Stránka 1 z 2

Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: čtv 01 zář, 2016 6:44 pm
od RadekH0
Zdravím všechny modeláře,
asi po více jak třech letech aktivního sledování tohoto diskuzního fóra jsem se konečně odvážil i já a chci se s vámi podělit se stavbou domácího kolejiště. Kolejiště po chvilkách stavím se svým dědou již něco přes dva roky. Kolejiště je umístěno v jedné místnosti rodinného domu v Hamrech nad Sázavou(Vysočina), kterou jsme skoro celou vyklidili. Rám je kvůli možnosti pohyb na kolečkách mohutnější, ale pevný. Základ tvoří dva jekly posazené na sobě a na nich pomocí vinglů přidělaná žebra a na nich položené OSB desky tloušťky 12mm. Kolejiště je přístupné ze všech stran.

Jinak ,abych se trochu představil, tak se jmenuju Radek Vašíček. Dneska jsem nastoupil do třetího ročníku na místním učilišti v oboru Mechanik-Seřizovač(obraběč kovů s maturitou + tvorba programů pro CNC). Modelaření se věnuju cca 3 roky s tím, že něco přes 2 roky jsem aktivním členem v Modelovém království ve Žďáru nad Sázavou. Jo a dnes jsem úspěšně oslavil 18. narozeniny :lol:

Informace o kolejišti:
Měřítko: H0
Velikost: tvar L 3600x2500 (na rámu jsou dodatečně přidány dva obloukové díly, které nejsou znázorněny na nákresu rámu)
Epocha: III.
Ovládání: lokomotivy DCC, ovládání prvků na kolejišti pomocí telefonních relé
Stoupání traťových kolejí: max. 2,5 cm/metr
Minimální poloměr oblouků: 500mm

Námět: Skryté- čtyřkolejná stanice, pro každý směr 2 koleje, každá kolej rozdělená na dva úseky. Viditelné-jednokolejná trať vedoucí do mezilehlé stanice. Jelikož mám více v oblibě posun(ale klasickému ježdění taky neodolám), tak ve stanici bude menší lokomotivní depo s točnou a výbavou hlavně pro parní provoz. Ze stanice vede kolej do vlečkového areálu s umožněním budoucího rozšíření do koncové stanice na vedlejším panelu(pokud na něj za těch x let vůbec dojde, ale proč s tím pro jistotu nepočítat).

Přikládám sem dva primitivní plánky(s programem moc neumím ale na kolejišti je to děláno poctivě) :D
A taky odkaz na několik fotek pro lepší orientaci. Chtěl bych sem postupně dávat fotky ze stavby a zárověň se s vámi radit, diskutovat nebo řešit případné problémy.
http://radekh0.rajce.idnes.cz/

Toť zatím ode mne vše. Přeji hezký zbytek dne.
Radek

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: čtv 01 zář, 2016 7:23 pm
od Martin70
Radku, než napíšou zkušenější modeláři ze zdejšího fóra, tak napíšu já jakožto naprostý laik. Předem třepu na dálku rukou k Tvým dnešním 18 narozeninám(to však znamená, že již jsi plně právně zodpovědný za kolejiště které vytvoříš... :D ). Je krásná i vaše mezigenerační spolupráce s dědou, holt vláčky zaujmou chlapi v každém věku. Já se opět nadchl taky po čtyřicítce. :shock: no kolejiště zatím nestavím.
V pláncích se moc nevyznám, nějak nechápu rozdělení skryťák a vyditelná část. No však se uvidí. Přeji dostatek inspirace a fortel do práce celému stavebnímu teamu, studijní obor taky může pomoci. Stavba kolejiště to je devatero řemesel.

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: pát 02 zář, 2016 6:21 am
od sidlo
Ten tunelový portál, propustek a opěrné zdivo jsou moc pěkný. To je někde koupené nebo vlastní výroba?

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: pát 02 zář, 2016 6:57 am
od Radek Strnad
Tak třeba co vidím já. Proč rozdělení kolejí v SN po dvou na každý směr. Lepší je možnost jezdit na všechny koleje a do všech směrů. Jinak tě to bude omezovat v provozu.Dále vidím napojení točny (a předpokládám, že tam bude depo) na jedinou kolej a asi je to kolej dopravní. Ne, že by to bylo vyloženě špatně, ale je to značně nepraktické, neboť když budeš vyjíždět z depa, tak tuto kolej budeš muset mít stále volnou, protože na jinou se prostě přímo nedostaneš. V provozu tě to bude štvát a nakonec to předěláš - věř mi. Chtělo by to přes angličana na dvě nebo tři koleje. Někde bych zkusil vybudovat třeba zastávku nebo ještě lépe zastávku s nákladištěm(pokud ne malou staničku), aby sis provoz udělal rozmanitější. Co bych udělal určitě, je smyčka v SN. Jinak budeš jezdit pořád dokola, což je provozní nesmysl. Vždy se zkus zamyslet nad tím, jak budeš s vlaky(vozy, lokomotivami) pohybovat. Jaké máš možnosti provozu. Chtělo by to nějakou(nějaké) vlečku(y), protože kolejiště tvoříš na léta dopředu a pokud nemáš hromadu variant jízdy vlaku a posunu, přestane tě to brzy bavit. Snaž se, aby viditelná část byla co největší(samozřejmě ne za každou cenu), protože to nejpěknější je ten vlak vidět. Nevím, jestli telefonní relé jsou ještě stále v kurzu, ale na to jsou tu jiní odborníci. Vím, že dřív se to hodně používalo. Takže za mně tak.

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: pát 02 zář, 2016 8:45 am
od jirkan
Jak to bude s přístupem ke kolejišti a odkud bude hlavní pohled. Připadá mi, že ta hlavní stanice úplně vzadu je dost nepraktická. Také točna a její okolí bude zřejmě zastíněno rotundou, takže si pohledu na lokomotivy v ní moc neužiješ. Je také otázka, jak moc je praktické mít ve SN 2 vlaky za sebou na jedné koleji. Já bych raději přidal nějakou tu výhybku a udělal větší počet kolejí, aby byla větší volnost v přijímání a odesílání souprav. Také to řešení se smyčkou by nebylo na škodu, zejména pokud by se jednou ta zamýšlená vlečka rozrostla ve vedlejší trať.
A ještě jedna dost draze zaplacená zkušenost - počítej s dostatkem prostoru pro SN i výškově, aby bylo možno pohodlně provádět nejen lovení vozidel, ale i případné opravy a čištění kolejí. (Zase to záleží na tom, odkud bude přístup ke kolejišti).

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: pát 02 zář, 2016 10:39 am
od Radek Strnad
Kolega píše, že kolejiště je přístupné ze všech stran, což je výhoda pro přístup a třeba do budoucna k rozšíření. Spíš by tedy otázka měla znít, kde bude ovládací panel? Odtamtud budeš většinou vlaky pozorovat. Pokud chceš hodně posunovat, potom je lepší mít tu stěžejní stanici po ruce. Budeš rozpojovat a spojovat vozy(někdy je třeba spojení pomoct ručně) a bylo by nešťastné se natahovat přes kolejiště nebo obíhat okolo. Věř, že by tě to štvalo, ale to už by se těžko předělávalo. Soupravy za sebou na průběžných kolejích v SN není opravdu žádná hitparáda. Není to vyloženě špatně, ale když už to SN máš tak dlouhé, že by se vešly dva vlaky za sebe, tak by se určitě vešlo víc výhybek a povedlo by se to víc rozvětvit, takže by stály třeba 4 vlaky vedle sebe a ještě pokud bude místo můžeš udělat někde kusé koleje např. pro odstavení motoráku nebo nějaké vratné soupravy. Já to tedy za sebou na svém také mám, ale pouze ve smyčkách, kde to provozně nevadí, neboť ten vlak, který dřív do smyčky přijede stojí blíž ke smyčkové výhybce a tedy zase dřív odjede(vrací se). To depo chce dotáhnout, aby to mělo logiku. Ono totiž má logiku jen v případě, že by tam byla lokálka. Ve starších epochách do max.ep.III, snad ještě změna přechodnosti by mohla opodstatnit jeho existenci. Být tebou, počkal bych se stavbou a tyto opravdu základní věci nejprve dotáhnul do konce. Nakonec ušetříš čas, nervy a peníze.

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: pát 02 zář, 2016 2:42 pm
od Sandy
Hmmm, tady už toho moc nevymyslíme. To vypadá na dost vysoký stupeň těhotenství.... :roll:
A takový krásný prostor na H0 je to. Tam by se, jako SN, vešla určitě nejméně trojkolejná smyčka, společná pro oba směry, hlavní stanice by si určitě zasloužila více než jen čtyři koleje. A vedlejší trať mohla končit v malé koncové staničce.
My, co to žmouláme na 2 x 1 metru, smutně zamačkáváme slzu. :cry:

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: pát 02 zář, 2016 5:40 pm
od hopeter
Jak píše Sandy - měl jsi to ukázat dříve nebo pozorněji pročítat DF... :?
Fotky svědčí o fortelné a čisté práci. Projekt bohužel nic moc. SN hodně nepraktické a zbytečně roztahané. Stanice vůbec neodpovídá nějaké realitě. Ještě to zhlaví nalevo bych bral ale to pravé včetně zaústění depa je slátanina. Depo není jen točna , chybí ti tam spousta dalších kolejí pro ošetření lokomotiv a provoz depa. Využití plochy se dá nazvat plýtváním místem. Železnice se stavěla pro dopravu zboží všeho druhu a následně i pro dopravu osobní. chybí ti další alespoň jedno nádraží , nějaká ta vlečka atd.
Nechci ti zbytečně hanět co jsi začal , sám jsem postavil taky nemožnou slátaninu co mě visí u stropu, čeká na předělání a leží v ní hodně peněz a zbytečné práce.
Máš teď na vybranou. Buď to dodělat s tím, že ti to tak stačí nebo zatnout zuby a nekompromisně začít znovu. Dejte s dědou hlavy dohromady , poraď se s kolegy v klubu a zkus udělat alespoň nějaké úpravy. Pořiď si třeba Wintrack. Je ke stažení tady na DF včetně manuálu a naučit se dá za jeden večer.
Několik odkazů pro samostudium:
http://vytopna.hekttor.biz/view.php?nazevclanku=modely-vytopen-parnich-lokomotiv-dil-i&cisloclanku=2009070001
http://mujweb.cz/masinky2003/tipy_triky.html
http://www.vlakymodely.cz/2014-01-23-11-06-01/modelarske-normy-nem
Asi jsem tě moc nepotěšil ale napravit se dá všechno... :wink:

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: pát 02 zář, 2016 7:16 pm
od RadekH0
Zdravím všechny, předem chci všem poděkovat za vaše poznatky a výtky k tomuto projektu. A teď k jednotlivým problémům:
Pro lepší orientaci jsem v úvodním příspěvku upravil plánky kolejiště.

Rozdělení kolejí v SN:Tuto problematiku jsme s kolegy řešili několik týdnů. Rozdělení nádraží na dvě skupiny je z důvodu jednodušího zapojení vlakových cest. V případě vjezdu na všechny čtyři koleje by zde byla možnost setkání dvou vlaků "proti sobě". Do stanice by se určitě nějaká ta kolej navíc vešla ale za podmínky, že by již byl horší přístup ze spodní strany rámu kvůli údržbě a případným problémům. Výškový přístup v SN by neměl být problém. V levé části je mezera mezi žebry něco kolem 13cm. V pravé části je již něco kolem 20cm viz přiložené foto.

Napojení depa na stanici:S touto problematikou jsem již seznámen, protože se to tu již několikrát řešilo. Jako řešení vidím udělat z dopravní koleje manipulační, nebo upravit zhlaví stanice tak, aby to bylo modelovější a zároveň pohodlnější na obsluhu.

Význam depa:Myslím si že depo zde svůj úkol a význam splní. V úvodním příspěvku jsem se zmínil o možném(za x let) rozšíření kolejiště o další, nejspíš koncovou stanici. Původně v prostoru pro vlečkový areál měla stát malá koncová stanice s nějakou tou vlečkou a rampou/skladištěm, ale zase mi přijde, že vedlejší trať mezi hlavní a koncovou stanicí by byla příliš krátka(cca 2m). Jako vedlejší úlohu by mělo depo plnit díky rozmanitějšímu provozu na kolejišti.

Kolejové rozvržení depa:Kolejový plán depa samotného je ve fázi vývoje. O rozvržení a provozních "pravidlech" a chodu lokomotivní dep jsem přečetl něco zde na fóru, něco na zde již objevených odkazech a dost take z knih Vladimíra Zusky. Několik "základních" staveb již vyrobené mám (rotunda, zauhlování...) a další stavby budou přibývat postupně podle prostorových možností. Na plánku v úvodním textu je naznačeno pouze umístění točny a její napojení na zhlaví stanice(které se může upravit). Konečná podoba depa se bude určovat až po přesném rozvržení civilních budov, silnice a dlaších. Díky tomu se určí prostorové možnosti a podle toho se bude depo případně upravovat.

Vlečky:Jak jsem psal, tak by na kolejišti měl vzniknout vlečkový areál. Jelikož by byl areál mimo hlavní stanici a trať, tak je zatím též ve stádiu plánování. Jedna z "vedlejších" kolejí vlečky by v budoucnu měla sloužit k případnému napojení vedlejší tratě. O podobě areálu by se s vámi chtěl v budoucnu radit, ale jak říkám. Je to samostatný celek a jako hlavní cíl zatím máme případnou úpravu a následné zprovoznění hlavní stanice a tratě. Poté by mělo přijít na řadu lokomotivní depo a nakonec vlečkový areál. Jeho budoucí umístění je zakresleno na úvodním upraveném plánku. Jako další takovou vlečku, co není v reálu vlečka je samotné lokomotivní depo, kde každou chvíli může probíhat provozní ošetření lokomotiv a zároveň přívoz/odvoz pohonných hmot, materiálu a další potřebných věcí za parního provozu.

Zastávka:Na kolejišti by měla být zřízena jedna obyčejná zastávka pro zpestření provozu. Její přibližná poloha je zakreslena na upraveném plánku kolejiště.

Ovládací panel a hlavní pohled na kolejiště: Ovládací panel by měl být vybudován u stěny s oknem viz. foto současného stavu místnosti. Šířka od stěny ke hraně kolejiště je něco přes 1,5 metru. Z této strany by měl být dobrý výhled na stanici a přilehlé depo. Pro případnou návštěvu bude hlavní pohled v místě, kde rám kolejiště tvoří trvar L. Ale díky celkem pohodlnému přístupu na kolejiště ze všech stran by neměl být problém si kolejiště obejít a podívat se i z druhé strany.

Počet kolejí a zhlaví stanice:Co se týče počtu kolejí v hlavní stanici, tak si myslím že je tak akorát. Ono se zdá, že délka rámu kolejiště je hodně velká, ale při tomto rozvržení stanice má nejdelší staniční kolej užitnou délku ani né 1,5m. A to by byl vlak od návěstidla k návěstidlu. Co se týče zhlaví, tak s tím tak nějak souhlasím. Levá část ještě vcelku jde. Pravá strana je již o něco horší ale myslím si, že kromě zaústění depa to zas tak hrozné není. Ovšem dokud není zapojeno a zaštěrkováno, tak vše jde ještě upravit. To by zas takový problém nebyl.

Toť ode mne zatím vše. Doufám, že jste u té slohovky neusli :lol: a já se aspoň trochu vynasnažil vyjasnit některé nejasnosti. Ke slohovce přikládám několik aktuálních fotek o součásném stavu kolejiště, jeho umístění a rozvržení zbylého nábytku v místnosti.
http://radekh0.rajce.idnes.cz/Kolejiste ... CF8433.jpg
http://radekh0.rajce.idnes.cz/Kolejiste ... CF8434.jpg
http://radekh0.rajce.idnes.cz/Kolejiste ... CF8437.jpg

http://radekh0.rajce.idnes.cz/Kolejiste ... CF8438.jpg
http://radekh0.rajce.idnes.cz/Kolejiste ... CF8439.jpg

Přeji hezký zbytek dne
Radek

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: pát 02 zář, 2016 7:24 pm
od RadekH0
sidlo píše:Ten tunelový portál, propustek a opěrné zdivo jsou moc pěkný. To je někde koupené nebo vlastní výroba?

Veškeré kamenné zdivo je děláno pomocí materiálu s názvem STARLON. Originálně se používá jako nějaká ochranná vrstva na podlahy(něco jako na dnešních "měkkých linoleech).
Prodává se v několika tloušťkách od jednoho až po šest milimetrů a vlastnostmi je podobný na fóru oblíbeném styroduru. Všechny kameny jsou díky jeho měkosti na materiálu vyškrabány obyčejnou tužkou (tupější). Nejdřív jsem si vždy udělal základ z polystyrenu a na něj jsem si nalepil starlon a po zaschnutí do něj škrábal kameny.

Radek

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: pát 02 zář, 2016 7:34 pm
od RadekH0
Martin70 píše:Radku, než napíšou zkušenější modeláři ze zdejšího fóra, tak napíšu já jakožto naprostý laik. Předem třepu na dálku rukou k Tvým dnešním 18 narozeninám(to však znamená, že již jsi plně právně zodpovědný za kolejiště které vytvoříš... :D ). Je krásná i vaše mezigenerační spolupráce s dědou, holt vláčky zaujmou chlapi v každém věku. Já se opět nadchl taky po čtyřicítce. :shock: no kolejiště zatím nestavím.
V pláncích se moc nevyznám, nějak nechápu rozdělení skryťák a vyditelná část. No však se uvidí. Přeji dostatek inspirace a fortel do práce celému stavebnímu teamu, studijní obor taky může pomoci. Stavba kolejiště to je devatero řemesel.

Ahoj, díky za to imaginární potřepání ruky. :lol:
Co se týče plánků, tak jsem je trochu upravil, aby byly srozumitelnější. Na kolejišti se pomalu postupuje. Sice to má pořád své problémy a mouchy co se týče kolejového uspořádání, ale doufám, že se to ještě vychytá a zase trochu přiblíží realitě.

Radek

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: ned 04 zář, 2016 9:11 am
od RadekH0
Tak po nějakém tom celkovém představení celého projektu a zjištění nedostatků přichází na řadu asi největší akce ale taky zároveň problém, se kterým se budu muset popasovat.

Pokud jste si prohlédli fotky na rajčeti, tak jste asi zjistili že veškeré výhybky na kolejišti jsou značky PILZ a to ještě starší konstrukce s "nahnědlými" kolejnicemi. Výhybky jsou po úpravách docela sjízdné pro všechny vozidla a po určitých vylepšeních i dobře vodivá. Ovšem nedávno jsem zjistil dosti závažný problém. Pán, od kterého jsem výhybky zakoupil se mi asi zapoměl pochlubit, že tyto výhybky nejspíš čistil dříve oblíbenou metodou smirkování. Díky tomu asi byla narušena ochraná vrstva laku a hlavy kolejnic začaly mírně rezivět.

S tímto problémem bych asi moc dlouho bojovat nedokázal, a tak jsem se rozhodl zainvestovat své našetřené peníze do koupi již pořádných, spolehlivějších a i o něco modelovějších výhybek. Původní výhybky mají délku 185mm a úhel odbočení 15°. Zatím asi nejlepší volbu jsem našel výhybky PECO CODE100 s délkou 185mm a úhlem odbočení 12°. Bylo by kolejivo vhodné, nebo by jste mi doporučili něco lepšího? Též jsem se díval na výhybky TILLIG/ELITE, ale tyto výhybky mají boužel menší výšku kolejnic.

Ano, vím že jsem blbej a že jsem měl k PECO flexi kolejím nakoupit i výhybky, ale teď mám perfektní příležitost napravit zde již zmiňované nedostatky. V SN už toho asi nic extra nesvedu(ikdyž něco by se asi ještě dalo provést), zato ale ve vrchní hlavní stanici těď bude volný prostor pro vytvoření zcela nové stanice na hlavní jednokolejce s přilehlým depem a napojením na lokálku do koncové staničky s přilehlým vlečkovým areálem v pravém dolním rohu. Jako jediná podmínka je, aby hlavní stanice byla umístěna ve stejném místě jako doteď (kvůli jednodušímu napojení traťových kolejí).

Tak co vy na to? Myslím si, že z toho může vylézt ještě slušně vypadající kolejiště s hlavní stanicí a přilehlou lokálkou s vlečkovým areálem.
Jako pěknou předlohu pro koncovou stanici jsem našel stanici Lužec z celkového návrhu Lužecké místní dráhy od pana Ferdiána. Jediné, čeho se obávám je krátká vzdálenost tratě mezi hlavní a koncovou stanicí(cca 2 metry). Ovšem při dobrém rozdělelní tratí krajinou by to tak hrozné být nemuselo.
Co se týká hlavní stanice, tak tam mě zatím vůbec nic nenapadá. Neměl by jste prosím někdo z vás nějaký nápad, nebo aspoň čmáranici na papíře, abych se měl od čeho odpíchnout?
Díval jsem se na zde již zveřejněné plánky a zatím mě nic nenapadlo.

Přeji hezký zbytek dne
Radek

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: ned 04 zář, 2016 10:11 am
od look23
Já bych možná zvážil to pravé zhlaví, kde jsou 2 tratě a depo. V levém zhlaví jen jedna trať. Přijde mi to takové nahuštěné vpravo a prázdné vlevo. Tím nechci brát elán nebo nějak demotivovat.

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: ned 04 zář, 2016 10:34 am
od RadekH0
look23 píše:Já bych možná zvážil to pravé zhlaví, kde jsou 2 tratě a depo. V levém zhlaví jen jedna trať. Přijde mi to takové nahuštěné vpravo a prázdné vlevo. Tím nechci brát elán nebo nějak demotivovat.

Elán mi rozhodně neberete. Jsem rád za každý nápada nebo připomínku. Původně bylo v záměru na levé straně kolejiště z "kruhového" zaoblení hrany udělat stranu "pravoúhlou" pomocí dvou přidaných segmentů. Tím by teoreticky v levé horní části vznikl prostor pro pípadnou vlečku nebo úsek krajiny.

Radek

Re: Domácí kolejiště- Hamerské mašinky H0/1:87

PříspěvekNapsal: pon 05 zář, 2016 1:37 pm
od Myšpulín
Pokud jsi manuálně zručný, můžeš u Pilzových výhybek vyměnit jen kolejnice. Srdcovky složíš, takže odstraníš i ten nevzhledný kvádr na místě srdcovky, a můžeš mít i nedělené jazyky. Stačí jen zakoupit pruty Tillig code 100. A nebo celé sestavené výhybky Tillig. Jsou stejné jak ty od Pilze (pozor, nemyslím Elite). Takhle jsem do kroužku předělával 4 ks a naprosto bez problémů. A jsou hezčí než ty Tillig.