Stanice Nová a Stará Ves

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Ivan » úte 11 úno, 2025 5:38 pm

Já fakt nevím, co tu někteří řeší. Tohle je jedno z málo kolejišť, které skutečně řeší dobové podklady do různých detailů, takových tu moc není.
Ano, nějaké chybky či rozpory se asi najdou (já je každopádně neumím odhalit), ale o tom to přece není? Důležité je, že je autor s dílem spokojen.
Jasně, dobře zamyšlená kritika posunuje každé kolejiště dál, ovšem některé příspěvky mi připadají spíše jako účelně prudící.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 2064
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 11 úno, 2025 5:45 pm

K ještěrkám mám už jen fotku Bratislava 1965.
Bohužel tohle nikdo nefotil a ve filmech to také skoro není.
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Peter » úte 11 úno, 2025 6:03 pm

A v 50. rokoch boli pomerne bežné ešte aj drevené vozíky. Ako tu, tiež Bratislava:
Bratislava, asi50te roky.jpg
(ČSD - H0, TT, N)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 104
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod jipol57 » úte 11 úno, 2025 6:11 pm

Ten starší typ s volantem Balkancar, je tady https://www.truckmo.com/cz/new-at-truck ... -210010025
Ale jestli už byla v 50tých letech, to nevím.

edit: Na mašinkách je taky https://www.masinky.cz/produkt/53437-H0 ... /index.htm
Ale píše se tam rok 1969. V padesátkách asi voltantovty nebyly. Jen s pákama, nebo spíš ruční káry.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 11 úno, 2025 6:34 pm

jipol57 píše:Ten starší typ s volantem Balkancar, je tady https://www.truckmo.com/cz/new-at-truck ... -210010025
Ale jestli už byla v 50tých letech, to nevím.


Tak Balkancar byl založen na výrobu vysokozdvižných vozíků v roce 1951. První přepravní stroje se začínají vyrábět v roce 1952. Do Československa bylo dodáno 150 kusů elektrických nízkozdvižných vozíků v roce 1957.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 11 úno, 2025 6:53 pm

Mám na kolejišti několik vozíků a ručních kárek.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Peter » úte 11 úno, 2025 7:12 pm

Toto je asi zasa tá hranatá z 80. rokov:
jasterka-x2.jpg
jasterka-x2.jpg (2.98 KiB) Zobrazeno 531 krát


Bolo by teda vhodné tie hranaté vymeniť aspoň za tieto zaoblené jašterky z rokov 60tych, aby si aspoň zostal v III. epoche:

jasterka-ok.jpg
jasterka-ok.jpg (20.77 KiB) Zobrazeno 531 krát


https://www.masinky.cz/produkt/53437-H0 ... /index.htm
(ČSD - H0, TT, N)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 104
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod milan ferdián » úte 11 úno, 2025 7:15 pm

Nechci se míchat do vaši odborné debaty, já jen pár informací.
Balkancar vznikl v roce 1952, kdy do ČSR (pozor ČSSR vzniklo název s přidáním slova "socialistická" o něco později, data si najděte), takže odhadem je možné co Vláďa předložil výkres z roku 1958 by to odpovídalo dodávkám k nám.
Zmíním se o jiném výrobci a to DESTA/Děčínské strojírny a přepisuji data ze zdroje
Plošinové motorové vozíky so stojacim vodičom (akumulátor)
Typ:......................................................AP 522....AP 1522
nosnost..................................................500 kg.....500 kg
hmotnost................................................710 kg......1070 kg

Zajímavé, že není uvedena délka, šířka vozíku ani velikost úložné plochy. Rozměry úložné plochy odvozuji podle vozíka typ EP 006.2 2,0 x 1,2 m (s volantem) a EP 011.2 2,17 x 1,3 m (s volantem). Bohužel roky výroby u vozíku nejsou uvedeny. Tedy vyhledat výrobní katalogy.
Poznámka k EP 006.2 a EP 011.2 :
Výrobca: Balkancar Sofia, BĽR
Predaj: Obchodná sieť VHJ, Zbrojovka Brno

Z důvodu vyčerpání limitu nejsem schopen vám nabídnout oba obrázky vozíku, ale první vozík s řídicími pákami se shoduje s foto s tou slečnou, jen s tím rozdílem bez nádrže co veze.

Zdroj: Mechanizácia nakladacích a vykladacích prác na železnici/autoři - Ing. Josef Bláha CSc a Ing.Miloslav Škárka CSc/vydalo ALFA/rok 1986


Poznámka 2:
Vlečné vozíky. Zmiňovaný zdroj se též o nich zmiňuje, dokonce jsou nákresy se základními rozměry, technická tabulka jako názvy typu vozíku, nosnost, hmostnost a s výrobci jako OPOS.PMH Klatovy, OPP Vejprty, Strojobal n.p.Hradec Králové, Portáš v.d. Valašská Bystřice, OPMP Mimoň, Družspoj. v.d. Šumperk a nakonec Balkancar Sofia, BĽR.

To vše jste mohli v té době na nádražích vidět i ve Vláďové budované epochy na jeho kolejišti.
-m-
Limit příloh vyčerpán
milan ferdián
 
Příspěvky: 12136
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Zlámalík » úte 11 úno, 2025 7:27 pm

Peter píše:Bolo by teda vhodné tie hranaté vymeniť aspoň za...

Bolo by dobré už držat hubu.

Tempotaxi to tady staví a prezentuje léta, kde jste byl, že jste tehdy neporadil?
A ptali jsme se na Vaše dílo - ukažte se, Mistře!
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 2644
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 11 úno, 2025 7:37 pm

Děkuji, Milane za doplnění.
Říká se, že v knížkách najdeš všechno, ale někdy se nenajde nic.
Když se najde nějaká fotka a porovnám s tovární produkcí výrobku, a když se to trochu shoduje, tak produkt použiji, nebo popřípadě jinak upravím (otázkou je zda to vůbec cenu).
Jinak bych musel každý doplněk, který by se použil na kolejiště, bych musel ručně vyrobit. Otázkou je, zda stavět vše a tím se úměrně prodlužuje stavba kolejiště. Bohužel dnes se dá většina takových výrobků udělat ve 3D tisku. Jenže to nemám a neovládám tuhle techniku.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 11 úno, 2025 7:50 pm

Děčínská strojírna.
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Peter » úte 11 úno, 2025 8:07 pm

Zlámalík píše:Bolo by dobré už držat hubu.

Tempotaxi to tady staví a prezentuje léta, kde jste byl, že jste tehdy neporadil?
A ptali jsme se na Vaše dílo - ukažte se, Mistře!


Zlámalík, prosím ťa, Ty hlavne zachovaj slušnosť! Ak Tempotaxi nechce aby sa mu radilo, vie to povedať aj sám. A svoje diela neukazujem. A že kde som bol, no proste som tu nebol, bol som inde. Navyše teraz riešime jašterky, ktoré je možné vymeniť bez námahy. III. epocha je moja obľúbená, mám ju trošku v oku, takže môžem v tejto veci i trošku poradiť, keď som už dnes tu.
(ČSD - H0, TT, N)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 104
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod jipol57 » úte 11 úno, 2025 8:16 pm

Ten popisovaný Hydrocar, jsem nikdy neviděl. Tak jsem si ho vygoooglil https://www.facebook.com/LindeMaterialH ... 999481130/
Zajímavé věci se tady dozvím.
jipol57
 
Příspěvky: 1378
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Peter » úte 11 úno, 2025 8:17 pm

Tempotaxi píše:Bohužel tohle nikdo nefotil a ve filmech to také skoro není.



Bohužial je toho fakt málo. Tá jašterka zo 60. rokov, (čo sa dá kúpiť tá žltá), na nej jazdí hrdinka filmu - Dívka s třemi velbloudy (rok 1967).

No a na tej staršej bez volantu, to si len spomínam na serál Arabela, chvíľu tam na nej jazdí pán král. :)
(ČSD - H0, TT, N)
Uživatelský avatar
Peter
 
Příspěvky: 104
Registrován: pon 03 zář, 2012 1:36 pm

Re: Stanice Nová a Stará Ves

Příspěvekod Tempotaxi » úte 11 úno, 2025 8:28 pm

Jenže těch ještěrek podle typů bylo plno, otázkou je, kolik typů bylo na malém nebo velkém nádraží.
Většinou byla ruční kára. Tam kde byla silná doprava kufrů, novin a balíků byl akumulátorový vozík.
Další otázkou je, jaká byla pak lidová tvořivost na vozíku. Většinou jsem viděl, že skoro všechny jsou nějak poškozený. Takže se pak mohl i vizuální tvar změnit.
Uživatelský avatar
Tempotaxi
 
Příspěvky: 4855
Registrován: úte 24 zář, 2013 8:35 pm
Bydliště: Kladno

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků