Dobronín – Polná / H0

Fórum pro stavbu, přestavbu a provoz modelového kolejiště.

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

Příspěvekod miroslav lengyel » čtv 08 kvě, 2014 5:29 am

No soudě podle času si to asi ani nestihl přečíst,protože já to dopsal cca ve 21:00 hod.Taky jsem čekal,že to zde zůstane aspoň do rána,ale to byl teda fofr jak rychle to zmizelo. :mrgreen:
H0 II.epocha DRG+1souprava Würtenberg(startset)a pára K.P.E.V.ještě je nestihli přeznačit.
Uživatelský avatar
miroslav lengyel
 
Příspěvky: 3572
Registrován: sob 17 led, 2009 6:26 am
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

Příspěvekod KaRei » čtv 08 kvě, 2014 8:37 am

Pro Sidla shrnutí smazané diskuze o pseudoobloukových výhybkách :wink: :

Já co si z té diskuze pamatuju, tak pseudoobloukovou výhybku tady někdo nejprve definoval jako výhybku, kde mají oba oblouky stejný poloměr a stejný úhel odbočení, jen jsou proti sobě posunuté.
Podle toho tedy například nějak takto:
Pseudo-oblouková.png
Pseudo-oblouková.png (2.45 KiB) Zobrazeno 8715 krát


Pak probíhala hádka o konrétní výhybce jednoho výrobce (už nevím přesně o kterou šlo), že ji výrobce udává jako pseudoobloukovou, ale přitom vypadala (a snad měla i v popisu od výrobce uvedeno?), že její větve mají různé poloměry (a to i podle pokusného přiložení obloukových kolejí). Někdo ještě oponoval, že z geometrie té výhybky (z WinTracku?) je vidět rovné prodloužení toho diskutovaného oblouku. Načež diskuze končila připomenutím, že podle fyzického přiložení obloukových kolejí ta výhybka má různé poloměry, načež diskuze skončila.
Koncensu (shody názorů) v diskuzi o pseudo-obloukových výhybkách nebylo dosaženo.

Jeden příspěvek ten masakr ještě přežil. Je od Jirkana:
jirkan píše:Asi je dobré doplnit, že ten rovný úsek má obvykle délku rovnou osové vzdálenosti daného typu kolejiva. A obě větve výhybky mají také stejný úhel. Takže když doplníme výhybku obloukovými kolejemi o stejném poloměru :!: na výsledný úhel 90°, dostaneme dvě paralelní koleje o správné osové vdálnosti a začínající přesne vedle sebe. To je výhodné pro jednoduchá hračková kolejiště nebo jako spojka mezi dvěma paralelními oblouky, ale špatně to navazuje třeba na normální přímé výhybky (zlatá geometrie strýho dobrýho PILZe).
Uživatelský avatar
KaRei
 
Příspěvky: 211
Registrován: pát 16 bře, 2012 2:06 pm

Překresleno

Příspěvekod sidlo » čtv 29 kvě, 2014 5:29 pm

Tak jsem to překreslil a zohlednil některé připomínky. Nebylo to úplně triviální.

Na manipulačních kolejích jsem použil Tillig výhybky EW 2. V dopravních kolejích EW 1 a obloukové. Co říkáte na použití EW 2?
Přílohy
T26.png
Verze Tillig
T26.png (26.21 KiB) Zobrazeno 8481 krát
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3601
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

Příspěvekod chameleon » čtv 29 kvě, 2014 10:11 pm

Ta odbočná stanice vypadá teď o dost líp :wink: akorát na té lokálce a koncové staničce mi pořád něco nesedí...
Jinak kup si ew1 a ew2 a dej vedle sebe...myslím, že pak dáš všude ew2 - i na manipulačních :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

Příspěvekod Polabský » pát 30 kvě, 2014 5:07 pm

LÍBÍ !!
Ten oblouk na lokálce před vjezdem do tunelu bych se možná trošinku snažil potlačit, buď směrováním koleje, nebo úpravou zalesnění, zářezem.
To snad proto aby to nenapovídalo tak výrazně o směru pokračování. Není to ale nutnost.
U nádraží lokálky by bylo rozumné dokreslit si rozmístění budov, ramp, skladišť.
Pak se tam dají vymyslet případné drobné dekorativní zakrouceninky .
Ty vznikaly buď již při stavbě, nebo při obnovách, kdy byly použity novější výziskové výhybky jiných geometrických parametrů
Co bude na té přímé kusé koleji JV směrem ??
Nepostřehl jsem nějak, v které epoše se to bude odehrávat ale nestálo by za úvahu někde počítat s depem?
Pokud to bude žhavá současnost, pak například na lokálce by malé depo využívala traťovka, nebo by se do něj na zimu v noci strkali motory.
Pak by ovšem byly kusé koleje málo udržované, případně obsazené odstavenými deponovanými vozy "správkami".
Na hlavní trati by to depo v současnosti taky víc "spalo".
Ono obesně bude potřeba udělat nástin krajiny aby bylo možno naplánovat polohy mostů, mostků, propustků a silnic. Stejně tak i rozmístění zástavby. Díky přijatelné hustotě kolejí a směrování na ploše, by krajina mohla vyznít velmi pěkně.

Pokud mohu komentovat, tak se mi líbí, že to není vlakodrom.
Hezký den Všem !!
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

Příspěvekod sidlo » pát 30 kvě, 2014 7:56 pm

Nevím v čem by měly být EW 2 lepší než EW 1. Praktickou geometrii mají skoro stejnou obě. K EW 2 se musí přidat rovná kolej 50 mm, aby bylo dosaženo stejné rozteče sousedních kolejí. A potom se už liší pouze v poloměru odbočující kolej, kde u EW 2 je asi poloviční než u EW 1. Právě kvůli poloměru jsem dal na dopravní koleje EW 1 a na manipulační koleje EW 2.

V koncové stanici je asi následující představa, odleva:
  • manipulační kolej, nakládací rampa se skladištěm a dopravní budova
  • dopravní kolej - osobní vlak
  • dopravní kolej - nákldní vlak
  • kolej do výtopny "Ledečko"
  • vlečka pila nebo něco podobného

Kolej mezi tunelem a obloukem z odbočné stanice bych ještě otočil asi o -15°, aby nebyla rovnoběřná se sousední kolejí.

Epocha III - IV.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3601
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

Příspěvekod chameleon » sob 31 kvě, 2014 8:28 am

Pardón, spletl jsem se s těma výhybkama, myslel jsem na TT a ty plánuješ H0... :wink:
Uživatelský avatar
chameleon
 
Příspěvky: 983
Registrován: sob 31 kvě, 2008 2:02 pm

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

Příspěvekod cipisekmp » sob 31 kvě, 2014 3:35 pm

Ahoj, ja teda nejak moc radit v planovani kolejiste nemohu, protoze zadne nemam, ale obcas vstoupim do diskuze kdyz se me neco libi a toto me pripada rozumne. Neni to preplacane a myslim ze se bude dat na tom jezdit i podle nejakeho grafikonu. Mel bych preci jen mensi pripominku a to k vedeni trati do horni koncove stanice. Nacetrl jsem to jen v malovani, tak nevim jak by to vychazelo realne.
Jde me o to, ze pokud tu trat posunes bliz k te hlavni trati, tak muzes zacit stoupat hned za vjetim do tunelu a budes mit mensi stoupani. Ale je to jen myslenka. Mozna mas nejaky duvod proc to chces tak jak to je.
Ahoj Cipisekmp.
Edit: Jeste me napadlo ty dve trati jak vedou z hlavni stanice v pravo vest az do tunelu jako dve koleje vedle sebe a rozdelit az v tunelu, ktery podle geometrie posunout eventuelne bliz k prave strane kolejiste tak aby vychazel vhodny oblouk na jednokolejce na stoceni na tu stoupaci smycku.
Přílohy
pokus.JPG
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1582
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

náměty

Příspěvekod sidlo » sob 31 kvě, 2014 4:44 pm

Díky za náměty.

Horní spirála - naopak, snaha byla to co nejvíce oddálit od odbočující stanice, aby tratě nebyly blízko sebe. V prvních návrzích jsem musel vést západní kolej z odbočující stanice tunelem. V této variantě by se to dalo zvládnout s opěrnou zdí. Spirála v současné poloze má stoupání 3,7 %, což je přijatelné.

Souběh hlavní a odbočující tratě není možný. Hlavní trať na konci oblouku začíná klesat do skrytého nádraží 2,9 %. Odbočná trať přibližně ve stejných místech začíná stoupat 1,2 %.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3601
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

Příspěvekod Polabský » sob 31 kvě, 2014 8:50 pm

Jen maličkost. Stoupání 3,7% je únosné v přímé, nikoliv v oblouku.
Tam bych doporučoval sklon snížit. K jízdnímu odporu ve stoupání se přičítá odpor jízdy obloukem.
Existují na to různé teoretické poučky, mluvící například o 12 a více %, rozhodující je ale poloměr oblouku.
Za mravné bych považoval snížení cca o 10%.
Proto považuji návrh na snížení stoupání za rozumný.
Přeji hezký den Všem.
Polabský
 
Příspěvky: 855
Registrován: ned 26 úno, 2012 7:45 pm

odpory

Příspěvekod sidlo » ned 01 čer, 2014 5:33 am

Před mnoha a mnoha lety jsem četl knížku o modelaření. Autor tam měl změřené traťové (různé poloměry oblouků a stoupání) a vozidlové odpory (dvou a čtyřnápravové vozy, plastové a kovové obruče) a též tažné síly některých lokomotiv. Z toho měl odvozené vzorce pro výpočet potřebné tažné síly. Dalo se z toho celkem přesně dopředu spočítat jaká souprava stoupání zvládne a jaká už ne. Od té doby jsem už podobné měření nikde nezaznamenal.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3601
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

Příspěvekod cipisekmp » ned 01 čer, 2014 6:19 am

Ahoj, ja osobne si myslim, pokud k tomu aby ta trat vedla pod tou koleji neni zadny rozumny duvod (chci nekde budovu treba) tak logicky, cim mensi stoupani tim lepe a je me uplne fuk, jestli prirucky rikaji A nebo B. Ale rikam ja kolejiste nemam, protoze na to nemam prostor a tak tezko mohu nejak fundovane radit.
Ahoj Cipisekmp.
H0/MODULY SLOVÁCKO

www.kzmslovacko.cz
Uživatelský avatar
cipisekmp
 
Příspěvky: 1582
Registrován: ned 08 čer, 2008 6:55 am
Bydliště: Moravsky Pisek

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

Příspěvekod jirkan » ned 01 čer, 2014 10:29 am

Na zmiňované články si taky pamatuji a pokud se příliš nepletu, tak z toho vycházelo, že odpory při průjezdu oblouku o poloměru kolem 440 mm odpovídají stoupání skoro 30 promile. Když se k tomu přičte i to faktické stoupání (bylo tuším 37 promile), tak to v součtu dá skoro 70, tj. jako by přímá trať stoupala na meru o 7 cm. A to už budou mít některé lokomotivy problém uvézt jen sebe sama. Takže bych rozhodně šetřil. Já osobně mám na poloměru 490 mm stoupání pod 25 promile, a už tady některé lokomotivy jsou na svých hranicích.
jirkan
 
Příspěvky: 1076
Registrován: stř 16 bře, 2011 9:47 pm
Bydliště: Praha

Elektrika

Příspěvekod sidlo » pon 28 črc, 2014 7:18 pm

Práce na kolejišti pokračují velmi zvolna. Stále jsem ve fázi předinstalační práce. V oblasti projektování pracuji na elektrickém zapojení. Při této příležitosti jsem si sepsal přehled na téma digitální řízení. Přehled je k dispozici zde https://sites.google.com/site/sidloweb/elektrika/3-digital tak snad se to bude někomu hodit.
Uživatelský avatar
sidlo
 
Příspěvky: 3601
Registrován: ned 27 dub, 2014 7:32 am

Re: Velké kolejiště H0 - sidlo

Příspěvekod Ales » úte 29 črc, 2014 6:35 am

Napsal jsi to pekně - dříve, když jsem chtěl proniknout do základů digitálu, tak bych takový přehled na jednom místě uvítal.
H0, moje kolejiště : http://samone.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
Ales
 
Příspěvky: 128
Registrován: stř 13 říj, 2010 6:10 pm

PředchozíDalší

Zpět na Modelové kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků