TT: U 250-220-250

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod StandaR » pon 05 pro, 2022 7:26 pm

Nemá cenu moc nic vymýšlet dokud nepříjde autor a nebudeme vědět detaily jako kolejivo apod.

Prostor se mi líbí, zkusil jsem spáchat skryťák úplně jinak.. Ale je to pak o tom pokud se autor nebojí řezat koleje v úhlu a případně ještě řešit spirálu tak aby na manipulaci ve skryťáku bylo dost místa. Takže ano, vyškrtl jsem hned několik zadání :D

Screenshot 2022-12-05 at 20.05.38.png


Celá situace by šla ozrcadlit na spodní stranu, nebo upravit

Na modulu pod oknem by se scházely celkem 4 cesty(2 směrem do dvou skrytých nádraží ve formě smyček a 2 směrem do viditelných části na opačných stranách panelu), zeleně vyznačená by stoupala nahoru k viditelné části a na pravé straně panelu by stoupala spirálou, aby bylo to ono místo k manipulaci. Oranžová by zůstala na výšce 0 a tvořila jeden ze dvou stejných skryťáků. Na původním plánku je skryté nádraží o třech odstavných kolejích, osobně si myslím že to je prostě málo. Nechci znít jako nějaký maniak na počet kolejí, ale myslím si, že pokud nedojde k navýšení počtu kolejí, dřív nebo později příjde lítost.

Největší problém bych asi viděl v potřebě řezat koleje skrytého nádraží v úhlu, ale už několikrát se ukázalo že to zase takový problém není.

Obrázek je jen tak co mě prostě napadlo, pokud bude autor tématu chtít, dá se to určitě rozvíjet i jiným směrem
StandaR
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » úte 20 pro, 2022 7:22 am

Díky všem za podněty, rady a připomínky. Hned na začátku se musím omluvit za zmatky ohledně kolejiva v prvním návrhu - už dlouho jsem WinTrack nepoužil a zapomněl jsem zvolit správné kolejivo. V reálu mám v plánu použít na viditelných místech výhybky EW2, popř. IBW (obloukové), ve skryťáku potom EW1 (vyznačeny červeně) z důvodu úspory místa.
Prostor je dán rozměry pokoje a zástavbou potřebného nábytku, rezervy bohužel nejsou (jedině by se snad daly o chlup zvětšit ty dva odnímací díly 4 a 6, ale to jsem teď vlastně už udělal). Co se týká finanční náročnosti (poznámka Ivana), tak nějakou představu mám, je to takový projekt na důchod, předpokládám, že moje poslední kolejiště (ale to jsem říkal už několikrát :lol: ).

Taky se mi v prvním návrhu některé věci moc nelíbily, postupně jsem provedl několik úprav. Prodloužil jsem severní stanici, upravil obě zhlaví. Ve skryťáku jsem zcela zrušil levou vratnou smyčku (odpadl tedy odnímací díl 5), otočení vlaků se bude dát provést průjezdem přes jižní stanici. Skryťák je nyní tedy jen "koncový". V jižní stanici jsem přidal odbočku na vedlejší trať.

Jsem si vědom toho, že 50 mm výšky pro patro je opravdu limitní, ale mám vyzkoušeno na předchozím kolejišti, že to jde (v příslušném místě jsem měl vždy překližku patra vyříznutou a doplněnou jen tenkým plechem). Proto mám podjezdy jen jako přímé úseky tratě. A proto jsou všechny výhybky a skryté úseky plánovány pod odnímacími částmi krajiny. I s odnímacími díly krajiny už mám nějakou zkušenost z předchozích panelů.
Jasně, že nejlepší by byla stoupací spirála, která by dovolila pořádnou výšku nad skryťákem, ale v mém případě by musela být část spirály na odnímacím dílu, což mi už připadá jako dost velké harakiri.

Jinak jsem se už pomalu pustil do stavby rámů.
Přílohy
segm_kont45.jpg
Libor
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Zlámalík » úte 20 pro, 2022 10:29 am

Asi jsi nečetl vedlejší vlákno - než se pustíš do řezání, mrkni sem: viewtopic.php?f=49&t=14188&start=45#p316671 - Milan ti nachystal dárek k Vánocům!
Naposledy upravil Zlámalík dne úte 20 pro, 2022 3:11 pm, celkově upraveno 1
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1828
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 20 pro, 2022 1:08 pm

Ahoj,
návrh vypadá líp co se týká povrchu.
Ale:
- pořád bych raději schoval ten fous smyčky vpravo. Je to takový divný kus trati, kde se budou víceméně náhodně zjevovat vlaky z obou konců trati.
- ta druhá smyčka v SN Ti bude scházet. Ta odkrytá varianta není šťastná. Vezmi si, že vlak projede viditelnou částí, obě stanice, zajede do SN a objeví se znovu v odbočné stanici. To raději smyčku nech pod terénem celou a udělej pouze spojku z tunelu pod větší stanicí k odbočné výhybce v tunelu, abys měl okruh. Když okruh doplníš dvojicí spojek můžeš jezdit buď podle grafikonu (viditelnou částí projíždějí vlaky sem tam), nebo "dokola" při kochání.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2385
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod vojtas » úte 20 pro, 2022 7:23 pm

Přimlouvám se za slova Michala. Čím míň kolejí je na ploše, tím to vypadá líp, univerzálně. A sešup z nádraží ke koleji smyčky s náhodným provozem vlaků bude vypadat opravdu blbě.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » pon 02 led, 2023 7:25 pm

Pánové, opět díky za Vaše připomínky. Jak mne zde výše upozornil Zlámalík (za což mu také moc děkuji), před svátky se tohoto návrhu k mému příjemnému překvapení chopil Milan Ferdián (zde viewtopic.php?f=49&t=14188&start=45 ) a geniálně ho zušlechtil a zjednodušil. Tím pádem by mohlo být vyřešeno. Alespoň jsem si to myslel. Milan totiž pro navrhované úpravy využil kolejivo Kuehn. Ale když jsem zde na fóru pročetl vlákno, které se tomuto kolejivu věnuje, byl jsem dost na rozpacích z mnoha stížností na kvalitu tohoto kolejiva. Zkusil jsem proto návrh překreslit s využitím výhybek EW2 a obloukovek IBW (ve skrytých částech jsou použity EW1). Severní stanici jsem trochu zkroutil do oblouku, abych aspoň trochu získal na délce staničních kolejí. U jižní zastávky jsem přidal jednu kolej. Rád bych se zeptal, co na tyto úpravy říkáte.

Jinak všem přeji zdravý a úspěšný rok.
Přílohy
Rudikov_06.jpg
Libor
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Jirkátor » pon 02 led, 2023 7:50 pm

Celkové pojetí se mi líbí. Myšlenka je to dobrá. Moc se mi ale nelíbí ty pokroucené šturci vpravo nahoře, chtělo by to trochu učesat. Asi bych přidal jednu kolej k hornímu skrytému nádraží. Taky bude dobré nějak opticky oddělit ty dva odvratné šturcy ve střední části.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1038
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » pon 06 úno, 2023 2:03 pm

Projekt nespí. Pustil jsem se do stavby rámů. Díky pochopení mého zaměstnavatele nemusím tyto "špinavé" práce (řezání, broušení ...) tahat domů a můžu si vesele prášit po pracovní době ve firemní dílně. Spojení segmentů jsem si vymyslel trochu netradičně, nevím, zda se osvědčí, ale třeba to někoho inspiruje. Pro spasování polohy jsem využil narážení matice M8 - matice je zevnitř jednoho segmentu vždy zapuštěná tak, aby vyčnívala ven a leze do díry v protějším segmentu. Čela segmentů mám z bukové překližky tl.18 mm, jsem přesvědčen, že díry, do kterých lezou zmíněné narážecí matice se hned tak neomačkají. Hned vedle těchto pasovacích matic mám také naražené matice z opačné strany, které umožňují šetrné roztlačení (rozpojení) segmentů bez použití nějakého šroubováku nebo páčidla (šroub tlačí proti vlepené kovové podložce).
Mechanické spojení čel dvou segmentů zajistí i jejich elektrické propojení pomocí sady kovových banánků a zdířek, které jsou v čelech vlepeny. Nevím, jak se toto osvědčí, ale nedělám si z toho hlavu, v nejhorším prostě doplním dráty s konektory.
Přílohy
03.jpg
02.jpg
01.jpg
Libor
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » pon 06 bře, 2023 4:43 am

Pomalu postupuji vpřed - základ jižního křídla se blíží k cíli.
Přílohy
04.jpg
Libor
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » čtv 29 čer, 2023 4:57 am

Pomalu pokládám koleje, pořád mi ale vrtá hlavou, zda nemám trochu rozkošatit jižní nádražíčko s vlečkou pro nakládku dřeva. Přemýšlím, že bych u té vlečky postavil případně i pilu. Ale nerad bych to přepískl. Načrtnul jsem ve Scarmu několik variant, které mne napadly - co si o tom myslíte?
Přílohy
RudikovJihVarianty.jpg
Libor
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod StandaR » čtv 29 čer, 2023 6:02 am

Nebude to z té hlavní stanice moc krátká cesta? I když, ono se to dá hnát přes ty skryté části aby se cesta prodloužila, ale to si zase moc jízdy člověk neužije. Hlavní je ale vždy aby to vyhovovalo tobě 8) záleží nejvíc jestli máš radši frmol ve stanici
StandaR
 
Příspěvky: 644
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » čtv 29 čer, 2023 11:04 am

Cesta z hlavní stanice bude krátká v každém případě, to je dáno šířkou pokoje, ve kterém bude kolejiště nainstalováno, s tím bohužel nic neudělám. A tuto délku tratě z hlavní stanice žádná z načrtnutých variant neovlivní. Chtěl jsem se zeptat, jak nejlépe vyřešit v jižní stanici pravé zhlaví s vlečkou - zda vlečku rozvidlit na dvě koleje či ne. A pokud ano, zda tu rozvidlující výhybku dát hned do toho pravého zhlaví (obr. druhý shora nebo též úplně dole), nebo zda dát kus rovné koleje a až potom rozvidlující výhybku (3. a 4. obrázek shora). Mi by se asi líbilo dát mezi zhlaví a rozvidlující výhybku kus rovné koleje a k té výhybce potom postavit něco jako hodně zchátralou budku pro příležitostného výhybkáře, ale nevím, jestli by to nebyla úplná blbost zcela bez opory v realitě. Proto chci poprosit zkušené borce o jejich názor. Počítám, že na vlečku by zajížděly jen krátké soupravy loko+1-2 krátké vagóny, takže zkrácení vlečkových kolejí by mi nevadilo. K jedné koleji vlečky bych poslavil menší pilu, druhá kolej pro nakládku kmenů.
Díky za Vaše názory.
Libor
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Libor » pon 20 lis, 2023 4:57 am

Poté, co jsem zde na fóru několikrát s otevřenou pusou přečetl Zlámalíkovu Malou Paku jsem se opravdu velmi dlouho rozmýšlel, než jsem sebral odvahu zde ukázat, že i stavba tohoto mého kolejiště (sice jen mírným tempem) pokračuje. Zatím je kolejiště stále jen na provizorních nohách na provizorním místě. Na fotkách je severní stanice, za ní budoucí severní skryťák. Včera jsem začal první testovací popojíždění, při kterém jsem opravoval některá chybná zapojení v podpalubí.
Přílohy
06.jpg
05.jpg
Libor
 
Příspěvky: 117
Registrován: sob 19 led, 2008 8:40 am

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod milan ferdián » pon 20 lis, 2023 6:56 am

Vidím, že jsi ve stanici přidal další kolej a celou stanici si učesal podle sebe. Hlavně si pohlídej sjízdnost a elektrické rozvody. Opět, držím palce.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: TT: U 250-220-250

Příspěvekod Zlámalík » pon 20 lis, 2023 10:00 am

Klid, Malá Paka je fakt malá, to je takové šperkařství a stavět to tři sezóny taky není nějaká závratná rychlost, na takovej pidikousek...
Takže odvahu a sem s tím, nikdo nejsme kouzelníci a každý nápad se počítá! Líbí se mi ta stanice do oblouku!
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1828
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků