Tochov H0 5000x4000

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod HonzaM » stř 29 čer, 2022 11:44 am

chameleon píše:no, ohledně manželek bych radši změnil téma :P

Já mám třeba moc rád Milanovu Třebáň - do tvýho prostoru akorát - stačí ji malinko zvětšit, což se dělá dobře


Ty jsi tu Třebáň postavil, nebo ji obdivuješ jen takto na papíře? Milan se ve všech projektech snaží do daného prostoru našlapat co nejvíc tratí, které se různě výškově proplétají. K tomu několik nádraží a nejrůznějších prvků (točny, vlečkové areály, depa atd.). V reálu to tak nikdy vypadat nebude. Hodně modelářům to asi vyhovuje, já bych si netroufal to stavět, když si představím třeba kladení kolejí v několika úrovních nad sebou nebo instalaci přestavníků ve stanicích, pod kterými vedou další tratě nebo jsou umístěna skrytá nádraží. Také náklady nebudou nejmenší (počty výhybek včetně dekodérů, přestavníků a dalších prvků). Konkrétně na té Třebáni nejsou téměř žádné viditelné přímé tratě, i na volné trati jen samé oblouky. Tratě se hodí na lokální tratě, rychlíky s několika vozy Y budou v obloucích připomínat skládací metr. Kotešová je v podstatě jen velké nádraží a kolejiště musí být navíc přístupné ze všech stran, jinak by nebylo možné do levého horního rohu dosáhnout. Je samozřejmě věcí každého modeláře jaký přístup zvolí, co se mu líbí, co preferuje. Moje kolejiště asi řadě modelářů připadá moc chudé, svůj názor ale nikomu nevnucuji.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod StandaR » stř 29 čer, 2022 12:19 pm

Tak Kotešová je spíš pro někoho jako já, minimální automatizace + maximální posun (Já bych si tam ještě dvě další vlečky dotvořil, a pak nikdy nepostavil :D). Pro každého něco, podle popisu co si Toch přeje na kolejišti vyvádět by bylo lepší vycházet s té Třebáně, jako odrazový můstek je to ideální.
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod milan ferdián » stř 29 čer, 2022 1:22 pm

Je to jen doporučení. Umožněn přístup k oknu a navržení obou SN1 a SN2. K obou SN je pohodlný přístup ke kolejím, výhybkám a vlakům, ikdyž nad nimi povede trať se stanici. Minimální poloměry pro dvojkolejku R602-R543/ELITE/. Taková upravená "Třebáň" :wink: .
-m-
Přílohy
Tuchov rámy.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod milan ferdián » stř 29 čer, 2022 2:06 pm

A ještě varianta 2.
-m-
Přílohy
Tochov rámy varianta 2.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod chameleon » stř 29 čer, 2022 2:09 pm

HonzaM píše:Ty jsi tu Třebáň postavil, nebo ji obdivuješ jen takto na papíře? Milan se ve všech projektech snaží do daného prostoru našlapat co nejvíc tratí...


Nepostavil, ale moc rád bych se do jeho stavby pustil! Každopádně postavil jsem Milanovo Ledečko, byl jsem naprosto spokojený, pak jsem postavil Milanovo Naději a od roku 2008 ji už potřetí zrecykloval a to nádraží je pořád to stejné, a jsem moc rád, že mi ho Milan kdysi navrnul, neboť to dotáhnul k dokonalosti, navíc mi vymyslel krajinu, okolní stavby, atd.. což bych tak hezky nezvládnul. U posledního kolejiště mi taky Milan ochotně radil. Nikdo lepší tu podle mě na plánky není, mám s jeho prací vynikající zkušenosti - proč bych jeho plánek neměl doporučovat? Řekni proč?
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod HonzaM » stř 29 čer, 2022 3:01 pm

chameleon píše:
HonzaM píše:Ty jsi tu Třebáň postavil, nebo ji obdivuješ jen takto na papíře? Milan se ve všech projektech snaží do daného prostoru našlapat co nejvíc tratí...


Nepostavil, ale moc rád bych se do jeho stavby pustil! Každopádně postavil jsem Milanovo Ledečko, byl jsem naprosto spokojený, pak jsem postavil Milanovo Naději a od roku 2008 ji už potřetí zrecykloval a to nádraží je pořád to stejné, a jsem moc rád, že mi ho Milan kdysi navrnul, neboť to dotáhnul k dokonalosti, navíc mi vymyslel krajinu, okolní stavby, atd.. což bych tak hezky nezvládnul. U posledního kolejiště mi taky Milan ochotně radil. Nikdo lepší tu podle mě na plánky není, mám s jeho prací vynikající zkušenosti - proč bych jeho plánek neměl doporučovat? Řekni proč?

Já jsem přece nenapsal, že bys plánek neměl doporučovat, pouze jsem vyslovil pochybnost zda odpovídá představě a požadavkům Tochova.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4084
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod JanoH0e » stř 29 čer, 2022 3:31 pm

Tak to by som nechal na neho.
JanoH0e
 
Příspěvky: 1411
Registrován: ned 31 srp, 2008 10:25 pm
Bydliště: Michalovce

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Střelec » čtv 30 čer, 2022 4:41 am

Koukam - spousta místa, rozfázovaný sekce... Co takhle ty sekce ještě pro stavbu rozplánovat do menších segmentů, který by se snadno a relativně levně stavěly, umožnily alespoň zkušební provoz a pak se finálně smontovaly do konečné podoby? A někde jinde se tu diskutuje na téma "viditelný skryťák", tedy de facto patrové kolejiště. Tím by se viditelná fáze jízdy solidně prodloužila...
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » čtv 30 čer, 2022 10:33 am

Ještě jednou díky za reakce, podněty a odkazy na podobné projekty. Spousta věcí co tu padlo musím vyhodnotit, a znovu zvážit. Některé věci, které jsem bral jako neměnné vznikly zpočátku plánování a jejich podstata postupnými změnami úplně vyšuměla(viz. třeba jak Milan psal, že není důvod aby dvoukolejka byla v levém křídle skrytá, důvod to kdysi mívalo ale teď si tu otázku musím položit znova jestli to ještě platí.)

Teď si pořádně promyslím provozní řád, od toho odvodním počty kolejí a velikosti SN. Tuhle fázi tu ještě určitě zkonzultuju, tady budu vařit z vody a představ :)

Pak poskládám kompletní plán - kde bych chtěl odladit mouchy.
A ten pak připravit tak aby už to od začátku mělo hlavu a patu.

Co si myslím, že už mám rozhodlé je využití prostoru v místnosti a tvar stolu. Zámysl tohohle účka je založenej na tom aby maximalizoval delku a plochu stolu se zachováním možnosti pozorování z jednoho bodu. A to z prostoru za stolem(pracovní - před gaučem), Vlevo my na největším nejhezčím oblouku budou projíždět mé nejoblíbenější brejlovce, vpravo pod oknem bude velké rušné nádraží, a za ním silueta města, nádraží bude vidět hodně podélně, takže nebude pro pohled tak dominantní, uvidím především mašiny a jak budou zajíždět do oblouku tak se mi budou odkrývat v celé délce. Vzadu na nejdelší straně uvídím projíždějící rychlíky a dlouhé vozy na dvoukolejce a nad nima menší nádražíčko a trochu ruchu.
Co se levé části týče tak tak je pro "návštevy" vstoupí do místnosti a první co uvidí bude menší nádražíčko relativně vysoký kopec/hřeben táhnoucí se středem oblouku za nádražím. A vzadu pod oknem velké dominatní nádraží, které je naláká posunout se dál a dojít do stejného bodu jako budu většinou seďet já :)

Trochu zapadlý bude zadní levý roh od okna, ale tam bych to dohnal nějakou vertikalitou.

Vše ostatní ještě přijde na přetřes a přezkoumání, chci do budoucna bohatý plně automatický provoz takže tomu musí přispůsobit velikost SN, dobrý přístup všem el. komponentám především těm podstolem, zkusím se vyhnout SN pod nádražím kvůli přístupu.

Ještě zásadní otázka pro plánování jakej je místní názor na klesající spirály(helix) ?
Nejdřiv mi to připadalo jako jasné rozhodnutí pro.
Pak jsem viděl pár odrazujících videí, kde je i demontovaly a nahrazovali jiným řešením :)
Ale teď už se zase dostávám do bodu, kde výhoda možnosti naklesání do SN v relativně malém prostoru je k nezaplacení, ALE ne za cenu že mi každej 20 vlak vypadne nebo se rozpojí.

Takže ať to specifikuju jasně doporučili by jste spirálu dolu dvou kolejka (543, 484) 3 plný otočky nad sebou? Délka vlaku (Mašina + 5) a i delší nákladní ? Nebo je to provozně náročný a udělat to postupným rovným klesáním i za cenu mnohem složitěšího klikacení ?
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod sidlo » čtv 30 čer, 2022 11:17 am

Výška ve spirále musí být minimálně dle NEM, prakticky na výšku ruky (čištění, vykolejení) + výška kolejnice a pražců + výška stavební desky. Máš daný poloměr, který chceš ve spirále použít. Z toho ti vyjde stoupání spirály.

Vyzkoušej si, zdali ti na daném stoupání a poloměru (ne v přímé, tam je odpor menší) vyjede nejhorší možná kombinace lokomotiva (nejlehčí) a vlak (dvouosé vozy s dlouhým rozvorem). Nakonec zhodnoť, zdali je to použitelné stavebně (prostor), provozně (délka vlaku) a udržovatelně (čištění, nehody...)

Pro poloměr 484 mm a při 30 promile stoupání je jedna otočka 91 mm. Odečti OSB 12 mm, kolejivo 5 mm. Na ruku zbyde 74 mm. Zkus si dát ruku do mezery 74 mm a něco tam dělat.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3606
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod milan ferdián » čtv 30 čer, 2022 11:45 am

Toch píše:Ještě zásadní otázka pro plánování jakej je místní názor na klesající spirály(helix) ?
Nejdřív mi to připadalo jako jasné rozhodnutí pro.
Pak jsem viděl pár odrazujících videí, kde je i demontovaly a nahrazovali jiným řešením :)

Jo a kde :?: Když špatně matematicky vypočítáš a stavbu spirály odflákneš, volíš co nejmenší poloměry, tak se nediv.
Toch píše:Ale teď už se zase dostávám do bodu, kde výhoda možnosti naklesání do SN v relativně malém prostoru je k nezaplacení, ALE ne za cenu že mi každej 20 vlak vypadne nebo se rozpojí.

Když zapomeneš před začátek spirály a za konec spirály vložit přechodové sklonové úseky do roviny, opět se nediv.
Když špatně položíš nosné základní, podkladové pásy a kolejivo, opět se nediv.
Kluci pro jemné nastavení spirály používají spirálové tyče, ale opět pozor na NEM103.
Toch píše:Takže ať to specifikuju jasně doporučili by jste spirálu dolu dvou kolejka (543, 484) 3 plný otočky nad sebou? Délka vlaku (Mašina + 5) a i delší nákladní ? Nebo je to provozně náročný a udělat to postupným rovným klesáním i za cenu mnohem složitějšího klikacení ?

Já jsem ti doporučil poloměry pro dvojkolejku R602-R543, ale budiž.
R543-R484 je dráha dlouhá bez přechodových úseku při stoupání/klesání na jednu spirálu délka 3224,78 mm vychází výška:
1:30 ===107.5 mm===odečíst NEM102/H5-65 mm===odečíst sílu nosníku===odečíst sílu nosného základového pásu===odečíst sílu podkladového pásu===odečíst výšku kolejiva
1:35===92,1 mm===odečíst NEM102/H5-65 mm===odečíst sílu nosníku===odečíst sílu nosného základového pásu===odečíst sílu podkladového pásu===odečíst výšku kolejiva
1:40===80,6 mm===odečíst NEM102/H5-65 mm===odečíst sílu nosníku===odečíst sílu nosného základového pásu===odečíst sílu podkladového pásu===odečíst výšku kolejiva***
*** - nevyhovující, jedině zvětšit poloměry oblouků :!: :!: :!:

Kladení spirály
=rovina===přechodový úsek===přímá délka 543 mm vnějšího poloměru===spirály počet dle potřeby===přímá délka 543 mm vnějšího poloměru===přechodový úsek=rovina

Dalším nepříznivým koeficientem je odpor dvojkolí celého vlaku a v poslední době, slabota motorků lokomotiv, které stěží utáhnou sami sebe, natož aby vyjely stoupání s více vozy.

Zkušebně se položí jedna spirála, kde si budeme nastavovat sklonové poměry a zkoušet kolik lokomotiva ve spirále vytáhne vozů.

U tebe nejlépe umístit spirálu hned u vstupních dveří do pokoje kvůli přístupu a údržbě.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Toch » čtv 30 čer, 2022 12:16 pm

milan ferdián píše:

Děkuji moc za vyčerpávající odpověd, na viditelné části bych chtěl dodržet R604 -R543, měl jsem za to, že do skrytých částí můžu u oblouků o řád níž za předpokladu, že dodržím průjezdnost a veškeré ostatní normy.

Jeden z odstranujících byl
https://www.youtube.com/results?search_ ... d+junction
A druhého už si nevybavím, ale taky nějaký zahraniční modelář.

*EDIT když bude místo samozřejmě bych chtěl co největší poloměry i dole.
Tochov H0, H0, LENZ LV 200, DCC VI. Epocha
Toch
 
Příspěvky: 119
Registrován: ned 19 črc, 2020 5:21 pm

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod Jirkátor » čtv 30 čer, 2022 3:56 pm

Drobný postřeh ke spirále: na dvojkolejné trati jezdíme vpravo a tak je potřeba udělat směr vinutí toho tobogánu tak, aby při stoupání jel vlak po vnější koleji, kde je větší poloměr a tím i menší promile stoupání a menší jízdní odpor. Po té vnitřní koleji to dolů sjede vždycky (i bez mašiny :) ).
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod RadekH0 » čtv 30 čer, 2022 4:28 pm

Jirkátor píše:Drobný postřeh ke spirále: na dvojkolejné trati jezdíme vpravo a tak je potřeba udělat směr vinutí toho tobogánu tak, aby při stoupání jel vlak po vnější koleji, kde je větší poloměr a tím i menší promile stoupání a menší jízdní odpor. Po té vnitřní koleji to dolů sjede vždycky (i bez mašiny :) ).

No já teda jezdím vlevo každou chvíli. Ale dobrá připomínka. :idea:
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Tochov H0 5000x4000

Příspěvekod rchlumecky » čtv 30 čer, 2022 9:22 pm

S tímto velmi opatrně - mluvil jsem o "tobogánech" s jedním stavitelem kolejiště, který má 2 nebo 3 na kolejišti a na malo-poloměrovém používá "paradoxně" vnitřní nahoru a vnější dolů a i koleje má dokonce naklopené "ven" - vše odladěné na co nejmenší jízdní problémy s dlouhými vlaky.

Jirkátor píše:Drobný postřeh ke spirále: na dvojkolejné trati jezdíme vpravo a tak je potřeba udělat směr vinutí toho tobogánu tak, aby při stoupání jel vlak po vnější koleji, kde je větší poloměr a tím i menší promile stoupání a menší jízdní odpor. Po té vnitřní koleji to dolů sjede vždycky (i bez mašiny :) ).
http://vlacky.jilove.net , H0, ČD i ČSD, GeoLine na koberci, Digitrax Loconet, DT402D - fakt dobrý !
rchlumecky
 
Příspěvky: 136
Registrován: pon 12 kvě, 2008 11:58 am

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 23 návštevníků