Stránka 20 z 29

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 15 úno, 2023 5:35 pm
od Jirkátor
Ta návěstidla jsou mi povědomá, že by pan Němeček? Jen to vypadá, žes je tam zasypal napevno bez možnosti je vytáhnout ze šachty. Není to škoda?

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 15 úno, 2023 6:02 pm
od JiriKTT
Omlouvám se, nečetl jsem celou diskuzi, ale proč jsou návěstidla za výhybkami? Logické by bylo, aby výhybková spojka byla těmi návěstidly kryta. Takhe by ve skutečnosti byla nějaká vjezdová návěstidla před spojkou a pokud je spojka daleko od dalších výhybek, tak před dalšími výhybkami by byla cestová návěstidla. Pokud vlak zastaví u cestových návěstidel, tak stejně stojí na spojce, takže využití pro další vlak je sporné.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 15 úno, 2023 6:08 pm
od chphoto
Jirkátor píše:Ta návěstidla jsou mi povědomá, že by pan Němeček? Jen to vypadá, žes je tam zasypal napevno bez možnosti je vytáhnout ze šachty. Není to škoda?


Anp, jsou to návěstidla od Němečka, v úpravě pro N (tedy snížená). Šachty jsem původně zvažoval, pak jsem zjistil, že na pár místech by se mi šachty nevešly, tak jsem to nakonec udělal napevno. A ano, už jsem toho i jednou litoval, když jsem manipuloval s panelem a neuvědomil si, že už tam je návěstidlo a jedno jsem zničil a musel jsem předělávat. To jsem fakt litoval, že tam není šachta, ale zrovna u tohodle návěstidla by tam šachta nešla. Takže jsem to nakonec nechal takhle.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 15 úno, 2023 6:14 pm
od chphoto
JiriKTT píše:Omlouvám se, nečetl jsem celou diskuzi, ale proč jsou návěstidla za výhybkami? Logické by bylo, aby výhybková spojka byla těmi návěstidly kryta. Takhe by ve skutečnosti byla nějaká vjezdová návěstidla před spojkou a pokud je spojka daleko od dalších výhybek, tak před dalšími výhybkami by byla cestová návěstidla. Pokud vlak zastaví u cestových návěstidel, tak stejně stojí na spojce, takže využití pro další vlak je sporné.

Vjezdová návěstidla jsem dal do těchto míst ze 2 praktických důvodů. První je rozměrový problém, kdyby byly před spojkou, tak by byly "v lese" a zakryté. Druhý důvod byl, že jsem tuhle část postavil jako první a nakonec na rovném úseku je klasická dvojitá kolejová spojka a tyhle výhybky jsem už nechtěl rušit a kuchat, takže proto to vychází takhle nelogicky. A ano, je pravdou, že na červenou bude vlak stát na spojce a z druhé strany nepůjde projet.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 15 úno, 2023 6:14 pm
od Miloš_P
Tady je příklad správného umístění návěstidel ve stanici podobné té tvojí. Vjezdová za výhybkama nedávají smysl.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 15 úno, 2023 6:34 pm
od chphoto
No ona tahle kolejová spojka (poloviční) nemá patřit ke stanici, stanice je až za zatáčkou a původně jsem to vůbec nemyslel jako část stanice. Přesto děkuji za plánek, alespoň vím, jak by to mělo být a čeho se vyvarovat při další stavbě (pokud tedy ještě něco budu někdy stavět).

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pát 03 bře, 2023 8:17 am
od chphoto
Při budování krajiny jsem se rozhodl, že pro oživení zabuduji do kolejiště nějaké železniční přejezdy. Místa moc není, ale vybral jsem 2 místa, kde to bude dávat alespoň trochu smysl a tak je jedno místo v zatáčce před hlavní stanicí a druhé místo těsně za výjezdem z tunelu (SN) v místě začátku stoupání do horní stanice. A nyní řeším, jak přejezdy ovládat. První přejezd jsem vymyslel se závorami, druhý pouze jako světelný. Samozřejmě na přejezdy je tolik řešení, kolikrát se to řešilo i zde na diskuzi, ale kvůli velikosti panelu v podstatě rovnou vylučuji jakoukoli verzi přejezdu dle reálných podmínek, takže se omezím pouze na to, že v klidu bliká bílá, souprava se bude blížit k přejezdu, spustí se závory a začnou blikat červené a opět chvíli za přejezdem se vše vrátí do klidu. Jelikož by bylo poztřeba mít optická čidla v tunelu, toto nelze, tak jsem vymyslel trochu jiný systém. Samozřejmě první varianta je naprogramovat v iTrainu přejezdy podle detekce obsazení, ale mým požadavkem je, aby fungovaly i bez počítače. Takže jsem vymyslel toto řešení (a jsem si vědom jistých omezení).
1) Na detekci vlaku použiju detekci obsazení, kerá na kolejišti je a po LocoNetu odesílá informace o obsazení úseku. Ano, bude to vyžadovat aby celá souprava byla detekována po celou dobu (to je to první omezení, ale to se dá poladit i nastavením detekčního úseku, aby nereagoval tak rychle).
2) Jak na přejezd se závorami, tak na přejezd bez závor použiju MGP Servo5, které umí číst zprávy Loconetu a podle Pravidel umí ovládat jednotlivá serva. Takže podle detekce obsazení spustí závory, případně jen výstražníky (jak to následuje dále)
3) V této chvíli jsem začal přemýšlet, jak ovládat výstražníky a mám na to 2 verze. Ta úplně primitivní je obyčejný blikač s NE555 a relátkem přepínat blikání do bílé a do červených. A pak jsem objevil od ALchladiče modul přejezdu, který je i zvukový a pro jeho spuštění by mělo stačit 2 vstupy na modulu spojit - v podstatě ruční spuštění. Takže přemýšlím, jaký systém použít. V podstatě není problém použít cokoli z výše uvedeného a to i u výstražníků kde jsou diody jak antiparalelně u červené, tak když budou vyvedeny zvlášť. Přejezdový modul si s tím poradí hravě a NE555 taky. Závory se budou ovládat servem ze Servo5, takže výstup z modulu nebude potřeba a optická čidla nebudou použita taky (protože tunel). Pro druhý přejezd bude platit to samé, akorát tam nebude to ovládání fyzické, ale pouze "logické" že jakoby závory dojedou z jednoho bodu do druhého, ale hýbat se nic nebude.
4) Na obrázku jsou nakresleny i detekční úseky, jediný větší úsek je u toho stoupání, takže tam by při jízdě shora dolů šly blikačky na červenou docela s předstihem, ale to asi není velký problém, tam to nebude tak viditelné, když nejsou závory.

Takže spíše se chci zeptat, jestli někoho nenapadne nějaké lepší a jednodušší řešení, než jsem vymyslel já. I s tím, že to nebude odpovídat realitě a bude to vyžadovat nějaké kompromisy.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: ned 26 bře, 2023 1:10 pm
od chphoto
Zase drobný postup ve stavbě, dodal jsem nějaké stromy, tak snad to je alespoň trochu koukatelné.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pon 27 bře, 2023 9:00 am
od radula63
Vypadá to dobře.
Možná, teda zcela určitě, by měla vjezdová návěstidla být minimálně o délku posunového dílu před kolejovou spojkou. Ve skutečnosti by "kryly" i tu kolejovou spojku.
Nebo je alespoň přemísti těsně před výhybky kolejové spojky. Takhle, jak to máš, to bije strašně do očí. Viz. foto.
Photo 26.03.2023 12 31 54.jpg

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pon 27 bře, 2023 9:15 am
od chphoto
Ty návěstidla tam jsou takhle "blbě", už mě na to upozorňoval o pár příspěvků výše jeden kolega také, že to takto nedává dobrý smysl. Ono jak se to kolejiště "vyvíjelo", tak jsem dodělával nějaké věci a za pochodu měnil a nakonec tahle kolejová spojka tam neměla být (kousek je dvojitá kolejová spojka, za tou zatíčkou), jenže tohle už bylo postavený a nechtělo se mi to bourat, tak jsem to tam nechal a návěstidla umístil takhle "nešťastně" vůči té kolejové spojce.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pon 27 bře, 2023 9:17 am
od Jirkátor
Může tvrdit, že jsou to cestová návěstidla, vjezdová jsou před obloukem a nejsou vidět.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pon 27 bře, 2023 9:23 am
od radula63
Jirkátor píše:Může tvrdit, že jsou to cestová návěstidla, vjezdová jsou před obloukem a nejsou vidět.

Cestová oddílová, Ano. To by být mohlo. Ačkoli já bych je pak teda dával na místa těch trpaslíků a byly by pro jízdu i posun. Sloučil bych jejich funkci.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pon 27 bře, 2023 11:15 am
od HonzaM
chphoto píše:Při budování krajiny jsem se rozhodl, že pro oživení zabuduji do kolejiště nějaké železniční přejezdy. Místa moc není, ale vybral jsem 2 místa, kde to bude dávat alespoň trochu smysl a tak je jedno místo v zatáčce před hlavní stanicí a druhé místo těsně za výjezdem z tunelu (SN) v místě začátku stoupání do horní stanice. .

Dotaz pro odborníky: může být přejezd bez závor na dvojkolejné trati (což je zpravidla hlavní trať s provozem rychlíků)?

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: pon 27 bře, 2023 12:08 pm
od Jirkátor
radula63 píše:
Jirkátor píše:Může tvrdit, že jsou to cestová návěstidla, vjezdová jsou před obloukem a nejsou vidět.

Cestová oddílová, Ano. To by být mohlo. Ačkoli já bych je pak teda dával na místa těch trpaslíků a byly by pro jízdu i posun. Sloučil bych jejich funkci.

Vysvětli pojem "cestová oddílová".
Za tím kopcem může být další obvod stanice a pak by ty cesťáky dávaly smysl. Ani by pak nemusel řešit posun za označník, stačí mít možnost na nich rozsvítit bílou.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: úte 28 bře, 2023 11:32 am
od prcek
HonzaM píše:
chphoto píše:Při budování krajiny jsem se rozhodl, že pro oživení zabuduji do kolejiště nějaké železniční přejezdy. Místa moc není, ale vybral jsem 2 místa, kde to bude dávat alespoň trochu smysl a tak je jedno místo v zatáčce před hlavní stanicí a druhé místo těsně za výjezdem z tunelu (SN) v místě začátku stoupání do horní stanice. .

Dotaz pro odborníky: může být přejezd bez závor na dvojkolejné trati (což je zpravidla hlavní trať s provozem rychlíků)?


Nejsem odborník, ale v obci Ponětovice to tak v roce 2016 bylo. Jsou tam 2 přejezdy na jedné trati, jeden se závorama, druhý jen s výstražníky.
Podle mého to také závisí na typu křižující silnice.
https://mapy.cz/s/revacaleka
https://mapy.cz/s/kufeverepu