Na památku od Milana Ferdiána

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Na památku od Milana Ferdiána

Příspěvekod Dovi » úte 14 led, 2025 3:09 pm

 
Vážení kolegové,

Milan mi dnes poslal dvě SZ s materiálem z jeho tvůrčí dílny doprovozené nepřímou žádostí o zveřejnění, což v následujících dvou příspěvcích činím...

(pod posledním obrázkem jsem ve zvětšenině zduplikoval milanovo signování a zmenšil jsem původní datové objemy vkládaných příloh)
 
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 687
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Na památku od Milana Ferdiána

Příspěvekod Dovi » úte 14 led, 2025 3:13 pm

 
Moravský Sněžník
Odesláno: úte 14 led, 2025 8:55 am
Od: milan ferdián
Komu: Dovi

Ahoj Dovi,
posílám ti něco pro potěchu tvé modelářské duše. Klidně se s nimi poděl s ostatními na diskusním fóru. Obrázky jsou zkomprimované na potřebnou velikost cca 500 kB.
Milan

Moravský Sněžník H0/1:87 V. epocha 2000 x 1230 PIKO A-Gleis/15°

Zdravím, kolegové.
Na Silvestra 31.12.2024 uživatel zde vložil přílohu zhotoveného rámu s rozměry 200,0 x 123,0 cm se svým námětem okružní dvojkolejky s vloženou lokálkou. Nakoupil si kolejivo PIKO A-Gleis a plánky kolejišť jako náměty od PECO/SETRACK. Jak už mě znáte, když jsem viděl data a námět, řekl jsem, než půjdu do rachoty, zkusíme něco navrhnout, aspoň pro tu naši drobotinu. Musel jsem u tak jednoduchého kolejiště dost přemýšlet, abych náměty skloubil v jeden celek a samozřejmě se na malou plochu vše vešlo.

Námětem je dvojkolejná trať s přípojnou stanici a lokálka. Ze žst. Moravský Sněžník, opět dle mých zvyklostí, probíhá dopravní špička. Na dopravních kolejí číslo 1 a 2 dvojkolejky stojí motorové jednotky 847. Na dopravní kolejí číslo 3 stojí MOs/810 s odjezdem do stanice Rampouchov a na dopravní koleji číslo 5 druhá MOs/ 810 do stanice Mrázov.

Stanice má manipulační kusé koleje 3a, 7 a 3b. Kolej číslo 3a slouží k odstavování nákladní zátěže pro lokálku a od manipulačního vlaku, který přijíždí po hlavní trati. Manipulák neobsluhuje koncovou stanici Mrázov. O to se stará přidělená 810, která zajišťuje společně jak osobní, tak i nákladní vozbu. Manipulační kusá kolej číslo 7 slouží k občasnému přistavování nákladních vozů ke skladišti a někdy i k volné ploše. Na opačné stanici manipulační kusá kolej číslo 3b je určena pro odstavení stroje řady 810 ze stanice Rampouchov, kde podle GVD může mít provozní klid. Přidělená 810 pro tuto lokálku, zásadně s nákladními vozy přijíždí na dopravní kolej číslo 5. Potom po vystoupení cestujících zahájí posun ve stanici.

Stanice Mrázov, jedna hlavní, manipulační/objízdná a manipulační kusá kolej k rampě a volné skládce. Zde se hlavně nakládají minerální vody, ikdyž v V. epoše se už děje přeprava pomocí kamiónů, ale něco jsme nechali pro naši lokálku. Stanice má malou remízu s vodárnou a malou dílnu. Zde nocuje naše přidělená 810.

SN Vločka se dělí na dva přepravní oddíly. První viditelné koleje představují jakoby dvojkolejku a zrovna stojí na jedné koleji podle GVD buď manipulák nebo péenko. Třetí kolej je skrytá.
SN Rampouchov představuje fiktivní stanici pro relaci MOs/810 žst. Rampouchov do žst. Moravského Sněžníku. Někdy podle GVD může zajíždět až do žst. Mrázov a zpět. Totéž může i naše přidělená 810 ze žst. Mrázov do žst. Rampouchova.

Na plánku kolejiště vidíte všechny vlakové soupravy, které mohou být v maximálním počtu. Máme v podobě řady 847 MOs/Sp, řada 810 MOs a na manipuláku je motorová lokomotiva řady 714.

Jak čtete názvy stanic, vidíte sami, že se jedná o dětské kolejiště a máme tuhou zimu.
-m-
Přílohy
Moravský_Sněžník_zima.jpg
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 687
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: Na památku od Milana Ferdiána

Příspěvekod Dovi » úte 14 led, 2025 3:17 pm

 
Slezské sedlo
Odesláno: úte 14 led, 2025 9:00 am
Od: milan ferdián
Komu: Dovi

A ještě druhé. Opět obrázky jsou zkomprimované na potřebnou velikost cca 500 kB na vložení do tvého příspěvku. Na památku :wink: . Milan

016 Slezské sedlo H0/1:87 2000 x 1230 PIKO A - Gleis/15°

Zdravím, kolegové.
Když už máme tu malou plochu, dvojkolejku, tak zkouším, co se na ni ještě vleze.

Impuls pro námět byl z publikace „Lokomotivy pod Pradědem“ a jedná se o jesenickou trať Slezský Semmering přes Ramzovské sedlo. Že tudy nikdy přes Jeseníky nevedla žádná dvojkolejná trať, to víme (dvojkolejná trať měla původně vést z Hanušovic do Lichkova, oba tunely jsou budované pro dvě koleje, bohužel, kolej byla položena jenom jedna).

Tvar kolejiště tvoří falešná dvojkolejka. Má horní a dolní SN, na viditelné části vede širá trať, zastávka Slezská, hláska Slezská a železniční vlečka. Kdo nechce zbytečně se trápit se zapojením smyček, protože napojením kolejové spojky na trati se železniční vlečkou vznikají dvě smyčky, tak položí jen obloukové koleje a železniční vlečku zruší.

SN mají dvě dopravní koleje průběžné a jednu kusou kolej. Celkově v obou SN může být 5 vlakových souprav. Modelář si zvolí soupravy dle své libosti. Já jsem navrhl šestivozový rychlík, dvě osobní motorové soupravy, jeden nákladní vlak a vlečkový vlak, který je právě většinou odstavený v SN na kusých kolejí, protože železniční vlečku obsluhuje dvakrát denně. Velká výhoda obou SN je mít na malé ploše dvoumetrové vlakové soupravy, což se dá využít pro náš rychlík a nákladní vlak.

Hustě chumelí a silný horský vítr si pohrává s rejem vloček, jak se mu zamane. Z tunelu nám vyjíždí šestivozový pražský rychlík zv. „Šerák“ tažený parní lokomotivou přezdívanou „Šlechtičnou“ řady 475.1. Souprava se skládá ze služebního/poštovního vozu, vozu 1.třídy, restauračního vozu a tří vozů 2.třídy. Mašinfíra sice pečlivě sleduje trať, ale v tom hustém sněžení toho moc na trati není vidět. Písečníky pracuji na plné obrátky, protože těžká souprava nesmí na sklonově těžké trati zastavit. Heuréka, na mechanické předvěstí je sklopený terč, který v té chumelenici pomalu není vidět, ale aspoň svítí zelené světlo předvěstí. Vystoupáme poslední metry, projíždíme osobní železniční zastávku SLEZSKÁ, mechanika na hlásce SLEZSKÁ, rameno v šikmé poloze se svítivým zeleným světlem. Souprava zarachotila na výhybce železniční vlečky, vnořila se do jediné galérii na této trati a než se vnoříme do dalšího tunelu, míjíme motorový osobní vlak taženy motorovým vozem M262.0 (III. řada), dvěma Balmy, a jako postrk je její sestřička. Vždyť veze dychtivé lyžaře a jiné turisty bažící po zimních radovánkách. Na nástupišti mezitím čekají zmrzlí turisti a cestující, kteří se prostřídají s těmi z osobního vlaku.
Na trati na chvíli zavládl provozní klid, ale dlouho né, protože z dolního SN nám pomalu jede vlečkový vlak. Zastavuje u hlásky, aby dostal rozkaz k obsluze vlečky. Ten dostává, předávají se klíče k výhybkovým uzamčeným zámkům vlečky, posun je krytý mechanickým návěstidlem z hlásky, a z druhé strany trati je vlečka krytá sousední stanici. Lokomotiva se pomalu rozjíždí a po chvílce jízdy zastavuje za poslední výhybkou na trati. Posunovač ví, že v tom navátém sněhu nebude odemykání zámků žádná sranda, nemluvě o přestavování výhybek. Odemyká a zkouší přehodit na všech čtyřech výhybkách jazyky. Na trati to šlo v pohodě, protože je tu dost velký provoz. Za to na vlečce je to utrpení. Vymetat všechny jazyky a zkusit. Konečně, výhybky na vlečce jsou postaveny a posunovač dává znamení pro mašinfíru, že může najet na vlečku. Připojíme vyložené dva nákladní vozy, popojedeme zpět na trať, opačně na traťovou kolej, kde odstavíme a zajistíme oba vyložené nákladní vozy a vracíme se znovu na vlečku, kde odvěsíme dva ložené nákladní vozy. Samotná lokomotiva vyjede na trať, sune se zpět a připojí oba odstavené vozy na trati, opět do tratě a zpět se sune k hlásce k mechanickému návěstidlu. Mezitím posunovač vrátil výhybky do základních poloh, uzamkl zámky a předal klíče hláskaři. Ten, po telefonické nabídce o ukončeném posunu na železniční vlečce, dostává souhlas k jízdě vlečkového vlaku do stanice. Letmé pozdravy a pryč z toho sněhového pekla.
-m-

Slezské_sedlo_SN.png

Slezské_sedlo_zima.jpg
- v dětství H0 a potom N
- teď už si jen občas hraju (nemodelařím) s H0, H0e, H0f, N a TTm, DC+DCC
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 687
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am


Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 1 návštěvník