Slezské sedloOdesláno: úte 14 led, 2025 9:00 am
Od: milan ferdián
Komu: Dovi
A ještě druhé. Opět obrázky jsou zkomprimované na potřebnou velikost cca 500 kB na vložení do tvého příspěvku. Na památku

. Milan
016 Slezské sedlo H0/1:87 2000 x 1230 PIKO A - Gleis/15°Zdravím, kolegové.
Když už máme tu malou plochu, dvojkolejku, tak zkouším, co se na ni ještě vleze.
Impuls pro námět byl z publikace „Lokomotivy pod Pradědem“ a jedná se o jesenickou trať Slezský Semmering přes Ramzovské sedlo. Že tudy nikdy přes Jeseníky nevedla žádná dvojkolejná trať, to víme (dvojkolejná trať měla původně vést z Hanušovic do Lichkova, oba tunely jsou budované pro dvě koleje, bohužel, kolej byla položena jenom jedna).
Tvar kolejiště tvoří falešná dvojkolejka. Má horní a dolní SN, na viditelné části vede širá trať, zastávka Slezská, hláska Slezská a železniční vlečka. Kdo nechce zbytečně se trápit se zapojením smyček, protože napojením kolejové spojky na trati se železniční vlečkou vznikají dvě smyčky, tak položí jen obloukové koleje a železniční vlečku zruší.
SN mají dvě dopravní koleje průběžné a jednu kusou kolej. Celkově v obou SN může být 5 vlakových souprav. Modelář si zvolí soupravy dle své libosti. Já jsem navrhl šestivozový rychlík, dvě osobní motorové soupravy, jeden nákladní vlak a vlečkový vlak, který je právě většinou odstavený v SN na kusých kolejí, protože železniční vlečku obsluhuje dvakrát denně. Velká výhoda obou SN je mít na malé ploše dvoumetrové vlakové soupravy, což se dá využít pro náš rychlík a nákladní vlak.
Hustě chumelí a silný horský vítr si pohrává s rejem vloček, jak se mu zamane. Z tunelu nám vyjíždí šestivozový pražský rychlík zv. „Šerák“ tažený parní lokomotivou přezdívanou „Šlechtičnou“ řady 475.1. Souprava se skládá ze služebního/poštovního vozu, vozu 1.třídy, restauračního vozu a tří vozů 2.třídy. Mašinfíra sice pečlivě sleduje trať, ale v tom hustém sněžení toho moc na trati není vidět. Písečníky pracuji na plné obrátky, protože těžká souprava nesmí na sklonově těžké trati zastavit. Heuréka, na mechanické předvěstí je sklopený terč, který v té chumelenici pomalu není vidět, ale aspoň svítí zelené světlo předvěstí. Vystoupáme poslední metry, projíždíme osobní železniční zastávku SLEZSKÁ, mechanika na hlásce SLEZSKÁ, rameno v šikmé poloze se svítivým zeleným světlem. Souprava zarachotila na výhybce železniční vlečky, vnořila se do jediné galérii na této trati a než se vnoříme do dalšího tunelu, míjíme motorový osobní vlak taženy motorovým vozem M262.0 (III. řada), dvěma Balmy, a jako postrk je její sestřička. Vždyť veze dychtivé lyžaře a jiné turisty bažící po zimních radovánkách. Na nástupišti mezitím čekají zmrzlí turisti a cestující, kteří se prostřídají s těmi z osobního vlaku.
Na trati na chvíli zavládl provozní klid, ale dlouho né, protože z dolního SN nám pomalu jede vlečkový vlak. Zastavuje u hlásky, aby dostal rozkaz k obsluze vlečky. Ten dostává, předávají se klíče k výhybkovým uzamčeným zámkům vlečky, posun je krytý mechanickým návěstidlem z hlásky, a z druhé strany trati je vlečka krytá sousední stanici. Lokomotiva se pomalu rozjíždí a po chvílce jízdy zastavuje za poslední výhybkou na trati. Posunovač ví, že v tom navátém sněhu nebude odemykání zámků žádná sranda, nemluvě o přestavování výhybek. Odemyká a zkouší přehodit na všech čtyřech výhybkách jazyky. Na trati to šlo v pohodě, protože je tu dost velký provoz. Za to na vlečce je to utrpení. Vymetat všechny jazyky a zkusit. Konečně, výhybky na vlečce jsou postaveny a posunovač dává znamení pro mašinfíru, že může najet na vlečku. Připojíme vyložené dva nákladní vozy, popojedeme zpět na trať, opačně na traťovou kolej, kde odstavíme a zajistíme oba vyložené nákladní vozy a vracíme se znovu na vlečku, kde odvěsíme dva ložené nákladní vozy. Samotná lokomotiva vyjede na trať, sune se zpět a připojí oba odstavené vozy na trati, opět do tratě a zpět se sune k hlásce k mechanickému návěstidlu. Mezitím posunovač vrátil výhybky do základních poloh, uzamkl zámky a předal klíče hláskaři. Ten, po telefonické nabídce o ukončeném posunu na železniční vlečce, dostává souhlas k jízdě vlečkového vlaku do stanice. Letmé pozdravy a pryč z toho sněhového pekla.
-m-