Stránka 7 z 7

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: ned 28 črc, 2013 2:41 pm
od workous
Ahoj kdyby jsi použil polystyrén ušetřil by si si spoustu práce dá se do něj vše zapustit koleje se k němu dobře lepí :),ale jinak bezva práce ...

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: úte 30 črc, 2013 6:55 am
od KaRei
No piplačka to byla, ale nakonec mě to začalo bavit :D

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: čtv 01 kvě, 2014 10:19 am
od KaRei
Po delší pauze jsem zpět u Zálesí. Stavbu zastavily lokomotivy ČSD 422.0 které se mi dostaly do rukou a které odmítaly vyjet plánovaná stoupání. Rozhodoval jsem se mezi různými variantami jak stoupání eliminovat. Od postrku v SN, přes výtah na celé souravy, nebo SN mimo hlavní panel, až po předělání na koncovou stanici nebo jednoduchý ovál ve stylu kolejiště "Výsluní". Žádná z těch alternativních variant nebyla tím pravým ořechovým. Buď znamenaly mnohem menší provoz (úrovňové SN), zabrání mnohem většího prostoru (SN mimo panel), nebo neplynulou jízdu (výtah). Nechal jsem tedy řešení problému dozrát.

Nakonec přece jen budu stavět na patra se stoupáním a lokomotivy zkusím zatížit odlitím olova.

Během té doby i trochu zrálo viditené nádraží. Obloukové výhybky byly v návrhu nahrazeny rovnými aby lépe historicky seděly a výtopna byla zrušena jako zbytečná.
Zvažuju jestli nechat na vlečce tu pravou kolej, na kterou se musí vjíždět úvratí. Provozně má poněkud nešťastné napojení.

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: sob 10 kvě, 2014 5:06 pm
od KaRei
Pustil jsem se do přerýsování os kolejí přímo na panel. Jak jsem mohl prolézt geometrií na základní škole opravdu netuším :lol:
Délka obloukové výhybky (R600/15°) mi létala s rozptylem +/-1,5 cm. No, budu to svádět na nekvalitní pomůcky :D
Osy kolejí jsem na panel nakonec dostal odměřením jejich souřadnic a mohl jsem začít se stavbou nosné části pro stoupající trať.

Skryté nádraží jsem měl původně v úmyslu stavět jako průjezdné se stoupajícími spirálami spojenými navzájem angličanem (viewtopic.php?f=1&t=6814#p109940), pod ním mělo být ještě jedno rozšiřující koncové SN (viewtopic.php?f=1&t=6814&start=75#p130408). Variantu spirál jsem pro toto kolejiště ale definitivně opustil a vrátil se k vratným smyčkám, kde stoupání vycházelo o několik promile menší.
Jen se ještě v rychlosti rozhoduju mezi verzí se dvěma smyčkama (viewtopic.php?f=1&t=6814&start=60#p112241) nebo jednou společnou:

BTTB 8.5.2 Zálesí - SN.png


Zatím se začalo formovat nosné těleso pro stoupající trať ze spodní smyčky. Ty výstupky na vzpěrách byly zamýšleny jako nosníky pro horní trať, která by byla osou až za hranou panelu.

PB280011.JPG


PB280010.JPG

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: stř 11 čer, 2014 9:42 pm
od KaRei
PC010002s.jpg
Stoupání dorazilo k místu, kde už bude nadjíždět smyčku. Blíží se tedy zastřešení spodního patra.
Před pokračováním je potřeba položit koleje, provést elektroinstalaci a intenzivní provozní zkoušky celé úrovně.


PC080006s.jpg
Pokládka mirelonu. Herkules na fixaci proti posuvu zdá se stačí. Dolů jde snadno jen když se vyloženě chytí a odtrhne.
Původní geometrii nakreslenou tužkou zvýrazňuji fixou, aby osa byla vidět i přes mirelon. Značky křížků jsou místa kde by měly končit jednotlivé díly kolejí.


El. zapojení - Zálesí L0.png
Plánování úseků a potřebné kabeláže. Tohle na zapojení o dvou drátech nevypadá.
Nějaký čas zabralo prokousat se protichůdnými názory na minimální průřezy vodičů tady na fóru, v normě NEM 604, a v normě ČSN, a dát si ten guláš v hlavě nějak dohromady.

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: čtv 12 čer, 2014 3:01 pm
od chameleon
Sleduji s napětím vývoj tvého projektu :wink: Hlavně ta odvaha s plechovým kolejivem - jak ho budeš čistit? Třeba na té smyčce úplně vespod? Horem se tam nedostaneš skrz dvě nádraží výše a zespoda máš rám plný příček...necháš vše na vagónku-vysavači? Nebo co když se tam stane nějaká nehoda? :wink:
Jinak postupuješ pěkně, a dobře to dokumentuješ, bude to jako příklad pro ostatní "kartonáře". Kdyby ti došly kartony nebo voštiny, tak se ozvi.
Držím palce ať se daří :wink:

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: čtv 12 čer, 2014 5:13 pm
od KaRei
Koleje čistím hadříkem s isopropylalkoholem. Přístup bude většinou zepředu. "Tunel" odbočky smyčky bude až k zadnímu oblouku rovný, aby se tam dalo natáhnout - ať už mojí hubenou rukou nebo tyčkou s nějakým čistícím polštářkem na konci. Druhý, omezenější přístup bude přes zadní stoupání. Tam kde je vrchol smyčky. Tam by měl být ve "stropě" otvor a přes rampu stoupání by se mělo dát dostat na koleje pod ním. Teda, teoreticky :lol:

Plán přístupu.png
Plán předpokládaného pokrytí přístupu do spodního patra SN.
Plán přístupu.png (32.78 KiB) Zobrazeno 6982 krát

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: pon 24 črc, 2017 8:09 pm
od KaRei
Zdravím, pánové.
Zadržte prosím dech, bude se vířit prach. A že se ho tu za tu dobu nastřádalo. Na připravený rám jsem přilepil jen pár kolejí, přiletoval pár přívodů, a pak škyt ... a na 3 roky nic.
Už ani pořádně nevím, proč šla stavba k ledu. Nicméně nedávný generální úklid vysvobodil rám uvězněný pod hromadou papírů a jiných zbytečností, a když už je opět na světě, tak se do něj na chvíli zase pustím (než si dám opět další několikatiletou pauzu) :mrgreen:

WP_20170724_017.jpg
Po třech letech je na čase sfouknout prach


Pokračovat hodlám tam, kde jsem přestal. Změna na profilové kolejivo se tedy zatím nekoná, plán jsou stále plecháče od BTTB. Předpokládaný termín dokončení: 31.12.2049

Před 3 lety jsem dolepil mirelon pod celé SN2, a přilepil kolej smyčky. Přívodní vodiče jsem vedl ke každé kolejnici téměř každého kusu koleje.
Nyní jsem tedy zrevidoval spoje pod panelem, 90% jich rozebral (studeňáky a příšerné smrklence) a nahradil je svorkama. Dražší volba, ale nemusím se mořit s páječkou nad hlavou v poloze ležmo, výsledek je kvalitnější, a také hezčí.
Přilepenou kolej jsem nakonec musel odtrhnout (docela mě překvapilo, jak tím Herkulesem držela), protože jsem před jejím lepením zapomněl na kolejové kontakty :roll:
A teď drátování, drátování, drátování. Zatím jsem dotahal kabely k hotovým úsekům na smyčce, kde mi ještě chyběly, přidrátoval levé zhlaví a odjezdový úsek 3S.

Na drátování mám licny 1mm. Podle NEM 604 by mi měly stačit 0.2mm, ale když už je mám, tak je použiju.
Barvy podle NEM 605:
bílá = trakce +
žlutá = trakce –
zelená = ovládání (výhybky, rozpojovače)
hnědá = zpětná vazba, ohlas
černá = zem (střídavé)

WP_20170724_001.jpg
Kabeláž na drátování.

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: pon 24 črc, 2017 8:14 pm
od KaRei
WP_20170724_012_2.jpg
Příprava kusu koleje na přiletování přívodních kabelů.


WP_20170724_008.jpg
Usazení kolejí s kabely.


WP_20170724_004.jpg
Vedení pod rámem. K protažení kabeláže skrz vzpěry slouží otvory vybroušené a vyřezané již během stavby rámu.

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: pon 24 črc, 2017 8:30 pm
od KaRei
Kromě barevného rozlišení vodičů zmíněného výše, používám barevné štítky na koncích s popisem úseku, nebo výhybky, ke které patří. Barvy štítků částečně vychází z NEM 605.
Štítek dělám z barevné lepící pásky. Popisek jsem původně psal fixou přímo na pásku, ale nechtěl držet a snadno se smazal, tak jej píšu na papír, který do pásky zalepím.

Význam:
Ovládání výhybky - zelený vodič se zeleným štítkem
Ohlas výhybky - hnědý vodič ze zeleným štítkem

Trakce (+) - bílý vodič s bílým štítkem
Trakce (-) - žlutý vodič s bílým štítkem
Kolejový kontakt - hnědý vodič s bílým štítkem

WP_20170724_002.jpg
Značení vodičů na koncích: Ovládání výhybky a její ohlas


WP_20170724_003.jpg
Značení vodičů na koncích: Trakce (+) a zpětná vazba z kolejového kontaktu


Tak to by bylo prozatím vše.
S dalším postupem se tentokrát snad ozvu dříve, než až za 3 roky :D

WP_20170724_016.jpg
Současný stav SN2

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: pon 24 črc, 2017 10:24 pm
od Rocky_MK
Mně se ta stavba moc líbí. Až mi přijde fakt škoda dávat tam ty plecháče. Sice je nezatracuju úplně, ale je to rozdíl použít je na nějaké jednoduché kolejiště, kde je lze relativně snadno případně vyměnit.
Toto je už složitější projekt a zasloužil by si moderní kolejivo. Jen ten rám musela být drbačka. Se stavbou, jak jsi sám naznal, postupuješ pomalu, tak by přece šlo za tu dobu něco ušetřit a pořídit třeba Kuehna :)

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: úte 25 črc, 2017 8:13 am
od hopeter
Moc pěkné domácí kolejiště a klobouk dolů před promyšlenou konstrukcí a provedením stavby. Nějak mě tam ale nesedí použití plechového kolejiva. Už tady bylo o tom napsáno habaděj tak bych nerad zvedal vášně. Je na tobě jestli včas neudělat změnu. Teď je to o penězích za kolejivo ale později o zmařené hezké práci...
Ať se ti daří , rád budu sledovat pokračování. :)

Re: Kolejiště TT (140x80)

PříspěvekNapsal: čtv 27 črc, 2017 7:50 am
od KaRei
Díky, pánové. Snad se bude líbit i dál :D

Tento týden jsem se pustil do učesání el. rozvodů pod kolejemi. Dálková vedení (od svorek pod kolejemi k místu ovládacího pultu) mají řád daný otvory ve výztuhách rámu. Ale lokální rozvody (od svorek k jednotlivým kusům kolejnic) jsou tažené jak to zrovna vyšlo, a svorky mi tam porůznu neorganizovaně plandají. Ze začátku to nevypadalo nijak hrozně, ale jak přibývá drátů, vypadá to hůř a hůř. Takže se tomu snažím dát nějakou úroveň a kulturu a přilepuji teď svorky oboustrannou lepící páskou ke kraji "buňek" rámu. Některé kabely ke kolejnicím tak musím vyměnit, protože jsou příliš krátké, aby k novému místu dosáhly.

Učesávání rozvodů.png
Učesávání rozvodů.png (20.44 KiB) Zobrazeno 5913 krát


O výhodách profilového kolejiva vím, a finančně by nebylo problém. Ale to plechové na prvním kolejišti má pro mě symbolický význam. V dětství jsem jezdil na plechových kolejích. Když jsem sníval o vlastním kolejišti, vznikaly ty sny na plechových kolejích. Takže když stavím první kolejiště, prostě to musí být na plechových kolejích. Ty koleje si to ode mě zaslouží :D

Jinak po zadrátování spodního patra budu provádět provozní zkoušky, kde mě ještě může naštvat (ne)průjezdnost výhybek. Tam se rozhodne, jestli to zůstane na plechu, nebo jej zatratím, nostalgie nenostalgie :lol: