Horská lokálka H0 2×1,4 m

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Miloš_P » pát 05 srp, 2022 2:12 pm

Spíš bych preferoval variantu nádraží v snadném dosahu obsluhy, těch 70-100cm je už docela daleko. Problém s terénem by se možná dal vyřešit odkrytím delšího úseku tratě.
Vzpoměl jsem si na jeden plánek s takovým řešením, který mě kdysi zaujal. Přikládám pro možnou inspiraci.
Přílohy
Plány1-str022.JPG
Uživatelský avatar
Miloš_P
 
Příspěvky: 625
Registrován: stř 20 pro, 2006 9:40 pm
Bydliště: Praha

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Vladimír_B » pát 05 srp, 2022 2:50 pm

Vojtěch Vorel píše:PS: Co jiného než lom by to nákladiště mohlo být?

Rampa na nakládku dřeva (bez pily), sklad kapalných a sypkých hnojiv (tady je Babišovo), Čepro, uhelné sklady, kovošrot, případně obecný sklad, do kterého se budou vozit Rils, Habbillnss, Kils/Lails, nebo Res s kontejnery... Dále Ferona, nebo sklad svitků plechů (Shims)/drátů...
Samozřejmě V./VI. epocha je hodně široký pojem, proběhl rychlý vývoj, velké změny a taky se měnila skladba vozů... Třeba ještě okolo roku 2000 se mohla na lokálku dovážet vápenná moučka v Rajkách a pak to za pár let skončilo... Spíš bych si řekl líbí se tahle řada vozů, tak jim vymyslím práci.
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Vojtěch Vorel » sob 06 srp, 2022 10:03 am

Díky za tipy. Plánek je zajímavý, obdivuju lidi, co jsou schopní ty koleje poskládat tak, že se jim tam toho vejde víc... :D Jinak se asi opravdu přikloním k "překlopení" plánku stanicí k volnému okraji a potom se zaměřím na ty další tipy. Ještě jednou díky.
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Ivan » sob 06 srp, 2022 2:44 pm

Já jen poznámku k šíří modulu. Mám v TT 115x115 a jezdím na kuchyňské stole, tedy přístup ze tří stran. Neumím si moc prakticky představit, že bych spojoval a rozpojoval vozy na druhé straně panelu. Jde to fakt doost blbě. Proto jestli mohu doporučit, hlavní stanici měj u přístupné strany. Plánek se mi líbí, jen to prostě otoč.

O rozpojovani vozů tu diskuze byla. V H0 neporadím, v TT mám mezi oblouky 10cm rovinku a naknop to jde, když správně zastavím. Ono v miniprojektech je to vždy o kompromisu. Tvůj sice nespadá plochou o kousek do mini, ale vzhledem k tomu, že je to H0, je to takové skoro mini.

Ad vlečka, místa moc není, proto bych volil nějaké nakladiste či vlečku do podniku. Podnik ani modelovat nemusíš.
Já jsem trochu zatížen na lesní prekladiste, takže jednoduše panely, tatrovky co přivezou kulatinu a nějaký jeřáb na naložení. Kolem lesy. A nebo něco úplně jiného :wink:

Držím palce. Je fajn, že detailně a dlouho plánuješ, vyplatí se. Já to mini řešil skoro dva roky :mrgreen: a stavbu už radši nepočítám.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Vojtěch Vorel » ned 07 srp, 2022 9:40 am

Moc díky, to je opravdu cenný názor. Plánek otočím. Spojování vozidel v oblouku jsem si zkoušel, záleží kromě poloměru na délce vozidel a "krátkosti" spojení. Pokud je to opravdu nárazník na nárazník nebo jsou to Ypsilony, je i R = 1000 mm s krátkými spřáhly Roco marný, musí se tomu pomoct, na druhou stranu Be od Liliputu nebo i tuším 810 + 010 na R = 647 mm jdou spojit bez problémů. Pak už je to o tom, jak koho bude dlouho bavit "tomu pomáhat".
Co se týče nákladiště, tak to dřevo není špatný nápad, kámen mi přijde moc "chladný", ale aby zase nebylo "předřevováno" :D Zkusím se podívat na nějaká (bývalá) nákladiště na skutečných tratích a potřebné jejich vybavení.
Jinak přijde mi, že existuje hromada "bohatějších" plánků na podobných rozměrech, což mě trochu mrzí, že já to tam tak neposkládám, na druhou stranu radši udělám kousek krajiny než odkrýt pár decimetrů trati mezi tunely, stejně tak jsem zkoušel to trochu zkroutit do osmičky, abych mohl nechat modely kvalitně projet, ale tím by se naprosto vytratila ta atmosféra koncové lokálky.
Ještě jednou díky.
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Ivan » ned 07 srp, 2022 11:06 am

Myslel, že na to jdeš správně. I já si myslím, že je lepší kousek krajiny,něž tam rvát vše (i když já jsem se toho taky úplně nedržel).

Pro inspiraci jedno hezké kolejiště s lesní železnicí. Krom úzké je tam i hezké prekladiste.

https://www.masinky.cz/clanek/13017-TT- ... /index.htm

A končím s lobby za dřevo vlečku :mrgreen:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Jirkátor » čtv 11 srp, 2022 7:34 pm

Ještě by šlo vymodelovat sýpku. Na tu toho také není moc zapotřebí, ZZN mělo vlečky všude a budova sýpky je hezký solitér na kolejišti.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1026
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Vojtěch Vorel » ned 21 kvě, 2023 9:54 am

Zdravím,
poslední rok jsem víceméně přeskládával koleje ve Scarmu. Pořád se mi na tom plánku něco nepozdávalo, ale když už jsem se dostal k něčemu lepšímu, zase jsem se nevešel do volného prostoru. Zkrátka H0. Takže jsem se obratem vrátil prakticky k původnímu plánku; není to ideální, ale asi buď to, nebo nic. Koncová stanice umožňuje pestrý provoz v zásadě plnohodnotných lokálkových souprav (810 + 010, 742 + 020 + 020, za specifických podmínek i nějaký rekreák se dvěma i třebmi Y - bez ohledu na to, jak to bude na vjezdovém oblouku vypadat; k nakládací ploše ve stanici se vejdou až 3 Eas a na nákladiště na trati 2; víc z toho prostoru asi nedostanu). V současnosti se jedná o prostor 2,2×1,1 m.
Otázka, kterou si kladu - má vůbec cenu pouštět se do projektu kvůli cca dvě metrům tratě? Nevím... ale zkusím se stavbou po 3 letech plánování konečně začít a při nejhorším rozložím/prodám. Pořád zvažuji návrh odkrýt oblouk vpravo dole, ale to uvidím asi až při stavbě, jestli dám přednost kousku trati mezi tunely, nebo jestli upřednostním kousek krajiny/vesnice (zásadně zastávám názor, že kolejiště není jen o kolejích).
Poslední poznámka - trať za nákladištěm mizí v tunelu a stáčí se osmičkou k dolní hraně panelu, kde je skryté nádraží s 6 "dopravními" kolejemi a 2-4 kusými + výhybka ven z panelu, kdyby bylo možné časem připojit i něco víc.
Tak už třeba konečně začnu :)
Přílohy
2022-08-05 vhodné převrácené export.jpg
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Myšpulín » ned 21 kvě, 2023 11:38 am

Neber to prosím osobně a už ne vůbec tak, že bych tě chtěl odrazovat od stavby. Ale jedné věci nejen u tvého návrhu nerozumím. A to je ta nejspodnější kusá kolej. Co to je? K čemu slouží? Vychází z jednoho zhlaví a většinou (u tebe naštěstí ne) končí až na tom druhém. Je-li to vlečka někam a vede-li podle stanice, dobře, tomu rozumím. Ale je-li to kolej ke skladišti, volné skládce či ještě k něčemu, pak to postrádá smysl, nemá-li to být stanice "Dnes tu vykládáme vagon písku a za týden přivezou vagon brambor. Pak zas něco až příští měsíc". Při častějším obhospodařování to znamená jediné, stejně zavést a stejně odvést, jinak přerušte nakládání/vykládání, budeme manipulovat s vozem za vámi. Jediné možné přistavení vozů je úvratí. A tady je důvod, proč na to u tebe reaguji. Kolik vozů se vejde na tu kusou společně s lokomotivou? Jeden? A sakryš, potřebujeme vyměnit ten zadní vůz, přerušte vykládku, my vám s ním uhneme. Vyvezeme do stanice a zde odstavíme. Vrátíme se pro ten druhý, ten dáme před něj. No a tady je ten, co potřebuje dozadu. Tak teď uhneme s tím vyndaným. No sláva, můžeme vrátit ten rozdělaný a vy můžete dál vykládat. Hmm, dobré posunovací puzzle. Přitom není problém, aby byla manipulační kolej zaústěna do jiné staniční třeba v její půlce. A to by mi tu přišlo i logičtější. Pak ji přisuň blíž k ostatním staničním kolejím. Nebo je to opravdu vlečka? Pak jako bych nic nenapsal.

Dozadu bych se snažil toho dostat co nejvíc a proto bych ten vjezdový oblouk ukončil dříve a nestáčel ho dovnitř panelu. A tu krátkou kusou (na odstavení samotné lokomotivy?) bych napojil na druhý konec té vjezdové výhybky. A pokud chceš jezdit se soupravami tak, jak popisuješ, bylo by dobré mít vzadu možnost objetí soupravy nebo využívat dvou stejných lokomotiv a přehazovat je u vozů. Proto ta výhybka na druhé straně. To ještě promysli.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Jirkátor » ned 21 kvě, 2023 3:15 pm

@Myšpulín: nějak jsem nepochopil tvé námitky. Jistě se najde dost stanic, ve kterých mají kolej určenou k nakládce či vykládce určitého druhu zboží, ale v těch ostatních bývá kolej, které se kdysi říkalo VNVK - kolej všeobecně nakládková a vykládková. Na nich to fungovalo více méně tak, jak popisuješ, jednou písek, druhý den brambory a třetí den melouny a futra. Jenže tam ten manipulák nebo obsluha jezdili jednou za den a to už bylo většinou od času předchozí obsluhy hotovo, tak to zas až tak dramatické, jak nám tu podsouváš, nebývalo.
Také úplně nechápu zdejší odsuzování čehokoliv, co zcela neodpovídá reálu. Ono ale nikdy nebude. Navíc, co když si někdo prostě jen chce postavit "vláčky" a nesvazovat se u toho neustálým poměřováním se s realitou.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1026
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod vojtas » ned 21 kvě, 2023 4:31 pm

Ale vždyť ono to reálu docela odpovídá. u krátké kusé dovnitř kolejiště bude Budova StEG se skladem, u kusé naproti může být nějaká vlečka, třeba ZZN. Ale myšpulín má pravdu, že výtažná kolej musí být dost dlouhá na to, aby se na ní dalo zajet s loko a alespoň dvěma vozy.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Myšpulín » ned 21 kvě, 2023 4:57 pm

@Jirkátor: Bylo to ode mne takové všeobecné zamyšlení nad uspořádáním některých kolejí a stanic na nám zde prezentovaných návrzích kolejišť různých autorů. Beru to u nějakých mezilehlých lokálkových stanic, ale i tam mám pochybnosti, jestli by takováto kolej byla v délce celé stanice (jak jsem psal, tady to není, ale mnohdy ano). Ale tady v koncové, když už se koncesionáři rozhodli přivést trať až sem, se asi předpokládala trochu větší zátěž. To asi nebude pět vozů za týden. Proto bych tu kusou, pokud to není nějaká vlečka, zaústil i z druhé strany. Co to je za kolej nám snad osvětlí až Vojtěch. Proto se mu i omlouvám, že mu plevelím vlákno, pokud má pro tu kolej jasný důvod. Jinak každý má právo postavit si co se mu líbí. Ale když se vychází i z nějaké potřeby kolejí jako v reálu, pak je to kolejiště takové uvěřitelnější. Samozřejmě, kompromisy a srdcové záležitosti to vždy ovlivní a někam trochu jinam nasměrují. :D
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod nebel » ned 21 kvě, 2023 5:37 pm

@Myšpulín: autor píše v úvodním příspěvku epocha V-VI. Tzn. že za 1xy let historie trati se mohla kolej změnit x krát (klidně z průběžné na kusou, např. 5. kolej v žst. Rakšice, pokud chceme házet příklady reálných stanic) a taky to znamená, že v současné epoše je úspěch nakládka 5 vozů za půl roku a to ještě většinou pro jednoho zákazníka - tím pádem je diskuze o překážení si jednotlivých vozů naprosto zbytečná. :wink:
V budoucnu H0, variace na téma ČSD a IV. epochy v nezávislé trakci.
Uživatelský avatar
nebel
 
Příspěvky: 61
Registrován: ned 01 dub, 2018 5:38 pm

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Ivan » ned 21 kvě, 2023 5:51 pm

Podle osovky a předchozích příspěvků si myslím, že na kusé dole bude remíza.
Mne se návrh líbí. Jednou jsem něco dost podobného kreslil v TT, problém byl ale výškový, ne a ne se dostat na sklon 3%.
Jak to vychází?
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Horská lokálka H0 2×1,4 m

Příspěvekod Vojtěch Vorel » pon 22 kvě, 2023 8:36 am

Ivan: Bingo – kusá vpravo dole je do topírny. Ještě to řeknu obrázkem, prozatím takto:

Kusá vpravo dole, zapojená přes úvrať, je do topírny. Proč ne z druhého zhlaví (jako např. v Rokytnici nad Jizerou) nebo z prostředka koleje (jako např. ve Zlatých Horách)? Nedostatek místa a oblouk. Proč je situována takto? Kvůli orientaci lokomotivy s ohledem na stoupání tratě (jako např. v Rokytnici v Orl. h.). Je tak dlouhá proto, aby kromě topírny bylo místo i pro lehké ošetření lokomotivy před topírnou (a potřeboval jsem dosáhnout větší osové vzdálenosti a současně zachovat přímou část kvůli topírně). Využití – nějaký čas třeba žádné, časem se možná promění v muzeum, možná jí využije místní železniční klub pro deponování své lokomotivy (jako např. v Rokytnici v O. h.)

Kusá kolej ve stanici nahoře – ke skladišti, dříve zaústěná oboustranně, nyní na délku cca Gbgkks (jako např. v Liticích nad Orlicí). Jak často se bude používat, nezáleží ani tak na epoše, jako na tom, jestli si někdo – kdokoliv (např. místní pivovar) objedná přepravu čehokoliv (např. flašek – jako např. Clock v Potštejně). Zapojení koleje rovněž přes úvrať (jako např. ve Zlatých Horách) by se mi líbilo víc, ale to by druhé záhlaví muselo být o půl metru delší. Tedy je zapojená takto (jako např. v Rokytnici v Orl. h.). Kromě toho možné využití pro výstavy vozidel při výročích trati/města a pro šotopendl na nákladiště na trati a zpět při stejné příležitosti.

Kusá kolej vpravo – nakládací plocha bez rampy pro nakládku čehokoliv, především dřeva (3× Eas), přistavěná někdy během totality (jako tuším např. ve Starém Městě pod Sněžníkem). Obsluha podle GVD 3× týdně (jako ještě nedávno na štítecké), jinak samozřejmě podle potřeby (méně i více).
Záhlaví na koncové straně – cca 300 mm, tedy pro každou „normální“ lokomotivu a motorový vůz (snad kromě 854). Pro objíždění s něčím delším nebo dvojčetem kocourů zůstává možnost využít pro objetí první a druhou staniční kolej (prozatím číslováno od budovy = nahoře) – prodloužení koleje o délku výhybky.

První staniční kolej od budovy – 2 přechody vzdálené tak, aby bylo možné mezi ně odstavit jednu 010 (jako např. kdysi v Letohradě) a aby mezi námezníkem a přechodem bylo možné odstavit soupravu 810 + 010. Druhá kolej – na délku až 742 + 3× 020. Třetí kolej – bez problému 742 + 3× Eas + Gbgkks + Da-k (tedy plná kapacita stanice).

Nákladiště na trati – 2× Eas, komodity: vojenskou vlečku jsem i přes pestrý provoz a nepostradatelnost tratě zamítl z důvodu nevhodné situace vlečky, sýpku ani lom modelovat (i z prostorových důvodů) nebudu, takže nakládka např. zemědělských produktů (brambory…) nebo dřeva (jako např. tuším kdysi Platěnice nebo Roveň). Obsluha podle potřeby. V V/VI epoše prakticky nulová, ale když si někdo přepravu objedná, vlak tam pojede, jak bude potřeba. Obsluha nákladiště z horní stanice jako PMD s návratem HV zpět.

Za 4 roky služby v provozu jsem si všiml, že je hodně pravidel, jak se co dělá, která ovšem platí jen do doby, než je potřeba udělat to jinak. Naše železniční síť je atypů plná (např. kolejová váha a rampa u dopravní koleje – Dolní Lipka). Možná není nejšťastnější dimenzovat délku kolejí přesně na nějaké množství vozů, ale nedostatek prostoru je potřeba nějak kompenzovat.

PS: I když je to situace po někdejším vytrháním spojky, kusá kolej podél (téměř) celé stanice je např. v Újezdě u Chocně nebo v Rokytnici v Orl. h.
Co se týče sklonu, ten ještě ověřím, ale když jsem si to zkoušel nasimulovat, neměl by být problém (koneckonců spirály taky vyjdou, klíčový je světlá výška v SN).
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků