TT Kolejiště - návrh

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod freekey » úte 08 bře, 2016 7:36 pm

No zkusím to, moc hezkých plánků jsem nenašel, většinou je to snaha na co nejmenší prostor dostat co nejvíc (viz. Židenice). Osobně se mi líbí něco ve stylu Tomáše Bartoše.
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod milan ferdián » úte 08 bře, 2016 7:41 pm

No jo,jenomže vysvětluj zájemcům,že by bylo lepší buď skromnější projekt nebo větší prostor.Každý má svůj sen a přání.
Tomáš se má neboť má pro sebe dostatečný prostor na kolejiště.To se pak projektuje a staví.Tomáš B. patří mezi modelářské špičky.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod milan ferdián » úte 08 bře, 2016 7:50 pm

sukovf píše:.......

V klidu,projekt se dodělá.Každý modelář má své možnosti,přání nebo sny a záleží na tom,kdo a jak vše zpracuje do konečného výsledku :wink: .
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod sukovf » úte 08 bře, 2016 7:54 pm

milan ferdián píše:Každý má svůj sen a přání...

... a také prostor, se kterým často nic nesvede. Jako třeba já. Mohu sice s bouracím kladivem v ruce zazvonit u sousedů, že nutně potřebuji rozšířit kolejiště o nějaké čtyři metry a ta zpropadená příčka mezi byty mi prostě zavazí, ale obávám se, že bych se se zlou potázal. Pokud má člověk k dispozici takto malý prostor, je, dle mého názoru, lepší prostor třeba i lehce přeplnit, ale mít možnost se, alespoň vzdáleně, přiblížit reálnému provozu (což s Milanovým návrhem zcela jistě nebude problém), než si jezdit dokola dokolečka po obyčejném ovále.

@milan ferdián: Co přesně cituješ? Ta skupina teček toho příliš nenapoví :wink:.
sukovf
 
Příspěvky: 132
Registrován: stř 17 črc, 2013 9:25 am

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod milan ferdián » úte 08 bře, 2016 8:02 pm

Aby jsi byl v klidu.Já už jsem zpracoval,klidně už mohu skromně napsat hory návrhů kolejišť.Vždy vše bylo dle dispozic modeláře.U tebe mne zaujal námět,proto jsem se začal o to zajímat.Normálně tak nereaguji,protože mám haldy práce s publikacemi.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod sukovf » úte 08 bře, 2016 8:10 pm

milan ferdián píše:Aby jsi byl v klidu.Já už jsem zpracoval,klidně už mohu skromně napsat hory návrhů kolejišť.Vždy vše bylo dle dispozic modeláře.U tebe mne zaujal námět,proto jsem se začal o to zajímat.Normálně tak nereaguji,protože mám haldy práce s publikacemi.

Velmi si vážím toho, že jsi v tomto topicu vůbec reagoval. To, že jsi nakonec vymyslel a nakreslil i celý plán kolejiště, zřejmě nedokáži patřičně docenit nikdy. Reagoval jsem na kolegu výše :).
sukovf
 
Příspěvky: 132
Registrován: stř 17 črc, 2013 9:25 am

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod freekey » úte 08 bře, 2016 8:25 pm

No to já bych chtěl také hlavní trať a tramvaje s vozovnou a 10 nádraží, několik dep a Hrušovany nad Jevišovkou (rozumně stanici kterou prochází hlavní jednokolejná trať, je tam depo a vychází z ní minimálně 2 další). Ale musím to seškrtat. Nedá se nic dělat. Je možné že tam bude kousek dvoukolejné elektrifikované trati, ale asi bez nádraží. Pokud by tam náhodou bylo nádraží, tak malé. Nebo to vyřeším tak jako je to u kolejiště "TELGÁRTSKÁ SLUČKA". Prostě jen obyčejná trať bez dalších komplikací, 2 menší nádraží. Žádná depa. Žádné odbočky.
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod sukovf » úte 08 bře, 2016 8:33 pm

freekey píše:No to já bych chtěl také hlavní trať a tramvaje s vozovnou a 10 nádraží, několik dep a Hrušovany nad Jevišovkou (rozumně stanici kterou prochází hlavní jednokolejná trať, je tam depo a vychází z ní minimálně 2 další). Ale musím to seškrtat. Nedá se nic dělat. Je možné že tam bude kousek dvoukolejné elektrifikované trati, ale asi bez nádraží. Pokud by tam náhodou bylo nádraží, tak malé. Nebo to vyřeším tak jako je to u kolejiště "TELGÁRTSKÁ SLUČKA". Prostě jen obyčejná trať bez dalších komplikací, 2 menší nádraží. Žádná depa. Žádné odbočky.

Tak vidíš a to mně bohatě stačí to jediné hlavové nádraží s kouskem tratě a oblouk šalindráhy v rožku :).
sukovf
 
Příspěvky: 132
Registrován: stř 17 črc, 2013 9:25 am

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod freekey » úte 08 bře, 2016 8:43 pm

Mě to kolejiště samozřejmě zaujalo, na jedné straně námětem, na druhé názvem. Ale když se na ten návrh podívám, tak mi to přijde trošku problematické. Asi jste chtěli tolik tratí. Tomu ale neodpovídá velikost nádraží. V podstatě na 2 hlavní dvoukolejné trati tam jsou 4+1 koleje u nástupiště. Kolejiště umožňuje provoz jen vratných souprav. Lokomotiva tam vlak prostě neobjede. Navíc jakékoliv rozpojování bude asi zajímavé. Z boku je tam kryté nástupiště a shora trolej. Pokud by se upustilo od jedné hlavní trati, byla by tam maximálně jedna vedlejší a povedlo by se prodloužit dopravní koleje, mohla by u nádražní budovy vzniknout kolejová spojka pro objíždění souprav lokomotivou. Nevím no :(, ale pokud jde o to namačkat na co nejmenší prostor co nejvíc věcí, v tom Milan nemá konkurenci. :)
https://t.me/pump_upp
freekey
 
Příspěvky: 370
Registrován: sob 11 dub, 2009 11:28 pm
Bydliště: Brno

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod sukovf » úte 08 bře, 2016 9:03 pm

freekey píše:Mě to kolejiště samozřejmě zaujalo, na jedné straně námětem, na druhé názvem. Ale když se na ten návrh podívám, tak mi to přijde trošku problematické. Asi jste chtěli tolik tratí. Tomu ale neodpovídá velikost nádraží. V podstatě na 2 hlavní dvoukolejné trati tam jsou 4+1 koleje u nástupiště. Kolejiště umožňuje provoz jen vratných souprav. Lokomotiva tam vlak prostě neobjede. Navíc jakékoliv rozpojování bude asi zajímavé. Z boku je tam kryté nástupiště a shora trolej. Pokud by se upustilo od jedné hlavní trati, byla by tam maximálně jedna vedlejší a povedlo by se prodloužit dopravní koleje, mohla by u nádražní budovy vzniknout kolejová spojka pro objíždění souprav lokomotivou. Nevím no :(

Přesně tak - chtěl jsem tolik tratí. Název není náhodný. V Židenicích se schází dvě tratě - z hlavního nádraží pro osobní dopravu a z trianglu pro především nákladní dopravu a právě tohle se mi líbilo. Obecně mě zajímá spíše osobní doprava a věrný reálnému provozu chci provozovat především Pantery a, poněkud mimo Židenickou realitu, také jednotku Regio Shark, popř. i soupravu Leo Express, jak v popisu navrhuje Milan. Toto vše jsou vratné soupravy, které na takovém nádraží nebudou mít problém. Až dojde na rychlík, či příležitostný nákladní vlak, tyto projedou mezi tratěmi právě po jednokolejné spojce a nádraží zcela minou. Přesně tak jsem si to představoval, viz první příspěvek.

Uznávám, že jsem na chvíli onu spojku mezi kolejemi přímo na nádraží také postrádal, nicméně výběr z vratných souprav je relativně široký a tak, jak je to teď plánované, mi to vyhovuje. Milan na plánu odvedl perfektní práci (je mi jasné, že těžko kdo pamatuje opak) a vytvořil něco, čemu bych se já těžko byť jen přiblížil a přesně vystihl mé představy. Jestli uspěji, to nevím, ale neumím si představit, že bych se do stavby dle tohoto návrhu nepustil :).

Jistě existuje několik cest, jak mou původní myšlenku z odborného hlediska zcela rozprášit, nicméně modelařina je především o zábavě a je, dle mého názoru, velmi subjektivní a já se cítím spokojen. Proč bych se jinak chtěl do takového díla vůbec pouštět?
sukovf
 
Příspěvky: 132
Registrován: stř 17 črc, 2013 9:25 am

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod milan ferdián » stř 09 bře, 2016 8:37 am

Kolejová spojka vložena na konci koleje ze 4 na 6 může být,ale tím se automaticky zkrátí vlaková souprava.Počítejte se mnou lokomotiva ve šturcu 150 mm + výhybka s bezpečným průjezdem 215 mm = 365 mm.Ztrácíme jeden vůz "Y".Zcela záměrně nepíší o vozech "X".Ale jestli kolega sukovf se rozhodne pro objezd vlakových souprav,nic mu nebrání vložit kolejovou spojku mezi kolejí 4 a 6 (né EW1 :!: ).

freekey píše:No to já bych chtěl také hlavní trať a tramvaje s vozovnou a 10 nádraží, několik dep a Hrušovany nad Jevišovkou (rozumně stanici kterou prochází hlavní jednokolejná trať, je tam depo a vychází z ní minimálně 2 další). Ale musím to seškrtat. Nedá se nic dělat. Je možné že tam bude kousek dvoukolejné elektrifikované trati, ale asi bez nádraží. Pokud by tam náhodou bylo nádraží, tak malé. Nebo to vyřeším tak jako je to u kolejiště "TELGÁRTSKÁ SLUČKA". Prostě jen obyčejná trať bez dalších komplikací, 2 menší nádraží. Žádná depa. Žádné odbočky.


A máš tolik k dispozici prostoru :?:Sám píšeš,že nemáš a tak trochu si teď z modelářů utahuješ.Až někdy budeš plnit sny modelářů,pochopíš velmi rychle,že tak jednoduché to není,jak třeba z tvého pohledu to vypadá.Do dnešních dnů se niko-
mu,ani mě nepodařilo vyřešit kolejiště "Jirkov" a to už bylo jo k dispozici kolejových plánků.Jinak stanice Hrušovany nad Jevišovkou jsou prezentovány v tématu "Moduly".Základ je vždy prostor,pak námět,modelová velikost,geometrie kolejiva.
Jenže poslední slovo mají "Sestřičky" a zjistíš,že z původního námětu ti zůstalo torzo a někdy ani to ne.Pak si položíš sám sobě otázku,co s tím a jak dál.

Vyptával jsi na techniku,ikdyž základy zvládneš třeba i s pomocí PC (je spousta programů),potřebuješ ale něco navíc a to se prostě nenaučíš.Slečnu,krasavici,obletovanou krásku "Múzu".

Zmíním se o dalších talentech "Lajblt","MiŠ","Fruafru" nebo i "Dušan".
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod milan ferdián » stř 09 bře, 2016 8:45 am

freekey píše: Je možné že tam bude kousek dvoukolejné elektrifikované trati, ale asi bez nádraží. Pokud by tam náhodou bylo nádraží, tak malé. Nebo to vyřeším tak jako je to u kolejiště "TELGÁRTSKÁ SLUČKA". Prostě jen obyčejná trať bez dalších komplikací, 2 menší nádraží. Žádná depa. Žádné odbočky.

Budeme se těšit na tvoji prezentaci tvého návrhu kolejiště.Myslím to bez ironie,ukaž jak ty si představuješ ideu svého kolejiště.
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod jirkan » stř 09 bře, 2016 10:42 am

Já myslím, že není třeba nic odsuzovat ani upřednostňovat. Ono to záleží opravdu na individuální představě toho kterého majitele a stavitele..... - prostě, všichni se svými představami pohybujeme v intervalu mezi dvěma extrémy - a) kolejiště je vlastně jen krajina, kde jako nutné zlo je nějaká ta kolej, b) kolejiště jsou jen koleje, a krajina je jen nutný (a někdy i ne zcela nezbytný) doplněk. A osobně si myslím, že ani jeden přístup není špatně, cílem je přece v prvé řadě to, aby z toho měl majitel radost. A pokud to případný pomocník - expert přes ztvárňování mnohdy ne zcela dokonale vyřčených přání - dokáže respektovat, lze se jen hluboce uklonit. Na druhou stranu u Milana (doufám, že mohu takto oslovit) nalezneme i mnoho plánů, kde naopak na podobné ploše je relativně řídká železniční síť začleněna do realistické a rozsáhlé krajiny. Takže --- někdo má rád holky......

A co se týče toho, že v nádraží není možné objíždět soupravu, tak to se mi vůbec nezdá jako problém. Myslím, že nejen u nás (ČR) se zejména ve městech najde takto řešených stanic spousta, a troufnu si tvrdit, že prakticky všechny pocházejí z doby, kdy se na vratné soupravy moc nehrálo. Jen prostě logika pohybů ve stanici je trochu jiná, a je otázka, jestli ne zajímavější. No a rozpojování se snad již řadu let dá vyřešit i tak, že dráty nevadí (a to i v TT). A to, že se aspoň na některé koleje vejde i (jen?) pětivozová souprava je myslím dostatečné a vzhledem k rozměrům kolejiště i rozumné - vždycky je to holt kompromis. A u zmíněného návrhu se mi líbí i to, že kromě vlastní stanice je k vidění i nezanedbatelný úsek volné trati, kde se lze kochat jízdou souprav. Vlastně jediné, co zde vidím jako problém je, že řízení provozu bude docela náročné a pomoc počítače bude víc než žádoucí. Takže na závěr, docela fandím majiteli kvůli jeho představám (a doufám, že vše dokončí ke své spokojenosti), a současně vyjadřuji obdiv Milanovi za jejich ztvárnění.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod martin-tt » stř 09 bře, 2016 10:59 am

milan ferdián píše:
freekey píše:Jak ty plánky kreslíš ...

-prezentace na DFmodelybiz-

A pak následuje obdiv, úžas a nadšení nás co na tvé plánky na DFmodely biz koukáme :shock: . Díky :!:
martin-tt
 
Příspěvky: 185
Registrován: stř 26 led, 2011 11:37 am
Bydliště: Ostrava

Re: TT Kolejiště - návrh

Příspěvekod milan ferdián » stř 09 bře, 2016 1:48 pm

První polovina návrhu kolejiště je hotova.Vložil jsem kolejovou spojku mezi kolejí 4 a 6.Buď bude souprava kratší o jeden osobní vůz "Y" nebo zde musí být nezbytná spolupráce při objezdu soupravy s posunovací lokomotivou.
- hlavní stroj se odvěsí od soupravy -
- posun lokomotiva najede na vlakovou osobní soupravu -
- popotáhne celou soupravu natolik,aby byl zajištěn bezpečný průjezd hlavního stroje na kolej 6 -
- hlavní stroj vyčkává u návěstidla na koleji 6 -
- posunovací lokomotiva zasune vlakovou soupravu až na doraz zarážedla -
- posunovací lokomotiva se odvěsí a vyjede za seřaďovací návěstidlo -
- hlavní stroj dostane návěst "posun dovolen" a vjede na jinou kolej za seřaďovací návěstidlo -
- hlavní stroj dostane návěst "posun dovolen" a najede na osobní vlakovou soupravu a spojí se,provede se zkouška brzd -
- posunovací lokomotiva dostane návěst "posun dovolen" a odjede do lokomotivního depa,kde vyčká dalších příkazů -
- osobní souprava dostává návěst "volno" a odjíždí -

S druhou tramvajovou tratí jsem váhal,ale když jsem si prošel Židenice i následně Brno,tak jsem řekl proč né :wink: .Samozřejmě není podmínkou a stavitel ji může klidně při stavbě kolejiště vyloučit.

martin-TT,jirkan
Děkuji...
Přílohy
Židenice hl.n – studie II DF.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků