Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod michal_n_cz » pon 31 říj, 2016 5:44 pm

hopeter píše:Mě se to líbí. Bylo by taky dobré využít tu šířku výklenku a kolejiště protáhnout na délku cca 190 cm. :wink:
Ještě k tomu kolejivu Piko A gleis. Proč je tak zatracované ? Nejsem H0 tak netuším o co jde.


Piko A-Gleis se může jevit jako Low-Cost řešení. Je to něco za něco. Nepochybně má spousta lidí s toho postavené kolejiště a je s tím více či méně spokojena. Všechno má své "ale".
- srdcovka je plastová - není možno připojit napájení. Mnohým vozidlům toto nevadí jelikož sbírají více nápravami. Problém je u dvouosých vozidel, kdy prostě nastane situace že napájení se přeruší, někdy to cukne blikne, jede dál. Při pomalé jízdě ovšem může nastat situace, že model nestačí dojet setrvačností a zastaví se - třeba ve skryťáku :-) . Některé méně dokonalé dekodéry takovéto přerušení napájení interpretují tak že se model začne rozjíždět úplně od nuly, dle nastavené křivky, tam je to velice patrné. Lze to samozřejmě řešit různými kondenzátory k dekodéru atd.
- Geometrie srdcovky má zbytečně velké mezery mezi křídlovkami a hrotem - je to jednak estetická záležitost - blbě to vypadá, modely s NEM dvojkolími to přejedou, přeskáče to pravděpodobně i mnoho vozů s RP25, ale pří průjezdu srdcovkou se příslušné dvojkolí doslova propadne do díry,
- Jazyky jsou sice podobné konstrukce jako u Peco, ale cca 1/3 delší a zároveň s pružnějšího plechu - pod těžšími lokomotivami se to viditelně prohýbá.
- Napájení jazyků nemusí být dlouhodobě 100% - mezi jazyk a opornici nebo do čepu se časem může dostat nečistota nebo např. barva při povrchové úpravě. Dá se to řešit extra drátkem ke každému čepu zespodu, nevím zdali se k tomu plechu dá snadno pájet, u jiného kolejiva (Rocoline) jsem to tak upravoval - pracný , ale jde to.
Pár obrázků:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Výše uvedené vyhýbky mají stejný úhel odbočení a skoro stejný radius. Co se vyprojektuje pro jeden systém lze snadno bez výrazných úprav použít pro druhý - týká se jen obyčejné pravé a levé. Je to pro představu jak to hlavně vizuelně vypadá, fotky nejsou 100% aktuální, dnes jsou nějaké změny - např. Roco má přídržnice delší kovové, Tillig má křídlovky kovové z profilu až do konce. Pro doplnění takto je provedena srdcovka na kolejivu Peco:
Obrázek
Závěr - nelze jednoznačně říci, že by nějaký kolejový systém byl vysloveně nejhorší, nepoužitelný nebo naopak jednoznačně nejlepší, na všem se může něco pokazit, ulomit, nebo nemusí fungovat 100%, záleží mimo jiné na použití a pečlivosti instalace.
Jinak ohledně PIKO a kolejí A-Gleis - jedna paní povídala - Piko to má jako mnoho jiných firem, ne vše je echt made in Germany - koleje tam přijdou z největší továrny světa už hotové nebo skoro hotové max. tam do toho dají pérko a zabalí do krabičky a nalepí štítek s číslem. Kvanta kolejí se prý prodala v setech v marketech typu Lidl, Aldi atd. Prý se někdo z Pika chlubil, že se to tím zaplatilo - jakože nástroje atd. U nás se to taky před časem prodávalo v Lidlu. Známej jezdí na skládku s kontejnerama - z Lidlu tam prý vyvážejí zkažený/prošlý věci - zeleninu atd. Pak taky občas vyhazujou takový ty asi reklamace průmyslovýho asijskýho zboží - znáte to - Lidl je docela prozákaznický, bez problému vrací peníze když se to někomu nehodí nebo se to pokazí hlavně že máte účtenku. Měl od tam nějaký šitový aurorádio, lapičku na zahrádku a - Tauruse od PIKA :-) Prostě jednou za čas se to nahromadí a co stím?
Proto - na co nějaký napájení srdcovky či co - dodávat k tomu třeba přestavník s přepínacím kontaktem, aby to fungovalo - zbytečná komplikace - je to spotřebka.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 842
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod halflife » pon 31 říj, 2016 6:47 pm

Jiri Dvoracek píše:
halflife píše: Pěkný, jen se chci zeptat, kolik je minimální délka koleje, aby se vešel brejlovec s dvěma Y? Soupravu co mám, jsem naměřil 770mm.


Myslim, ze je to v planku napsane, jaka je delka koleji :-D

Jasný, to vidím na tvém návrhu. :-)
Jen jsem myslel minimální délku, na které je možní mít brejlovce a dva Y.
halflife
 
Příspěvky: 59
Registrován: pon 14 říj, 2013 10:29 am

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod hopeter » pon 31 říj, 2016 6:50 pm

Aha tak je to jako u TT s EW1. Skoro každý na ně nadává a přesto se hojně používají... Já je taky používám ale s malou úpravou. Po výstavách je vidím téměř na každém kolejišti a vlaky jezdí... :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod hopeter » pon 31 říj, 2016 6:59 pm

Změř ( spočítej ) si takzvanou užitnou délku koleje... Od srdcovky k srdcovce a odečti délku kde je v rozvětvení rozteč kolejí méně než průjezdný profil dle NEM normy. Totéž je vzdálenost od námezníku k námezníku. No a nebo tolik aby když stojí souprava na jedné koleji se dalo bezpečně projet po vedlejší koleji a neškrtla si o sebe vozidla... Snad mě bude odpuštěno laické vysvětlení. :oops:
http://www.vlakymodely.cz/2014-01-23-11-06-01/modelarske-normy-nem norma NEM102 a NEM112.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod halflife » stř 02 lis, 2016 8:27 pm

Tak mé první seznámení s WINTRACK. Pokusil jsem se kolejiště rozšířit na velikost výklenku tak, abych docílil prodloužení staniční koleje a vešel se tam můj Brejlovec a dva Y (snad se vejde). Vzhledem k tomu, že zadní stěna bude u zdi, rozhodl jsem se skrýt zadní část. Tak mi vznikla celkem velká plocha pro koncovou stanici, se kterou si však nevím vůbec rady, jelikož s návrhy kolejišť nemám žádné zkušenosti. V koncové stanici by měl zbýt také prostor pro příjezdovou komunikaci k nádraží a případně ke skladišti... Myslím ,že by to pak mohlo vypadat podobně něco jako je ODBOČNÁ. Chci zachovat původní myšlenu Milana F., kde je na nádraží skladiště, remíza a PHM. Návrh od Sandyho je pěkný, jen bych se ale připravil o výše uvedené a nevím, jestli by se tam vešel přejezd s příjezdovou komunikací k nádraží.
Co se týká kolejiva, tak nejsem o PIKO úplně přesvědčený. Jak píše Michal a jiní na fóru, je problém s výhybkami, tak proč se toho nevyvarovat a neudělat to v něčem jiném. Koukal jsem na možnosti a pročítal fórum. Libí se Tillig, ale ten asi kvůli geometrii nemožný. Co by ještě možná připadalo v úvahu, je PECO, kde je zase doporučováno CODE 75 pro modelový vzhled.
Můžete mi prosím někdo pomoci s návrhem koncové stanice a případnou změnou na jiné kolejivo se zachováním námětu?
Přílohy
CHRPOV 3.jpg
halflife
 
Příspěvky: 59
Registrován: pon 14 říj, 2013 10:29 am

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod hopeter » čtv 03 lis, 2016 3:34 pm

S Wintrackem už umíš tak ti zbývá se rozhodnout jaké použiješ kolejivo. Dál už je to jen poskládat k sobě aby ses vešel do norem průjezdu a vzdálenosti kolejí.
Tu výhybnu bych neschovával , jeden tunel úplně stačí ale na to přijdeš až tam budeš něco lovit a zápolit s dostatečnou výškou stropu pod terénem aby ti vyšlo rozumné stoupání lokálky... :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod michal_n_cz » sob 05 lis, 2016 12:42 am

Též gratuluji k prvním pokusům s Wintrackem. S Elite to samozřemě lze jen není k dispozici proporčně podobná symetrická a trojcestná. Já jsem kreslil v Elite - s využitím pěkných obloukových vyhýbek. 1 kolej přidána - lze samozřejmě vypustit. Koleje jsou prodlouženy na max. we Wintracku to nemá smysl měřit, pro ilustraci co jak se vleze jsou tam vozy velikosti UIC Z tedy v H0 303mm (Y jsou cca o 2cm kratší) takže 2 vozy Y s Loko se slušnou rezervou. Je to samozřejmě k doladění např.:
- dole osouvou vzdálenost výchozí eleite t.j. 59mm asi by tam mělo být aspoň 65mm pro jistotu. Zadní výhybny je z Rocoline - protože jsem mi to rychleji kreslí a není tam vidět, snadněji se z toho staví, jde to změnit i na Elite. Já jsem také rozměr upravil š o 10 na 190 hloubku na 130, Jsou tam vyznačeny u rohy toho výklenku a do nich směřují ty jednotlivé kusé koleje - může a nemusí se to tam rozšířit o nějaké minimodulky s tím nákladištěm či remízou atd.
Celkově se tím v některých místech dá ještě různě hýbat - mapře jsou tam schované ty rovinky v tunelu - esíčko jde posunou o cca 10 cm doleva. K původnímu plánku mám konkrétní dotaz na MF: Milane jak si představuješ začátek toho potoka v to kopci? Nějak mě nenapadá jak tam znázorňit třeba pramen nebo tak něco...
Přílohy
elite-3.jpg
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 842
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod milan ferdián » sob 05 lis, 2016 6:54 am

michal_n_cz píše:K původnímu plánku mám konkrétní dotaz na MF: Milane jak si představuješ začátek toho potoka v to kopci? Nějak mě nenapadá jak tam znázorňit třeba pramen nebo tak něco...

Znáš potok Punkvu?Je tam jakoby vápencová propast jak u Macochy a nad ní se tyčí kopec s ruinou a občerstvením.A potok vyvěrá z průrvy na dně mini propasti :wink: .
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod Sandy » sob 05 lis, 2016 12:21 pm

To: michal_n_cz: zkus ještě "nacpat" třetí kolej do SN, když se to tak krásně povedlo v hlavní stanici
To MF: může tam být nějaká malá retenční nádrž (rybníček), do které stéká srážková voda z okolí
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod halflife » pon 07 lis, 2016 11:04 am

Michale, děkuju.
Vypadá to velice dobře a zbavili jsme se PIKA :-)
Tillig bude vypadat dobře. Možná by stálo za to, udělat to vše v Tilligu. Koukal jsem, cena je skoro stejná a bude to jednotné. Určitě by to chtělo dát v Tilligu kolej do koncové stanice.
halflife
 
Příspěvky: 59
Registrován: pon 14 říj, 2013 10:29 am

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod milan ferdián » pon 07 lis, 2016 11:10 am

Jde vidět,kolik je tu šikovných kluků :P .Návrh se mi též zamlouvá.Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod michal_n_cz » úte 08 lis, 2016 1:28 am

Sandy píše:To: michal_n_cz: zkus ještě "nacpat" třetí kolej do SN, když se to tak krásně povedlo v hlavní stanici

Šlo by to, já jsem chtěl zachovat původní Milanovu myšleku - vše vidět - tím pádem ovládání "na ruku". Samozřejmě by to asi šlo trochu na úkor délky kolejí. Teď jsou tam dvě s dostatečnou rezervou pro soupravy tak jak je Milan nakreslil na svém plánu.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 842
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod michal_n_cz » úte 08 lis, 2016 2:24 am

halflife píše:Michale, děkuju.
Vypadá to velice dobře a zbavili jsme se PIKA :-)
Tillig bude vypadat dobře. Možná by stálo za to, udělat to vše v Tilligu. Koukal jsem, cena je skoro stejná a bude to jednotné. Určitě by to chtělo dát v Tilligu kolej do koncové stanice.

VYsvětlím RocoLine:
1. Se mi s tím lépe kreslí narychlo ve wintracku protože jsou tam pro R2 R3 obločky po 7,5° - radiusy jsou +- stejné jako pro Elite, ale následně se předpokládá stavba z flexikolejí, pro Elite ještě lépe kolejnice a pražcové rošty zvlášť - je to sice pracnější, ale jednotlive kolejnice se dají lépe předtvarovat apk se teprve nasunou do roštů - vše pak pěkně drží tvar oproti flexikolejím, které se pak různě vracejí, zároveň je tímto stylem lepší výtěžnost materiálu a tím pádem i cena i když u tohoto kolejiště je to zanedbatelné.
2. Vyhýbky jsou v takovém poloskryťáku mají sice prudší poloměr (je tam R2 - což papírově asi ani není pro 303mm vozy, ale ověřeno v praxi pokud dál je R3 a vozy jsou KK spojeny jezdí např. Roco vozy bez problémů. Výhodou je možnost použití Rocoline přestavníků - ty mají uvnitř rovnou přepínač a zároveň je tu velice snadná instalace ze strany kolejí (vzadu to nebude vidět) a výborná spolehlivost. Přestavníky vypadají na první pohled podobně jako Piko, FLM a další, ale uvnitř je vše jinak - cívky mají pevná jádra nic tam nejezdí tím pádem nedrhne, nemůže se zadřít zatuhnou apod.
3. Napojení je bez problémů profil má stejnou výšku, je třeba jen trochu upravit spojky Elite je v roco spojce volnější a naopakl stačí to s citem zmáčknou kleštičkami. Ty koleje ve "skryťáku je taky asi vhodné udělat z Rocoline - pak bude ten spoj Roco - Elite jen na dvou místech navíc rovinka 4xG1 se dá nahradit G4 - t.j. opravdu rovná pevná kolej 920mm.
4. Tím že použiji relativně prudké obloukové vyhýbky Roco line vzniká dost místa mezi esíčkem stoupající lokálky - tam je třeba znázornit nějakou opěrnou zeď. atd. Samozřejmě by to mělo jít překreslit na Elite obloukovky které sice zaberou více místa - je tam rezerva.

Jsem rád, že se návrh líbí, ale jak jsem psal výše je to něco za něco - říkám A i B - tedy Elite jsou pěkné obloukové vyhýbky vzhledově výborné, ale obtížnější i nstalace - je nutné použí přestavník zespodu - motorický nebo servo, napájení srdcovky je vhodné upravit - tj. křídlovky říznout od jazyků, jazyky zafiksovat proti posunutí, vodivě je spojit s opornicemi, řez zaizolovat - stačí vložit tenký proužek papírku a zakápnou vně vteřiňákem.

Co se týká 3D zobrazení s tím nějak zápasím, resp. já mám nakresleno vše v 1. vrstvě v nule takže 3D je placka. Zároveň mi možná Wintrack nepracuje úplně správně, jelikož v tom 3D mi to hlásí nějaké chyby, že něco nenalezl, mám tu příjímací budovu - v 3D chybí. Co se týká výšky kolejí tak lze samozřejmě použít Milanovo rozvžení.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 842
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod halflife » stř 09 lis, 2016 8:41 am

Bylo by prosím možné to pojmout jako můj první první pokus ve WINTRACK? Z poloskryťáku udělat skryťák, tím se zvětší plocha koncové stanice? Jelikož zadní část nebude vidět, je dle mého názoru škoda nevyužít horní plochu na větší koncovou stanici. Děti budou jezdit dole, já si budu hrát nahoře :-). Oblouk stoupání do koncové stanice by se tak dal udělat s větším rádiusem, tak by jsme se dostali více k zadní části a pravé straně panelu a tím by mohl vzniknout větší prostor pro koncovou stanici. Ta by mohla vypadat něco jako na návrhu Odbočná. ROCO ve skryťáku bych ponechal dle tvého doporučení, kolej do koncové stanice bych ale rád v Tillig, aby to bylo jednotné. Přestavníky bych udělal ve skrytáku jak píšeš. Bude to i jednodušší na instalaci. Otázkou zústává výška koncové stanice. Nevím, jestli 165mm nebude málo. Tunelové portály budou potřebovat nad sebou nějaký svah, aby to nebyla jen placka. Nerozumím tomu a určitě si rád nechám poradit.
Jak s osovou vzdáleností? Představuje 59 nějaký problém? Tři koleje ve stanici jsou dobrou volbou, dává mi to více možností provozu.
Zkoušel jsem to udělat ve WINTRACK podle tvého návrhu s úpravou koncové stanice. Bojuji však s flexi kolejema, se kterými si neumím poradit.

Děkuji.
halflife
 
Příspěvky: 59
Registrován: pon 14 říj, 2013 10:29 am

Re: Kolejiště CHRPOV H0 od MF

Příspěvekod michal_n_cz » úte 03 led, 2017 12:50 pm

Výš to asi o moc nepůjde jelikož by zase vyšlo příliš velké stoupání. Toho většího radiusu na tvém návrhu jsem si všiml, pak tam vychýzí jinak ta stanice a ta kusá kolej by nebyla tak dlouhá. Posílám ještě SZ

Nebudu konce týdne asi na netu a dostanu se k tomu nejdříve v Pondělí a něco zkusím opravit. Chtěl jsem přidat soubory, ale do fóra nelze soubor *.tra.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 842
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků