Rozšíření stávajícího kolejiště

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod vojtas » ned 22 kvě, 2022 7:10 pm

Ahoj, už jsem to tu jednou psal, ale napíšu to znova.
Zhlaví železniční stanice má dva úkoly:
>maximalizovat délku staničních kolejí
>maximalizovat počet kolejí na které se vjíždí nesníženou, nebo co nejméně sníženou rychlostí.

Ta tvoje stanice opět dělá opak obojího, vypadá to, bez urážky, trochu jako stanice na kolejištích z plechového kolejiva z 60.let, kdy nebyla dostupná odpovídající geometrie. Zkus se zamyslet nad tím, jaké výhybky bys mohl použít, abys to nedělal.
Taky se zamysli nad okolím kolejiště.
- Staniční budova bude mezi těmi podivnými kusými kolejemi a stanicí? Na dvojkolejce je to většinou obráceně, překladiště by bylo nejspíš na druhé straně kolejiště, nebo někde podél trati.
- Kde budou z těch kusých kolejí vytahovat vozy? Do tratě a ještě tak, že vyblokují celé zhlaví stanice? (Ta tvoje "výtažná kolej" je naprosto k ničemu, já potřebuju vjet celou ucelenkou na kolej rovnou ze stanice a nacouvat do terminálu) To snad ne, to by nenakreslili ani v sudopu.
>Jak takový malý terminál kombinované dopravy vypadá je dobře vidět třeba v Nýřanech(i když není ve stanici), nebo v Lípě nad Dřevnicí (v malé lokálkové stanici). Vjíždí se do nich přes dlouhou úvrať, proč? V kontejnerovém terminálu nepotřebuješ objíždět vozy. Potřebuješ do něj nacouvat co nejdelším vlakem a pak lokomotivou odjet pryč, takže ty spojky tam jsou zbytečně a navíc tam chybí ta dlouhá výtažná kolej, přes kterou tam zajedu.
>Podívej se na odkaz https://mapy.cz/s/detezaguna - kolik místa ti zaberou kontejnery na terminálu, kde jsou dvě a dvě krátké kusé koleje. Kam to tady dáš, pokud máš terminál s dvojnásobnou kapacitou? Bohatě by stačil tříkolejný.
Obrázek není v žádném měřítku, ale vsadím se, že když si ho dáš jako podklad do scarmu, tak jsi to tam schopný dostat.
Obrázek
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod workous » ned 22 kvě, 2022 7:42 pm

Vojto parádní práce.....tyhle ruční plánky to je mazec.....palec nahoru.
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod vojtas » ned 22 kvě, 2022 8:44 pm

Tak jsem to do scarmu dal sám, jakože nekecám. já na tom obrázku očividně kreslil spíš TT, v Nku se ti tam ta dvojkolejná stanice vejde i bez redukování délek a poloměrů (skoro) Poloměry a výhybky tam jsou napsané.
Pokud se obrázek nezobrazuje celý, je nutné si ho pravým "otevřít v nové kartě/okně", nebo uložit, je samozřejmě opravdu velký.
Obrázek
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod HonzaM » ned 22 kvě, 2022 10:27 pm

Díky za námět, oblouková stanice se mi líbí. Problém mám s těmi symetrickými výhybkami, v jiném vlákně mi bylo řečeno, že se v ČR nepoužívají a nikdy nepoužívaly. Co si o tom mám myslet?
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4045
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod vojtas » pon 23 kvě, 2022 12:04 am

Různě přetransformované oboustranné výhybky najdeš prakticky v každém zhlaví každé větší stanice, zvlášť v současnosti.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod StandaR » pon 23 kvě, 2022 6:59 am

Ironicky mi přijde, že od určité doby co jsem zkoumal možnosti stavby realistických modulu, už pomalu nenajdu zhlaví bez nějaké formy oboustranné výměny. To jsem žil dřív v představě že všechny jsou rovné
StandaR
 
Příspěvky: 635
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod HonzaM » pon 23 kvě, 2022 7:09 am

Ty Y výhybky jsou na diskuzi, uvidím co na ně řeknou ostatní. Příliš krátké je nástupiště, provozuju běžně sedmivozové Railjety, navíc mi připadá nedostatečné mít pouze jedno nástupiště a ostatní koleje těsně u sebe mezi něž se nevejde ani sypané nástupiště. Líbí se mi ta hlavní část nádraží v oblouku.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4045
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod vojtas » pon 23 kvě, 2022 9:09 am

Railjet má 185m+lokomotiva, takže mu bohatě stačí 200m peron. Ten se tady dá udělat tak, že se odstraní, nebo zkrátí ta krátká kolej na jeden elefant(85m), a peron bude jednostranný dlouhý těch 200m místo ní, nebo vedle ní. Ten plánek není dogma, jenom nástřel toho, co se dá udělat.
Obrázek
"Čelákovice"
Obrázek
"Úvaly v.1"
Obrázek
"Úvaly v.2"
Obrázek
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod HonzaM » pon 23 kvě, 2022 11:07 am

Z těchto návrhů se mi nejvíc líbí Čelákovice V1., mezi kolejemi 1 a 3 bych ale dal druhé široké nástupiště. Umístění nádražní budovy bych asi volil jako v případě Tanvaldu, vně oblouku. A přidal bych ještě kolej 6 a možná i 8. Ten Tanvald se mi velmi líbí také tím že je do S, jen bych přidal ještě jednu kolej na vnější straně. Nevím zda a jestli tam dávat nákladní možnosti. Samozřejmě jsem si vědom, že je Tanvald na jednokolejné trati a RailJet tam nejezdí.
Naposledy upravil HonzaM dne pon 23 kvě, 2022 11:37 am, celkově upraveno 3
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4045
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod Jirkátor » pon 23 kvě, 2022 11:21 am

HonzaM píše:... Problém mám s těmi symetrickými výhybkami...

Honzo, buď stavíš model konkrétní stanice a pak není o čem, nebo to bude prostě stanice taková, jaká se ti líbí, vyhovuje a hlavně se ti vejde na vymezený prostor, pak bych druhy výhybek zas tak moc neřešil. Při prostoru, který máš k dispozici, bych se vyhnul trojcestným výhybkám, které považuji za nutné zlo, použité jen při nedostatku místa, ale jinak bych tam klidně použil cokoliv.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1026
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod vojtas » pon 23 kvě, 2022 12:34 pm

Pozor, že pokud tam ten peron dáš, tak nebudeš mít žádnou kolej mimo perony a všechny cestující poženeš do podchodu. Stanice se většinou navrhují tak, aby byl alespoň na jedné straně peron vnější u budovy, a alespoň jedna z traťových kolejí mimo perony. V tanvaldu to tak není, protože je to stanice s centrálním přechodem, kde nehoním lidi po schodech.
Budovu chceš mít vždycky tam, kde nevjíždíš ucelenkou s kontejnery, protože v době před ostrovním peronem bys konstantně jezdil posunovým dílem do lidí a i teď si blokuješ tu nejužitečnější kolej pro lidi. Proto by měla tady být uvnitř oblouku a překladiště na druhé straně.
Jde o to, že
- v konfiguraci Úvaly
>může mi stát osobák v krátké křivé u vnějšího peronu a předjet ho rychlík taky u vnějšího peronu, a dokonce oba můžou i zastavit.
>I v tom případě můžu poslat náklad po koleji vedle a neblokuju trať - prostě mám ve stanici jednu předjízdnou kolej

- v konfiguraci "Čelákovice"
>druhý bod platí pořád, ale nemůžu mít ve stanici najednou osobák a rychlík v jednom směru, pokud ho nehchci poslat křížem.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod Zlámalík » pon 23 kvě, 2022 12:41 pm

Podívej se pro inspiraci sem - plánek v příspěvku H0nzy a video ze stanice, to je myslím přesně, co chceš.
(Edit - vymazáno, co už nemá smysl)
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1781
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod Jirkátor » pon 23 kvě, 2022 3:10 pm

vojtas píše:... Stanice se většinou navrhují tak, aby byl alespoň na jedné straně peron vnější u budovy, a alespoň jedna z traťových kolejí mimo perony...

Tak to se nejdřív podívej na Tábor. Navíc 1. a 2. traťová kolej je zpravidla vedena přímo nástupištím. Přece nebudou zastavující rychlíky jezdit odbočkou.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1026
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod vojtas » pon 23 kvě, 2022 4:23 pm

Tábor je trochu jiný případ a trochu složitější, navíc ne komplexně modernizovaná stanice.
Vést jakoukoliv traťovou kolej k peronu ve stanici, kde všechno nestaví je prasárna, vymyšlená v rámci low cost řešení a jako zmírnění jejich dopadů se vymyslelo právě to, že tam dáme koleje tři. V normálních západních zemích se kolem peronu totiž pokud možno (tedy pokud to dovolují prostorové poměry okolo stanice) neprojíždí a neblokuje se traťová kolej čímkoliv zastavujícím. Zastavující rychlík jedoucí odbočkou je naopak ta lepší varianta. Rychlík totiž brzdí a rozjíždí se tak pomalu, že mu fakt nevadí, když ho pošlu do osmdesátkové(nebo stovkové) výhybky, protože pokud zastavuje, tak rychleji na zhlaví určitě nepojede. Víc to vadí osobáku, který se s nějakou svižnou jednotkou rozjede na osmdesátku za 250m.
Tohle se samozřejmě nemusí praktikovat ve stanicích, přes které se jezdí pomalu (a prostě tam rychlejší koleje nemám a beru nějak do odbočky všechno) a nebo tam staví všechny vrstvy(viz. St. Polten)
Jak mají vypadat stanice na dvojkolejce v civilizovaném světě už ví i Slováci, viz jejich poslední modernizovaný koridor, kde jsou zásadně mezi perony čtyři koleje, viz. třeba Leopoldov.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Rozšíření stávajícího kolejiště

Příspěvekod Jirkátor » pon 23 kvě, 2022 6:04 pm

Tak to bys měl vidět, jak Veselím nad Lužnicí projíždí po 1. koleji kolem peronu expres plnou rychlostí. Jelikož za 10 minut jede rychlík, tak je nástupiště plné lidí.
To, že v Táboře stojí na 1. koleji od 21h až do 7h ráno dvě rychlíkové soupravy a celou noc je průjezdná jen 2. staniční kolej, ani nebudu rozebírat.
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1026
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků