od Střelec » pát 29 črc, 2016 2:53 pm
Díky! Cedule z 50. let jsou zjevně jednojazyčnou variantou protektorátních.
Co se týká nahrazení černé na křížích a závorách červenou, patrně to přišlo s protektorátem, nebo těsně po válce.
Ve věci měření rychlosti a její přiměřenosti bylo vše na úsudku policajtů a na možnostech měření. Při zpracování fondu ČSAD Plzeň jsem narazil na popis měřící akce kolem roku 1950. Tehdy se měřilo výpočtem na známém úseku definované délky, zapotřebí bylo spojení (telefon/vysílačka), stopky a tři hlídky. První hlásila čas a SPZ vjezdu do měřeného úseku, druhá čas opuštění měřeného úseku nebo dobu průjezdu, třetí spočítala rychlost a zkasírovala řidiče. Je též možné, že na to měli tabulky a nemuseli to počítat. V zimě náklaďáky často nedobrzdily u přejezdu a přerazily šraňky, pak byla i třicítka hodnocena jako nepřiměřená. Hezkej námět na dioráma by byla situace, kdy v létě kolem roku 1950 jezdili autobusy z nádraží Nepomuk (ve vsi Dvorec) do obce Nepomuk obsazené i na zahrádce na střeše. Bohužel z materiálu nevyplynulo, jakou barvu tehdy měly sloupky a logo ČSAD na autobusových zastávkách - patrně záleželo na momentálním obsahu skladu. Od 60. let byly stojiny žluté, deska pro jízdní řád červená, kulatá deska s logem ČSAD nahoře a dole modrá a uprostřed v bílém pruhu byl nápis ČSAD. ČSAD vzniklo v roce 1949 vyčleněním silniční dopravy z organizace ČSD. O vzhledu zastávek ale v archivním fondu prakticky nic není....