TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod petr2023 » ned 04 čer, 2023 10:24 am

Jak už jsem se zmínil v jiném vlákně, tak po mnoha letech jsem se vrátil k modelové železnici. Začátkem letošního roku jsem tak začal s vlastním plánováním, do čeho bych se pustil. V původních ideích byly různé jednoduché ovály, doplněné o nějakou tu vlečku nebo koncové stanice. Mám totiž rád sestavování souprav a posílání sem a tam a rád bych také zapojil mé syny, s kterými by jsme si tak mohli jednou hrát a posílat mezi sebou vlaky. Čím víc jsem nad tím ale přemýšlel, tak se mi to moc nelíbilo, protože všechno bylo vcelku náročné na prostor a sám jsem moc nevěděl, čím to kdyžtak vyplnit.

V březnu jsem byl opět na návštěvě mého kamaráda, který má N-kové kolejiště a snaží se zachytit trať mezi Berounem a Srbskem a snad jednou Karlštejnem. Kolejiště vede podél zdí místnosti, takže zabírá minimum prostoru a zároveň není problém si kdykoliv jít pro reálnou inspiraci. V mém zaměstnání, jakožto designer, též raději dělám něco, kde se mohu inspirovat, než vše vymýšlet od 0. Znovu jsem tedy usedl k programu Scarm a postupně začal kolejiště vymýšlet. Po několika úvahách padla finální volba na úsek trati, který mám též poblíž a mohu se tak jít kdykoliv inspirovat. Samozřejmě jsem musel provést nějaké úpravy, ale v celkových proporcí daný úsek si myslím, že docela odpovídá. Níže proto přikládám jeho finální podobu, s kterou jsem již spokojen. Jde o trať PRAHA Řeporyje :arrow: Rudná u Prahy. Chápu, že tato trať nepatří zrovna mezi vyhledávané adepty, ale v podstatě splňuje vše co od svého budoucího kolejiště požaduji.

Kolejiště díky získanému prostoru mohu vést po obvodu místnosti, čímž by měla být zachována prostorová nenáročnost. Zároveň jsem zachoval jeho možnost rozebrání a uskladnění do nějaké skříně, jelikož jej mám rozložený do několika segmentů, takže podle chuti mohu též pracovat jen na vybraném kousku. Trať v podstatě na obou koncích tvoří nádraží, takže obsluha dvou lidí, kteří si mohou posílat vlaky je zajištěna. V případě "kochacího" módu, budou obě strany osazeny vratnými smyčkami. Nádraží v podstatě vycházejí ze současné podoby, jen u Řeporyj jsem se rozhodl částečně zachovat již zrušenou vlečku, která mi tak umožní odstavovat vagóny a zároveň si zde hrát s posunem a stavbou souprav. Model bych rád zasadil do současného období.

Stále procházím toto fórum a pročítám si všemožná témata a přímo hltám nejrůznější rady, tipy jak co dělat, případně kde se inspirovat apod., takže neváhejte a klidně mi pište i sem :D Snad se jednou také budu moci něčím pochlubit. Nyní jsem ve fázi výroby základních rámů a jejich usazení a dále pak nákupem všeho možného, co si myslím, že jednou upotřebím :roll:

Závěrem jednotlivá data:
1. rozměry: 4100 x 350 (600) + 4200 x 350 mm
2. rozchod: TT 1:120
3. převládající období: epocha V-VI.
4. kolejivo: Tillig + přestavníky MP1
5. ovládání: Analog

Layout-V006b.png
Láska z dětství je silnější než jsem si myslel a tak po 20 letech znovu začínám.
Uživatelský avatar
petr2023
 
Příspěvky: 18
Registrován: úte 16 kvě, 2023 1:40 pm
Bydliště: PRAHA 13

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod HonzaM » ned 04 čer, 2023 2:52 pm

Máš na mysli vše analogové, tedy pohon vlaků i ovládání výhybek i dalšího přslušenství? Píšeš že jsi se inspiroval u kamaráda, který staví N-ko. Co Tebe vede k volbě TT? V N bys měl možnost bohatšího provozu a nabídka vozidel pro epochu V. - VI. už je docela slušná.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4083
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Sandy » ned 04 čer, 2023 8:58 pm

Omlouvám se, ale ZNOVU a LÉPE.

V Řeporyjích nesestavíš vůbec nic, v Rudné to bude o malinký chloupek lepší....
V "téčku" by měla být nejkratší dopravní nebo manipulační kolej (ne kusá) alespoň 120 cm.
To znamená protáhnout obě stanice nejméně na dva segmenty.
RUDNÁ po protažení kolejí s přimhouřením jednoho oka jakž takž.
ŘEPORYJE jsou úplně mimo.
Pro inspiraci se mrkni sem:
https://hankovystranky.eu/2023/05/07/lokalka-hankov-tt-2-cast/
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod czhunter » ned 04 čer, 2023 9:19 pm

Jen taková otázka - když už se po mnoha letech vracíš, stavíš nové kolejiště a máš doma mladou krev ... není škoda se obracet do minulosti k "zastaralému" analogu?
Chápu to, pokud už někdo má hodně vozidel, nechce se mu digitalizovat nebo se učit nové věci, ale v tvém případě mi to nedává smysl - krom toho že ušetříš cca 600 Kč na každém vlaku, což je v rámci rozpočtu na kolejiště +- "nic".
Můj Instagram o 3D tištěných tramvajích a vlacích: https://www.instagram.com/fine.trains/
czhunter
 
Příspěvky: 559
Registrován: ned 04 zář, 2011 9:37 am

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Zlámalík » pon 05 čer, 2023 6:44 am

Souhlas se Sandym, ale s ohledem na mezistaniční provoz bych udělal nějakou optimalizaci délek, aby mi vyšly delší stanice při zachování provozu mezi nimi.

Dám příklad:
Udělat stanice například tak, abys mohl mít soupravu délky 85 cm (to je loko + cca 6x sypák nebo max. 5x Eas, příp. tři osobní ypsilony).
Pro posun pak potřebuješ délku lokomotivy i na druhé straně vlaku (přijedu, odvěsím a zezadu třeba odšibuju vagón), takže "šoupáky" vyjdou tak se čtyřmi vozy.
Ovšem druhá věc - délka mezistaničního úseku. Z obou stran tedy počítej délku soupravy + cca 15 cm za označník a mezi vjezdovými návěstidly bys měl mít tedy taky aspoň délku soupravy, aby ti vlak vůbec mohl vyjet ze stanice. Tedy cca 300 cm mezi vjezdovými výhybkami.

Provozně - smyčka bude tunel? Nechceš tam dát víc kolejí, abys mohl se soupravou odjet a přijet s jinou? Nebo přesuvnu?
Prakticky - ty dvě strany kolejiště jsou naproti sobě? Je ještě něco mezi nimi? Pokud ne, tak se tam dva nevejdete. Máš tam 60 cm místa a mezi oběma stanicemi jen 40.

Co se týká DCC, určitě bych digitalizoval - dovolí ti to na jedné koleji brumlat s šoupákem a na druhé projet s Regionovou, aniž bys musel šoupák odpojovat od proudu. Taky předávání souprav mezi stanicemi (= mít dva ovladače, tedy dvoje napájení) je v DCC snadné, přebereš si vlak a jedeš dál, proud je v kolejích jeden. Na druhou stranu, pokud je to určeno po dva lidi a navíc všechno takhle u kraje a v rovině, udělal bych klidně mechanické přestavování výhybek (třeba jak mám u sebe na webu), jen smyčkovou výhybku na fotobuňku, pokud tam tedy ta smyčka zůstane, případně skryté koleje na tlačítkové ovládání.

Na závěr: sežeň si knížky Plány kolejišť od Milana Ferdiána a zkus si je projít, jsou tam skvělé příklady pro každou situaci.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1823
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod HonzaM » pon 05 čer, 2023 8:24 am

Souhlasím se Zlámalíkem, určitě výhody ovládaní vlaků za investici do centrály a dekodérů v lokomotivách stojí. Pokud jde o ovládání výhybek, lze ho plnohodnotně digitálně tlačítky ovládat, včetně rychlostní návěstní soustavy, i bez centrály a bez počítače, s komponentami MGP, jízda vlaků může zůstat analogová. Jde to samozřejmě i opačně, digitálně ovládané vlaky a výhybky ovládané zcela mechanicky, nebo pomocí přepínačů. MGP v tom případě nutné samozřejmě není, tio je jen bonbónek pro pohodlnější provoz.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4083
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Střelec » pon 05 čer, 2023 10:59 am

Napadlo tady někoho, že digitál nesedne každému? Ano - má jisté výhody, ale třeba mě neoslovil (mám v digitálu úzkou) a pokud by mi ho někdo vnucoval, dopadlo by to hodně zle. Tenhle druh techniky celou řadu lidí z nejrůznějších důvodů míjí, tak to tak berte a nesnažte se je do toho uvrtat.

K věci - námět zajímavý, ale vezmeme-li v potaz prostor k dispozici a zobrazovanou realitu, bude to zase o kompromisech (viz plánovaná x optimální délka stanic, provozovaná vozidla)
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Martin Justiz » pon 05 čer, 2023 12:51 pm

Dělat v dnešní době nové kolejiště v analogu je blbost, asi stejná jako použít plechové kolejivo
ČD v Nku
Martin Justiz
 
Příspěvky: 445
Registrován: pon 07 zář, 2009 11:19 am
Bydliště: praha slivenec

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod petr2023 » pon 05 čer, 2023 1:53 pm

Děkuji všem za dosud obdržené reakce. Zkusím se jimi probrat postupně a začnu asi tím nejvíce zde diskutovaným a sice proč ne Digitál.

Upřímně nikdy jsem o něm neuvažoval a je také pravdou, že jsem ho nikdy neměl ani v ruce, takže je možné, že vlastně nevím o co přicházím. Asi jako každý jsem na analogu vyrostl a zatím mi to nikdy nepřišlo, že bych se o něco ochuzoval. Kolejiště není vlastně nijak velké a tak i ten provoz v podstatě umožňuje provoz jedné jediné soupravy. Toto mi ale nevadí, jelikož kolejiště stavím čistě pro sebe, takže buď si budu jezdit nebo posunovat ve stanici a tím pádem stejně nebudu mít čas sledovat něco dalšího. Tímto se lehce dostávám k druhému bodu a tím je možnost posunu/délce souprav. Jinak jestli jsem to pochopil správně, tak do digitálu jde případně i později celkem dobře přejít, ale nemyslím si, že k tomu dojde.

Jsem si plnně vědom velikosti (krátkosti) staničních kolejí, ale v daném prostoru a tím čím se chci inspirovat si myslí, že jsem na konec došel k přijatelnému kompromisu. Chápu, že se to mnohým nelíbí a že by chtěli staniční koleje aspoň 2x delší (i já bých rád), ale bohužel prostor na to nemám. Jsem tedy smířen, že nejdelší souprava bude Hydra s dvěma vagóny, nebo Brejlovec se čtyřmi třeba čtyřosými kotlovými vozy apod. Každopádně mým cílem určitě není jezdit podle nějakých přesných pravidel, nebo dodržovat nějaké normativy, ale jen si jen tak zajezdit. Co se posunu týká, tak možná ze stejného důvodu zatím nevidím problém, proč bych v Řeporyjích neměl jak si skládat soupravy. Kusých kolejí je dostatek a z nich by neměl být žádný problém si buď na některou z nich nebo na jednu z kolejích ve stanici soupravu postupně skládat. Ano vím, že v reálu by to takto nešlo, ale jak jsem uvedl výše, já neplánuji jezdit podle nějakých reálných pravidel - je to kolejiště pro zábavu a relax.

Co se týká té smyčky, tak ano jedna její polovina bude v tunelu, aby jakože "nebyla" vidět. Podobná smyčka by pak měla být i na druhé straně, kde je značka B-B, ale ta bude řešena jinak - zatím jen prkno na jiný stůl, kde budou jen volně položené koleje. Přesuvny, nebo různé SN jsem zavrhl, hned v úvodu, jelikož bych nemohl vlakem nepřerušeně projíždět celým kolejištěm.

Poslední a vlastně první dotaz byl ohledně proč TT? Je to nostalgie/srdcovka z dětství, kdy jsme doma měli také jen TT. N-ko je pro mne už trochu malé a vozový sortiment je trošku omezenější a třeba moje oblíbené 810-ky v něm stále nejsou. HO je samozřejmě už úplně díky možnému prostoru úplně mimo moje možnosti.

Jo abych nezapomněl, tak tvar je do obráceného L - napojení/překryv těch dvou obrázků je v místě značenám A-A (a-a)
Láska z dětství je silnější než jsem si myslel a tak po 20 letech znovu začínám.
Uživatelský avatar
petr2023
 
Příspěvky: 18
Registrován: úte 16 kvě, 2023 1:40 pm
Bydliště: PRAHA 13

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Kavka_ » pon 05 čer, 2023 2:13 pm

petr2023 píše:Děkuji všem za dosud obdržené reakce. Zkusím se jimi probrat postupně a začnu asi tím nejvíce zde diskutovaným a sice proč ne Digitál. Upřímně nikdy jsem o něm neuvažoval a je také pravdou, že jsem ho nikdy neměl ani v ruce, takže je možné, že vlastně nevím o co přicházím....

Ono cest k digitálu je mnoho - mne k tomu stačila právě ona 810 stojící ve stanici s rozsvícenými světly a intriérem... dnes stavím jak digitální, kombinované, ale i čistě analogové projekty - myslím, že bys to měl někde vyzkoušet, ať ten aha efekt nepřijde pozdě...
Ať se daří!
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 421
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod fulda » pon 05 čer, 2023 2:24 pm

petr2023 píše:Upřímně nikdy jsem o něm neuvažoval a je také pravdou, že jsem ho nikdy neměl ani v ruce, takže je možné, že vlastně nevím o co přicházím. Asi jako každý jsem na analogu vyrostl a zatím mi to nikdy nepřišlo, že bych se o něco ochuzoval. Kolejiště není vlastně nijak velké a tak i ten provoz v podstatě umožňuje provoz jedné jediné soupravy. Toto mi ale nevadí, jelikož kolejiště stavím čistě pro sebe, takže buď si budu jezdit nebo posunovat ve stanici a tím pádem stejně nebudu mít čas sledovat něco dalšího. Tímto se lehce dostávám k druhému bodu a tím je možnost posunu/délce souprav. Jinak jestli jsem to pochopil správně, tak do digitálu jde případně i později celkem dobře přejít, ale nemyslím si, že k tomu dojde.

V eNku jsem již potkal několik klubů, které striktně používají analog a zdá se, že jsou s tím v pohodě. Namátkou tady v Praze to jsou Bubny. Za hranicema třeba Švýcarský SNS. Oba ty spolky se vyznačují tím, že mají velmi hezké moduly a nebojí se si s nimi hezky pohrát.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4888
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod hank61 » pon 05 čer, 2023 2:29 pm

Ty stanice jsou opravdu hodně krátké. Aby ti to časem, až pomine počáteční euforie, nezačalo vadit. Nebylo by lepší, namísto dvou krátkých stanic, postavit jednu delší stanici a třeba jednu zastávku s nákladištěm? Jinak digitálu se neboj. Zajeď se k někomu podívat, jak to funguje a budeš mít jasno. Ať se daří :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2490
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod jipol57 » pon 05 čer, 2023 2:45 pm

petr2023 píše:... je také pravdou, že jsem ho nikdy neměl ani v ruce, takže je možné, že vlastně nevím o co přicházím...

A to bude asi ta příčina, proč to (zatím) odmítáš. Jak už bylo zmíněno výše, není nad nezávislým osvětlení stojící soupravy. Mimo jiných předností, jako jsou například plynulé rozjezdy a brždění.
Jak máš vyřešeno zastavení před návěstí STŮJ? Vypnout úsek a ... "narazit do zdi?"
Nemusí být kolejiště zdigitalizované kompletně i s příslušenstvím. Může být jen vozový park a DCC jen v kolejích.
Předělat analog na digitál jde kdykoliv, ale rozdíl je v oddělování úseků.
jipol57
 
Příspěvky: 1186
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod Zlámalík » pon 05 čer, 2023 3:26 pm

jipol57 píše:Předělat analog na digitál jde kdykoliv, ale rozdíl je v oddělování úseků.

Navážu s jednou motivační připomínkou: v digitálu ti odpadne celá elektrika kolem odpojování kolejí (vypínače úseků).
Pokud bys do budoucna uvažoval o detekci obsazení, případně pokročilejším ovládání, jen si teď nařežeš koleje obdobně, jako v analogu a vytáhneš si dráty dolů, ale necháš je trvale zapojené. Pult s vypínači ale potřebovat nebudeš.

petr2023 píše:...a rád bych také zapojil mé syny, s kterými by jsme si tak mohli jednou hrát a posílat mezi sebou vlaky...

Takže pro jednoho, nebo pro víc lidí? Pokud pro víc, DCC ti to dovolí udělat výrazně jednodušeji.
Svoji Velkou Paku jsem kdysi stavěl pro dva analogové ovladače (současný provoz dvěma strojvedoucími) a na čtyřkolejnou stanici jsem potřeboval asi 300 propojovacích bodů. Mrkni sem - je tam popis, kus schématu a jsou tam i ty ruční přestavníky. Za cenu příšerné práce to má oproti DCC pořád jen dost omezené možnosti.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1823
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

Příspěvekod StandaR » pon 05 čer, 2023 4:02 pm

Digitál zároveň umožní asi ten nejlepší "kochací" mód na světě. Není to ani nic nemožného pro úplného antitalenta na zapojování jako já :D. Když se tomu věnuje nějaký čas, tak se dá pak kochat mnohem líp než na jeden vlak co jede na analogu pořád stejně (tedy bez asistence uživatele)
StandaR
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Další

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 18 návštevníků