Dobrý deň, no kde začať.
V krátkosti sa predstavím. Volám sa Lukáš. Kedysi za detstva som sa venoval modelovej železnici v mierke H0 spolu aj s otcom. Bolo to však v limite finančných a priestorových možností. Nikdy nešlo o nejakú krajinku, len rozložené koľajnice na koberci, kde som sa občas pokúsil o nejaké nástupisko a nejakú vychytávku. Veď to poznáte, začiatky v byte. Pribúdajúcim vekom a ubúdajúcim priestorom v byte som postupne na železnicu zanevrel. Po odsťahovaní sa do vlastného bytu som nejako stále neriešil nič zo sveta modelovej železnice.
Až raz na služobnej ceste vo Zvolene v roku 2022 som mal počas víkendu voľno a šiel som sa prejsť do miestneho modelárstva. V tom čase som sem tam staval plastové modely vojenských lietadiel a vrtuľníkov, tak reku, prečo tam nezájsť. No čo Vám poviem, učarila mi krása železničných modelov znova a ešte v ten deň som začal s nakupovaním. Stará záľuba znova vyšla na povrch a začal som s nakupovaním a skupovaním, či už rušňov, vagónov, ale aj výhybiek a postupom času aj pomôcok na výrobu terénu, až som si uvedomil, žeby som rád mal aj nejakú krajinu napevno (aby som to nemusel stále rozkladať). V byte veľa možností nie je, ale mám k dispozícii menší kumbál, kde by som sa vedel realizovať.
Tak som tu nahodil žiadosť o pomoc a ani som netušil ako, ale pomoc prišla. Pán Ferdián mi načrtol projekt, kde navrhol stanicu s názvom Lutiše. Vedel, som že to je ono, pretože v tejto obci býval nebožtík dedo, tak si hovorím, že znamenie. Návrh mi zaslal sem do súkromných správ (ako nový člen však nemám možnosť na odpoveď...), ale aj do fóra ako príspevok. Ten však po chvíli zmazal. Týmto by som mu veľmi pekne chcel poďakovať za daný návrh a začal som ho realizovať. To zahŕňalo okrem iného skupovanie oblúkových výhybiek, náčrte rámov a možnosti umiestnenia v priestore. Počas celej prípravnej, ale aj realizačnej fázy mi vo všetkom neustále pomáhal a pomáha kamarát Juraj.
Miestnosť má rozmery 220cm x 160cm (+- zopár cm, steny v bytovke nie sú najrovnejšie). Viem, že v takomto priestore by TT, alebo dokonca N vyniklo viac, ale čo Vám poviem. H0 je H0. Mám toho viac, peňazí preinvestovaných dosť a prechod na inú mierku je pre mňa nereálny. V danej miestnosti chcem aj z kompromisných dôvodov (nebudem chcieť v tom byte žiť sám) mať aj pracovňu, kde viem "kutlať" všetko možné. Koľajisko je preto umiestnené vyššie (základ 135 cm od podlahy). V kumbále som dal vybudovať vstavané skrine a pracovnú dosku na mieru, aby bol priestor maximálne využitý.
Koľajisko bude ovládané digitálne (z21 start + wifi), avšak v poslednej dobe vidím stále reálnejšiu možnosť, že súpravu svetelných návestidiel by som radšej ovládal z panela analógovo. Použité koľajivo Roco Geoline (viem, že to nie je najvhodnejšie koľajivo, ale mal som ho nakúpeného už viac).
Všetko však trvá oveľa dlhšie, než som si pôvodne myslel. Ceny sú tiež niekde inde, a za skriňami sa taktiež čakalo zopár mesiacov. Preto tento projekt ide veľmi pomaly.
Aktuálne mám postavený základný rám, ktorý sa mi podarilo umiestniť na stenu v požadovanej výške. Je zložený z brezovej preglejky o sile 12mm a výške 60mm. Ako vrch a podložka pod koľajisko bude 9mm brezová preglejka. Tento základ bude pre skryté koľajisko/stanicu. Pod koľajami 4mm korok. V skrytej stanici som si vytvoril vizuálny systém detekcie obsadenia koľají (analógovo pomocou LED), z čoho jednu koľaj chcem používať aj ako programovaciu. O elektrike veľa neviem a stále sa učím (našťastie sa ňou nemusím živiť). nad skrytým koľajiskom je umiestnená hlavná trať. Použil som šrúby o výške 140mm ako podpory na ktorých stojí horné koľajisko. Mám postavenú aj základnú dosku pod horným koľajiskom, na ktorú som položil 4mm korok ako základ pod koľajivo. Začne elektrikárska fáza, kde by som chcel vybudovať osvetlenie skrytej stanice a postupne urobil predprípravu na návestidlá (za návestidlami od p. Nemečka je teda dlhá čakacia doba).
Dúfam, že kadencia príspevkov a postup prác bude častejší, než tomu bolo do teraz. Viem, že je predo mnou veľa práce, ale baví ma to a rád by som sa s Vami o túto moju radosť podelil.
Ak sa p. Ferdián nenahnevá, rád by som sem zverejnil jeho návrh koľajiska, podľa ktorého sa riadim. S drobnými úpravami idem na 95% podľa jeho zadania.
Foto miestnosti:
Foto z koštrukcie rámu:
Postupná stavba:
Prvotné uloženie koľají v SN:
Korok pod koľajami. Ten je prilepený duvilaxom, koľaje sú voľne položené a asi to tak aj nechám:
Elektrikárske "hrátky" v zmysle, všetko postupne:
Postupné budovanie hlavného poschodia:
Proces schnutia korku