Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » úte 29 lis, 2022 10:15 am

chphoto píše:No teoreticky jo, ale ten vjezd je branej jako dvojkolejka (akorát s větším odstupem od sebe). A na dvojkolejce jsou návěstidla vně (nebo to alespoň někdo tady tak psal, jestli mě paměť neklame).

Ano, na dvoukolejce jsou návěstidla vně kolejí. Ale u vjezdového návěstidla dvoukolejka končí a dále je to už stanice. Takže všechna návěstidla vpravo. Pokud jsou vlevo, tak musí být označena návěstí Hlavní / Předvěst / Seřaďovací / Přejezdník návěstidlo je na opačné straně.
https://www.atecheb.cz/produkty/znacky-a-upozornovadla/a78505-navestni-upozornovadla-na-opacne-strane
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » úte 29 lis, 2022 10:18 am

sidlo píše:
chphoto píše:No teoreticky jo, ale ten vjezd je branej jako dvojkolejka (akorát s větším odstupem od sebe). A na dvojkolejce jsou návěstidla vně (nebo to alespoň někdo tady tak psal, jestli mě paměť neklame).

Ano, na dvoukolejce jsou návěstidla vně kolejí. Ale u vjezdového návěstidla dvoukolejka končí a dále je to už stanice. Takže všechna návěstidla vpravo. Pokud jsou vlevo, tak musí být označena návěstí Hlavní / Předvěst / Seřaďovací / Přejezdník návěstidlo je na opačné straně.
https://www.atecheb.cz/produkty/znacky-a-upozornovadla/a78505-navestni-upozornovadla-na-opacne-strane


Aha, tak to jsem netušil, takže ty 2 trpaslíky musím vydolovat ze štěrku a dát na opačnou stranu. Takže předpokládám, i u horní stanice to má být stejně.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod HonzaM » úte 29 lis, 2022 11:38 am

Návěst posun dovolen tedy platí jen pro konkrétní pohyb lokomotivy/vaku a po průjezdu se musí vrátit na stůj. A musí být zajištěno, aby nebylo možné postavit návěsti posun dovolen proti sobě. Pokud to přeženu, nelze na všech návěstidlech ve stanici dát posun dovolen a strojvedoucí by mohl volně jezdit sem-tam.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4040
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod StandaR » úte 29 lis, 2022 12:16 pm

Asi by nešlo jezdit sem-tam, je potřeba postavit i tu posunovací cestu a až v tom případě se dá návěst posun dovolen ne?
StandaR
 
Příspěvky: 635
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Jiri Dvoracek » úte 29 lis, 2022 1:41 pm

HonzaM píše:Návěst posun dovolen tedy platí jen pro konkrétní pohyb lokomotivy/vaku a po průjezdu se musí vrátit na stůj. A musí být zajištěno, aby nebylo možné postavit návěsti posun dovolen proti sobě. Pokud to přeženu, nelze na všech návěstidlech ve stanici dát posun dovolen a strojvedoucí by mohl volně jezdit sem-tam.


Návěstidla platná pro posun jsou buď seřaďovací (tam stůj není) anebo návěstidla platná pro posun a pro jízdu vlaků (bílé pruhy jsou poloviční oproti těm červeným). Jinak je většina návěstidel ve stanici platná pouze pro jízdu vlaků a tam nelze dát návěst posun dovolen. :mrgreen:
TT - digital, CD, ZSR a OBB, epocha V a VI, Digitrax a JMRI
Jiri Dvoracek
 
Příspěvky: 1165
Registrován: ned 03 čer, 2012 12:20 pm
Bydliště: Valašské Meziříčí, CZ

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod JiriKTT » úte 29 lis, 2022 6:39 pm

Asi mi něco uniklo: co dělají v označení návěstidel písmenka a a b? Třeba Seb1, La, Lb? Podle skutečnosti to zrovna není.
Vlaková cesta může být pokračováním posunové nebo i naopak, posunová může být pokračováním vlakové.
Kdy se povolující znak mění při jízdě vozidla na zakazující (u vlaku i posunu) je závislé na druhu zabezpečovacího zařízení. Takže základní otázka je, co se modeluje?
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Jirkátor » úte 29 lis, 2022 8:38 pm

K označování seřaďovacích návěstidel: číslují se od jedničky a pořád dál. Se1 je to úplně první ve stanici, pokud jedeš směrem od začátku tratě ke konci. To další je Se2, pak Se3 a tak dál, až k tomu poslednímu. Pochopitelně se mohou objevit výjimky, třeba když se osadí nové návěstidlo, tak se ta původní už nepřečíslovávají.
Jinak souhlasím s příspěvkem nade mnou.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1026
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Miloš_P » úte 29 lis, 2022 9:13 pm

Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » stř 30 lis, 2022 6:26 am

JiriKTT píše:Asi mi něco uniklo: co dělají v označení návěstidel písmenka a a b? Třeba Seb1, La, Lb? Podle skutečnosti to zrovna není.
Vlaková cesta může být pokračováním posunové nebo i naopak, posunová může být pokračováním vlakové.
Kdy se povolující znak mění při jízdě vozidla na zakazující (u vlaku i posunu) je závislé na druhu zabezpečovacího zařízení. Takže základní otázka je, co se modeluje?


Podle skutečnosti to opravdu není, je to pro mojí lepší orientaci (vysvětlení je jednoduché - a a b jsou koleje u dvojkolejky). Je mi jasné, že to asi není podle zažitých pravidel, ale je to moje "interní" označení a "lepší" mě nenapadlo.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » stř 30 lis, 2022 4:50 pm

Tak jsem přesunul ty 2+2 trpaslíky u nádraží (stejně blbě byly i na horním nádraží) a musím uznat, že ten přesun zas nebyl tak moc obtížnej jak jsem původně čekal (na spodním nádraží už byl jeden zaštěrkován). Takže během 2 hodin jsem to komplet předělal. Teď aktuálně řeším nastavení v počítači, jak to nastavit, ale vymyslel jsem to tak, že zapínání posunu na trpaslících a klasických seřaďovacích návěstidlech pořeší počítač a na zapínání posunu na odjezdových návěstidel použiju funkci na MGP návěstních dekodérech, kde se separátní adresou dá zapnout signál pro posun.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod Jirkátor » stř 30 lis, 2022 7:42 pm

chphoto píše:... na zapínání posunu na odjezdových návěstidel použiju funkci na MGP návěstních dekodérech, kde se separátní adresou dá zapnout signál pro posun.

Ono to zapnutí posunu u MGP je v podstatě přestavení výhybky a tak tam tu adresu pro posun dovolen dej jako další výhybku v posunové cestě. Horší už je, ji zhasnout. :)
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1026
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod JH85 » stř 30 lis, 2022 8:20 pm

Ještě malá poznámka. Při postavené jízdní cestě pro vlak dojde ke změně volnoznaku na návěstidle po projetí čela vlaku kolem tohoto návěstidla, respektive až si vlak šlápne (obsadí) do dalšího kolejového obvodu. Zatímco při jízdě posunujícího dílu dojde ke změně povolující návěsti až tehdy, když poslední náprava opustí kolejový obvod před tímto návěstidlem.
Mělo by to být kvůli tomu, že vlak je vždy řízen z čela vlaku, zatímco posunující díl může být i sunutý a strojvůdce se může nacházet na posledním vozidle ve směru jízdy.
Samozřejmě pokud modelujete jako ZZ reléovku nebo ESU, případně něco podobného, což usuzuji podle návěstidel v kolejišti.
JH85
 
Příspěvky: 1
Registrován: stř 30 lis, 2022 5:22 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » čtv 01 pro, 2022 6:04 am

Jirkátor píše:
chphoto píše:... na zapínání posunu na odjezdových návěstidel použiju funkci na MGP návěstních dekodérech, kde se separátní adresou dá zapnout signál pro posun.

Ono to zapnutí posunu u MGP je v podstatě přestavení výhybky a tak tam tu adresu pro posun dovolen dej jako další výhybku v posunové cestě. Horší už je, ji zhasnout. :)

No tady právě plánuju aby se o tohle "zhasnutí" postaral počítač, protože rozsvícení je snadný, ale zhasnutí ne. A naštěstí, jak jsem to zkoušel v iTrainu, tak při posunu to funguje dle očekávání, že v bloku po projetí vlaku se návěstidla shodí na červenou a posun tak zhasne. Takže sice to není úplně na "ruční ježdění", ale v kombinaci počítače a logiky v MGP dekodérech to snad bude fungovat dle očekávání. Logiká návěstidel je nastavena v MGP, takže návěstní znaky se zobrazují jak mají (podle výhybek a následujících návěstidel), ale zbytek nechám na počítači, aby si řídil návěstidla ale "jen" jedna adresa jako povel Volno / Stop. Co se zobrazí, to vybere dekodér a pro posun právě použiju tu další extra adresu, kde nastavením posunové cesty se tato adresa "navíc" aktivuje a rozsvítí se posun.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod sidlo » čtv 01 pro, 2022 6:58 am

JH85 píše:Ještě malá poznámka. Při postavené jízdní cestě pro vlak dojde ke změně volnoznaku na návěstidle po projetí čela vlaku kolem tohoto návěstidla, respektive až si vlak šlápne (obsadí) do dalšího kolejového obvodu. Zatímco při jízdě posunujícího dílu dojde ke změně povolující návěsti až tehdy, když poslední náprava opustí kolejový obvod před tímto návěstidlem.
Mělo by to být kvůli tomu, že vlak je vždy řízen z čela vlaku, zatímco posunující díl může být i sunutý a strojvůdce se může nacházet na posledním vozidle ve směru jízdy.
Samozřejmě pokud modelujete jako ZZ reléovku nebo ESU, případně něco podobného, což usuzuji podle návěstidel v kolejišti.

S posunovou cestou to je složitější:
1. viz JH85, návěst se shodí po uvolnění kolejového obvodu před návěstidlem
2. pokud na koleji zůstanou vozy, potom se obvod neuvolní, potom se čeká na uvolnění obvodu za návěstidlem
3. pokud k uvolnění obvodu za návěstidlem nedojde (i to se může stát), tak se návěstidlo musí shodit ručně

Tyto podmínky se dají naprogramovat (už jsem to dělal v JMRI), ale pro běžného modeláře to je dost složité. Navíc u řady programů pochybuji, že jsou toho schopné. Tady bych zjednodušení shození návěsti Posun dovolen v klidu toleroval.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3589
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Kolejiště N - návrh dvojkolejky

Příspěvekod chphoto » ned 04 pro, 2022 3:51 pm

Včera jsem měl zase chvilku času a tak jsem se posunul v programování kolejiště dále. Doprogramoval jsem návěstní dekodéry MGP kde jsem zadal i posun a v počítači jsem v definici návěstidel v iTrainu nastavil tyto adresy pro cesty typu Posun. Nakonec mi to nedalo a vše jsem začal testovat i v reálu. Testoval jsem pouze s jednou lokomotivou, která má nastaveny všechny parametry a křivky a byl jsem velmi mile překvapen jak vše fungovalo poměrně hladce. Hlavně jsem sledoval návěstidla, jestli zobrazují správné znaky (a ano, zobrazují), tak jestli při poloautomatickém provozu jede lokomotiva jak má. Samozřejmě občas jsem něco zadal špatně a tak třeba lokomotiva na úvod jela na druhou stranu, ale to mi naštěstí Fox poradil co s tím. A v neposlední řadě musím poděkovat i HonzovyM a Jirkátorovi za velkou pomoc s nastavením návěstních dekodérů. Bez nich bych si s tím asi velmi těžko poradil. I když když člověk pochopí logiku, tak je pak nastavení poměrně jednoduché.

Takže celkově velká spokojenost, i když to ještě bude vyžadovat nastavení přesných míst k zastavování u návěstidel, ale to už jsou jen malé detaily a po donastavení si myslím, že bude vše fungovat podle očekávání.
Aktuálně N; YD7001 ESU 50210; iTrain a JMRI
viewtopic.php?f=1&t=13533
chphoto
 
Příspěvky: 419
Registrován: čtv 19 srp, 2021 6:00 am
Bydliště: Jičín

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků