od Tempotaxi » ned 29 srp, 2021 7:26 am
Požární ochrana na železnici.
Nejstarším železničním hasičským sborem byl sbor na turnovsko-kralupské dráze, který byl založen v roce 1867 Bakově nad Jizerou. V roce 1868 byl založen sbor placených hasičů na Košicko-bohumínské dráze. Tento sbor vznikl pravděpodobně při dostavbě železničního uzlu na Těšínsku. Další německý hasičský útvar vznikl v Bohumíně dne 25.6.1877. Některé železniční zastávky neměly formálně utvořeny hasičské sbory, ale vlastnily požární nářadí (stříkačky). S rozvojem parostrojní železniční dopravy se zvyšovalo i požární riziko. Zvýšené požární nebezpečí se projevovalo v blízkém okolí železničních tratí, ale i ve výrobních a opravárenských provozech, kde byly železniční prostředky opravovány a vyráběny. U státní dráhy byl založen hasičský sbor v Praze-Bubnech a sbor Státní dráhy Královského hlavního města Prahy, u České západní dráhy v Praze-Holešovicích, u státní dráhy Podmoklech, v Jičíně, v Ústí nad Labem, v Děčíně, v c.k. státní dráhy Lounech a v Českých Velenicích v roce 1881. Po zkušenosti s obrovským požárem na severním nádraží ve Vídni v roce 1911 bylo vydáno usnesení státní železniční radou a ministerstvem železnic, aby ve velkých stanicích, topírnách, železničních dílnách a skladištích byly zřízeny hasičské sbory.
Vznik železničních hasičů.
Požární ochrana na železnici byla až do ruku 1952 zajišťována pouze dobrovolnými sbory. Tyto dobrovolné jednotky byly tvořeny ze zaměstnanců nejrůznějších pracovišť, kterým povětšině chyběly odborné znalosti a průprava neboť výcviku nebyla věnována dostatečná péče. Jejich technické vybavení bylo nevyhovující.
S rozvojem hospodářství a průmyslové výroby se zvyšovaly i požadavky na železniční přepravu a na jiná provozní zařízení železnice, jako jsou dílenské a skladovací objekty. Provozní zařízení železnice bylo tak zastaralé a v takovém stavu, že už samy o sobě mohly být zdrojem požárního nebezpečí.
V případě požáru byla železnice odkázána na často vzdálenou pomoc dobrovolných hasičů. Prodleva se zahájením účinného zásahu měla za následek větší škody způsobené požárem. Proto se započalo v důležitých dopravních uzlech zřizovati „Útvary požární ochrany železnic“. Na podzim roku 1952 byl dvouměsíční kurs pro budoucí vedoucí pracovníky požární ochrany na železnici.
Byl uložen úkol zajistit pohotovější a akceschopnou požární ochranu železnic, která byla schválena zákonem v dubnu 1953 a v listopadu 1953 bylo vydáno vládní nařízení o organizaci státního požárního dozoru a požární ochrany. Po dohodě s ministerstvem vnitra byla ustanovena organizace a dislokace jednotek požární ochrany v podnicích náležejících do resortu ministerstva dopravy. Bylo dohodnuto, že zřízené požární sbory, organizace a výkon služby budou přizpůsobeny zásadám platný pro vojenské útvary. Tyto útvary se na železnici postupně zřizovaly ve vybraných uzlových stanicích. Jejich organizační struktura a náplň činnosti byla upravena „Instrukcemi pro velitele oddílu ozbrojené a protipožární ochrany železnic“ dne 28 května 1953. Postupně bylo takto vybudováno v síti ČSD 23 požárních stanic.
V České republice je dnes celkem 17 požárních stanic: Liberec (údajně zřízena v průběhu druhé světové války), České Budějovice (1953), Břeclav (1953), Hradec Králové (1953), Cheb (1953), Kolín (1953), Kralupy nad Vltavou (1953), Brno (první záznam je z roku 1949, vznik pak asi 1953), Ostrava (1953), Plzeň (1953), Praha (1953), Přerov (1953), Nymburk (1954), Olomouc (1953-54), Krnov (1954), Česká Třebová (1956), Ústí nad Labem (1958).
První požární technika byla ve vlastnictví ČSD. Později byla zakoupena od ministerstva národní obrany vozidla Praga RN.