hradce byl Soptnický most v tak špatném stavu, že onen Pětikolák, který nevynikal vyvážením vratných hmot, generoval takové rázy, že na mostě vznikly vlny vysoké snad víc než 20 cm. A že z tohoto důvodu měl na mostě omezenou rychlost na 10 km/hod.Co ty na to? Je to možné?


Vypadá to, že most na fotkách je novější, určitě ne původní. Zajímavé jsou pilíře - široké jakoby na dvoujkolejku?
Resuscitovat ten kibri most leptem jsou vyhozené peníze a čas.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod hank » stř 01 bře, 2017 3:45 pm

Tobyška píše:Ještě Hanku, jeden dotaz:
Kdysi otec trvdil, že po válce, když začínal jako strojvedoucí na Pětikoláku (524.1) a tahal náklady z Hradce byl Soptnický most v tak špatném stavu, že onen Pětikolák, který nevynikal vyvážením vratných hmot, generoval takové rázy, že na mostě vznikly vlny vysoké snad víc než 20 cm. A že z tohoto důvodu měl na mostě omezenou rychlost na 10 km/hod.Co ty na to? Je to možné?


Já jsem sice rodák ze Žamberka :wink: , takže místní poměry jsem za mlada znával dost dobře, ale takhle starej ještě nejsem... 20 cm mi připadá jako přehánění starého ajznbónského bohatýra :lol: Zkus se zeptat Aleše Filipa nebo někoho jiného z Letohradského železničního klubu. Aleš F. napsal o historii tratí pod Orlickými horami dvě knihy a přispěl do několika dalších pamětních publikací, takže by o tom mohl vědět víc. Nicméně 10 km/h pro nákladní vlaky na starých zanedbaných mostech s únosností 14 t na nápravu nebylo ještě ani v 60. a 70. letech žádnou výjimkou. (Viz starý Ivančický viadukt.) Před takové mosty se dávala návěst "Pomalu pro nákladní vlaky" - to šikmé žlutobíle pruhované břevno s omezujícím rychlostníkem. Řada 524.1 byla svou schopností rozkmitat mostní konstrukce známá a navíc měla ty převislé hmoty i nápravové tlaky rozmístěné téměř ideálně symetricky, takže ji mostaři s oblibou používali při zatěžovacích zkouškách nových a opravených mostních konstrukcí.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod hank » stř 01 bře, 2017 4:30 pm

Podle dnes platné evropské normy je maximální hodnota průhybu zatížené konstrukce železničního mostu 1/600 jeho délky. Tzn. na 50 m by to bylo cca 83 mm.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » stř 01 bře, 2017 11:44 pm

No, myslel jsem, že z toho návrhu dnes (vlastně už včera) udělám podstatně víc. Bohužel s těmi splajny je dost blbá práce, když chci udělat nosník ohnutý do paraboly, tak je dost velkým problémem udržet jeho konstantní šířku, pořád má tendenci se rozšiřovat nebo zúžovat. Člověk na to musí vymýšlet různé finty a práce stojí.
Udělal jsem boční stěny oblouku, bočnice by měly být ze dvou plechů 0,5 mm. Vrchní by měl mít reliéf. Vnitřní by měl být z každé strany o 1 mm nižší. Tam by měly zapadnout horní a dolní plech, který bude jednoduchý, zbylých 0,5 mm bude vyplněno cínem. Oblouk by se měl směrem vzhůru zužovat. Poblíž vrcholu budou z obou stran
umístěny vzpěry, které budou podpírat mostovku.
Vizualizaci toho torza přikládám, škoda, že se mi nepodařilo udělat toho více, protože v nejbližší době se k tomu asi nedostanu.
Tož tak ...
Přílohy
Obloukový most2.jpg
Obloukový most3.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » čtv 02 bře, 2017 5:49 am

No, ten oblouk z leptu je ještě na delší dobu, aby byl vidět celkový dojem nahradil jsem to špalkem z plného materiálu. Ještě poblíž vrcholu přibude několik svislých podpěr.
Přílohy
Most plný oblouk.jpg
Most plný oblouk2.jpg
Most plný oblouk3.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » čtv 02 bře, 2017 6:42 am

Ještě pro michal_n_cz:
Ano ty opěrné zdi byly připraveny na osazení druhého mostu. Podobný, ale kratší most je ve Verměřovicích. Myslím, že i ten je tak řešen. Domnívám se, že byly stavěny někdy za první republiky. Na konci války vyhodili partizáni německý nákladní vlak, lokomotiva převrácená na bok, snad BR50 nebo BR52 tam zůstala ještě dost dlouho po válce. Viděl jsem fotku a ten most tam již byl v dnešní podobě. Že by se nějak vážně uvažovalo o zdvojkolení této trati, to jsem nikdy neslyšel.
Přílohy
Sopotnice most.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod hank » čtv 02 bře, 2017 6:43 am

No vida... Chybí mi tleskací smajlík nebo palec nahoru :lol:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » stř 08 bře, 2017 5:06 pm

Život je změna, takže se to všechno posouvá k laser cut a k tvarům inspirovaným mistrem Eiffelem (viadukt v Gabarit)
Přílohy
Eiffel díly.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod petr.machy » čtv 09 bře, 2017 2:25 pm

Myšlenka vypadá moc pěkně :). Tato diskuze mě přivedla na myšlenku pálení na laseru (když už ho v práci máme) :). Jsem každopádně zvědavý na výsledek díla - jak mostu, tak výsledného kolejiště :).
Machy
Uživatelský avatar
petr.machy
 
Příspěvky: 36
Registrován: úte 29 lis, 2011 2:30 pm
Bydliště: Tábor

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Brejla » čtv 09 bře, 2017 2:56 pm

Hezký návrh. Jenom tu střední příčku oblouku bych trochu zeslabil (pokud to bude technologicky možné).
Gabarit.jpg
Brejla
 
Příspěvky: 1421
Registrován: sob 18 črc, 2015 8:25 am

Re: Nádraží Letohrad

Příspěvekod Tobyška » sob 11 bře, 2017 9:06 am

Díky za náměty a připomínky.
Měl jsem určité představy o kolejišti, ale tyto představy do (snad) realizovatelného návrhu převedl Milan Ferdián. Velké díky jemu!!! Ta část s vratnou smyčkou je jeho nápad kompletně, tak daleko mé představy vůbec nesahaly.
V poslední době jsem se zabýval, jak tuto část kolejiště zabalit do nějaké krajiny. Dospěl jsem k určité představě a řekl jsem si, že bych tu představu měl nějak zviditelnit. Kdysi jako kluk jsem obstojně kreslil, ale po desítkách let, kdy jsem to na nic nepotřeboval, jsem v tomto směru zcela zakrněl. Zkrátka mám na to už obě ruce levý.
No nic, nějak jsem to hodil na papír. Sám vidím, jak mi ta perspektiva utíká, a že se to všelijak kroutí. No zkrátka, lidi s výtvarným talentem si opět s gustem odplivnou. Ale nevadí, já v tomhle směru nemám žádné, ale vůbec žádné, ambice. Na druhou stranu je to nejefektivnější (nejrychlejší a nejsnadnější) způsob jak vyjádřit své představy. Ty stráně budou výrazně strmější než jak by se z této čmáranice mohlo zdát - místa moc není. Zaplať pámbů, i tak jsem si teprve teď uvědomil, co stromů bude zapotřebí a to jsem zatím se nepokusil udělat ani jeden. To bude na dlouhé zimní večery. Dole ty domky, by měla být tramská osada Kamarád, která se nechází nedaleko od Sopotnice. A to co se tam tyčí není kříž u potoka, ale totém, a kousek od toho, tam stěká po kamení malý vodopád i ta lávka tam kdysi bývala. Romantické místo, které vzniklo snad za první republiky.
Přílohy
Vratná smyčka.jpg
Kamarád.jpg
Tobyška
 
Příspěvky: 180
Registrován: pát 06 úno, 2015 11:21 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků