Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » sob 30 kvě, 2020 8:55 pm

Tentokrát o pokroku nemůže být ani řeč. Skoro bych řekl že jde o krok zpátky - kvůli výměně oken jsem musel zdemontovat polovinu kolejiště, aby se dostali montéři k oknům. Takže současný stav je hodně daleko k provozu schopnému.
Abych to neviděl jenom černě, tak lze říci, že jsem si ověřil, že díly jdou zdemontovat :) A dokonce bych řekl, že je zde i reálné pozitivum v tom, že jsem zatím na rámu R3 mohl v sedě (a tudíž jednodušeji) montovat elektrické zapojení. Namontoval jsem dekodéry obsazení a připojil na ně všechny koleje. Bylo to podstatně jednodušší, než to montovat v leže na zádech a nad sebou :)

Současný stav :
https://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejiste-ram_skryte_patro/1440222795 + 2 další.
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » ned 10 říj, 2021 8:09 pm

Zdravím své přátele a ty, co mi fandí.
Uběhlo skutečně hodně času od mého posledního příspěvku. Skoro by to mohlo vypadat, že zase další velký projekt umřel a nebyl dokončen, jak někdo na začátku mé stavby maloval čerta na zeď.
Ne, není tomu tak. Pouze jsem se nemohl mému koníčku téměř vůbec věnovat, kvůli tomu, že jsem se stále musel věnovat stavebním pracem na našem domě (Problémy se objevovaly rychleji, než jsem je stíhal opravovat)....
Takže moje pomalé tempo výstavby kolejiště se ještě zpomalilo. Tak jak to teď vypadá ?
Myslím, že mám momentálně největší modelové kolejiště, minimálně v Česku, možná i v Evropě. Aktuální vzdálenost mezi oběma konci kolejiště je nyní 2 km (ano 2000 m). Bohužel mezi nimi chybí 1990 m kolejí. :lol:
Na vysvětlenou - když jsem začátkem minulého roku musel kolejiště rozdělat, tak další pozitivní věc byla, že jsem si ten poslední díl (Rám 4) převezl na místo mého stavebního úsilí. No a když velice zřídka jsem vyšetřil trochu času (asi tak jeden nedělní podvečer za měsíc nebo dva měsíce), tak jsem mohl maličko něco udělat. Samozřejmě, vždy jsem strávil nejprve spoustu času tím, že jsem vlastně zjišťoval, kde jsem před dvěma měsíci skončil, .... no a pak jsem malý kousíček udělal. Takže o velkém pokroku nemůže být řeč, ale přece jen se práce nezastavily úplně. Jen jsem už neměl ani čas, ani sílu o tom psát, nebo zveřejňovat fotky.
Takže jak jsem se posunul ? Na Rámu R4 jsem udělal :

- rozvod sběrnic J- K, + J-řídící,
- rozvod pro zpětnou smyčku, včetně modulu zp. smyčky a upravených (4-úsekových) snímačů obsazenosti
- napojení kolejí na sběrnice, včetně osazení snímačů obsazenosti https://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejiste-ram_skryte_patro/1510423255
- vyrobil jsem 21 servopřestavníků (moje konstrukce ver. 4) viz - foto https://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejiste-ram_skryte_patro/1510423268
- na provizorní desce jsem testoval ovládání třícestné výhybky a vytvořil jsem si mechanickou blokádu proti nepovolenému chodu jazyků (o tom blíže příště)
- 10 servopřestavníků jsem namontoval na kolejiště (dokončeno dnes), včetně toho ovládání třícestné výhyky
- mám připraveno 6 dekoderů servopřestavníků pro montáž
Navíc mám rám nastojato, což je mnohem jednodušší práce
Není to sice nějaký velký pokrok za rok a půl, ale slovy klasika - "nemusí pršet, stačí jen když kape...." .

V této souvislosti mě napadla jiná věc. Pokud se podívám na svůj starší příspěvek http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=7415&start=45#p233904, zjišťuji, že jsem v mezidobí minul významný okamžik - řekněme v 5/2020 oslavilo moje kolejiště 10. výročí od zahájení mých prací na něm !
Nebyl ani čas to oslavit nějakou železniční akcí na kolejišti :cry: - konec konců, ani není momentálně na čem.....
Jak jsem psal dříve, žádné termíny si neastanovuji, takže jsem ani žádné termíny nemohl nesplnit ( tudíž stavím stále podle plánu :D :D :D ), nicméně v koutu duše přece jen byla malá myšlenečka, že by desetileté výročí mohlo znamenat dokončené skryté patro, včetně napájení (snad bez zpětných ohlasů na R3+R4.) a možný KONEČNĚ provoz v oválu (přes obě vratné smyčky). Já jsem si vlastně ještě na kolejiští nemohl pustit vláček a chvíli se dívat, jak jezdí. Doposud to bylo pořád jen tam a zpět... :cry:
No nic, tak to bude třeba ke dvanáctiletému výročí - takový tucet let je také významný milník ne ? :)

Tak zase někdy příště (třeba o výročí ?) :lol: :lol:
Naposledy upravil Ales dne čtv 28 črc, 2022 10:00 pm, celkově upraveno 1
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » čtv 28 črc, 2022 9:57 pm

Tak jsem s hrůzou zjistil, že tucet let od zahájení stavby již utekl (5/22) - viz předchozí příspěvek. S hrůzou ne proto, kolik jsem to udělal (nebo spíš neudělal) , ale jak rychle ten čas běží.

Jak si asi domyslíte z předchozí věty, tak zatím stále nemůže být řeči o oslavě dokončení spodního patra (viz minulý příspěvek). Na druhou stranu nemohu říct, že se nic nepovedlo. Rám 4 je už těsně před dokončením. Už mi tam zbývá jen zapojit vstupy do posledního modulu zpětných ohlasů S88 a všechny moduly propojit sběrnicí. Zde jsem musel ale provést optimalizaci, neboť jsem se dostal na hranici mé centrály Nano-X, která zvládne 16 modulů po 8-mi vstupech (128). V rámci řešení jsem potřeboval i ponechat rezervu pro doplnění části skrytého nádraží s kusými kolejemi, které jsem zatím nemontoval, ale nyní jsem se rozhodl je doplnit, protože teď už to v mých podmínkách bude dávat smysl.
Tímto se Rám 4 dostal před Rám 3, kde ještě všechna elektronika a ovládání chybí (neboť je ty 2 km daleko...).

Takže malý popis nových foto :
- vyrobené moduly S88 - https://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejiste-ram_skryte_patro/1549817619
- nainstalované servopohony, dekodéry - https://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejiste-ram_skryte_patro/1549815382 +2 další
- "projekt" modulů S88 (asi 5. varianta, po optimalizacích co do počtu, tak do délky vodičů - https://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejiste-ram_skryte_patro/1549815412

A co dál ? Moje kolejiště čeká velká změna... ale o tom zase příště ( https://samone.rajce.idnes.cz/02-Koleji ... 1549815422)

P.S. ještě jsem si "hrál" s ovládáním trojcestné výhybky z centrály, ale to ještě nemám úplně hotové, tak toto téma stále ještě odsunu na příště...
Naposledy upravil Ales dne čtv 10 lis, 2022 9:58 pm, celkově upraveno 1
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » čtv 11 srp, 2022 8:27 pm

Nemám rád plevelení vláken, nicméně tady jde o "moje vlákno" , tak si sám sobě dovolím malou upoutávku pro vás.
Na letošní dovolené jsem začal přemýšlet nad jedním malým projektem. Pokusil jsem se jej popsat ve vláknu v příslušné sekci, ale protože mi jde o poměrně rychlou odezvu, zda to má smysl, nebo ne, zda pokračovat nebo zrušit, tak si zde dovolím na ten můj projekt upozornit tímto odkazem :
Projekt mapy železničních zajímavostí
Vaše reakce tamtéž velmi uvítám!
Děkuji dopředu.
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » čtv 10 lis, 2022 10:21 pm

Jak asi mnozí odhadli z poslední fotky, moje kolejiště se stěhovalo do nových prostor. A zde se všechny (4) díly zase konečně společně sešly. Jsem z toho velice šťastný ! :D Ještě jsou sice rámy ve vertikální poloze, ale výhled je, myslím, pozitivní. Budu jej mít mnohem lépe přístupné, než dříve. A to nejenom proto, že bude pouze o patro níž (místo 4 pater, resp. 2 km vzdálenosti), ale současně i místnost je v obou rozměrech o 0,8-1 m větší, takže už nebude to moje U oběma rameny úplně u zdi a bude přístupné i z vnější části. To bude perfektní pro pozdější další stavbu. Sice se nabízí zvětšit rozpětí U (stačilo by pouze vložit libovolně dlouhý díl se třemi paralelními kolejemi), ale to jsem po nějaké úvaze zavrhl. Ve skryťáku by to šlo takto jednoduše, ale ve viditelném patře by to znamenalo asi částečně upravit Milanův projekt, a do toho se nehodlám pouštět.
Raději jej nechám takto více přístupné, což mi umožní se dobře (obejítím) dostat k oknům a i na "spodní" stranu U (tj. stranu u oken).
Další výhodou nového prostoru je, že má denní světlo přes velká okna s mřížemi a některé další výhody. Jsem z toho velice nadšený, :D :D neboť najít ho (a posléze hlavně získat) nebylo vůbec jednoduché. Rozměr místnosti byl problém, a když se něco velikostně rýsovalo jako uspokojivé, tak zase byly špatně dveře...
Připojil jsem pár foto dokončené elektroniky na rámu R4 - https://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejiste-ram_skryte_patro/1568084001 + 5 následujících
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » pát 18 lis, 2022 10:00 pm

JAk jsem psal kdesi dávno, nedával jsem si žádné termíny, do kdy co chci mít, abych se zbytečně nehonil a nedělal jen proto, aby bylo něco hotovo. Nicméně, všechno je jednou poprvé ... Tak jsem dospěl k rozhodnutí, že si přece jen nějaký termín stanovím. Proč ? Jak jsem v létě už poznamenal, "nestihl" jsem ani 12. výročí zahájení stavby oslavit funkčním skrytým kolejištěm.... Takže by se mohlo třeba stát, že bych jej dokončil ke 13. výročí - a toto číslo nemám rád :shock:
Tak bych chtěl mít hotovo za 12,5 roku :) (to je 1/2 ze 25, to je hezké číslo, ne? :D )
No a blíží se Vánoce, a vypadá to, že Ježíšek něco pěkného donese. A já jsem ještě vlastně v podstatě nevyzkoušel ani dárečky od předchozích dvou (3?) Ježíšků :(
Tak jsem se rozhodl, že si mimořádně stanovím cíl, a to dokončit skryté kolejiště (tj. chybějící rám R3) do Vánoc, aby se dalo po všech částech po Vánocích jezdit...

Toto rozhodnutí není úplně ze dnes, ale takto jsem se tak rozhodl začátkem září. Stanovil jsem si i nějaký harmonogram- plán práce :) aby to bylo realizovatelné ... V zásadě dnes již mohu i částečně hodnotit, jak se mi vede. Nu, posuďte sami :D
1) září 2022 - "upgradovat" nohy ke kolejišti (na třech rámech, tj 12 noh), aby bylo posouvatelné (hotovo asi 4.10)
2) říjen 2022 - osadit všechny servopohony na rámu R3 (hotovo 7.11)
3) listopad 2022 - kabeláž napájecí R3 (instalace zdroje pro dekodéry, instalace dekodérů, připojení servopřestavníků, napájení srdcovek) - (mám 2 ze 4 položek, ty lehčí :) )
4) prosinec 2022 - instalace S88 na R3, upgrade nohou na R3 + montáž dohromady
No a pak se už kolejiště konečně postaví na vlastní nohy (zase)... :D

Mám sice drobné zpoždění, na prosinec toho taky není málo,... ale věřím, že vše doženu .... dám pak zprávu :)
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Toch » pon 21 lis, 2022 11:04 pm

Držim place! I když letos jsou "mezisvátky" teda fakt ukrutně krátký. Já budu rád když se všema návšťěvama urvu 2 dny na stavbu.
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 115
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » stř 07 pro, 2022 8:29 pm

Díky.
Ano, "mezisvátky" jsou krátké, proto jsem se rozhodl je podpořit ještě dovolenou před Vánoci :)

Chápu, že je všem asi celkem jedno, jestli budu "mezisvátky" jezdit nebo ne, nicméně se přece jen chci pochlubut, že i třetí etapu (listopad = kompletní napájení) jsem už dokončil. Dokončil jsem včera (6.12. ) Sice drobné zpoždění trvá, ale nenarostlo, dokonce jeden den jsem ukrojil :D
Myslím, že tím pravděpodobnost sestavení celého kolejiště do Vánoc vyznamně vzrostla... v zásadě zpětná vazba S88 není nutnost pro ježdění (stejně zatím nebudu mít ovládací panel s jejím vyvedením - pro rámy R3 a R4), ale přesto bych rád měl HW :) hotov.

Takže současný plán na prosinec mám :
- definovat pozice umístění modulů S88
- namontovat moduly
- pomocná napájecí linka 5V (až od centrály, s protažením až k poslednímu rámu R4 (tam už je))
- udělat sběrnou kabeláž (připojení detektorů obsazení a kontaktů výhybek k modulům S88)
- komunikační kabeláž sběrnice S88
To vše ideálně do 20.12. A od 21.12 budu montovat nové nohy (se zpevněním) a sestavovat dohromady. Oživování (testování, programování krajních pozic serv...) už počítám tedy po Vánocích.
Pokud bych ty výše uvedené body do 20.12. nestihl, tak se to dodělá už vleže pod kolejištěm (v zásadě jde většinou vždy pouze takto jen o změření délky a potom montáž hotového káblíku). To už není tak hrozné, to půjde.

Takže ty Vánoce vidím celkem pozitivně :D :D
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » úte 20 pro, 2022 9:58 pm

Dnešní příspěvek bych nazval "NOHY"
Jak píši výše, první etapa mého termínovníku byla "upgrade" nohou. Dříve jsem měl kolejiště v místnosti od zdi ke zdi. Nevýhodou je horší přístupnost, ale velkou výhodou je, že jsem mohl dělat co jsem chtěl, a kolejiště se ani nepohnulo (bylo zapatkováno -tj. pouze opřeno- dřevěnými patkami s nalepeným kouskem kůže do stěn). Proto mi stačily jednoduché svislé nohy, které jsou dvěma vratovými šrouby uchyceny do rámu. Nebyly zde žádné boční síly. Pro jistotu jsem již tehdy udělal i tyto přímé nohy ze dvou latěk spojených do L. Výhodou je velká pevnost při malé váze nohy. Takže mohu spoléhat na to, že se samotná noha sama o sobě v žádném směru neprohýbá.
Dnes tedy už musím uvažovat nějaké boční síly. Kolejiště (řekněme levé rameno tvaru U, při pohledu z zvrchu do U) sice bude stát u jedné stěny (v jednom rohu), ale nazýval bych to základní polohou. Teď si budu moci dovolit ten luxus, že zbývající dvě ramena toho U budu mít přístupné i z vnější strany s prostorem asi 80- 100 cm kolem. To bude perfektní pro stavbu (šířka všech ramen mám 110 cm, a na koncích - tj. vratné smyčky - 140 cm). Jak už jsem psal, nebudu kolejiště zvětšovat, byť by to bylo celkem jednoduše možné.
No a abych se dostal i na to zbývající rameno z obou stran (které bude stát u zdi), kolejiště pro jeho stavbu (tj. na měsíce/roky) přesunu do protějšího rohu (diagonálně). Pokud bych to neudělal diagonálně, neotevřu dveře (jsou naprosto přesně na těch 140 cm levé zpětné smyčky, jako by to bylo na to moje kolejiště postaveno :) )
Takže k věci.

Na prvním rámu jsem si chtěl ověřit některé možnosti. Ještě než začnu dělat šikmé vzpěry (které v každém případě lehce omezí pohyb pod kolejištěm a přístupnost některých míst ze spodu), tak jsem zkusil upevnit uložení nohy těsným dolepením malých špalíčků dřeva kolem nohy. (viz foto) . Nazvěme to upevnění "verze 1".
Protože mám tři nohy z těch 16-ti provedeny pořádnou dřevotřískovou nohou (lamino tl. 28 mm, - tehdy mi lišty došly - a tyto 20 cm široké nohy byly jen u zdí, kde ničemu nepřekážely), tak jsem v duchu konstrukce nohy (ve směru plochy nohy jsou naprosto pevné i na těch dvou šroubech) doplnil trojúhelníkový kus lamina kolmý na ten pevný směr, a uchytil dalším šroubem (verze 2).
U verze 3 jsem k laťové noze doplnil dvě kolmé vzpěry (překližka 5 mm, délka asi 25-28 cm). Vzpěry jsou zadlabané do nohy, původně na obou koncích šroubované pomocí vratových šroubů (průměr 5 mm, délka 25-50 mm). Po vyzkoušení mi vadilo, že mají ty šrouby dohromady celkem velkou volnost. Je to dáno jak velikostí vrtané díry, tak i měkkostí dřeva (smrk). Tak jsem nejprve ten šroub v noze nahradil lepeným spojem zajištěným dřevěným kolíčkem. Však, nakonec, ony se ty vzpěry od nohy odmontovávat nemusí. V kombinaci se zádlabem (který je zajišťuje i stranově) se pevnost nohy nesrovnatelně zlepšila.
Teď už jen zbývalo vyřešit tu vůli spoje vzpěry a rámu. Vzhledem k tomu, jak píši o vůli vrtání, tenkého šroubu a měkkého dřeva, tak jsem nakonec vyřešil také "stolařsky". Místo šroubů jsem do rámu udělal díry 8 mm, vlepil bukové kolíčky a na ně nasunu vzpěry. Překližka se krásně podá při ohýbání na konec kolíku, ale potom vlastní pružností drží "rovná" při rámu - nehledě na to, že na kolíku je vždy naražená, neboť tam je vůle spíš záporná (kolík je větší než díra, v těch vrubech). Takto vznikla verze 4, kterou jsem už potom u všech dalších noh použil. Žádné vymačkávání smrku, tvrdé dřevo na polotvrdé, velký průměr.
No, a kdyby snad chtěla překližka vypadávat (nepředpokládám), není nic jednoduššího, než kolík seříznout dle překližky, a do něj zašroubovat (s předvrtáním) šroub s podložkou. Nemůže to vypadnout. Ještě jednodušeji to lze vedle kolíku dát jeden malý šroubek, který zafixuje překližku k rámu a nedovolí ji se posouvat na kolíku. Tak jsem to v jednom místě nakonec udělal, neboť tam byla noha kousek dále od roviny rámu, takže překližka lehce odstávala.

Fotky jsou ve fotogalerii https://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejiste-ram_skryte_patro/1572524583 + 7 dalších
Naposledy upravil Ales dne stř 13 zář, 2023 7:29 am, celkově upraveno 1
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod ondřej001 » stř 21 pro, 2022 6:42 am

Ahoj,
nohy jsem také řešil pro lepší manipulaci s jednotlivými částmi. Dřevěné jsem zavrhl hned na začátku, kolečka také - mám lino. Podívej se na foto. Je to vlastně ližina se stavěcíma šroubama a nalepeným tech. kobercem upevněná v pevném rámu do U. Nic se neláme, jde to seřídit a když se mázne lino voskem tak to jede jak po másle :lol:
Přílohy
rám.jpg
ondřej001
 
Příspěvky: 336
Registrován: čtv 19 lis, 2020 6:48 pm
Bydliště: Mnichovo Hradiště

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » stř 21 pro, 2022 11:48 am

Ano, také super řešení.
Já jsem dřevěné nohy měl již od začátku (před 12-ti lety). Nechtěl jsem je spojovat dole, neboť to potom trochu omezuje pohyb pod kolejištěm, takže mým cílem byl minimální dopad do "průlezného profilu".
Na podlaze mám nyní dlažbu, na stavěcích šroubech je nalepený kousek kůže a také to pěkně jezdí, do všech směrů (zatím tedy zkoušen jednotlivý díl). Posun celého kolejiště vyzkouším již asi brzy :)
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » sob 25 úno, 2023 10:44 pm

Tak se vrátím k předchozímu tématu - a to k cíli sestavit celé skryté patro do Vánoc a mezi svátky si zajezdit. Jak se mi to povedlo ? Nuže, posuďte sami.

Celkem jsem si věřil, že to zvládnu, že to bude v pohodě :) tak jsem si na 28.12. na 14. hodinu pozval (už koncem listopadu) návštěvu s 3-letým klukem, že si budou moci zajezdit... Tím jsem si na sebe upletl druhý bič....

No nakonec to bylo asi takto :
do Štědrého dne jsem tedy všechnu elektroniku namontoval ze spodu na rámu R3, o dvou vánočních svátcích jsem dodělával k němu nohy programoval jednotlivé přestavníky, řešil další záležitosti elektroniky a postupně dával dohromady. Musím se pochválit za moje centrovací spoje (viz http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=7415#p126706), fungovaly perfektně. Přiložím nějakou fotku opětovného spojení do galerie.
Přesto, že se spojováním rámů nebyly problémy, přece jen se objevovaly drobné dodělávky ze spodu, které bylo nutno v průběhu procesu dořešit (chybějící propoj -vodič, posun svorky, ....) takže v zásadě spojení každého rámu si vzalo cca 1 den. Poslední práce (ze spodu) jsem zahájil 28.12 ráno. Zbývaly ty elektrické záležitosti, např. že jsem zapomněl instalovat kabel na přivedení napájení 15V stř. ke spoji R2/R3 (dál už rozvod byl). Z časových důvodů jsem nepřipojil zpětná hlášení z rámů R3+4 - kabel bylo potřeba doměřit a udělat - stejně se zatím nemá kde zobrazovat (dobře jsem udělal, neboť to nemám dodnes. Později se k tomu vrátím, neboť se tam určitá nedokonalost/problém? vyskytl).
No nebudu dále napínat, jestli jsem to stihl nebo ne - asi 5 minut před domluveným příchodem jsem zapnul napájení, a zkusil jednu mašinu na rámu R4 (nejdále od napájení). Mašina se rozjela, tak jsem ji hned zastavil a v rámci 10 minut jsem rychle začal z několika krabic vybalovat a rozmísťovat ve spěchu veškeré doplňky, které jsem za ta léta stavby nashromáždil (i z předchozího testovacího kolejiště, a kterém jsem psal v úvodu). Návštěva byla už v předsíni :o :shock: :!: a já jsem ještě rozmisťoval poslední domky....
No a jak proběhla "kolaudace" ? :wink:
Kupodivu, až na nedoléhání dvou výhybek (jen vypínače pro zpětnou vazbu pro signalizaci, nikoliv srdcovky - a to ve starší části na rámu R2 -tj. prvně montované výhybky) všechno fungovalo téměř bezchybně !!! Návštěva si perfektně zajezdila, dítě bylo spokojené, tatínek taky a já ..... po velké počáteční nervozitě, co kde bude zlobit, samozřejmě taktéž :lol: 8)

Takže si KONEČNĚ MOHU, PO 12,5 LETECH pustit vláček dokola !!!!!!!!! :D :D :D :D :D :D

A kompletní stav na (po) prvním ježdění je zde : https://samone.rajce.idnes.cz/02-Kolejiste-ram_skryte_patro/1579331325 + 2 další
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » úte 02 kvě, 2023 6:46 pm

Dovolil jsem si zveřejnit malé video z mého kolejiště - záběry ze začátků provozu CELÉHO kolejiště (tj. tedy celého budoucího skrytého patra).

Řekl bych, že se jedná o první část z připravované série klipů "moje NEJ", kterými bych chtěl trochu představit kolejiště.
Zde je nejdelší osobní vlak, který lze na mém kolejišti nejen provozovat, ale hlavně odstavit - tak, aby nezasahoval do jiné vlakové cesty a neblokoval nijak další provoz na kolejišti. Tj. odpovídá tedy délce dvou nejdelších odstavných kolejí.

Kromě tohoto hlavního tématu vám to přinese malý náhled na současný stav a uspořádání celého kolejiště. Sám jsem příjemně překvapen, z kolika různých úhlů mohu teď dělat záběry, když mám kolejiště jen u jedné stěny - ve srovnání s dříve, když bylo obklopeno stěnami ze 3,5 stran... :-)

A poslední věc, kterou bych možná zmínil má souvislost s tím, na co jsem byl upozorněn v souvislosti s mojí konstrukcí základní roviny (viz příspěvek http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=7415&start=15#p142415 a asi 6 dalších - končí to mým popisem, jak jsem to řešil (asi by se těžko citovalo vše, proto si dovoluji raději přiložit ten odkaz).

Domnívám se, že toto video v čase 0:24 -0:34 trošku dává hmatatelnou odpověď, jestli je dřevotříska problém nebo ne. Zde při jízdě přímo ke kameře bych řekl, že je možná vidět, že se mašina nijak nepropadá a jede přímo, celou tu délku (je to nejdelší přímá trať s dobrým pohledem kamerou). Samozřejmě, blízko k portálu tunelu se zakýve, ale všichni víme, že přes výhybky (zde 4 za sebou) to není nic neočekávaného. Tento segment jako takový je už nějakých 15 let slepený, koleje na něm jsou jen pár let, ale ty samozřejmě nic neváží, stejně tak jako příležitostný průjezd vlaku tomu nijak neublíží.
Takže myslím, že zatím tato konstrukce docela drží ....čistě ze svého pohledu bych to hodnotil jako dostatečné.

A tedy ten odkaz na video : https://youtu.be/fRbJaoaTB7w
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » sob 06 kvě, 2023 7:21 pm

Pro dnešní příspěvek si dovolím citovat sama sebe. Chtěl bych si doplnit ten dříve uvedený časový průběh mé stavby... Toto berte spíš jako můj "deníček", asi Vás to nijak neobohatí, ale když už jsem to jednou sepsal, tak bych si to pro sebe zaktualizoval.

Ales píše:Jak jsem se díval, je to teď 5 let od založení tohoto mého vlákna. Při tomto výročí jsem si chtěl udělat malou rekapitulaci, abych získal představu, co jak dlouho trvalo. Možná to bude zajímavé i pro někoho jiného.
Prvně musím zmínit, že se fakt tomuto koníčku mohu věnovat velmi málo. V průměru bych to odhadl tak na jednu neděli měsíčně přímo na kolejišti. Přípravné práce (zejm. elektronika) navíc ještě pár večerů v měsíci, možná ještě nějaké to odpoledne. Podle toho taky můj postup vypadá, a nemohu se rovnat s jinými borci zde, kteří zvládnou nemožné na počkání a zázraky do tří dnů. Možná toto bude odstrašující příklad pro jiné :D , aby věděli, do čeho se pouští.
Takže :
------- 5/2010--------------- po dohodě s Milanem F., že mi nakreslí návrh, jsem sepsal zadání
-------12/2010-------------- Dostal jsem kompletní návrh
rok 2011---------------------- následovalo rozkreslení poloviny skryteho patra v AutoCAD do detailů
----- 04/12 --------------------rozebráni "testovacího" kolejiště a reálný začátek stavby
rok 2012---------------------První rám R1 - dřevopráce (tj. 1/4 skrytého patra)
----- 01/13--------------------Druhý rám R2 - dřevopráce
rok 2013 -------------------Koleje R1+R2
roky 2014-15-jaro 16-------Elektro+elektronika pro R1+R2
léto 2016 --------------------R3 - dřevopráce
podzim 2016-léto 17---R4 -dřevopráce (tj. celé skryté patro dokončena "hrubá" stavba)
2. pol. 2017 ----------------Koleje R3 (větší část)
jaro 2018 ------------------Koleje R4

Takže mám za sebou 7 let stavby (od rozhodnutí jít do toho). Asi ještě nemohu ani říci, že se začíná rýsovat konec první velké etapy, což by mohlo být celé skryté patro. Zbývá mi tu položit koleje cca 1/4 patra, ovládáni 20ti výhybek, udělat větší polovinu elektroniky DCC, udělat větší polovinu zpětné vazby S88, udělat ovládací panel na 1/2 skrytého patra. Teď bych mohl něco plánovat, což ale zásadně zde nedělám, proto jen vyslovím odhad, že při 10ti letém výročí by skryté patro mohlo být hotovo..... Uvidíme.



Takže jak jsem pokračoval ?.... ještě pomaleji, protože jsem se pokoušel, proti své vůli, opravit nějaký domek, než jsem to před asi rokem a půl vzdal.

prosinec 2018 --------------------zbytek kolejí R3 (napojení na R4). VŠECHNY KOLEJE položeny.
2019 -------------------------------NIC, .......stal se ze mě zedník, izolatér, fasádník, dlaždič, klempíř a bůhví kdo ještě...
leden 2020 ---------------------- demontáž R3,R4 (výměna oken). Kolejiště neprovozní.
duben 2020 --------------------- výroba 21 ks servopřestavníků
léto 2020 ------------------------ převoz R4 na "stavbu", instalace "nastojato",
zima 2020/21 ------------------- R4 instalace základního napájení (kabeláž)+dekodéry obsazení (běžná teplota při práci +2 - +8 st.C) **
květen 2021 ------>
...........> ---- duben 2022 --- R4 - servopohony, dekodéry, výroba všech S88, .... (08/21 - vzdávám své stavařské úsilí)
květen 2022 -------------------- chystáme se na stěhování, všechny rámy do "svislé" polohy, instalace převozních nohou, kryty čel.
červen 2022 -------------------- STĚHUJEME SE. Rámy R1-3 a R4 se zase setkaly v jednom stěhovacím autě
......... A ZAČÍNÁ SPRINT do cíle etapy :D :
srpen 2022 ----------------------- R4 instalace S88. R4 HOTOV.
září 2022 ------------------------ upgrade nohou R1+ R2 + R4
říjen 2022 ----------------------- servopohony na R3
listopad 2022 ------------------- kabeláž napájecí R3 (zdroj pro dekodéry + dekodéry, připojení servopřestavníků, napájení srdcovek
prosinec 2022 ------------------ instalace S88 na R3, upgrade nohou na R3 + montáž všeho dohromady, ZPROVOZNĚNÍ.
únor- březen 2023 ------------- zprovozňování zpětné vazby z S88 přes Z21(dccmm.cz) do aplikace Z21 mobile

Vysvětlivka : ** = R4 byl uložen v neobývané nevytápěné dřevěné chatce, okna s jednoduchým zasklením.... Na práci jsem si vždy pustil na ruce infrazářič, před nohy postavil malý přímotop a dvě hodiny v něděli večer se tomu věnoval. Myslím, že svůj koníček skutečně mám rád... :)

Tak to je, můj deníčku, zatím všechno.
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

Re: Velké kolejiště H0, 420*340 cm, tvar U, epocha V

Příspěvekod Ales » pát 14 črc, 2023 7:14 pm

Dnes jsem si připravil zase další video.
S trochou nadsázky by se také dalo zařadit do započaté série "moje NEJ", i když jsem to původně neměl ve svém záměru. Toto by se mohlo nazvat "Jeden z NEJkratších osobních vlaků". Nicméně zde o délku až tak zase nepůjde. Dokonce by se dalo říci, že to nemá ve vláknu věnovanému stavbě modelového kolejiště co dělat. To by sice mohla bÿt pravda, nicméně já toto vlákno spíš pojímám jako historie toho, jak postupně buduji moje kolejiště a to nejenom fixní část (tj. vlastní kolejiště), ale i pohyblivou část - tj. co mi tam jezdí. Ale následující řádky i osvětlují určitou vlastnost mého kolejiště (centrály) a jak řešit toto omezení. Takže se stejně vlastně kolejiště týkají...
Poměrně nedávno (tak 2-roky zpět) jsem si pořídil motorák M152 s jedním přívěsným vozem. Moc se mi líbí a tak jsem si k němu sehnal a dokoupil nyní ještě druhý přívěsný vůz (stejný typ BLm, ale jiného čísla). a když jsem je konečně začal zprovozňovat na mém "prozatímně provozním" kolejišti, tak jsem narazil na některé problémy. Zejména systém ovládání funkcí od Roco, který mi teda k srdci nepřirostl, nedostatek funkčních tlačítek a hlavně určitý problém s provozem s centrálou Nano-X. V zásadě jde o to, že centrála má funkce F0-F12 jako spínače (tj, udrží si jejich poslední stav), ale funkce F13-F28 bere jako tlačítka a nedrží jejich poslední stav.
Proto, pokud zapnete nějakou funkci z horní části (jako vypínač) - např. osvětlení prostoru pro cestující, a potom s odstupem aktivujete další jinou funkci, osvětlení zhasne, neboť centrála si nepamatuje "zapnuto" a posílá aktualizaci "vypnuto" ....
Jak jsem si to tedy přenastavil, a hlavně co NEJDE vyřešit je v popiscích videa.
(to nejde je trochu s rezervou, jedna věc z těch dvou zmiňovaných by šla přepojením vývodů..., třeba to někdy zrealizuji, až budu muset otevřít motorák z jiného důvodu...už je po záruce)

Odkaz na video https://youtu.be/bVGRU3s6R6Y.
Mám radost, že jsem vše nastudoval, ověřil a nyní si mohu předělat komplet lokomotivní park ku obrazu svému. :D .. Vím už jak... 8)

P.S. Ještě jsem tak cvičně upravil i jedno dřívější video o titulky - projížďku Bardotkou po mém nehotovém kolejišti ve 2018 https://youtu.be/IfiKDoLV00M
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků