Vyhybna - umisteni navestidel

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod sidlo » pon 19 zář, 2022 10:02 am

Odvolám se na tento obrázek http://diskuze.modely.biz/posting.php?mode=reply&f=1&t=13290#pr291358 U všech čtyřsvětlových návěstidel chybí páté světlo horní žlutá.

Obrázek

Ten předpokládá jednosměrný autoblok. Čtyřznaký autoblok je rarita a použil bych běžný tříznaký autoblok.

Pro jízdu po nesprávné koleji - tady bych se podíval do staničního řádu. Podle mě by mělo jít o normální odjezd.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3654
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod belgarat » pon 19 zář, 2022 10:46 am

sidlo píše:Odvolám se na tento obrázek http://diskuze.modely.biz/posting.php?mode=reply&f=1&t=13290#pr291358 U všech čtyřsvětlových návěstidel chybí páté světlo horní žlutá.

Rozumim ;) k osazeni jsou pripravena 5svetelna navestidla.

sidlo píše:Pro jízdu po nesprávné koleji - tady bych se podíval do staničního řádu. Podle mě by mělo jít o normální odjezd

Nerozumim - prosim 'po lopate': jaka navestidla maji byt na hranicich jednotlivych oddilu na dvojkolejce u nespravne koleje / ve smeru jizdy po nespravne koleji - napriklad na horni koleji dvojkolejky dale vlevo (1. a 2. priblizovaci usek) ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2384
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod sidlo » pon 19 zář, 2022 1:06 pm

belgarat píše:Nerozumim - prosim 'po lopate': jaka navestidla maji byt na hranicich jednotlivych oddilu na dvojkolejce u nespravne koleje / ve smeru jizdy po nespravne koleji - napriklad na horni koleji dvojkolejky dale vlevo (1. a 2. priblizovaci usek) ?

Zapomeň na dvojkolejku. Představ si dvě jednokolejky.
Jedna je vybavená autoblokem - říkejme jí správný směr, u nás většinou pravá.
Druhá není vybavena oddílovými návěstidly autobloku - říkejme jí nesprávný směr, u nás většinou levá. Jízda vlaku začíná u odjezdového návěstidla. Na trati žádná návěstidla nejsou. První návěstidlo, které strojvedoucí potká je předvěst vjezdového návěstidla. A za ním je vjezdové návěstidlo z nesprávné koleje. To je buď dvousvětlové nebo pětisvětlové. Jaké bude je tvoje volba jak moc to chceš mít složité.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3654
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod look23 » pon 19 zář, 2022 7:42 pm

sidlo píše:Běžná opakovací předvěst svítí stále a její návěst je závislá na následujícím hlavním návěstidle.
Opakovací předvěst autobloku svítí pouze tehdy, pokud mezi ní a následujícím hlavním návěstidlem není kolejový obvod obsazen. Pokud obsazen je, tak zhasne.

To není ve IV. nebo V. epoše, ale až VI. epocha.

sidlo píše:Zapomeň na dvojkolejku. Představ si dvě jednokolejky.
Jedna je vybavená autoblokem - říkejme jí správný směr, u nás většinou pravá.
Druhá není vybavena oddílovými návěstidly autobloku - říkejme jí nesprávný směr, u nás většinou levá. Jízda vlaku začíná u odjezdového návěstidla. Na trati žádná návěstidla nejsou. První návěstidlo, které strojvedoucí potká je předvěst vjezdového návěstidla. A za ním je vjezdové návěstidlo z nesprávné koleje. To je buď dvousvětlové nebo pětisvětlové. Jaké bude je tvoje volba jak moc to chceš mít složité.

Tohle je k vidění na trati např. Praha Radotín - Beroun.
TT/H0, ČSD epocha IV, V - z21+MM
look23
 
Příspěvky: 1189
Registrován: ned 17 lis, 2013 2:20 pm

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod belgarat » pon 19 zář, 2022 8:41 pm

Jeste pls takova blbost: osova vzdalenost navestidel od koleji :) ? Vic nez prujezdny profil - ale kolik ? U TT 25 mm ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2384
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod JiriKTT » pon 19 zář, 2022 9:28 pm

Tříznaký autoblok má návěstidla umístěna na zábrzdnou vzdálenost 1000m a na návěstidlech jsou žlutá, zelená a červená svítilna. Obsazený oddíl je kryt návěstí stůj (červená), na dalším návěstidle je výstraha (žlutá) a na dalších návěstidlech volno (zelená).
Čtyřznaký autoblok má návěstidla umístěna na polovinu zábrzdné vzdálenosti (500m) a na návěstidlech je ještě bílá svítilna. Obsazený oddíl je kryt návěstí stůj, na dalším návěstidle je opakování návěsti výstraha (žluté a bílé světlo), na dalším je výstraha a na dalších volno.
Pokud vím, tak snad už žádný čtyřznaký autoblok v provozu není.
Dříve se na dvoukolejkách stavělo jednosměrné traťové zabezpečovací zařízení, tedy na (většinou) pravé koleji ve směru jízdy byla trať rozdělena na traťové oddíly. Na jejich hranicích se nacházela oddílová návěstidla. Ten příklad Radotín - Beroun je příkladem jednosměrného TZZ, ale nesedí to, že tam není autoblok. Takže zcela zkopírovat se to nedá (jsou tam předvěsti, která u autobloku nejsou). Pokud třeba z důvodu výluky se musí jezdit obousměrně po jedné koleji, tak podle okolností se jezdí buď mezistaničně nebo na oddílová návěstidla u správné koleje (provizorní hlásky).
Novější TZZ se konstruují jako obousměrná i na vícekolejné trati. Takže u každé traťové koleje jsou návěstidla pro oba směry jízdy.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 115
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod belgarat » stř 16 srp, 2023 9:37 am

Dotaz.
Behem predchoziho mi bylo navrhnuto, at na dvojkolejce ke koleji v nespravnem smeru umistim pouze pred "vjezdove" navestidlo vyhybny predvest - oddilova navestidla po cele delce netreba.

Nyni k provedeni: muzu ke koleji predvest (v nespravnem smeru) a oddilove navestidlo (ve spravnem smeru) strcit na samostatne sloupy, kdyz budou jen kousek od sebe (vychazi mi to tak) ? Alternativa je sloup s 2 hlavami, ale nechce se mi tisknout dalsi serii sloupku s vyloznikem (nebo jak byste pojmenovali tu vec, ktera drzi hlavu navestidla) 90st otocenym vuci stupackam (hlava navestidla na strane) nebo se dvema vylozniky. Ale i to se da...
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2384
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod sidlo » stř 16 srp, 2023 10:13 am

jo
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3654
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod belgarat » pon 12 srp, 2024 11:20 am

Dovolim si recyklovat tema. Vyhybna (viz vyse) je vyresena.

Tady je pokracovani (falesne) dvojkolejky, ktera se rozdeli na 2 trate - optickemu predeleni napomohou mosty ... Po dolni koleji se jezdi 've spravnem smeru' vlevo do zastavky Telgart (presneji: Telgart Penzion). Zastavka je mala, akorat na motorak, vetsi soupravy projizdeji.

Useky vychazeji tak, ze vpravo, cca v miste svisle cary pres koleje (cervene "zakrouzkovano"), budou oddilova navestidla "autobloku".
1/ (pro jistotu, castecne uz zodpovezeno). Ve spravnem smeru bude u obou koleji navestidlo v miste krouzku 3znakeho autobloku. Jake navestidlo mam dat pro jizdu v nespravnem smeru ? Na dolni koleji nasleduje posledni oddil pred vjezdovym navestidlem vyhybny. U horni koleje nasleduje "mnoho oddilu" volne (skryte) trate.

2/ Mam vybavit Telgart-penzion necim jinym nez obdelnikovou tabulkou ?

dvojkolejka.png


(Edit: obrazek SPRAVNE prilozen)
Naposledy upravil belgarat dne pon 12 srp, 2024 7:57 pm, celkově upraveno 2
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2384
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod JiriKTT » pon 12 srp, 2024 4:45 pm

Nevidím ten obrázek, ale obecně: původně se autobloky na dvoukolejných tratích stavěly jako jednosměrné, tedy návěstidla vždy jen ve správném směru, pro nesprávný směr jen předvěst před vjezdem do stanice. Později, cca 70. - 80. léta se začaly autobloky i na dvoukolejkách stavět jako obousměrné. Tedy pro oba směry plnohodnotný autoblok, tedy oddílová návěstidla pro oba směry jízdy. Pro zjednodušení výstroje je snaha protisměrná návěstidla stavět do stejného místa. Někdy to ale kvůli viditelnosti nejde (třeba oblouk) a je nutné návěstidla pro opačné směry umístit do jiných poloh. To samozřejmě znamená víc kolejových obvodů (jak ve skutečnosti, tak na modelu).
Před zastávkou bude na zábrzdnou vzdálenost návěstidlo (cedule) tabulke před zastávkou a na konci nástupiště černo-bílá konec nástupiště. Pak ještě alespoň jedna se jménem zastávky.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 115
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod belgarat » pon 12 srp, 2024 7:57 pm

JirikTT: omlouvam se - blbe jsem vlozil, opraveno.
Modelove obdobi by mela byt cca 70. leta.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2384
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod JiriKTT » pon 12 srp, 2024 8:36 pm

Pokud stačí jednosměrný provoz, tak pro opačný směr návěstidla autobloku být nemusí. Jestliže nejbližší návěstidlo je vjezdové, tak na posledním oddílovém je tabule označení stanoviště předvěsti ("střelnice"). A u koleje, kde není ve směru do stanice autoblok, je samostatná předvěst, ale jestli to dobře chápu, tak tato situace na řešené části kolejiště není.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 115
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod sidlo » úte 13 srp, 2024 4:46 am

Předpokládám, že poslední dva obrázky na sebe navazují tak, jak jsem je složil.
Asi se to už řešilo, na dvoukolejce udělat pravostranný provoz a tříznaký autoblok.
Přijde mi provozní nesmysl rozdělit "doukolejku" na jednostranně projížděné jednokolejky.
Je to jen návrh. Předělal jsem to:
Vpravo doukolejka s jednosměrným autoblokem a jednokolejka.
Vlevo tři jednokolejky.
Potom budou návěstidla tak jak je na obrázku.

belgarat_5.png
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3654
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod belgarat » úte 13 srp, 2024 8:26 am

sidlo píše:dvoukolejce udělat pravostranný provoz a tříznaký autoblok.
Přijde mi provozní nesmysl rozdělit "doukolejku" na jednostranně projížděné jednokolejky.

Plan byl celkove navrzeny s levostrannym provozem na cele "dvoukolejce" -- tzn. vlevo i vpravo od vyhybny. To ze je dvoukolejka "falesna" se projevi az v te casti s mosty ... domnivam se, ze "opticky" to melo (nebo by mohlo) pusobit jako hlavni trat, aspon v te delce cca 3m. Je to velky problem ?

Omlouvam se, to s "rozdelenim dvoukolejky na jednokolejky" jsem nepochopil....
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 2384
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Vyhybna - umisteni navestidel

Příspěvekod sidlo » úte 13 srp, 2024 9:01 am

Nevím co se levostranný provozem získá, ale budiž. Podle mě k tomu není důvod. Bude to vypadat blbě.

Vlevo od odbočky už to nebude dvoukolejka, ale souběh dvou jednokolejných tratí, který se časem rozdělí na dvě jednokolejky, viz např. "dvoukolejka" u Staré Paky. Projíždět smyčku s autoblokem a zastávkou stále v jednom směru to bude vypadat hodně blbě. Projíždět jednokolejnou smyčku v obou směrech dává větší možnosti a zajímavější provoz, zvláště pak když se ve skryťáku doplní o výhybnu.

Rozdělení falešné dvoukolejky na dvě jednokolejky v praxi:
1:13:00 - vlak od Železného Brodu se blíží předvěsti
1:13:08 - zastávka Ústí a připojení se trati od Libuně, dále jako falešná dvoukolejka
1:14:20 - vjezdová návěstidla, vlevo jednokolejka do Martinic
https://www.youtube.com/watch?v=n-XWZ8Xb7Po
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3654
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: kubrt a 3 návštevníků