Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod Rocky_MK » ned 13 lis, 2016 1:25 pm

hopeter píše:I když kolejivo kueh je moje oblíbené tak bych ho tady nepoužíval.
1. Je tady použito hodně obloukových výhybek a ty je výhodnější pořídit ze stavebnic tillig. Obloukové výhybky kuehn taky mají dle mě dost nešikovnou geometrii.
2. Standartní oblouky tilligu umožňují menší poloměry.
3. Flexi koleje nemá kueh tak dobře zvládnuté jako tillig. Mají pražce naříznuté jen po jedné straně a jednu kolejnici zafixovanou proto se hůř tvarují. Navíc postrádají ukončovací pražce s vybráním pro spojky.
Když to shrnu tak při použití stavebnic výhybek od tilligu a flexin složených z prutů a pražců se dá tohle kolejiště postavit levněji a pohodověji než z kolejiva od kuehnů...
Za mě kuehn na větší kolejiště a na malé tillig. Mám vyzkoušeno obojí a takto mě to vychází... :wink:


Naprosto souhlasím s debilní geometrií obloukových výhybek Kuehn. Ale neříkal bych obecně, že Kuehn patří na větší kolejiště a Tillig na menší. S rovnými výhybkami bych dal klidně Kuehna na ta nejmenší kolejiště - proč cpát tyhle malé výhybky s délkou 129 mm a úhlem 20°na velká kolejiště? Tilligovy výhybky jsou dle mě na minikolejiště moc monstrózní (mám na mysli MINIkolejiště, ne 2,5x0,7 m jako hank61 :D). Hrozně se mi, Honzo, líbí tvoje Sólo pro Hurvínka, ale je podle mě škoda, že jsi použil výhybky Tillig :)
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod hopeter » ned 13 lis, 2016 2:09 pm

Trošku to tady zaplevelím abych odpověděl Rockymu... Rovné výhybky kuehn jsou perfektní a levné ale zbytek kolejiva ( flexi a obloukové výhybky ) se strejdovi Kuehnovi fakt moc nepovedl. Na sólu pro Hurvínka jsem použil EW1 od tilligu , protože jsem je měl doma :) a i kdybych je neměl tak bych nekombinoval dvojí kolejivo. Jinak používám kolejivo obou firem ale tak jak jsem už napsal... :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod Tomáš » ned 13 lis, 2016 7:14 pm

Můžete mi odhalit v čem je ta geometrie divná? Nemyslím to nijak špatně ale rád bych viděl ve stejném prostoru srovnání. Vexle kuehn jsou konstrukčně na daleko lepší úrovni jak EW1 IBW. uvažuji takhle. Malé kolejiště 5-6 vexli nepotřebuješ přestavníky. Možnost napájení srdcovky = malé kolejiště,krátké citlivé mašinky. Já už bych se k EW1 nikdy nevrátil. Začátečník bude malé kolejiště spíše stavět z kusového kolejiva,jak z flexi. Kuehn koleje jsou jemnější a líp se spojují (kusové). No a že nemají flexiny ten pražec pro spojku,považuju spíš jako plus. U tilligu je stejně odřezávám.
Přílohy
wp_ss_20161113_0001.png
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod Rocky_MK » ned 13 lis, 2016 7:36 pm

Mně vadí geometrie obloukové výhybky proto, že se jedná o dva stejné, akorát délkově posunuté oblouky. Tj. na kolejišti ztratíš drahocené místo tím, že musíš ty dvě rozvětvující se koleje vést dost velkou vzdálenost, než se od sebe vzdálí natolik, že tam můžeš dát námezník. Kdyby udělali normální obloukovku s dvěma různými poloměry, udělali by líp. Navíc musíš používat koleje mezi výhybkami, abys dosáhl požadované rozteče.
Jako jo, velmi mi Kuehn vyhovuje cenově a aretovanými, malými výhybkami s napájitelnou srdcovkou - ale když už dělá takové ,,kapesní" výhybky jako dělané pro minikolejiště, tak nechápu, proč nedělá obloukovku, která by nezabrala tolik místa spolu s těmi oblouky, které jsou nutné pro požadovanou rozteč.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod OndraR » ned 13 lis, 2016 7:39 pm

Tak ty BTTB teda brát nebudu. Já bych teda asi zkusil jít do flexi kolejí. Předpokládám tedy že bude stačit objednat to co uvedl Belgarat, tedy pruty, pražcové pásy pro rovné a obloukové koleje. To si objednám. Přesně ty uvedené z ITvlaky. S tím jestli to budu ohýbat bez nebo s ohýbačkou ještě uvidím. Ale myslím že budu taky ještě potřebovat spojky. Předpokládám že pro mou potřebu budou vhodné tyto http://www.masinky.cz/produkt/12313-Kol ... /index.htm. Doufám že kromě nářadí je to tedy vše co potřebuji. S ohýbáním respektive s ohýbačkou ještě uvidím. Tím že se jedná o kolejivo Tillig s I profilem a výškou 2,1 tak předpokládám že jej tedy budu moci kombinovat také s těmi pár kusy které už mám ze startovního oválu. Chci aby byly využity a ne za cca 800 Kč pouze ležely v šuplíku.
Dále jsem našel už zhotovené flexi koleje, např. http://www.masinky.cz/produkt/852-TT-Fl ... /index.htm
A tak se ptám, je to nějak výhodnější, jednodušší řešení? Předpokládám že to vyjde dráž.
Dále přikládám mnou upravený návrh od Hopetera, je ale v podstatě stejný. Jen jsem trochu kolejiště zůžil co se týče šířky a upravil koleje na nádraží, přesněji tedy vjezd na levé straně. Mohlo by to tak být?
Díky.
kolejisteNavrh_2.PNG
OndraR
 
Příspěvky: 32
Registrován: ned 31 črc, 2016 10:20 am

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod Tomáš » ned 13 lis, 2016 8:41 pm

Takže ok,vybral jsi si kolejivo tillig. Flexi koleje se dají koupit ve třech provedení (betonové ,dřevěné a železné pražce) Takže tady záleží co si vybereš dle svého úsudku. Hotové flexi se dají samozřejmě pořídit ve všech třech provedení,ale délka je tuším pouze 66cm. No když to pak přepočítáš na 1cm délky za kč,tak ti vyjde líp ta "stavebnice". Tam vlastně koupíš 1metr dlouhé pruty a na ně si budeš navlékat flexibilní pražce libovolného provedení. Příklad třeba u betonu je : 2x prut 1m a 8betonových pražcových polí. Pokud by se ti nechtělo ohýbat pruty a zvolíš si provedení "dřevo" dají se koupit i pražcová pole rovná (neohebná 166mm) a oblouky 310,353,396 + samozřejmě ty flexi pražce (ohebné všemi směry). Jednou jsem takhle stavěl podobně velké kolejiště a to k plné spokojenosti. Nalepil jsem podložky pod pražce (guma,korek,pěnovka,pvc..) a na ně jsem přímo pěkně nalepil požadovaná pražcová pole. (mluvím o širé trati) a až potom jsem do připravených polí vsunoval kolejnicové pruty. šlo to sice pomalu,ale zase to bylo uhlazený jako z kusového kolejiva. Teď při součastné stavbě jsem si navlékal pražce "na sucho" na pruty a až potom pokládal a lepil.Pro tyto účely a přesnost jsem si nechal vyrobit šablony,podle kterých jsem pokládal,aby oblouk byl pěkně plynulý. Doporučuji se držet daných poloměrů TT i u flexi. No není to nutností,ale celek vč. zhlaví pak vypadají uhlazenějí. Toto nevnucuji,ale píši jen z vlastních zkušeností.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod hopeter » ned 13 lis, 2016 8:46 pm

Úpravou levého zhlaví jsi si akorát zkrátil už tak dost krátké staniční koleje... :wink:

Ke kolejivu kuehn už jsem se vyjádřil dnes asi třikrát a k obloukovým výhybkám se vyjádřil přesně Rocky... :wink:
Ukončení s vybráním na flexi taky uřezávám ale jen uvnitř koleje. Na koncích je nechávám nebo když to nevychází délkou tak ty uřezané zevnitř rád použiju.
U kuehna se to musí hold bastlit svépomocí... Jinak z kuehna jsem postavil dvě kolejiště a klidně ho použiju i nadále ale né na malé kolejiště.
Jo a tillig už dělá EW1 taky s kovovou srdcovkou.

Flexi tillig dělají už hotové v délce cca 3/4 metru. Lepší ( levnější ) je koupit samostatné pruty kolejnic dlouhé 1 metr a k tomu flexipražce v délce 220 mm. Ještě dělají pražce kratší a v provedení rovné nebo oblouk a beton nebo dřevo. Podle mě je výhodnější použít ty flexi pražce v délce 220 mm ze kterých udělám libovolný oblouk i rovinu.
Spojky používám vodivé pro tillig od tilliga a izolační dávám kuehn , protože tillig dělá šedé a veliké což blbě vypadá a nedá se pořádně zamaskovat. Bez obav pasují...
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod Tomáš » ned 13 lis, 2016 9:11 pm

Já nevím mě se ta levá strana nezdá celá,ale to je asi věc názoru. Já bych (moje oblíbené téma) vedl z levého zhlaví dvoukolejku,která by se postupně rozcházela. Mohla by se jedna kolej zvedat a druhá hlesat (opticky to vypadá efektně). Pravá strana ok. Ze zhlaví vycházejí dvě tratě. Ale ta výhybka vlevo,tak kdesi v "půlce trati" mě dráždi.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod hopeter » pon 14 lis, 2016 5:26 am

Ondra chtěl kolejiště v jedné rovině bez stoupání a klesání. Odbočka proč ne ? Šikovná kulisa a bude vystaráno. :wink:
Snažím se začátečníkům jejich návrhy trochu vylepšit ale na bezvadné konstrukce nemám tolik "šedých buněk"... :oops:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod OndraR » pon 14 lis, 2016 9:13 pm

Tak já tedy půjdu cestou prutů a pražcových pásů. Co se týče izolačních spojek, tak ještě pořádně nevím k čemu všemu to může sloužit, akorát vím že to nějak může souviset se srdcovkou výhybky, že to někdo nahrazuje prořezanou mezerou nebo sekundovým lepidlem... To si vše zjistím jak budu spojovat jednotlivé kusy.
A co se týče mojí úpravy, vím že sem si trochu zkrátil staniční koleje. A možná i ten levý vjezd na nádraží není ideální, to já ještě nemůžu tak posoudit. Ale předpokládám že z výše uvedeného materiálu který si objednám plus 12 kusovek co již mám ze start oválu budu moct postavit trať i podle Hopeterovy verze plánku, který je ve wintracku z 83xxx kusovek. Každopádně ať ten nebo ten plánek, takto už to chci realizovat. Ve wintracku už sem se naklikal dost a teď už začíná samotná trasa zabírat dost prostoru celkové plochy. Chci mít v krajině taky prostor na nějakou louku, les, skupinu rodinných domů a myslím že teď je už toho volného místa tak akorát.
OndraR
 
Příspěvky: 32
Registrován: ned 31 črc, 2016 10:20 am

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod lajblt » stř 16 lis, 2016 1:20 pm

Pro spojování kolejí v místě, kde má být přerušeno vodivé spojení kolejí (u výhybek s kovovou srdcovkou je to nutnost, jinak bude výhybka ve zkratu s okolními kolejemi!) doporučuju jednoznačně nevodivé spojky Kuehn. Nejen, že jsou průhledné (Tillig je buď šedivý nebo hnědý), ale kvalita zpracování je nesrovnatelná. Do Tilligů rvu koleje násilím a stejně (hlavně v oblouku) je kvalita spojení mizerná. Kuehn je naprosto jiná liga.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod OndraR » pát 18 lis, 2016 11:39 am

Ano, izolační spojky jsem objednal průhledné od Kuehn. Vodivé spojky budu objednávat teď, od Tillig.
OndraR
 
Příspěvky: 32
Registrován: ned 31 črc, 2016 10:20 am

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod OndraR » pon 28 lis, 2016 5:55 pm

Zdravím,
pruty dorazily a flexi pražcové pásy taky. Zkusil jsem si pár pásů pro rovné úseky navléct a vše v pořádku, lokomotiva se projela bez problémů. Teď budu potřebovat ohýbat. Mám už ale asi 12 ks 6310, což by mělo stačit právě na vnější okruh. Dále ale potřebuji dalších pár obloukových částí tratě 310 a 210, viz. obrázek výše. Četl jsem už v tomto vlákně že se obejdu i bez ohýbačky, konkrétně Hopeter doporučuje ohýbání kolem válce. Tak bych se chtěl podrobněji zeptat na tento postup. Nedovedu si to tak úplně představit. Vzhledem k tomu, že potřebné oblouky 310 již mám ze start setu, mohou mi sloužit jako šablona. Ten oblouk 210 ve vnitřním okruhu budu muset taky nějak vyřešit. Napadlo mě tedy taky jestli bych nemohl použít postupy který zmínil myslím Tomáš, kdy bych podle oblouků co mám položil pražcové pásy, přilepil k podkladu (korku) a až do hotových oblouků bych zasouval pruty. Snad sem to pochopil dobře. To že to může být časově náročné je mi u tak malé délky jedno.
Dále jsem se chtěl zeptat jestli nemůže být problém přestavit výhybku přes cca 5 cm tlustou základovou desku (1,8 osb, 3 styrodur, korek)? Přestavovat budu asi pomocí koupených přestavníků, ale úplně ani nevylučuji nějaký experiment se servo přestavníkem... Možná že to vůbec nevadí, ale chci se ujistit než začnu tak tlustý styrodur lepit k desce.
Díky.
OndraR
 
Příspěvky: 32
Registrován: ned 31 črc, 2016 10:20 am

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod hopeter » pon 28 lis, 2016 6:53 pm

Ondro nehledej v tom vědu... Vezmi nějaký hrnec nebo plechovku a samotné pruty kolem obtoč. Průměr musíš zvolit tak aby ti vyšel přibližný poloměr po odpružení. Potom navlékni do pražců. Na pokládku si připrav šablony ( stačí z kartónu ) a při lepení to zajistíš špendlíky než uschne lepidlo. Řezání taky dělám načisto až při lepení nebo po nalepení podle toho co navazuje.
Pokud použiješ spodní přestavníky , jedno jestli serva nebo třeba MP-1 od MTB tak se dává zkrz desku takzvané brko z ocelového drátu průměru 0,6 až 0,8 mm. Já mám průchody 8 mm překližku a 2 mm korek což dělá 10 mm a bez problémů by to zvládlo i více. Důležité je mít dostatečně velkou díru nebo drážku pod výhybkou aby se brko neopřelo dříve než dorazí jazyky výhybky. Kdyby to nebylo jasné tak ti to vyfotím.
Ať se daří.
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Návrh malého TT kolejiště - okruh.

Příspěvekod Tomáš » pon 28 lis, 2016 8:06 pm

Napadlo mě tedy taky jestli bych nemohl použít postupy který zmínil myslím Tomáš, kdy bych podle oblouků co mám položil pražcové pásy, přilepil k podkladu (korku) a až do hotových oblouků bych zasouval pruty. Snad sem to pochopil dobře. To že to může být časově náročné je mi u tak malé délky jedno.

No pochopil jsi to přesně. Akorát nevím kde jsi došel k poloměrům r210 ? U tilligovi geometrie jsou poloměry 396,353,310,267. Toho bych se osobně držel. Před časem jsem takový malý kolejiště stavěl s 353 a 310. U poloměrů pod 310 může být problém. Některé mašiny těch 267 nezvládají.
Pokládka,popišu to co mám vyzkoušené. Podložku (korek,pěnovku,gumu,karimatku) nařežu na 5cm široké pásy,které lepím na zhruba vyznačený poloměr. V ose. Až na tuto podložku středem vynesu přesný poloměr v ose. Pak máš různé postupy. Buď tedy položit podle narýsované osy podloží a pak protáhnout pruty...nebo můj poslední postup: nechal jsem si udělat šablonu 180st. daného poloměru ovšem ne v ose,ale kolem hrany. Např.z jedné strany 310 druhá 353.přišroubuju šablonu a pak pěkně podél ni položím již navlečenou kolej. Pro první možnost je dobrý pruty trochu přiohnout,stačí v ruce.Druhá možnost bez ohýbání.Jen konce pak dotvaruju rukou,nebo odříznout. Spojky proletovávám aby se nic nehýbalo.před lepením chytám koleje vruty.
Jako základ mám 15 OSB na ni 6mm gumy a vše je ok
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: mako65 a 10 návštevníků