Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod Michal Vaniš » pon 28 lis, 2016 11:08 pm

Tomáš píše:
.... Akorát nevím kde jsi došel k poloměrům r210 ? U tilligovi geometrie jsou poloměry 396,353,310,267.....

TOMÁŠ: To určitě nejsou poloměry, v plánku má typ obloukových kolejí 06310 a 06210 8)
TT+TTe,III-IV ep,ČSD-DR,autor manuálu pro EN Wintrack
Každé vylepšení generuje nové nedostatky :P
Uživatelský avatar
Michal Vaniš
 
Příspěvky: 399
Registrován: pát 10 črc, 2009 4:51 pm
Bydliště: České Budějovice

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod OndraR » úte 29 lis, 2016 6:25 pm

Ano je to přesně tak, jedná se o typy kolejí 06210.
Co se týče tloušťky té základny, tak podle toho co jsem tak různě četl bych řekl že těch 5 cm je teda docela dost. S OSB už nic nenadělám, ale budu se pokoušet sehnat tenčí styrodur. Ať už bude základ 5 cm nebo méně, budu tedy dbát na to co psal Hopeter, tedy dostatečná velikost děr pro bezproblémový pohyb v celém rozsahu. Mám taky trochu obavy aby se to táhlo na tak velké délce nezačalo po nějaké době ohýbat. Pevný materiál s tím ale snad nebude mít problémy..
Co se týče pokládání kolejí, tak to budu dělat buď podle Hopetera nebo Tomášova prvního postupu. už si to docela dovedu představit. To ale až některý další víkend, v místě bydliště kde mám kolejiště jsem totiž jen o víkendech což také není úplně ideální..
OndraR
 
Příspěvky: 32
Registrován: ned 31 črc, 2016 10:20 am

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod hopeter » úte 29 lis, 2016 9:15 pm

To brko musíš vyzkoušet. Čím delší bude tím budeš potřebovat silnější drát. Já používám ocelové struny průměr 0,6 až 1 mm z modelářké prodejny pro letadýlkáře.
Je třeba to naladit tak aby to dostatečně přimáčklo jazyky ale né tak aby to očesalo převody serva nebo přestavníku...
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod OndraR » stř 18 led, 2017 5:50 pm

Zdravím,
po delší časové pauze bych chtěl informovat o stavu mého kolejiště. Takže teď jsem ve fázi pokládání kolejí. S tím také související rozdělení na úseky pro pozdější detekci vlaků, zapojení přestavníků, napájení toho všeho, konfigurace přes MultiMouse apod. Takže se to teď celé to čí hlavně okolo DCC než samotné modelařiny. Dost mi s tím pomáhá kamarád (http://zavavov.vzap.eu/) takže jsem poslední dobu neměl potřebu ptát se tady na fóru. Ale jeden dotaz bych měl, nebo spíše chtěl bych se ujistit. Co se týče plánku kolejiště tak jsem nakonec použil Hopeterův beze změn, hlavně kvůli lépe vyřešených staničních kolejí a vjezdů/výjezdů na ně. S rovnýma flexi úsekama jsem teda zatím neměl problém ale teď budu potřebovat i ohýbat. To budu dělat jednou z metod v tomto vlákně už zmíněných. Nejspíše podle zakreslených poloměrů budu pokládat pražcové pásy a do nich poté zasouvat lehce předohnuté pruty... A teď ta nejasnost. Potřebuji vyrobit šablony. V plánku mám většinu obloukových částí tratě složenou z kusovek 83106. U nich je uveden R353/30°. Předpokládám že R je poloměr. Stačí tedy nakreslit si oblouk-část kružnice s poloměrem 353 mm? Chápu to správně? A bude to šablona pro vnitřní kolejnici, vnější kolejnici nebo osu? Já tipuju osu.
Díky.
OndraR
 
Příspěvky: 32
Registrován: ned 31 črc, 2016 10:20 am

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod Rocky_MK » stř 18 led, 2017 6:02 pm

Pro osu.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod hank61 » stř 18 led, 2017 6:13 pm

Doporučuji k poloměru přičíst polovinu rozchodu, což je v TT 6mm a koleje pokládat na osu vnější kolejnicí. Je to mnohem přesnější zejména ve stanici, kde je potřeba dodržet kvůli výhybkám osovou vzdalenost souběžných kolejí :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2488
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod OndraR » pát 20 led, 2017 7:34 am

Tak jo, díky, já to teda o těch 6 mm pro jistotu posunu :wink:
OndraR
 
Příspěvky: 32
Registrován: ned 31 črc, 2016 10:20 am

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod OndraR » úte 07 úno, 2017 11:06 am

Zdravím.
Mám položenou část kolejí. Včetně dvou výhybek. Zatím přestavuju ručně, i když přestavníky s jejich dekodérem už mám nastaveny a připraveny na montáž. To ale asi není moc podstatné pro můj nový problém. Zatím jsem to projížděl samotnou lokomotivou a až na jednu vyjímku v pořádku. Jde o to, že na jedné výhybce v jednom směru mi lokomotiva ve většině případů vykolejí. Mám MTB brejlovce. Nový, najezdil zatím jen maličko. Pokusil jsem se to zakreslit do obrázku:

vyhybka.jpg


Problém nastane když je výhybka přestavená tak, že lokomotiva má jet obloukovou částí ve směru modré šipky. Asi tak v 80 až 90 procentech případů na srdcovce zhruba v místě červeného kolečka přeskočí do špatného směru - červená šipka. Když potom takhle pokračuje tak samozřejmě dojde ke zkratu... Zkoušel jsem to zatím jen v malé rychlosti a v minimální rychlosti. Prostě místo toho aby kolečko zůstalo ve správném směru a kopírovalo tedy hranu toho plastového "kosočtverce", tak hned na jeho začátku na něj jakoby vjede, poté o kousíček (možná tak 2 mm) dále z něj spadne, avšak do špatného směru a pokračuje tedy špatným směrem. Občas ale projede správně. Ale jak jsem psal, to možná tak z 20 procent. Když zkouším lokomotivou projet jen tlačením ruky, je vše v pořádku. To přičítám k tomu že na ni vyvíjím určitou sílu a proto lokomotiva "nemá šanci přeskočit". Ale pokud ji pohání motor, k tomuto problému prostě dochází.
Já teda fakt nevím jak toto řešit. Něco mě napadlo, ale budou to nejspíše úplné hlouposti.
Nevím jestli je možné u lokomotivy měnit rozsah koleček. Napadlo mě, že kdybych k sobě kolečka přiblížil, byť jen třeba o pár desetinek mm, tak už by kolečka pěkně kopírovaly hranu toho kosočtverce v srdcovce a k přeskočení do druhého směru by nemohlo dojít. Předpokládám ale že je to hloupý nápad a možná to ani nejde.
Dále jsem si říkal že by pomohla lehká úprava srdcovky. Prostě trošku zbrousit horní hranu (myšleno při pohledu na obrázek) toho plastového kosočtverce. To už by možná lokomotiva taky nemohla jen tak změnit směr v tom problematickém místě.
Věděl by prosím někdo jak ten problém reálně řešit?
Díky.
OndraR
 
Příspěvky: 32
Registrován: ned 31 črc, 2016 10:20 am

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod sidlo » úte 07 úno, 2017 11:17 am

Na vině může být špatný rozměr problematického dvojkolí - pokud na jiných výhybkách je to OK, tak to tím asi nebude

nebo chybně posazená přídržnice u vnějšího oblouku - možná by stačilo na přídržnici přilepit proužek lepící pásky (ze stany opornice). Chce to přeměřit, zdali ta mezera vyhovuje normě.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3590
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod hank » úte 07 úno, 2017 11:51 am

... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod hopeter » úte 07 úno, 2017 12:03 pm

V postatě uvažuješ správně. První bych zkontroloval rozměr soukolí dle NEM. Taky se podívej jestli se volně otáčí podvozky a zkus otočit lokomotivu aby najížděla druhým podvozkem.
Na výhybce prověř přídržnice , taky jejich výšku jestli po najetí nezvedají podvozek. Pokud to nepomůže tak teprve tu srdcovku. Jo a taky koukni jestli někde nevězí zrnko štěrku kde vadí.
Hlavně než něco odřízneš nebo upiluješ tak při pomalé jízdě koukej kde problém začíná.
Jinak u IBW výhybek bych ti doporučil úpravu srdcovky odříznutím plastu a protažením kolejnic do špice. Zkrátí to délku bez proudu na polovinu. Tedy pokud nemáš výhybky už zalepené a předpokládá to pak přepínání srdcovky.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod michal_n_cz » úte 07 úno, 2017 12:09 pm

sidlo píše:nebo chybně posazená přídržnice u vnějšího oblouku - možná by stačilo na přídržnici přilepit proužek lepící pásky (ze stany opornice). Chce to přeměřit, zdali ta mezera vyhovuje normě.

Ano, poměř to posuvkou a porovnej s NEM. Neprve zkontroluj rozkolí lokomotivy. Pak tu mezeru mezi přídržnicí, lepicí pásku bych volil jako provizorium, lépe tam dát pásek plíšku nebo přídržnici udělat novou z kusu profilu a tu zespodu pomocí pásků plechu připájet k opornici, mezeru volit aby odpovídala NEM, spíše v dolní hranici tolerance - měřit se to dá elegantně stopkou vrtáku příslušného průměru - to je náročnější na zručnost.
Uživatelský avatar
michal_n_cz
 
Příspěvky: 841
Registrován: stř 09 led, 2008 9:17 pm
Bydliště: Olomouc

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod OndraR » stř 08 úno, 2017 7:04 am

Tak jo díky za tipy. Jak budu u kolejiště tak to všechno prověřím. S NEM příjdu do styku poprvé stejně jako s některými názvy částí výhybky :) Výhybku už mám nalepenou. Než ale začnu cokoliv brousit, řezat, nadstavovat tak to radši všechno dvakrát přeměřím. Pak dám vědět jak to dopadlo.
OndraR
 
Příspěvky: 32
Registrován: ned 31 črc, 2016 10:20 am

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod radula63 » čtv 09 úno, 2017 11:23 am

hopeter píše:V postatě uvažuješ správně. První bych zkontroloval rozměr soukolí dle NEM.

Nejsem si jistý rozměrem a tolerancí předepsaných NEM a zrovna nemám čas to vyhledávat. Nicméně mám osobní letitou zkušenost, že vnitřní rozměr dvojkolí by měl být mezi 10.2 až 10,3mm, ještě 10,4 je ok. Co je 10,5 a výše dělá ve výhybkách problémy - konkrétně náraz na špici srdcovky a následné vykolejení či jen poskočení a to napříč všem typům výhybek Tillig. U EW1 je navíc rizikové místo na náběžné hraně jazyka. S výhybkami Kuehn zkušenost nemám. To, že širší kola někde projedou a někde ne je ještě taky umocněno tolerancí ve výrobě samotných výhybek. Nápravy užší než 10.2mm mohou mít zas opačný efekt - Neprojetí výhybky kvůli zaseknutí o přídržnice.
p.s. vím co jsem si zažil kdysi s pojezdy pánů Pleticha a Vilinger. Na svoji dobu dobré pojezdy, jen právě rozchody kol jim silně kolísaly a tak se každý pojezd musel překontrolovat, teprve pak byl "vpuštěn" do kolejiště v klubu.
Raďula63
MPK - moduly plzeňského kraje
KŽM Praha 3
KŽM cH0TTěboř
Psi štěkají, karavana jede dál
Uživatelský avatar
radula63
 
Příspěvky: 1305
Registrován: čtv 28 kvě, 2009 6:15 pm
Bydliště: kraj Vysočina - okres H.B.

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod OndraR » pon 20 úno, 2017 7:21 am

Tak jsem tedy chvíli hledal v NEM potřebné rozměry ale protože těch norem je tolik a neorientoval jsem se v tom zrovna nejlépe, tak jsem tedy první zkusil upravit přídržnici jak mi zde bylo doporučeno. Na její hranu směrem k opornici jsem tedy nalepil proužek ze zdvojeného samolepícího papíru. Takže tloušťka jen pár desetinek milimetru. No ale očividně to pomohlo. Lokomotiva projíždí oběma směry bez problémů.Zkoušel jsem to x-krát a ani jednou nevykolejila. Taky jsem ji otočil a vše v pořádku. Na ostatních výhybkách zatím problém nebyl tak se možná jednalo o drobnou vadu u té konkrétní výhybky. Brzy by mi mělo přijít dalších sedm, takže potom se ujistím zda je to opravdu problém té jediné. Jinak ten papír možná není ideální materiál, takže pokud bude později třeba tak nahradím něčím vhodnějším.
Díky.
OndraR
 
Příspěvky: 32
Registrován: ned 31 črc, 2016 10:20 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Miloš_P a 12 návštevníků