Dancerovo TT 250×101×39

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod HonzaM » pát 27 lis, 2020 8:04 am

V daném měřítku a rozměru panelu který je k dispozici se zázraky dělat nedají, buď jít do menšího měřítka jako ove, který má na stejné ploše provozně zajímavé kolejiště a je vidět, že i v tomto měřítku lze postavit nápaditou a pěknou krajinu. Nebo najít větší prostor.
Návrh Michala Šuhajdy je pěkný, jenže neumožňuje automatizovaný provoz se spěšnými vlaky, což byla od počátku dancerova představa. Při zachování měřítka TT se mi zdá ze zde zmíněných návrhů nejlepší ten trixtův se dvěma smyčkami v podzemí, navíc prakticky provozně ověřený, včetně řízení PC.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2588
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 27 lis, 2020 9:15 am

Ahoj,
pár hodin to zabralo, záda a oči bolely (budu si muset koupit lepší židli a monitor :) ).
K provozu:
S automatickým provozem moc zkušeností nemám, takže nevím, jak jde kombinovat Traincontroler a ruční řízení na jedné trati. Pokud je to složité, tak je rozdělení tratí na automatickou hlavní trať a ruční lokálku rozumným řešením.
Myslel jsem, že to jde kombinovat celkem snadno, ale fakt nevím. Pokud ano, tak do šesté epochy se řešení s jednou tratí hodí a zapadne i velký motorák, resp. vratná souprava (odpadá další obsluha mimo dosah - viz úpravy. Díky aktuální situaci, kdy si každý kraj objednává dopravu, nám vznikly nové hranice, přes které Os vlaky jezdí minimálně. Takže když za Menší vyhlásíš krajskou hranici, bude celkem přirozené, že tam budou Os vlaky končit.

Úprava kolejiště pro 6. epochu a méně budov krajiny:
- Stanice větší – zrušena remíza zrušit i s odbočnou kolejí, nebo tam může být traťovka
- Náhrada sdružených návěstidel
- Vlečka kamenolom zrušena, místo ní osobní zastávka
- Lom zrušen, případně opuštěný v něm trampská osada
- v Menší stanici zrušena vlečka a továrna na plechovky
- nasazení velkých MV nejlépe bez potřeby objíždění (Ucelená jednotka, nebo mot. vůz s řídícím vozem)

Návrh provozu - časy jsou modelové:
Osobní doprava:
v taktu (1 hod. mimo špičku 2hod.) bude projíždět celou trať souprava Sp vlaku. Např. v XX:15 tam v XX: 35 zpět (tedy souprave ze SN vykoná vlastně dva okruhy jednou ve směru SN->V(zast.)>M>SN>M>V(zast.)>SN - zde je odstaven do dalšího taktu. Sp vlaky "jako" křižují v první stanici za M.
Ve V je zajištěn přestup mezi Sp a MOs, které zajišťují "krajské" spojení do M, kde Sp vlaky pouze projíždějí.
Některé MOs, vyjíždějí / a vrací se až do krajského města, tedy jezdí v trase SN>V>M (obrat)>V>SN, některé zajišťují pouze "pendl" V>M a zpět.
Nákladní doprava:
Po trati projíždí párkrát za den Pn vlaky např. ucelené dřevo, ucelená auta, ucelený štěrk/vápenec, uhlí, cisterny (vybral bych dvě komodity a pořídil příslušné vozy) + 1-2x mix z různých nákladních vozů které tahá brejlovec a jeden kocour. Ty vlaky nemusí být extra dlouhé. Na druhou stranu je mohou tahat i jiné stroje než ČDC (ER20, ale i třeba privátní Bardotka, nebo Čmelák) Tyto vlaky jezdí především mimo špičku a mohou být taky naprogramovány do automatu. Pokud zatím nejsou lokomotivy, udelal bych např. 4 soupravy a lokomotivy střídal v SN.
Druhý kocour ČDC slouží pro místní obsluhu:
Ta se skládá z Mn vlaku SN>V>M a zpět. Do M zajíždí jen podle potřeby. Já bych s chtěl kochat, takže by potřeba byla pokaždé. Ve stanicích obslouží především vlečky, občas nechá nějaký vůz na man. koleji – např. přistaví vozy pro nakládku dřeva v M nebo V.

Ozvláštnění provozu:
Souprava Sp vlaku může sloužit i jako Os ve špičkách. Zatím to vidím denně z okna v práci. Naproti ve stanici kde ráno a odpoledne křižuje Brejlovec s 5xY (za Covidu 3xY) a Regioshark.
PS: jak jsem psal hlavním důvodem je to, že mám řešení s dlouhou lokálkou doma a čím dál víc lituji, že vlaky na hlavní trati vidím jen v omezené míře.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2188
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod jirkah » pát 27 lis, 2020 11:38 am

Opět výborná práce od Michala.A souhlasím , že čím déle je vidět vlak tím lepší je kochačka. Já mám na svém kolejišti kousek od stanice vjezd do tobogánu a do SN a než se ve třech závitech dostane souprava do SN a zpět na viditelnou část , tak je to dost dlouhá doba. Bohužel za vším je velikost prostoru a pokud není dostatek děláme věci co by jsme normálně nedělali. Takže podle mě Michal ukázal , že umí a dávám palec nahoru.
......................................
Jiří Hocmann TT,DR5000,MGP
http://jhvlaky.webnode.cz
Uživatelský avatar
jirkah
 
Příspěvky: 358
Registrován: sob 29 zář, 2012 8:32 am
Bydliště: Plzeň jih

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod HonzaM » pát 27 lis, 2020 2:19 pm

Zkušenost s automatizovaným provozem řízeným TrainControllerem kombinovaným s manuálním provozem mám. Kolejiště mám ovšem poněkud rozsáhlejší, ale i na kolejišti v rozměru o jakém zde diskutujeme je vzhledem k předpokládané epoše VI. možno využít řadu obousměrných vlaků nebo motorových jednotek. Provozuji tak vedle RailJetů například motorové soupravy Desiro, které v ČR provozuje Arriva i v původních barvách DB (byly k vidění i v Praze), v barvách Vogtlandbahn je lze potkat v Liberci. V TT jsou myslím k mání jednotky provozované Arrivou řady 845 (jde o jednotky BR628, které Arriva koupila z Německa ojeté, modernizovala je a opatřila novým nátěrem).
Dalším takovým vlakem je Lint 41, který Arriva provozuje jako LeoExpress. Jeho model jsem zde prezentoval: viewtopic.php?f=3&t=12886&p=278780&hilit=Lint#p278780. Předpokládám že jednotku Lint 41 v TT nějaká firma v sortimentu má a bylo by tak možné tenhle vlak upravit do designu v němž jej lze v ČR potkat.
Takovéto motorové jednotky jsou pro automatizovaný provoz, kde se mohou střídat na vedlejší trati, velmi vděčné, mám to tak naprogramováno a je velmi efektní když se tam střídají dva nebo tři.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2588
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 27 lis, 2020 3:44 pm

HonzoM, když mas zkušenosti s automatizaci, jak je to s kombinací automatického provozu a ručního ovládání na jedné jednokolejné trati?
Je třeba možné mít naplánován provoz R a Pn vlaků v určitých časech a určitým způsobem (místa křižování atd), aby tyto vlaky řídil program v PC a mezi tím jezdit ručně vedenými osobními vlaky?
Jde nastavit prioritu? Např. ruční ovládání má vždy přednost, nebo opačně přednost má PC a člověk se musí podřídit.
Jak je to v případě, ze vznikne nějaké zpoždění? PC jezdí s vlaky o nějakou dobu později, nebo je vynechá a vlak nejede?
Je možné předávat vlaky mezi ručním a automatickým ovládáním? Předpokládám, že ano
Díky za odpovědi!

Edit: Sorry za plevelení, Pokud to bude vadit, ať to admin přesune do samostatného vlákna.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2188
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod HonzaM » pát 27 lis, 2020 10:07 pm

Asi jsem se špatně vyjádřil, moje zkušenosti v tomto směru jsou omezeny na provoz, u nějž vlaky sice jezdily na stejném kolejišti, ale nepotkávaly se na jedné trati. Současně bylo v provozu pět vlaků. Samotného mne nebavilo se na jezdící vlaky jen koukat, po chvíli to omrzí. Nejvíc mne bavilo to naprogramovat. Na ruku se jezdilo na zbytku kolejiště. Návštěvy, zejména dětské to nebavilo, raději si každý vzal jeden ovladač a řídil si svou mašinu. A bavilo ho to i když třeba jen jezdil dokola a zastavoval v nádraží. Posun malé děti nebaví a těch starších které by to bavilo je málo. To mám z vlastní zkušenosti, mám tři vnuky vždy po třech letech.
Nejvhodnější osobou kdo Ti může odpovědět na otázky kolem automatizovaného provozu je Martin Pinta, nejlepší český odborník na TrainController.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2588
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod mpinta » sob 28 lis, 2020 7:01 am

Michal Šuhajda píše:... jak je to s kombinací automatického provozu a ručního ovládání na jedné jednokolejné trati? ... Díky za odpovědi!

V TrainControlleru je odpověď ANO na všechny otázky.
Martin (LokoPin)
Uživatelský avatar
mpinta
 
Příspěvky: 717
Registrován: úte 08 led, 2008 11:55 am
Bydliště: Písek

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 28 lis, 2020 9:19 am

Ahoj, to je dobrá zpráva. Navrh se dá tedy použit stejně jako oddělená lokálka.
Předpokládám, že u otázky, “jak se řeší zpoždění?”, znamená ANO, že jsou možné obě varianty.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2188
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Dancer » sob 28 lis, 2020 9:05 pm

Zkusil jsem překreslit návrh od Michala (s nějakými změnami v horní stanici a bez vlečky) a začíná se mi nápad líbit čím dál víc. Dobré je na něm i to, že skryté nádraží má mnohem více odstavných kolejí. Zatím mám pouze 6 lokomotiv a 2 jednotky, ale určitě budu rozšiřovat vozový park. Jen bych ještě zkusil udělat spojku, jako je na obrázku načrtnutá rukou, aby bylo možné vrátit se zpět do SN popřípadě udělat to nějak, aby bylo možné zajez i opačným směrem so SN. Ještě se chci zeptat, s jakou výškou mám počítat na portál a prostor za portálem. Nevím, jak moc mohu snížit terén nad tratí v tunelu vedoucí z horního nádraží.
Přílohy
doní002.jpg
3D.jpg
TT, centrála DR5000, sw Traincontroller
Dancer
 
Příspěvky: 101
Registrován: sob 28 črc, 2012 6:58 pm

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Michal Šuhajda » sob 28 lis, 2020 10:13 pm

Ahoj,
Jsem rad, ze se Ti navrh líbí.
Nechápu, ale smysl té spojky? Potřebuješ projíždět soupravy dokola skrytou části?
Směr soupravy v SN Ti určí průjezd kolejovými spojkami vzadu. Chceš-li mít soupravy v SN obousměrně je to možné!
Mě přijde praktičtější mít všechny soupravy jedním směrem, ale ty šipky v návrhu jsou jen doporučením. Protože na větším poloměru soupravy je:
- menší sklon / k překonání stejně výšky je delší trasa
- menší jízdní odpor v oblouku s větším poloměrem
Proto se po vnějším oblouku jezdí “do kopce”.
Navic spojka, jak je v návrhu, půjde jen těžko provést v rozumném sklonu.

S výškami to vychází dost těsně. Jde-li jen od krajinu, technicky musíš pouze zachovat prujezdný průřez. Z estetického hlediska je na Tobě, co sneseš. Zažité pravidlo zní, udělat nad tunelem nadloží aspoň na výšku tunelu
Když mi pošleš mail, mužů Ti poslat soubor ve wintracku, přes maily DF nelze posílat přílohy.
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2188
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod HonzaM » ned 29 lis, 2020 8:04 am

Jak tedy vypadá skrytá část? Platí ta vavrianta z 25.11. po půlnoci? Pro představu je dobré když jsou v plánku uvedeny výšky nebo je alespoň jasné co je ve sklonu.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2588
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 29 lis, 2020 6:07 pm

Ahoj,
plánky s výškami místo čísel kolejí jsou doplněny na Rajce
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2188
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Dancer » ned 29 lis, 2020 6:27 pm

Celý plánek je dle Michala i s SN jen s úpravami horního nádraží a vynechaná vlečka uprostřed. Myslel jsem to tak, že by soupravy ze spodního nádraží nemusely vždy projíždět celé kolejiště, ale mohli se vrátit zpět do SN. Myslím, že ta spojka by v tomto místě šla, je to stejně vysoko.
Přílohy
výšky.jpg
výšky
výšky SN.jpg
SN
TT, centrála DR5000, sw Traincontroller
Dancer
 
Příspěvky: 101
Registrován: sob 28 črc, 2012 6:58 pm

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Trixt » ned 29 lis, 2020 6:41 pm

Dancer píše:Myslel jsem to tak, že by soupravy ze spodního nádraží nemusely vždy projíždět celé kolejiště

Já myslím, že kdyby se to podařilo, hodně by to zpestřilo provoz. Některé vlaky by odbočovaly jakoby na jinou trať a jen některé by mířily do horní stanice. :)
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1275
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: Dancerovo TT 250×101×39

Příspěvekod Michal Šuhajda » ned 29 lis, 2020 6:58 pm

Teď už chápu!
Vlaky z Větší stanice minou horní trať a Menší stanici. Z původního náčrtku jsem myslel, že jde o propojení na spodní (fialovou větev). Zmátlo mě ta formulace s vracení do SN a průjezdem opačným směrem. Toto má smysl a mělo by to být i snadno realizovatelné.
Mě se to velice líbí, škoda, že mě to nenapadlo :lol: Mám totiž velmi rád kolejiště, kde se dá jednoduše nastavit více režimů provozu.
Zde jsou s úpravou minimálně tři:
- Větší jako odbočná stanice, Menší jako mezilehlá na jedné z tratí. Asi bych za vedlejší trať prohlásil tu schovanou, přece jen já se na ty vlaky raději dívám.
- dvě mezilehlé stanice (můj původní návrh)
- Větší jako přípojná /odbočná stanice, Menší jako koncová - stačí prohlásit část trati mezi skrytou odbočkou a Menší za za zrušenou, případně osadit zarážedlem či ucpat tunel
Super nápad!
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2188
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků