Kolejiště TT - stanice odbočná, úvraťová a koncová

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Michal Šuhajda » stř 29 čer, 2011 9:53 pm

Ahoj,
nenechej si o toho kecat! :-)
To že se někomu líbí var. A nic neznamená, (můj favorit zůstává ver. B). Je to přece na Tobě.
Pokud u var. C zvolíš pouze nákladiště, má to dvě nevýhody.
1. výrazně se omezíš v možnostech provozu. V nákladištich se běžne nekřižuje, pokud ano, je to spojeno s poměrně složitým posunem. Vlak vjede do stanice na dopr. kolej, přestaví se na manipulační, pak vjede druhý vlak, po odjezdu se vlak č.1. přestaví opět na dopr. kolej a teprve potom odjíždí.
2. lokálka s jedinou stanicí (a a nákladištěm) bude pořád vypadat jen jako krátká. Bude zde stále pendlovat jeden motor. vůz, v lepším případě se potká s manipulákem v koncové stanici či v nákladišti. Plnohodnotnou mezilehlou stsnicí lokálku protáhneš. Sice ne opticky, ale provozně. Už můžeš provozovat třeba dva os. vlaky (dva mot. vozy - třeba každý jié řady M152.0, M262.0) které se budou pravidelně křižovat v mezilehlé stanici, případně dopoledne bude sloužit jedne ve špičkách druhý apod. To samé s Mn vlakem. Tím pádem celá místní trať získá na zajímavosti v provozu.
Sice na některých lokálkách pendluje celý den jeden motor. vůz, který se nepotká s jiným vlakem, ale provozně mi to moc zajímavé nepřipadá.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2398
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Max » čtv 30 čer, 2011 12:27 pm

Pro úsporu místa a kolejí jde použít i kolej u skladu jako dopravní.Tak jako ve skutečnosti.
Přílohy
u_skladu.jpg
u_skladu.jpg (96.4 KiB) Zobrazeno 6348 krát
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod lajblt » čtv 30 čer, 2011 1:02 pm

Zastávka s nákladištěm NENÍ dopravna, takže to, že by se v ní potkaly při křižování dva vlaky, je opravdu nesmysl. Je možný případ stanice s jedinou dopravní kolejí, kdy je popsaný případ "krkolomného" křižování možný. Ale v zastávce s nákladištěm opravdu NE. Pokud je jako dopravní označena ve stanici kolej se skladištěm, nesmí se na ni zajíždět pro změnu osobními vozy z důvodu jiného průjezdného průřezu. :x

Pokud bude "koncová" vedena jako stanice, bude v případě provozu podle D3 osazena lichoběžníkovou tabulkou. Pokud to bude zastávka s nákladištěm, bude platit to, co jsem psal výše, tj. jediný vlak v celém úseku od stanice mezilehlé (včetně koncové). Osobně vím o dvou případech koncové zastávky s nákladištěm - Jirkov a Bílý Potok pod Smrkem, ale obě jsou provozovány podle D2.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Max » čtv 30 čer, 2011 2:04 pm

Michal Šuhajda píše:... V nákladištich se běžne nekřižuje, pokud ano, je to spojeno s poměrně složitým posunem. Vlak vjede do stanice na dopr. kolej, přestaví se na manipulační, pak vjede druhý vlak, po odjezdu se vlak č.1. přestaví opět na dopr. kolej a teprve potom odjíždí.

Na to nákladiště přijede vlečkový vlak, uklidí se na manip.kolej, a pak po nějakém tom křižování, nebo předjíždění se vrací zpět, odkud přijel. A pak kolem toho samého nákladiště projede bez zastavení. Tak tomu bývá normálně.
/ obvykle jednu cestu sune / např.Bělá Papírny
Max
 
Příspěvky: 415
Registrován: pát 08 led, 2010 3:34 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod lajblt » čtv 30 čer, 2011 3:17 pm

To je ale trochu jiný případ, ne? Jízda do uzavřeného vlečkového areálu není totéž jako jízda do zastávky s nákladištěm. Pokud se jede na vlečku, tak se tím uvolní traťový oddíl. Pokud se posunuje v zastávce s nákladištěm, tak je obsazen celý mezistaniční úsek a žádný další vlak tam nemá co dělat!

K hradlu Papírny jsem našel tohle: "Hradlo Papírny dělí mezistaniční úsek Bakov nad Jizerou - Bělá pod Bezdězem a zároveň kryje odbočku vlečky do areálu papíren v Bělé."
Takže když tam vlečkový vlak zajede, trať se uvolní, protože z hradla pošlou klasickou odhlášku.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod lajblt » čtv 30 čer, 2011 3:26 pm

Dneska už samozřejmě hradlo Papírny nestojí, protože celá trať Bakov nad Jizerou-Česká Lípa je vybavená DOZ (dálkovina).

Jinak by mě zajímalo, jak vypadá předjíždění nebo křižování vlaků na jedné traťové koleji. :D
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Antar » čtv 30 čer, 2011 5:49 pm

Michal Š: Neboj, kecat si do toho nenechám :lol:
Ale jinak souhlas, provozně by to bylo rozhodně bohatší, ale jen se trochu obávám, aby to nakonec nebylo moc složité na ovládání, přece jen je to domácí kolejiště, ovládané maximálně 2 regulátory. Víc než dva vlaky najednou člověk stejně neuřídí, zvlášť v analogu. A ono se to přece taky dá provozně chápat tak, že to je celé jedna trať, se stanicí úvraťovou, zastávkou s nákladištěm a stanicí koncovou. Beztak počítám s tím, že by zejména motorové vozy částečně přecházely v úvraťové stanici na "lokálku" a naopak.

Max: O tomhle paskvilu, co je na fotce, vím, jedná se o stanici Praha Čakovice, podobnou vlastní fotku bych někde v počítači asi taky vyhrabal. Odjezdové návěstidlo u rampy skladiště... :cry: A nejen tam. Podobně je "zdopravněna" původně manipulační kolej u zchátralé rampy skladiště stanice Křinec, tam je využívána pro motor 810 směr Městec Králové (motorák otevírá dveře bna opačnou stranu, směrem od budovy k nástupišti mezi kolejemi). Vzorem pro model to pro mě opravdu není, člověk se dneska nestačí divit, co je na dráze možné (řečeno terminologií z jiné diskuse tady na fóru, jsem ohledně kolejiště sice dost "volnomyšlenkář", ale mám určité hranice, přes které nejdu, a tohle je jedna z nich).

Lajblt: Jak označit tu koncovou stanici, vím, to je dopravna, tam prostě bude lichoběžníková tabulka (tu já nerad) nebo vjezdové návěstidlo (preferuju). Ale zajímala mě ta mezilehlá, tedy zastávka s nákladištěm - tam trochu tápu.
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod lajblt » čtv 30 čer, 2011 6:05 pm

Pokud bude "mezilehlá" v úseku s D3, tak se nijak neoznačuje (lichoběžníková tabulka je jen před dopravnami, což zastávka s nákladištěm není). Pokud to bude úsek s D2, měla by mít krycí návěstidla s předvěstmi (ty budou mít na předvěstním štítu +).
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod JanoH0e » čtv 30 čer, 2011 7:12 pm

Pokiaľ je zastávka určená pre nástup a výstup osôb, musí byť pred ňou obojstranné pevne návestidlo "tabuľa pred zastávkou" v oboch smeroch, na zábrzdnu vzdialenosť ( asi 400 m) a na koncoch nástupiska je návestná tabuľka " koniec nástupiska". Pokiaľ je spojená s nákladiskom na trati s D2 potom podľa lajblta, označenie tabuľkami ostáva - je pre os. dopravu.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod lajblt » čtv 30 čer, 2011 7:29 pm

Ano, zapomněl jsem... JanoHOe to správně doplnil. Nějak jsem se soustředil jenom na návěstidla. Díky. :P
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Antar » pát 01 črc, 2011 5:59 am

A byla v předpise D2 ta povinnost krycích návěstidel v zn odjakživa, nebo je to otázka jen posledních několika let? Já jen, abych pak neměl přenávěstidlováno... :P
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod JanoH0e » pát 01 črc, 2011 7:32 am

Pokiaľ si dobre pamätám, tak niekedy od 50 rokov. Krycie návestidla však sú iba na významnejších tratiach. Na lokálkach, aj keď s D2 ich mať nemusíš, ale potom nemôžeš križovať vlaky mimo dopravne a mať v úseku trati 2 vlaky. Všetko závisy od triedy trate a intenzity prevádzky na nej.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod lajblt » pát 01 črc, 2011 11:17 am

Krycí návěstidla uvádějí Návěstní předpisy od r. 1954 (aspoň ve vydání 1946 jsem je ještě nenašel). Obvykle šlo o mechanická jednoramenná návěstidla s předvěstí. Od krajní výhybky stojí směrem do tratě tak daleko, aby před zahájením posunu v nákladišti byl celý vlak mezi těmito návěstidly a nevyjel za ně ani při posunu.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod Antar » pát 01 črc, 2011 6:26 pm

Mně šlo o to, zda jsou ta návěstidla nutná v dané situaci, kterou tady probíráme. V předpisech je uvedena možnost, nikoliv povinnost tam ty návěstidla umístit, a řekl bych, že na spustě tratí taková nákladiště byla nebo jsou i na širé trati, a nebyla kryta návěstidly. I Milan Ferdián má takové situace občas ve svých pláncích. Na zn na hlavní trati by návěstidla asi být měla, ale tohle je trať vedlejší a pokud nějakým předpisem zařídím, že v tom úseku mezi úvraťovou a koncovou stanicí se bude nacházet vždy jen jeden vlak, tak jsou přece zbytečná. Prostě pokud tam bude posunovat manipulák, tak za ním ani proti němu nic nepojede, dokud Mn nedojede do další stanice. Tedy přesně, jak to popsal JanoHOe.
Antar
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 01 pro, 2010 8:28 pm

Re: Kolejiště TT - stanice úvraťová (nebo mezilehlá) a konco

Příspěvekod lajblt » sob 02 črc, 2011 9:52 am

Toto je ošetřeno předpisem D2. Manipulující nákladní vlak je v mezistaničním úseku pod telefonickým dohledem obou sousedních dopraven.
lajblt
 
Příspěvky: 874
Registrován: ned 06 bře, 2011 7:38 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 24 návštevníků