Stránka 16 z 29

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 05 říj, 2022 6:48 am
od HonzaM
Co návěští samotná horní žlutá blikající? A liší se vjezdové a odjezdové návěstidlo červenobílými pruhy? A co je seřaďovací návěstidlo?

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 05 říj, 2022 6:58 am
od sidlo
HonzaM píše:Co návěští samotná horní žlutá blikající?

Očekávej rychlost 40 km/h.
Obrázek

HonzaM píše:A liší se vjezdové a odjezdové návěstidlo červenobílými pruhy?

Je to nepřesné a zavádějící. Návěstidlo platící též pro posun má bílé pruhy poloviční šířky než červené. Takové návěstidlo může být Odjezdové nebo Cestové. Pokud takové návěstidlo (Odjezdové nebo Cestové) posun neumožňuje, potom má červené a bílé pruhy stejné šířky.
Obrázek

HonzaM píše:A co je seřaďovací návěstidlo?

Seřaďovací návěstidlo neplatí pro jízdu vlaku a platí pouze pro posun.
Obrázek

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 05 říj, 2022 8:13 am
od Miloš_P
Už před dlouhou dobou jsem na web dával základní informace o návěstidlech a jejich použití. Není to vyčerpávající, ale pro potřeby modeláře, aby si udělal základní přehled to myslím dostačuje.
http://masinky2003.wz.cz/navestidla.html

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 05 říj, 2022 6:52 pm
od Ivan
Miloš_P píše:Už před dlouhou dobou jsem na web dával základní informace o návěstidlech a jejich použití. Není to vyčerpávající, ale pro potřeby modeláře, aby si udělal základní přehled to myslím dostačuje.
http://masinky2003.wz.cz/navestidla.html


... a já ti za něj musím poděkovat, protože je parádní. Obsáhlý a detailní tak akorát pro modeláře, ale i pro fandy železnice.

V poslední době jsou na lokálkách před přejezdy přejezdníky. To jen takový tip, kdybys chtěl článek doplnit.
Čtenář si to v případě zájmu snadno najde


https://cs.m.wikipedia.org/wiki/P%C5%99ejezdn%C3%ADk

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 05 říj, 2022 7:03 pm
od HonzaM
sidlo píše:Očekávej rychlost 40 km/h.
Obrázek

Tahle návěst tedy přichází v úvahu zřejmě jen u cestového návěstidla, na vjezdovém ani odjezdovém se neuplatní.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 05 říj, 2022 7:45 pm
od sidlo
Uplatní se i na vjezdovém a odjezdovém.
Na vjezdovém např. ve všech stanicích s banalizovaným autoblokem. Takových stanic je hodně. Nebo ve stanicích s odbočující vedlejší tratí např. Žďárec u Skutče, Chlumec nad Cidlinou...
Na odjezdovém návěstidle tam, kde sousední stanice je blízko a její vjezdové návěstidlo nemá samostatnou předvěst např. Mladá Boleslav hl. n. směr Mladá Boleslav Debř nebo Velký Osek směr Kanín.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: stř 05 říj, 2022 7:47 pm
od michal_n_cz
HonzaM píše:
sidlo píše:Očekávej rychlost 40 km/h.
Obrázek

Tahle návěst tedy přichází v úvahu zřejmě jen u cestového návěstidla, na vjezdovém ani odjezdovém se neuplatní.


Může být na vjezdovém i na odjezdovém. Na odjezdovém by to bylo doplněno na návěstidle nebo za zhlavím návěstidlem Hlavní návěstidlo sloučeno s předvěstí. Je to v případě, že další dopravna (stanice nebo odbočka) je tak blízko, že by se nedala na příslušnou vdálenost umístit samostatná předvěst do této následující dopravny nebo mezi těmito dopravnami je právě jen jeden oddíl autobloku.

Dvojitá kolejová spojka

PříspěvekNapsal: pát 14 říj, 2022 11:42 am
od sidlo
Přepínání polarity křižovatky v dvojité kolejové spojce.
U přestavníků výhybek MGP Servo5 vypnout všechny závislosti/automatiku.
V Layout Editor vypnout závislosti přestavování V1/V4 a V2/V3.
V příkladu mají výhybky V1-V4 ohlas DELAYED. V reálném zapojení u přestavníků V1-V4 doporučuji vypnout zpětný ohlas DELAYED a zapnout zpětný ohlas LNALTERNATE včetně nastavení parametrů v dekodéru P/O + neznámý stav viz https://sites.google.com/site/sidloweb/mgp/Servo5.
Relé R1 a R2 přepínají polaritu křižovatky. Předpokládám připojení na dva výstupy dekodéru DR4018 přepnutého na individuální ovládání výstupů.
V LogixNG jsou dvě PodmínkyNG.
Dvojitá kolejová spojka řídí závislosti výhybek a přepínání polarity.
Inicializace je přidána do Inicializační tabulky a nastavuje výchozí pozici výhybek.

Rozbalit přílohu do složky profilu a vyzkoušet. Kliknutím na kteroukoliv výhybku se ostatní přestaví do správné polohy a relé polarity se přestaví také. Nespěchat s klikáním, demoverze má několikasekundové prodlevy. Relé R1 a R2 jsou znázorněny jako výhybky, které ukazují ke které koleji je připojena křižovatka.

chphoto_dks.png
chphoto_dks.png (17.5 KiB) Zobrazeno 2662 krát

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 7:39 pm
od sidlo
Řešíme zapojení dvojité kolejové spojky
Upravené izolačně resize.jpg
Upravené izolačně resize.jpg (55.25 KiB) Zobrazeno 2464 krát


Problém jsou žluté úseky, na kterých se musí měnit polarita.

chphoto přišel s nápadem použití Relay Card od MGP http://www.mollehem.se/index.php/en/control-and-electronics/electronic-utilities/relakort-detail
Obrázek

Toto řešení má výhodu v tom, že se nemusí vymýšlet žádný obvod a Relay Card se dá jednoduše připojit k dekodéru Servo5 na svorku X3. V nedávno uvedených podmínkách pro JMRI LogixNG se mohou zrušit podmínky Relé 1 a Relé 2. Modul Relay Card se v dekodéru připojí k servo 1 (nebo servo 2 -4, je to jedno, bude to fungovat se všemi servy stejně). viz návod https://sites.google.com/site/sidloweb/mgp/Servo5
Obrázek

Aktivní výstup X3 se nastaví tak, aby byl aktivní v poloze Servo 1 Do odbočky. Potom se zapojí komponenta Relay Card
ZapojeniRelayCard.png
ZapojeniRelayCard.png (13.73 KiB) Zobrazeno 2464 krát


Na svorky In1 a In2 se připojí kolejnice A a B (nebo J a K nebo pravá a levá) a ke svorkám Ut1 a Ut2 se připojí levá část křižovatky a pravá část křižovatky (případně opačně) ve schématu vyznačené žlutě.

To je celé.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: sob 15 říj, 2022 8:31 pm
od Zlámalík
Zeptám se - lze v software postavit obě cesty křížem? Čili všechny 4 výhybky do odbočky? Pak to takto asi nepůjde.
Snadným řešením by bylo odizolovat hroty kolejnic (žluté úseky zkrátit na nejmenší možnou míru).
Pokud se dá postavit křížem jen jedna cesta a druhé dvě výhybky jsou (softwarem podmíněně) na přímo, pak by stačilo připojovat srdcovku křižovatky (žlutou) k opornici té výhybky, která je do odbočky. Na to stačí spínač na přestavníku.

Pokud to má splňovat funkci i pro průjezdy křížem (všechny výhybky do odbočky), musí se rozlišit směr - a to mají kluci z Modulů Brno popsáno tady: https://www.modulybrno.cz/dgv

Modul relé ano, ale tohle mi udělají i dva mikrospínače pod výhybkou, resp. jakékoliv relé se dvěma přepínacími kontakty. Jen si je musím propojit do kříže. Jo, jasně, je to jiná drátařina než "systémová". Ale píšu to jen pro úplnost.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: ned 16 říj, 2022 6:45 am
od sidlo
Samozřejmě že technických řešení je více. Při hledání toho správného je třeba respektovat přání stavitele.
Podmínky řešení:
Na výhybkách se přepíná polarita srdcovek. Z toho důvodu je proti logice tohoto konkrétního řešení izolovat srdcovky křižovatky. Potom je přirozené, že srdcovky křižovatky se musí přepínat polarita srdcovek.
Pokud se přepíná polarita srdcovek výhybky, potom se musí zabránit stavu, kdy jsou všechny výhybky do odbočky. Sice je takový stav fyzicky možný, ale provozně nesmyslný. Jde o dvě vzájemně se vylučující vlakové cesty.
Vývoj řešení:
Nejdříve zajistit, aby přehození kterékoliv výhybky nezpůsobilo nepřípustnou kombinaci postavení výhybek. Od toho je tu JMRI, které se o to postará.
Potom zajistit správnou polaritu srdcovek křižovatky. Řešení je více. Když už byl použit pro serva dekodér MGP Servo5, potom se přímo nabízí použít relé MGP Relay Card. Je to čisté řešení, nemusí se nic mechanicky ladit, je to spolehlivé. Ralay Card stojí 60 SEK, což odpovídá 135 Kč. Jestli je to drahé nebo ne, to si musí posoudit každý sám.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: ned 16 říj, 2022 7:01 am
od HonzaM
Myslím že je velmi neobvyklé stavět konfliktní cesty a pochybuji, že se to někdy v reálu používá.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: ned 16 říj, 2022 8:22 am
od Zlámalík
Sidlo, Honza: Já nechci povolovat konfliktní cesty, jen mne zajmalo, když mám postavenou cestu křížem, jestli musím ty druhé dvě výhybky (po kterých se nepojede) postavit nuceně na přímo (protože mohly být "z minula" postavené křížem obráceně a pro novou cestu bych s nimi nemusel hýbat). Takže musím, OK.

Jestli je modul za 135 korun, pak o nic nejde, to samotné relé z obchodu stojí taky tak.

Díky

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: ned 16 říj, 2022 11:44 am
od HonzaM
Zlámalík píše:Sidlo, Honza: Já nechci povolovat konfliktní cesty, jen mne zajmalo, když mám postavenou cestu křížem, jestli musím ty druhé dvě výhybky (po kterých se nepojede) postavit nuceně na přímo (protože mohly být "z minula" postavené křížem obráceně a pro novou cestu bych s nimi nemusel hýbat). Takže musím, OK.

Jestli je modul za 135 korun, pak o nic nejde, to samotné relé z obchodu stojí taky tak.

Díky

V navrženém řešení se jako uživatel vůbec se nemusíš o ty výhybky nastavené z minula starat, o to se postarají přímo výhybkové dekodéry nebo servodekodéry. Uživatel musí pouze volit jednu ze tří variant: vše přímo, jedno příčné spojení, druhé příčné spojení.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

PříspěvekNapsal: ned 16 říj, 2022 1:45 pm
od chphoto
Zlámalík píše:Zeptám se - lze v software postavit obě cesty křížem? Čili všechny 4 výhybky do odbočky? Pak to takto asi nepůjde.
Snadným řešením by bylo odizolovat hroty kolejnic (žluté úseky zkrátit na nejmenší možnou míru).
Pokud se dá postavit křížem jen jedna cesta a druhé dvě výhybky jsou (softwarem podmíněně) na přímo, pak by stačilo připojovat srdcovku křižovatky (žlutou) k opornici té výhybky, která je do odbočky. Na to stačí spínač na přestavníku.

Pokud to má splňovat funkci i pro průjezdy křížem (všechny výhybky do odbočky), musí se rozlišit směr - a to mají kluci z Modulů Brno popsáno tady: https://www.modulybrno.cz/dgv

Modul relé ano, ale tohle mi udělají i dva mikrospínače pod výhybkou, resp. jakékoliv relé se dvěma přepínacími kontakty. Jen si je musím propojit do kříže. Jo, jasně, je to jiná drátařina než "systémová". Ale píšu to jen pro úplnost.


Žlutá Včka jsou takhle "z výroby" a nechtěl jsem provádět další řezy, abych udělal to V co nejmenší, protože jsem se bál, aby se to celé pak nerozpadlo (přecijen v Nku to je všechno takové malé. Z toho vychází i to, že jsem použil co nejjednodušší řešení i za tu cenu, že nelze postavit oba kříže naráz. Je to řešení ne úplně univerzální, ale poměrně jednoduché. V podstatě to "připojení k opornici mikrospínačem" právě řeší to relé, v podstatě je to takto přesně uděláno a jen to je zapojeno na X3 výstup ze Servo5, kde se zrcadlí stav první levé výhybky. A z toho i vychází ty ostatní podmínky.