Nedávno se v jiném tématu řešila koncová stanice s vlečkou. Nedalo mi to a začal jsem řešit koncovou stanici na svém kolejišti.
Berte to tak, že už jsem pod tlakem obyvatelstva a místního průmyslu, budu muset v dohledné době ukončit dlouhodobou výluku na velké části odbočné trati (úsek Vlastina huť - Týniště)
. Znamená to dokončit odbočnou trať a její ukončení.
V původním plánu byla výstavba nové stanice Týniště, která byla navržena jako malá modulová stanice místní trati. Moduly trčely do středu místnosti (dnes je tam pohyblivý pracovní stůl, ale občas i tak překáží) a okolo byl průchod cca 60 cm. Původní plánek je na
Rajceti .
Vzhledem k tomu, že místa je poskrovnu, a bude zapotřebí, přemýšlím o úpravě, částečném zkrácení trati a stavbě upravené (nemodulové) stanice, která bude pevnou součástí kolejiště. Plocha za obloukem se nabízí.
Stanice bude skromnější než původní modulová, a bude chybět min. jedna vlečka. Plocha se nabízí, ale tolik místa tam bohužel není.
Nejprve jsem hledal vhodný námět. Udělal jsem jednoduchý přehled schémat vybraných koncových stanic v ČR a vybíral za pomoci fotomap. Zatím mi nejvíc padly do oka Radnice, mimo jiné i proto, že je poměrně dobře znám ve skutečnosti. Vlastně i velikostí přilehlé obce +- odpovídají mojí představě.
Zkusím svou představu upřesnit. Upozorňuji, že jsme na přelomu 70./80. let 20. stol.
Stanice slouží pro městečko na vrchovině, jemuž se původní dráha vyhnula. Městečko je jakýmsi lokálním centrem. Kromě základního vybavení zde najdeme i vícero obchodů. Kromě základní školy je zde i učiliště. Je zde zdravotní středisko s ambulantní péčí. V městečku se sbíhají autobusové linky z okolí. Pro cestu do okresního/ krajského města i jinam cestující přestupují na vlak. U města je i vojenský útvar, ale ten stanici k přepravě po železnici nevyužívá. Okolo je několik zajímavých turistických cílů a za městem je plicní léčebna (ozdravovna). Proto zde ani o víkendu doprava neutichá.
Nyní několik požadavků na stanici:
- Stanice musí umožnit objetí soupravy pravidelně a pokud možno bez další manipulace (např. s odstavenými vozy)
- Délka aspoň jedné koleje - min 75 cm
- Stanice bude zpracovávat i zátěž z vlečky ve Vlastině Huti
- Stanice musí být schopná generovat zajímavý objem nákladní přepravy na lokálce. Po odečtení vlečky do sklárny ve Vl. Huti mi to vychází na cca 4-8 vozů/den počítám s přepravou 2-3x denně Mn vlak (délka do 12 náprav). Pn vlaky neplánuji, max. podle potřeby pro sezónní přepravy.
- Předpokládám nějakou jednoduchou vlečku, pro navýšení objemu – na výše zmíněných 4-8 vozů
o Zemědělské zásobování a nákup (ZZN) - silo, sklad
o Sodovkárna, pivovar
o Strojírna, nebo malý podnik
o Lehká výroba, přádelna, textilka, obuv, porcelán, cihelna
o Pila?, lom / pískovna ? – Asi ne (Pokud, tak pouze ve městě a nakládá na volné ploše/rampě)
- Další nakládací / vykládací místa ve stanici - jsme v horách a v malém městečku, tedy
o Nakládka: dřevo / kulatina, drobné výrobky z místních podniků (přádelna, textilka, obuv, nebo nějaký jiný podnik – viz vlečka), Potraviny (mléko, mléčné výrobky, konzervované produkty – kompoty, zelenina),
o Sezónní nakládka: ovoce (jablka, hrušky), brambory, Živý dobytek, možná pstruzi ze sádek (část půjde přes ZZN pokud bude)
o Vykládka: uhlí, Hnojiva (pokud nebude vlečka ZZN), Potraviny (trvanlivé + ovoce zelenina), Stavební materiály vč. řeziva, materiály pro místní podniky (viz nakládka)
o Sezónní vykládka: Uhlí ve velkém, posypové materiály pro SÚS.
- Stanice nebude mít remízu. Není na ni místo, Depo je v přípojné stanici.
Možná se moje „úvaha bude hodit i ostatním, kteří plánují podobnou stavbu. Stanice svým rozsahem i určením odpovídá podobným návrhům kolegů.
Mně ale zajímají vaše názory, případně budu rád za Vaše nápady a připomínky, jak by stanice mohla vypadat.
Můj návrh přidám zanedlouho.