Ferdiánovská variace - Líny

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod radeksindy » čtv 28 črc, 2016 12:38 pm

(negativní - bílé písmo na černém podkladu, jen velká písmena)

Mohly být negativní i pozitivní podle významu silnice, v každém případě modré. To bylo předepsáno mezinárodní dohodou.
radeksindy
 
Příspěvky: 2515
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod hank » čtv 28 črc, 2016 1:47 pm

Děkuji. Ono se to dost těžko hledá a ani na serverech s archivovanými historickými předpisy většinou nejsou obrazové přílohy. Ale tady

http://ftp.aspi.cz/opispdf/1938/033-1938.pdf

je skutečně uvedeno, že barva je modrá. Nicméně místní tabule jsou tam zobrazeny jen v negativním provedení, zatímco tady

http://www.epravo.cz/vyhledavani-aspi/? ... =1&ParaC=2

se uvádějí tabule žluté s malým černým písmem. (Viz moje minulé odkazy na obrázky na wiki.) Tohle bylo zavedeno v r. 1939 už pod vlivem Němců, jak dlouho po válce to asi mohlo vydržet? Určitě přinejmenším v epoše IIIa ještě leckde jo.

Pokud jde o poválečná nařízení, tak k těm platným až do r. 1960 jsem obrázky (tj. barvy) místních tabulí na netu nedohledal, třeba mě někdo doplní. Počínaje vyhláškou 141/1960 je to jasné, tu už pamatuju 8)

Možná by admin mohl tuto historicko-podkladovou část vlákna převést do odpovídajícího tématu fóra?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod Střelec » čtv 28 črc, 2016 2:42 pm

Pánové - Díky!!
Protektorátní předpis je všude černobíle, na barvy jsem v něm nenarazil. Co se týká osamostatnění vlákna o dopravním značení, asi by mohlo být přemístěno do podkladů ke stavbě.
Při zkoumání značek jsem si všiml, že výstražné kříže u přejezdů se mezi dopravními značkami nevyskytovaly ještě dlouho po válce, ač se měly používat od roku 1935. Nebylo to proto, že samotné přejezdy a jejich zabezpečení spadaly pod dráhu a ne pod silniční dopravu?

Jinde se nakouslo příbuzné téma - bezpečnostní nátěry, jejich barvy, potažmo různé s tím spojené značky v různých obdobích. Těch také poslední dobou přibývá společně se snahou hodit vlastní blbost či nepozornost na někoho jiného.
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod hank » čtv 28 črc, 2016 3:01 pm

Kříže na přejezdech byly zavedeny předpisem už v r. 1931, teď se mi to nechce hledat (kromě toho už jsem to sem někam jednou dával). Byly ve dvou velikostech, původně bílé s černým lemováním. Kdy se přešlo na červenou, to taky zatím nevím. Nicméně vyhláška 145/1956 už je mezi dopravními značkami uvádí v dnešní podobě.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod hank » pát 29 črc, 2016 9:32 am

Tak se mi díky laskavosti uživatele Doktora na K-reportu (http://www.k-report.net/discus/messages ... 1469784192 , příspěvek 3642) podařilo získat vzhled diskutovaných místních tabulí v 50. letech.

1140139.jpg


1140140.jpg


1140141.jpg


Důležité je, že na rubu tabule (tj. vlevo ve směru jízdy) byla informace o vzdálenosti do příštího důležitého místa, což se dá považovat za označení konce uzavřené osady (i když zatím ještě nevím, jestli to tak tehdejší "orgánové" posuzovali při hodnocení dodržování rychlosti v osadě).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6108
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod Střelec » pát 29 črc, 2016 2:53 pm

Díky! Cedule z 50. let jsou zjevně jednojazyčnou variantou protektorátních.

Co se týká nahrazení černé na křížích a závorách červenou, patrně to přišlo s protektorátem, nebo těsně po válce.

Ve věci měření rychlosti a její přiměřenosti bylo vše na úsudku policajtů a na možnostech měření. Při zpracování fondu ČSAD Plzeň jsem narazil na popis měřící akce kolem roku 1950. Tehdy se měřilo výpočtem na známém úseku definované délky, zapotřebí bylo spojení (telefon/vysílačka), stopky a tři hlídky. První hlásila čas a SPZ vjezdu do měřeného úseku, druhá čas opuštění měřeného úseku nebo dobu průjezdu, třetí spočítala rychlost a zkasírovala řidiče. Je též možné, že na to měli tabulky a nemuseli to počítat. V zimě náklaďáky často nedobrzdily u přejezdu a přerazily šraňky, pak byla i třicítka hodnocena jako nepřiměřená. Hezkej námět na dioráma by byla situace, kdy v létě kolem roku 1950 jezdili autobusy z nádraží Nepomuk (ve vsi Dvorec) do obce Nepomuk obsazené i na zahrádce na střeše. Bohužel z materiálu nevyplynulo, jakou barvu tehdy měly sloupky a logo ČSAD na autobusových zastávkách - patrně záleželo na momentálním obsahu skladu. Od 60. let byly stojiny žluté, deska pro jízdní řád červená, kulatá deska s logem ČSAD nahoře a dole modrá a uprostřed v bílém pruhu byl nápis ČSAD. ČSAD vzniklo v roce 1949 vyčleněním silniční dopravy z organizace ČSD. O vzhledu zastávek ale v archivním fondu prakticky nic není....
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod Střelec » pát 29 črc, 2016 5:59 pm

Binec za plotem fabričky a šraňky.
Přílohy
DSCN1123.JPG
DSCN1122.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod milan ferdián » pát 29 črc, 2016 6:13 pm

Ahoj Michale,
těžko se hledají slova chvály,když zde působí takový šikula :wink: .
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod hopeter » pát 29 črc, 2016 7:06 pm

Moc hezky zpracované detaily. Snad se od tebe něco přiučím... :oops:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod milan ferdián » sob 30 črc, 2016 6:50 am

hopeter píše:Moc hezky zpracované detaily. Snad se od tebe něco přiučím... :oops:

Ahoj,
přesně jak píšeš Petře,detaily dělají špičkové kolejiště.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod Střelec » ned 31 črc, 2016 12:58 pm

V pátek dorazily ploty MSC, koupil jsem sadu ''ovocných stromků'' a tak se včera oplocovalo. Chybí mi jedna podružná budova a časem počítám s lepší výtopnou (proto tahle nemá zpracovanej vnitřek). taky uvažuju, co do kůlny traťovky, aby nezela prázdnotou. Patrně časem nakašíruju hromadu čehosi, zakrytou plachtou a přidám nějaké barely a bedny. Ale to až někdy... Co ale budu muset vyřešit po stránce vzhledu - to jsou otvory v terénu kolem napojení bowdenů na výhybky. Zatím jsou to nevzhledné krátery, ale časem je nakreju nějakou imitací plechového či betonového deklu.

V týhle sadě fotek je to, co byl v původním plánku skryťák.
Přílohy
DSCN1163.JPG
DSCN1162.JPG
DSCN1161.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod Střelec » ned 31 črc, 2016 1:05 pm

Oplocenej vechtr. Musim sehnat nějaký téčka, případně imitace krabic s telefony. Vedle dveří jsem naimitoval kliku od šraněk. Nemělo by bejt zaústění vlečky do trati osazeno nějakými návěstními tabulemi? Vechtr je tam nejen kvůli šraňkám, ale hlavně kvůli vlečce...
Přílohy
DSCN1168.JPG
DSCN1167.JPG
DSCN1166.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod Rocky_MK » ned 31 črc, 2016 1:09 pm

Máš to super. Jen ten šturc na koncovém zhlaví by chtěl být aspoň o 2 cm delší, aby to tak nebilo do očí.
Nemám na kolejišti sedmivozový RailJet v N a stále ještě dýchám
Uživatelský avatar
Rocky_MK
 
Příspěvky: 1086
Registrován: stř 22 led, 2014 8:51 am
Bydliště: Brno/Hodonín

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod Střelec » ned 31 črc, 2016 1:10 pm

A koncák - nádraží Líny. Chybí ještě cedule, lavičky a spousta drobností. Navíc musím na celém kolejišti vyměnit některé stromy, ale ty nebudou dřív, jak po zářijové burze.
Přílohy
DSCN1173.JPG
DSCN1172.JPG
DSCN1170.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Ferdiánovská variace - Líny

Příspěvekod Střelec » ned 31 črc, 2016 1:15 pm

Dříví na zátop u stávající výtopny. Ještě by se šikly špalek, sekera, koza na řezání dříví a nějakej další vercajk, kterej by se mohl nacházet v okolí výtopny. Koše na uhlí by bodly, ale na jejich pletení v TT nemám čas ani nervy...
Přílohy
DSCN1174.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 návštevníků