TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Jirkátor » pon 05 čer, 2023 4:55 pm

A kdybys slyšel zvuk digitalizované Bardotky (Zamračené) v plném výkonu, tak už o analogu ani neuvažuješ. :P
Také jsem jako kluk měl kolejiště, samozřejmě že v analogu, ale když jsem uviděl možnosti DCC, tak jsem neváhal. Pokud neplánuješ kompletní ovládání pomocí PC, tak lze stavět výhybky a i návěstidla pěkně postaru a digitální mít jen vlaky. Připadá mi to jednodušší než porcovat koleje na úseky, abych mohl mít na kolejích víc než jednu lokomotivu. A i to ovládání výhybek digitálně není zase tolik složité.
Pokud opravdu toužíš mít 810, tak to není úplně neřešitelné i v tom eNku.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1033
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Ivan » pon 05 čer, 2023 5:20 pm

Ahoj,

vítej a jestli mohu, pár info ode mne.

Stanice krátké, ale chápu tvé důvody. Na stavím jen mini, kde je to vlastně jen o kompromisu a dojmu. V tvém případě bych však stavěl jen jednu stanici a přidal nějakou zastávku. Stav však hlavně to, co se líbí tobě :wink:
V plánku si nejsem jistý, jaké výhybky jsi použil. Myslím však, že jsou tam i krátké EW1. Zkus radši co nejvíce použít EW2, lepší vzhled, funkčnost... Ano, ztratíš pár cm délky. Třeba ještě nějakou stanici zredukujes.

V Rudné, jsi si jistý, že máš správně osovou vzdálenost kolejí mezi dvěma prostředními kolejemi? Tillig má 43mm. Výhybky EW2 můžeš zapojit k sobě přímo, EW1 potřebuji mezikus. Samozřejmě, můžeš mít koleje i blíže, ale moc to nedoporučuji u domácího kolejiště.
Doporučuji stavět z flexi kolejí, můžeš stavět libovolné poloměry a zároveň ušetříš.

Také se velmi přimlouvám za Digital :mrgreen:, ale i na analogu není problém udělat hezké kolejiště.
Ještě tu však nezazněla jedna výhoda digitalu, a to plynulá a i na rozjezd či posun velmi pomala jízda loko. Stačí mít Digital jen na loko, příslušenství v analogu. Já nakonec i to příslušenství dal na DCC.

A poslední rada na závěr, hezky plánovat a nechat to uzrát. Jsou tu sice borci, co staví a plánuji průběžně, ale je to složitější.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1697
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod jipol57 » pon 05 čer, 2023 6:41 pm

O plynulých rozjezdech a brždění, jsem mu psal na předchozí stránce.
Ale mimo stovky pozitiv, jednu nepatrnou nevýhodu digital má. Určení směru jízdy. V analogu když se otočí nějakým regulátorem, tak se vždycky rozjede určeným směrem. Ať dopředu, nebo dozadu.
V digitálu je přesně určený předek nebo zadek lokomotivy. U parní je to jasné, že komín má vepředu. U ostatních se musí zkoumat, kde je předek. Nebo se pomalu rozjet, a vyzkoušet kam to jede.
jipol57
 
Příspěvky: 1185
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Jirkátor » pon 05 čer, 2023 7:01 pm

jipol57 píše:...V digitálu je přesně určený předek nebo zadek lokomotivy...

A když mašina projede smyčkou, tak je to obráceně. Ne že by se přehodil předek za zadek, ale po otočení knoflíku na ovladači jede na opačnou stranu, než před vjezdem do smyčky. I proto jsem se jí vyhnul.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1033
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Miloš_P » pon 05 čer, 2023 7:06 pm

Pro určení směru se stačí podívat, kde svítí světla. Ve skryťáku to je složitější.
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Miloš_P » pon 05 čer, 2023 7:12 pm

Jirkátor píše:
jipol57 píše:...V digitálu je přesně určený předek nebo zadek lokomotivy...

A když mašina projede smyčkou, tak je to obráceně. Ne že by se přehodil předek za zadek, ale po otočení knoflíku na ovladači jede na opačnou stranu, než před vjezdem do smyčky. I proto jsem se jí vyhnul.

Otočení doprava = jízda vpřed, otočení doleva = jízda vzad. Když jedeš po oválu, tak ti taky na vzdálenější straně směr jízdy neodpovídá natočení knoflíku...
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod t29 » pon 05 čer, 2023 9:00 pm

Líbí se mi střízlivý výběr reálné předlohy, pořád odbíhám do vedlejšího vlákna k tomu letitému plánu megakolejiště a vidím, jak se doba změnila. Potud všechno dobře, ale na chválu bude dost času u funkčního kolejiště.

Jedna věc, co zatím nezazněla - navrženou smyčkou nemusí projet všechna vozidla. Pro otočení na panelu šířky 600 mm ti s odřeným průjezdným profilem vyjde Tilligův R0 = 267 mm, ale například výrobce MTB uvádí pro Krokodýla minimální poloměr 300 mm, pro Hydru a Kvatro 280 mm a tyhle minimální poloměry sice projet jdou, ale podvozkům to moc nechutná. Pokud chceš provozovat dlouhé motoráky nebo dlouhé osobní vozy, doporučuju panel rozšířit na 700 mm a použít poloměr Tillig R1 = 310 mm.

Na délku staničních kolejí tě už upozornili ostatní. Nejdelší ještě snesitelná souprava je Brejlovec + 4x Eas = 67 cm. V podobné délce jsou další soupravy: Hydra + 2x Bmx = 65 cm, Bardotka/Brejlovec + 2x Y/Bdmteeo = 62 cm, Kocour + 4x Faccs/Zaes = 60 cm. Dostat na 120 cm segment stanici, kde se vykřižují 67 cm vlaky, znamená, že z každé strany máš 26 cm od námezníku k hraně segmentu. Pro výhybky EW2 bys musel segment prodloužit, nebo staniční koleje (a použité soupravy) zkrátit. EW2 vypadají a fungují líp, ale pokud bojuješ o každý centimetr délky koleje, tak se hodí EW1 nebo i trojcestná DKW. Ano, je to velký kompromis, tak jako všechno v modelu.

Ke stěně za smyčku a Řeporyje by se za kulisu vešlo skryté nádraží, abys na Smíchov poslal jeden vlak a zpátky přijel jiný. Lom si říká o vlečku. V Rudné je škoda, že trať do Berouna končí v rohu místnosti. Kdybys Rudnou posunul blíž Jinočanům, získáš místo na ohnutí berounské trati přes rozhraní B-B. A zase, smyčka na hostivickém/berounském konci by zasloužila skryté nádraží, aby byla možnost soupravy vystřídat.
TT + DCC věčný začátečník
Uživatelský avatar
t29
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 03 led, 2017 11:17 pm
Bydliště: UH

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Fox » úte 06 čer, 2023 8:12 am

Ahoj,
je fajn, že zas někdo "jde do toho" a vzniká nový projekt. Ze všech připomínek i podle Tvého návrhu na začátku, bych doporučil ještě protáhnout dobu projektování. Možná Tě napadnou další verze a úpravy. Dej tomu čas... Bude to už docela velké kolejiště a věř, že realizace včetně krajiny, budov atd. bude spíš na roky, než na měsíce. Good Luck!
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1306
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod petr2023 » úte 06 čer, 2023 8:57 am

Samozřejmě po digitálu jsem před mým novým začátkem koukal, ale důvody proč jsem zatím zůstal u starého Analogu jsou v podstatě dva. První, že lokomotivy pak vyjdou skoro na dvojnásobné ceny a druhá, že provoz jak jsem koukal, jde v podstatě kdykoliv později změnit. Výhybky a další věcičky bych asi nechal po staru a digitálem si ovládal jen jízdu, kde jestli to chápu správně, tak se koleje napájí jako teď jen dvěma dráty, ale není potřeba v podstatě žádné dělení. Při přechodu tedy na digitální ovládání by mi mělo stačit jen ty dva současné dráty dát do jiné krybičky a izolované úseky zpětně propojit. Je to tak?

Každopádně zatím hlavním důvodem byla ta cena, kdy jsem v podstatě s každým nákupem vždy oproti dob dávno minulým vždy smutně překvapen, kolik všechno dnes stojí. Každopádně na obranu cen zase musím říct, že míra detailů a kvalita provedení je zase úplně někde jinde. Vlastně jako úplně první věc v letošním začátku, jsem si právě pořídil tu z dětství/mládí vysněnou 810ku resp. 809-ku a k ní jednu kolej, abych si ji vystavil a mohl se kochat. Prostě neuvěřitelný, jak se kvalita posunula a jak je dnes vše malé a přesto všechno má např. interiery a spousty dalších detailů, které dříve byly jen z říše snů.

Zatím tedy zůstávám s plány na Analogové ovládání, kdy už mám Pulzní regulátory, které mi též umožňují velmi pomalé nebo plynulé jízdy a to vč. zachování tažné síly, bez nějakého škubání či jiných neduhů z dob FZ1. Ostatně, než se mi projede první vlak po uvedeném layoutu, tak to bude asi ještě trvat. Osobní plán mám stanoven na rok od návratu k TT, tedy někdy únor/březen 2024 - tak uvidíme jestli se to povede.

t29 píše:Líbí se mi střízlivý výběr reálné předlohy, pořád odbíhám do vedlejšího vlákna k tomu letitému plánu megakolejiště a vidím, jak se doba změnila


Ano, doba a prostory jsou totálně jinde. Tehdy to plánoval můj otec a v té době domácí kolejišťata v podstatě jiné neznal - ovály. Jak jsem psal v úvodu, i já měl původně obdobné návrhy, ale z již uvedených důvodů, jsem je brzy opustil a vrhnul se na toto. Tento layout je nějakou šestou verzí, takže časových úseků v podobě zrání a nových střízlivých pohledů bylo již několik a toto je v podstatě výsledek, na kterém hodlám už difinitivně pokračovat. ANO je to hodně o kompromisech, ale to už jsem také zmiňoval.

t29 píše:Jedna věc, co zatím nezazněla - navrženou smyčkou nemusí projet všechna vozidla. Pro otočení na panelu šířky 600 mm ti s odřeným průjezdným profilem vyjde Tilligův R0 = 267 mm

Máš pravdu a tohle je věc, která mne neskutečně ser.. :x , ale bohužel zvětšení z důvodu prostorových možností není možné, jelikož by nešlo jen o rozšíření, ale také o výrazné prodloužení a tam prostě není už kam :? Opačná strana, tedy smyčka za bodem B-B (trasa do Hostivic) je už plánována z poloměrů R1 a vlastně nikde jinde také není menší poloměr než R1. Jsem si tedy plně vědom toho, že např. pára mi (pokud ji někdy budu mít) skončí jízdu v Řeporyjích a poté ji budu muset přepřehnout na druhou stranu vlaku. Co se týká dalších lokomotiv, tak sám jsem zvědav co všechno mi touto vratnou smyčkou neprojede a jestli pak nebude potřeba nějakých zásahů, aby se to změnilo - uvidíme. Každopádně je pravdou že i zmíněná hydra toto má uvedeno, tak jsem zvědav z jakého důvodu a jestli by to nešlo nějak upravit, aby tímto obloukem nakonec projela.

t29 píše:Ke stěně za smyčku a Řeporyje by se za kulisu vešlo skryté nádraží, abys na Smíchov poslal jeden vlak a zpátky přijel jiný. Lom si říká o vlečku.

No je pravdou, že o malém SN v místě nazvaném LOM (uvedená smyčka) ještě o výhybce a kusé koleji zvažuji a to přesně z tebou zmíněného důvodu, tedy poslat tam jednu 810ku a z toho samého tunelového vjezdu by pak vyjela jiná. Nic jiného ale asi nemá smysl, jelikož délka kolejí bude hodně krátká a tak stále nevím jestli do toho jít nebo ne. Co se vlečky do lomu týká, tak asi ne. Myslím, že už tu je kolejí až dost a tohle místo bude fajn na ztvárnění nějakého většího kusu krajiny se zatopeným lomem a lidmi na plážích a dalšími přírodními zákoutími, než další vlečkou.

Zatím nejčerstvější úpravou je vlastně přidání výhybky s kusou kolejí v Rudné (modrý šturc), který zde ve skutečnosti není. Jelikož zde vlastně budou jezdit jen čistě motorové lokomotivy/jednotky, tak zde plánuji mít zbrojení naftou, které jinak tento v celku nudný panel něčím oživý.
Láska z dětství je silnější než jsem si myslel a tak po 20 letech znovu začínám.
Uživatelský avatar
petr2023
 
Příspěvky: 18
Registrován: úte 16 kvě, 2023 1:40 pm
Bydliště: PRAHA 13

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod petr2023 » úte 06 čer, 2023 9:09 am

Fox píše:věř, že realizace včetně krajiny, budov atd. bude spíš na roky, než na měsíce. Good Luck!


No, toho jsem si asi už bohužel vědom :cry:

Možná bych se rovnou ještě zeptal, jestli si to myslím správně. Původně jsem si říkal, že po sestavení rámů, položení a zaštěrkování kolejí se vrhnu na základní měsíční krajinu, kterou pak následně dle čaových možností budu postupně ladit, osazovat stavbami apod., ale díky položeným kolejím už budu moci si zajezdit. Jak ale nad tím stále více přemýšlím a jak stále více čtu zdejší příspěvky z vašich projektů, tak si říkám, že ono to s tou krajinou asi tak horké nebude? Minimálně v místech, kde bude krajina zvlněná, nebo obecně na segmentu Řeporyje/Zbuzany nemohu základní krajinu dělat vůbec dokud nebudu mít všechny budovy, nebo aspoň jejich základní "obdelníky"? Pro jednotlivé stavby je asi nejprve mít dobré předpřipravenou plochu, na které budou stát a teprve když toto budu mít rozvržené, tak až pak mohu základní terén udělat? V případě hotového základního terénu bych asi jinak musel pro každý domek následně místo v terénu nějak vybrušovat/vyřezávat/rovnat a to chápu že to je špatně. Je to tedy tak?
Láska z dětství je silnější než jsem si myslel a tak po 20 letech znovu začínám.
Uživatelský avatar
petr2023
 
Příspěvky: 18
Registrován: úte 16 kvě, 2023 1:40 pm
Bydliště: PRAHA 13

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod StandaR » úte 06 čer, 2023 9:23 am

petr2023 píše:Samozřejmě po digitálu jsem před mým novým začátkem koukal, ale důvody proč jsem zatím zůstal u starého Analogu jsou v podstatě dva. První, že lokomotivy pak vyjdou skoro na dvojnásobné ceny


Pokud není potřeba zvuk, tak to není zase takový rozdíl. Tohle není lákadlo na digitál, ale jen aby se to bralo tak jak to je

petr2023 píše:Máš pravdu a tohle je věc, která mne neskutečně ser.. :x , ale bohužel zvětšení z důvodu prostorových možností není možné


V případě že se opravdu nedá s prostorem hýbat, smyčku bych vynechal a jednu ze stanic bych udělal úvraťovou, ze které by se jelo do skryťáku s třeba ruční točnou ve stylu modulových skrytých stanic(i když to není úplně podle předlohy - možná se insirovat nedalekými Nučicemi https://en.mapy.cz/zakladni?source=muni ... ase=ophoto s tím jak je kousek dál odbočka ).

Byla by škoda lámat se tam s tak malými poloměry, ale zase chápu, že je tam ta idea kochání a jízdy stále v před. Kdybych měl k dispozici takový prostor a chtěl dělat tuto předlohu, tak bych se asi ještě zamyslel nad tím Nkem. Detailní je to někdy až neskutečně, nádraží budou o něco delší a přirozenější. Osobně i věřím že té 810 se tam dřív nebo později dočkají taky.

petr2023 píše:Opačná strana, tedy smyčka za bodem B-B (trasa do Hostivic) je už plánována z poloměrů R1 a vlastně nikde jinde také není menší poloměr než R1

Dobré by bylo zkusit poptat u někoho kdo už některé ty stroje po kterých toužíš má(třeba i tady na fóru, v rámci diskuzí v sekci TT) jaké mají zkušenosti, případně si těch R1 pár koupit a testovat, testovat a pak ještě jednou testovat :wink:

Ať už se rozhodneš jakkoliv, nakonec to vždycky nějak dopadne. Budu držet palce, aby se dařilo
StandaR
 
Příspěvky: 642
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod fulda » úte 06 čer, 2023 10:51 am

Fox píše:Ahoj,
je fajn, že zas někdo "jde do toho" a vzniká nový projekt. Ze všech připomínek i podle Tvého návrhu na začátku, bych doporučil ještě protáhnout dobu projektování. Možná Tě napadnou další verze a úpravy. Dej tomu čas... Bude to už docela velké kolejiště a věř, že realizace včetně krajiny, budov atd. bude spíš na roky, než na měsíce. Good Luck!

... a ještě bych upozornil na existenci tiskových služeb, které nabízejí velké formáty. Když si necháš kolejiště vytisknout 1:1 a položíš na podlahu v místnosti, možná pak uděláš nějaké změny.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4873
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Zlámalík » úte 06 čer, 2023 12:55 pm

fulda píše:
Fox píše:Ahoj,
je fajn, že zas někdo "jde do toho" a vzniká nový projekt. Ze všech připomínek i podle Tvého návrhu na začátku, bych doporučil ještě protáhnout dobu projektování. Možná Tě napadnou další verze a úpravy. Dej tomu čas... Bude to už docela velké kolejiště a věř, že realizace včetně krajiny, budov atd. bude spíš na roky, než na měsíce. Good Luck!

... a ještě bych upozornil na existenci tiskových služeb, které nabízejí velké formáty. Když si necháš kolejiště vytisknout 1:1 a položíš na podlahu v místnosti, možná pak uděláš nějaké změny.

Myslíš ve 3D? Navrhnout ve SCARMU a poslat komplet do tisku? Kolejiště za víkend? :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1812
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Ivan » úte 06 čer, 2023 4:01 pm

Dekodér pro lokomotivu stojí cca 600-900, to není dvojnásobek ceny loko. To jen pro doplnění, s analogem nemám problém :wink:

Co se týče plánování krajiny. Je dobré se na to podívat také trochu z nadhledu, neboli obráceně. Nejprve nacrtnout krajinu a pak do ní koleje, zkrátka jak to bylo v reálu.
Jasně, téměř nikdo takhle neplánuje, ale jde o to se nad tím touto logikou zamyslet. Voda se někde hromadí, musí mít kam odtect. Tunel musí mít nad portálem terén (doporučuji alespoň 2.5 násobek výšky portálu), i když se najdou samozřejmě i výjimky (Loket, Šternberk...)

Co se týče postupu ve stavbě. Jasně, nejdříve koleje, elektrika, začne se jezdit a pak se už méně modeláři :wink:
Krajinu děláš postupně, nemusíš hned vše naráz. Tu ozeleníš a dodelaš tenhle roh, pak zas tady kousek... Nedoporučuji ale udělat komplet krajinu a jen vynechat obdélníky na budovy. Lepší je krajinu dotáhnout poblíž a kolem budov až po jejich osazení. Pakliže tedy chceš stavět budovy až na závěr.

Co je však potřeba postavit před pokládkou kolejí, jsou mosty. Ovšem i to nemusí platit, jsou tu kolegové, kteří osazovali mosty až po pokladce kolejí.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1697
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod t29 » úte 06 čer, 2023 10:50 pm

petr2023 píše:bohužel zvětšení z důvodu prostorových možností není možné, jelikož by nešlo jen o rozšíření, ale také o výrazné prodloužení a tam prostě není už kam

...

No je pravdou, že o malém SN v místě nazvaném LOM (uvedená smyčka) ještě o výhybce a kusé koleji zvažuji a to přesně z tebou zmíněného důvodu, tedy poslat tam jednu 810ku a z toho samého tunelového vjezdu by pak vyjela jiná. Nic jiného ale asi nemá smysl, jelikož délka kolejí bude hodně krátká a tak stále nevím jestli do toho jít nebo ne. Co se vlečky do lomu týká, tak asi ne. Myslím, že už tu je kolejí až dost a tohle místo bude fajn na ztvárnění nějakého většího kusu krajiny se zatopeným lomem a lidmi na plážích a dalšími přírodními zákoutími, než další vlečkou.


Nechám tady jeden obrázek...
Obrázek
TT + DCC věčný začátečník
Uživatelský avatar
t29
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 03 led, 2017 11:17 pm
Bydliště: UH

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků