Stránka 8 z 9

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: úte 05 říj, 2021 8:44 am
od Dancer
ahoj. Jaký postup jsi použil na ty pilíře? Mě se moc líbí. Máš nějaké foto, jak práce pokračují? :wink:

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: čtv 07 říj, 2021 9:02 pm
od Ferys
Ahoj, delší dobu jsem tu nebyl, jelikož viditelné práce příliš nepokročily. Přiznám se, že jsem si trochu pohrával s TC a jeho možnostmi, tím jsem zároveň řádně otestoval kolejiště před realizací krajiny. Objednal jsem si nějaký materiál, ale nebyl jsem spokojený, tak jsem se kromě mostních pilířů pustil do výroby vlastních tunelových portálů, opěrných zdí, do úpravy mostních konstrukcí. Teprve pak může následovat tvorba terénu, dlouhé zimní večery se blíží.
Zde je vlastní a zakoupený portál pro elektrifikovanou trať v oblouku. Dole průjezd bastarda portálem z XPS. Snažil jsem se o kompromis mezi normou NEM a rozměry reálných staveb.
IMG_20210914_113917.jpg

IMG_20211007_221518.jpg

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: čtv 07 říj, 2021 9:10 pm
od Ferys
Další pohled na zaústění elektrifikované trati v oblouku do tunelu, podél nahrubo seskládaná opěrná zeď s propustkem. Na další fotce je portál na trati dieselové trakce s mohutným pilířem na levé straně, ten bude součástí opěrné zdi sousední traťové koleje vlevo.
IMG_20211007_221242.jpg

IMG_20211007_221331.jpg

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: čtv 07 říj, 2021 9:37 pm
od Ferys
Výroba těchto stavebně technických zařízení z extrudovaného polystyrenu je velmi jednoduchá, chce to jen si to trochu vyzkoušet a nepoužít hned první výtvor. Důležitá je volba vhodného xps. Já napoprvé použil nějaký divný, příliš hrubý či porézní, odpuzoval vodou ředitelnou barvu. Tento šedý mám vyzkoušený, je skvělý. Nejprve si vyřežu potřebný tvar či tvary, ty po opracování a obroušení jemným smirkem slepím rychleschnoucí disperzí. Rozměřím vodorovné spáry, ty pak dělám podle pravítka (ne striktně po hraně!) obyčejnou, dobře ořezanou tužkou, cca do hloubky 0,5 - 1 mm. Pak dělám svislé spáry, jen od oka. Sem tam je potřeba "vložit" např. menší kámen, tím se struktura rozbije a není jako namalovaná strojem.
Pro povrchovku používám eternal - mat akrylátový, vodou ředitelný. Nejprve tvrdým štětcem světle šedý (ta bude viditelná ve spárách), pak houbičkou tmavší v různých odstínech (pokud možno spáry nezamazat). Není třeba se bát a skutečně to tam naflákat. V případě potřeby vytáhnu zase spáry řídkou světlou šedou, rozsáhlá zeď i tím získá patinu a reálný vzhled. Kvádry na hranách jsem konkrétně u prvního mostního pilíře (viz několik příspěvků výše) udělal tmavší, jakože z tvrdšího a přesně opracovaného kamene. Pak následuje citlivá patina, např. velmi zředěnou zemitě hnědou, řídkou barvou mechu, stékance tmavé rzi pod ocelovou mostní konstrukcí apod.
IMG_20211007_221403.jpg

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: čtv 07 říj, 2021 10:25 pm
od Zlámalík
Dobře ty!

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: úte 07 lis, 2023 7:08 pm
od Ferys
Dobrý den, přátelé modeláři.
Po delší odmlce se hlásím z podkrušnohoří s prezentací malého kousku odvedené práce. Ustrnul jsem trochu na již funkčním kolejišti tvořeného jen kostrou a ladil digitální ovládání, spolehlivost provozu no a taky si trochu hrál samozřejmě. Kromě doplnění lokomotivního parku depa jsem si postavil pár modelů vozů, něco upravil a ozvučil. Níže uvádím aktuální stav kolejiště, jehož dostavbě bych chtěl věnovat nadcházející dlouhé zimní večery. Budu opět rád za případné rady či připomínky. Krásný večer všem.
IMG_20231107_191646.jpg

IMG_20231028_144104.jpg

IMG_20231107_191708.jpg

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: úte 07 lis, 2023 7:15 pm
od Jirkátor
Jak se dá jezdit, tak stavba znatelně zpomalí. To je pravidlo. :mrgreen:

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: úte 07 lis, 2023 7:22 pm
od Ferys
Proběhlo testování osazení lampami Dominik (po letech čekání se objevily nádražní lampy se stupačkami) a návěstidly ze stavebnice ES Pečky. Oba tyto doplňky jsou velmi jemné a krásně do TT měřítka zapadají.
IMG_20231018_184834.jpg

Letos se konečně zadařila úroda merlíku, tak i nějaká ta zeleň a křoviska snad budou.
IMG_20230808_161214.jpg

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: úte 07 lis, 2023 7:29 pm
od Ferys
Aby bylo s čím jezdit, postavil jsem si pro začátek pár modelů ze stavebnic, leptů i 3D tisku. Je úžasné, jak rychle se technologie posouvají i do oboru modelařiny.
556 0304 ccc.jpg

IMG_20230504_113545.jpg

IMG_20230320_195421.jpg

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: úte 07 lis, 2023 7:34 pm
od Ferys
Horská dráha potřebuje pořádnou techniku. Přívaly sněhu nás nepřekvapí.
IMG_20230415_175215.jpg

Případně možno tahat ve dvojčeti. Malinko upravený brejlovec Kuehn (původně ČD), vzadu Roco, zatím před přeznačením o pár let zpět do dob ČSD.
IMG_20230702_131026.jpg

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: úte 07 lis, 2023 10:10 pm
od Zlámalík
No, tak tady někdo ví co chce a precizně na tom pracuje. Modely pěkný, těším se na kolejiště - zatím to asi nevynikne, bojím aby to nebyl obkroužený kopec, ale když vidím ten merlík a jak precizně děláš další věci, asi obavy stranou. Držím palce a informuj nás, jsme zvědaví!
Ty lampy od Dominika jsou asi plast, resp. 3D tisk? Jak jsou pevné/tuhé/pružné/rovné? Máš srovnání třeba s těmi kovovými od JM Detail?

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: stř 08 lis, 2023 12:31 pm
od Ivan
Prý pár vozů, pěkná stavba!
Ta pára je štokr? Z jaké stavebnice? Na to si ještě netroufám, ale každopádně to vypadá jako precizní práce.

Ke kolejišti jsem měl obdobnou poznámku jako Zlámalík. Jistě to hezky zakřovíš a bude to vypadat parádně. Kolejiště Tomáše Bartoše(?) alias Tombart asi znáš. Pro mne je Mistr zakřivení svahů, vypadají naprosto přirozeně.

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: sob 11 lis, 2023 5:14 pm
od Ferys
Ahoj kluci. Děkuji za kladné hodnocení.
- pára je štokr, ze stavebnice DK model. Byla to moje první práce s leptem, tak není čeho se bát, když jsem to zvládnul i já. Pojezd v tendru jsem stavěl později nový, jiné konstrukce. Má otočné dva podvozky 3 + 2 nápravy. Původní s pěti osami v jedné řadě nefungoval, teda alespoň ne mně.
- Kolejiště Tomáše Bartoše a Tomáše Samohýla v TT jsou pro mě obrovskou inspirací. Druhé zmíněné mi dodalo odvahu dostat na malý prostor poměrně dost věcí. Jak se mi to ve finále povede bude věc druhá ;o)
- Lampy Dominik - jsou do určité míry pružné, tipuji to na plast. Tvar drží, jsou rovné. Stejně tak stupačky, jsou pružné jakoby byly ze silonu, drží dokonale rovný tvar. 3D tisk to určitě není. Průměr spodní trubky je 2 mm, což je oproti JM detail myslím o desetinu mm více. Zpracování je vynikající. Zkusím dohledat fotku lamp vedle sebe. JM detail jsem měl připravené v šuplíku, ale po koupi lamp Dominik jsem je prodal.

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: pon 25 pro, 2023 11:00 pm
od Ferys
Toto je současný stav kolejiště. S pletivem se dobře pracuje, dá se pěkně tvarovat. Papírové utěrky s disperzí vytvořily tenkou, ale celkem pevnou krustu. Místy jsem doplnil trochou montážní pěny a po zaschnutí ořezal do potřebného tvaru. Snažil jsem se zachovat jen tenký skelet z důvodu přístupu k elektronice. Hnědá barva je eternal smíchaný ze dvou odstínů hnědé. Do posypu přesátou hlínou se mi zatím moc nechce, rád bych se vyhnul využití organického materiálu. Světlá místa budou doplněna skalami, či skalnatými svahy. Vyzkoušel jsem si styrodurové skály dle mnitky, ale víc se mi líbí skály vytvářené ze sádry.
Kritickým místem, z pohledu přirozenosti krajiny, byly dva tunelové portály blízko nad sebou v levé části kolejiště, a dále trať v zářezu s přemostěním v části pravé. Myslím, že to nedopadlo úplně špatně. Případná až nepřirozená místa zakryje, doufám, bujná vegetace. Připomínky a doporučení jsou opět vítány.
IMG_20231225_234110.jpg

IMG_20231224_130733.jpg

IMG_20231223_152240.jpg

Re: Kolejiště TT 266 x 115

PříspěvekNapsal: úte 26 pro, 2023 9:26 am
od Myšpulín
Pěkné. Jen otázka. Nezačne časem to pletivo vlivem té disperze korodovat? Pokud bude silnější vrstva skeletu, asi by to nevadilo, pak už bude samonosná. Ale píšeš tenkou vrstvu, proto se ptám. Máš s tím nějakou dlouhodobou zkušenost? Díky za odpověď.