zdravím,
Na kolejiště H0 mám celou místnost 3x4,5m. Kolejiště jsem začal "stavět" v 12 letech, tedy spíše nakupovat s taťkou lokomotivky a vagóny, kterých máme desítky a desítky, za což jsem rád, protože dnes po 15 letech je všechno dost drahé. Taťkovi se modely železnice strašně moc líbili, ale bohužel není opravdu vůbec technický typ, ovšem oproti mě, který se ve všem hrozně vrtá. Ale tenkrát jsme museli vyklidit místonst a já rozřezat dřevotřísku a rozřezat ocelový regál, na kterém stojí kolejiště a pak jsem tak akorát položil koleje přivedl x krát napájení a zapojil výhybky.
Pro zmíňku v 12 letech jsem o elektronice nevěděl nic, ale věděl jsem že když chci pomocí jednoho tlačítka přehodit více výhybek, aby se vždy přehodily na požadovanou kolej, tak potřebuji nějakou součástku co v jednom směru vede a v druhém ne No a to mi pak někdo řekl, že je to usměrňovací dioda no a já je použil, zapojil je podle svého plánku do multivětví a výhybky fakt fungovaly-přestavěly se všechny vždy pomocí jen jednoho tlačítka, tak aby se vlak dostal na požadovanou kolej. I dnes s ING v oboru MECHATRONIKA nechápu jak jsem to tenkrát mohl vůbec vymyslet. No těším se, že se do toho budu moci pustit s většími zkušenosti, hlavně v oblasti elektro.
Koleje/Výhybky:Tenkrát jsem myslel, že nové profily kolejí/výhybek zlevní, ale moc se tak nestalo. Co koukám, tak výhybka s přestavníkem stojí kolem 500-600Kč. Na kolejišti je cca 50 výhybek a skoro 100 metrů kolejí starého U profilu, nákup nového profilu by byl opravdu extrémní. Mohl by mi někdo udělat přehled ceny? Nemám totiž přehled, kde lze koupit něco levně a nedám za to 50 000Kč. Proto jsem také založit téma lepení kolejí U profilu.
Plán:(výhybky a nádraží nekresleny podle reality)Původní plán byl jednodušší a možná i docela elegantní na to že vznikl v mých 12 letech. Akorát má trošku nepochopitelné dva okruhy "z nádraží do nádraží". No musel jsem ho ted celý předělat, koncepčně ale zůstal stejný, jen tam přibilo hooodně vychytávek - bude konečně pořádně kde jezdit.
Na momentální návrh kolejiště jsem celkem hrdý, dokud mi ho tu nezkritizujete. Teď je totiž navrženo, tak že na kolejišti jsou 3 velké a zcela oddělené okruhy, přičemž by se dal ten jeden spodní ještě rozdělit na dva(červené čáry), ale bylo by to "z nádraží do nádraží". Má to vůbec smysl tam dávat výhybky?
Návrh je snad srozumitelný-to silný je silnice a koleje nejníž=černě, stření výška=tm.modrá, vysoko=modrá a nejvýš=sv.modrá. Technicky je to možné realizovat, i když některá stoupání jsou celkem velká
(v návrhu je třeba ještě něco posunout, na stoupání v návrhu moc nereagujte ). Třeba to esíčko z nádraží 1 není uplně ideální, ale jinak se tam nevytočím. Jinak já se ve stoupání vyžívám, baví mě když se železnice táhne do kopce, i když mašiny to asi uplně moc nemusí-osobně ale nevím co by se jim mělo stát, táhnu 3 osobní vozy a jedu jednou za měsíc...
. Momentální plán se mi poměrně dost líbí - není to kolej na kolej, což nemám rád, ale zase je kde jezdit. Nebrádím se, že bych plán hoodně předělal, kdyby jste něco vymysleli či měly výtky k nějaké vyloženě blbosti v plánu. Třeba nevím jestli někam nezabudovat smyčku(do budoucnosti na digitální řízení.) Jinak nejsem typ, co by musel mít koleje podle reality. Já to chci mít hezký a hlavně zajímavý. Jen ještě dodám, že možná celý návrh zrcadlově otočím, že na těch 160cm šířky bude nádraží II a těmi horami-lépe se to tam vejde a je to přístupné i z 300cm strany. To současné křídlo Nádraží II je přístupné jen zevnitř!
Samozřejmě nemám vůbec čas a termín dokončení vidím v rámci 20 let.